User-generated content (UGC) to treści tworzone przez użytkowników, a nie przez markę. W kontekście wideo oznacza to filmy, w których Twoje produkty są prezentowane w codziennym użyciu przez klientów, fanów lub influencerów. Choć może to brzmieć jak marketingowy buzzword, to jedna z najbardziej autentycznych form komunikacji, jakie możesz wykorzystać, aby dotrzeć do swoich odbiorców. Dowiedz się, jak skutecznie wprowadzić UGC do swoich kampanii.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak przygotować treści wideo z użytkownikami i fanami marki,
- jak znaleźć właściwego twórcę UGC,
- jak stworzyć dobry brief do kampanii wideo UGC,
- jak przygotować scenariusz dla twórcy.
Wyobraź sobie, że masz produkt, który ktoś uwielbia. Ten ktoś decyduje się nakręcić film, w którym pokazuje, jak używa tego produktu – może to być reakcja na jego działanie, związana z nim zabawna sytuacja lub prosta demonstracja funkcji. Tego rodzaju treści są w dużej mierze traktowane przez odbiorców jako bardziej autentyczne i wiarygodne niż tradycyjne reklamy tworzone przez markę.
Jest kilka ważnych powodów, dla których warto włączyć UGC w komunikację Twojej marki:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- Wiarygodność marki i zaufanie odbiorcy. Ludzie uwielbiają wiedzieć, jak produkt sprawdza się w prawdziwym życiu, a nie tylko w zaprojektowanej reklamie. UGC to dobry sposób, aby pokazać, że marka jest autentyczna i rzeczywiście zadowala swoich użytkowników. W końcu kto lepiej opowie o Twoim produkcie niż ci, którzy korzystają z niego na co dzień?
- Oszczędność czasu. Marketing wideo to czasochłonna produkcja. Kręcenie profesjonalnych filmów, ich montowanie i edytowanie – to wszystko pochłania masę zasobów. Zlecenie tworzenia wideo zewnętrznym twórcom (czy influencerom, czy zwykłym użytkownikom) pozwala zaoszczędzić mnóstwo czasu.
Ty możesz skupić się na innych zadaniach, a twórcy UGC zrobią to, w czym są najlepsi – przygotują materiały rezonujące z odbiorcami. - Zmniejszenie wydatków. Koszt produkcji filmów promujących produkt jest zwykle bardzo wysoki, zwłaszcza jeśli angażujesz profesjonalistów. UGC daje możliwość zmniejszenia tego kosztu – wielu twórców chętnie podejmuje współpracę barterową i przygotowuje materiały w zamian za produkty. Co więcej, niektóre osoby dzielą się swoimi nagraniami z czystej sympatii do marki.
- Większa konwersja. Co tu dużo mówić – odbiorcy po prostu ufają innym odbiorcom. Kiedy widzą prawdziwych użytkowników (a nie aktorów w sztucznej scenerii), łatwiej im uwierzyć w jakość produktu. UGC stanowi potężne narzędzie wpływające na decyzje zakupowe. Wartość tego typu treści jest niezaprzeczalna, zwłaszcza w świecie, gdzie autentyczność staje się coraz ważniejsza, a konsumenci szukają realnych doświadczeń i szczerych relacji z marką.
- Zaangażowanie społeczności. Jeśli Twoi klienci będą czuli, że mają realny wpływ na wizerunek marki (np. właśnie przez współpracę przy tworzeniu treści), będą bardziej zaangażowani. Możliwość podzielenia się swoimi materiałami z innymi czy pokazania się w mediach marki to coś, co wielu ludziom przynosi satysfakcję i poczucie bycia częścią społeczności, którą tworzysz.
Znajdź twórcę UGC
Jeśli już zdecydujesz się wykorzystać user-generated content, zastosuj jedną z dwóch metod poszukiwania i wyboru twórcy.
1. Angażuj swoich odbiorców
Nie zawsze musisz płacić influencerom czy profesjonalnym twórcom UGC. Możesz aktywnie zachęcać własnych klientów do dzielenia się doświadczeniami związanymi z Twoimi produktami. Jak to zrobić?
Wskazówka
Zorganizuj konkurs, w którym najciekawsze materiały wideo nagrodzisz np. produktami marki. Możesz również wysyłać paczki do najaktywniejszych i najbardziej zaangażowanych odbiorców z zachętą do podzielenia się wrażeniami w formie filmów.
Zapamiętaj
Czasami odbiorcy bez szczególnej zachęty chcą pokazać produkt w swoich social mediach. Dzieje się tak najczęściej wtedy, gdy towar spełnił oczekiwania klienta, jest funkcjonalny lub marka stała się na tyle popularna, że warto ją zaprezentować. Przecież… kto z nas nie pochwaliłby się swoim nowym porsche?
2. Zatrudnij twórcę UGC
Chociaż warto pozyskiwać autentyczne treści od swoich zadowolonych użytkowników, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby poszukać profesjonalnych twórców UGC. Są to osoby, które zajmują się przygotowywaniem takich materiałów na co dzień. Możesz zwrócić się do nich bezpośrednio – zależnie od ich popularności i doświadczenia ceny współpracy będą się znacznie różnić. To może być zarówno influencer, który będzie pasował do Twojej marki, jak i osoba tworząca treści UGC zawodowo, a nawet hobbystycznie.
Przygotuj odpowiedni brief
Jeśli chcesz, aby Twój twórca UGC dostarczył to, czego oczekujesz, musisz zadbać o odpowiedni brief.
Zapamiętaj
Dobrze przygotowany brief może służyć Ci przez długi czas. Zmiany wprowadzaj tylko wtedy, gdy zajdzie taka potrzeba. Ten sam brief możesz wysyłać do różnych twórców, co pozwoli Ci utrzymać spójność materiałów. Zmieniać się będą jedynie scenariusze, o których piszę w dalszej części artykułu.
Stwórz dobry scenariusz
Po stworzeniu dobrego briefu możesz zrobić kolejny krok – przygotować scenariusz. To kluczowy element, który pozwala twórcy dokładnie zrozumieć Twoją wizję filmu. Im dokładniejszy scenariusz, tym większa szansa, że materiał będzie zgodny z Twoimi oczekiwaniami. Najważniejsze elementy, które powinny się znaleźć w Twoim scenariuszu, to:
- Tytuł – nazwij scenariusz, aby łatwo było go zidentyfikować w przyszłości. Jest to szczególnie ważne wtedy, gdy tworzycie większą liczbę filmów. Warto także usystematyzować nazewnictwo, np. „LUTY25_Scenariusz1”.
- Koncepcja – opisz, po co tworzycie dany film (np. w celu wsparcia sieci handlowej, uczestniczenia w trendzie czy zaangażowania odbiorców) oraz jaki ma mieć on charakter
(np. humorystyczny, edukacyjny). Możesz w tym miejscu podać wszystkie najważniejsze informacje, które przydadzą się twórcy UGC. To pozwoli mu zrozumieć Twój pomysł. - Kadry – krok po kroku rozpisz, co powinno dziać się w filmie. W tym punkcie powinny się znaleźć też takie elementy jak: ubiór twórcy UGC, przestrzeń, w której się on znajduje, czynności, które wykonuje, przedmioty czy produkty, których używa.
- Tekst – do każdego kadru (w razie potrzeby) określ dokładny tekst, który twórca ma w nim zawrzeć. Pamiętaj, aby dodać informację, czy tekst ma być napisany na ekranie czy mówiony przez twórcę. A może to i to?
- Dźwięk – jeśli masz już pomysł na ścieżkę dźwiękową, podaj link do utworu lub określ, jaka muzyka Twoim zdaniem sprawdzi się w tym filmie najlepiej. Upewnij się, że jest ona wolna od praw autorskich lub masz odpowiednie licencje, aby ją wykorzystać.
- Inspiracje – pokaż, co Cię zainspirowało do tego filmu. Może to być popularne wideo z TikToka, YouTube’a czy Instagrama. Dzięki temu twórca łatwiej zrozumie, jaki efekt chcesz osiągnąć.
Przykład
Scenariusz dla twórcy
Tytuł: LUTY25_Scenariusz1
Koncepcja: W lutym odbędzie się premiera nowego napoju z kofeiną. W edukacyjnym TikToku chcemy pokazać, jak napój wspomaga studentkę w jej codziennym życiu. Twórczyni UGC siedzi na kanapie i opowiada o trzech rzeczach, bez których nie wyobraża sobie życia jako studentka.
Kadr nr 1: Osoba pokazuje liczbę trzy na palcach, mówi tekst, ma delikatny uśmiech.
Tekst nr 1 (mówiony i napisany): „3 rzeczy, bez których nie wyobrażam sobie życia jako studentka!”.
Kadr nr 2: Osoba pokazuje tablet.
Tekst nr 2 (mówiony): Twórczyni naturalnie opowiada o tym, dlaczego wybiera tablet zamiast tradycyjnych książek.
Tekst nr 2 (napisany): „Po pierwsze: TABLET!”.
Kadr nr 3: Osoba pokazuje nowy napój z kofeiną.
Tekst nr 3 (mówiony): Twórczyni naturalnie opowiada o nowym napoju z kofeiną. Mówi, że wybrała go zamiast kawy, ponieważ bardziej jej on smakuje i ma działanie prozdrowotne. Dodatkowo ma estetyczne opakowanie i dobrą nakrętkę, dzięki której nie wyleje się w torbie.
Tekst nr 3 (napisany): „Po drugie: NAPÓJ Z KOFEINĄ firmy XYZ!”.
Kadr nr 4: Osoba pokazuje matę do jogi.
Tekst nr 4 (mówiony): Twórczyni naturalnie opowiada o wpływie jogi na stres i dlaczego wybrała właśnie ten sport.
Tekst nr 4 (napisany): „Po trzecie: JOGA!”.
Kadr nr 5: Osoba uśmiecha się, wskazuje palcem kamerę i mówi tekst.
Tekst nr 5 (mówiony): „A ty bez czego nie wyobrażasz sobie życia jako student?”.
Tekst nr 5 (napisany): „Daj znać w komentarzu!”.
Dźwięk: Delikatna muzyka w tle.
Inspiracja: [Linki do ciekawych wideo].
I gotowe! Przygotowane materiały prześlij swojemu twórcy UGC.
O czym jeszcze warto pamiętać w trakcie współpracy? Oto trzy dodatkowe wskazówki.
Wskazówka
- Przygotowanie umowy. Ustal, jakie będzie wynagrodzenie, kiedy chcesz otrzymać gotowe materiały i jakie prawa do materiałów przysługują Ci po zakończeniu współpracy. Ważne jest to, aby obie strony były świadome warunków.
- Wysyłka produktów. Aby twórcy mogli stworzyć wartościowe materiały, muszą mieć dostęp do Twoich produktów. Pamiętaj, żeby odpowiednio je przygotować i wysłać na czas.
- Poprawki. Jeśli nagranie nie spełnia Twoich oczekiwań, postaraj się przekazać wszystkie poprawki za jednym razem. Zmniejszy to ryzyko „przerzucania się” materiałami i oszczędzi czas zarówno Tobie, jak i twórcy.
Co ważne, a nawet najważniejsze – nie ograniczaj twórczości UGC i nie zamykaj w sztywnych ramach. Daj twórcom przestrzeń do własnych kreatywnych pomysłów, aby otrzymać to, na czym najbardziej Ci zależy: autentyczność!
Na koniec podzielę się z Tobą trzema polskimi markami, które wykorzystują twórczość UGC w swojej komunikacji… i robią to dobrze! Koniecznie zajrzyj na ich profile na Instagramie:
- @noszesztuke.co,
- @onlybio.life,
- @milkymane.shop.




