Jakie czynniki wpływają na skuteczność komunikacji marketingowej w warunkach przeciążenia informacyjnego i które z metod komunikacji są najbardziej efektywne? To główne cele badania „Komunikacja marketingowa w epoce cyfrowego przeciążenia”. Jego inicjatorem jest marka SARE, należąca do Grupy Kapitałowej Digitree Group S.A.

Gdy informacji jest więcej, niż jesteśmy w stanie przetworzyć, uwaga klientów staje się towarem deficytowym. W efekcie tworzy się nowa logika, którą psycholog Herbert A. Simon już w 1971 r. określił mianem ekonomii uwagi. Na konkurencyjnym rynku o nasze względy zabiegają sprzedawcy, platformy cyfrowe i media, szukając skutecznych strategii na przebicie się przez kakofonię komunikatów.
Ile maili, SMS-ów, powiadomień czy reklam rzeczywiście do nas dociera? Ile zapamiętujemy? Ile z nich przekłada się na realne decyzje zakupowe?
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Aby odpowiedzieć na te pytania, SARE wspólnie z Biostat® Centrum Badawczo-Rozwojowe rozpoczyna badanie „Komunikacja marketingowa w epoce cyfrowego przeciążenia” w ramach XXI edycji Badania Poczty. Pierwszy cel ma charakter poznawczy i dotyczy identyfikacji kluczowych czynników wpływających na skuteczność komunikacji w warunkach przeciążenia. Posłuży tookreśleniu wagi poszczególnych elementów komunikacji, takich jak timing, kanał komunikacji czy jego forma.
Chcemy zrozumieć mechanizmy zachowania konsumentów w cyfrowym świecie. Z ciekawością obserwujemy, jak konsumenci wypracowują własne strategie radzenia sobie z natłokiem komunikatów – opowiada Magdalena Niedobecka, specjalistka ds. marketingu w SARE.
Badanie jest dostępne na stronie SARE.
Jaki jest cel praktyczny badania SARE
Konieczność ciągłego przetwarzania nadmiaru informacji rodzi szereg negatywnych konsekwencji i prowadzi do przeciążenia psychicznego i emocjonalnego. Wypalenie cyfrowe (ang. digital burnout) jest ceną, jaką użytkownicy płacą za uczestnictwo w wirtualnym świecie.
Celem praktycznym badania SARE jest analiza jakie formy komunikacji są najbardziej przystępne w sytuacji nadmiaru informacji. Co lepiej się sprawdza w praktyce: krótkie, konkretne komunikaty czy może rozbudowane opisy? Jak reagujemy na spersonalizowane treści? Czy rzeczywiście więcej komunikatów reklamowych przekłada się na więcej transakcji? A może jest przeciwnie?
W efekcie będą możliwe:
- opracowanie rekomendacji dla optymalizacji strategii komunikacji,
- identyfikacja skutecznych praktyk w warunkach przeciążenia,
- wskazanie kierunków rozwoju narzędzi i metod komunikacji.
Obserwujemy zjawisko świadomego „odcinania się” konsumentów od pewnych kanałów komunikacji, szukają oni analogowego spokoju w cyfrowym chaosie. To sytuacja, która stawia przed marketingiem nowe wyzwania. Jak dotrzeć do odbiorcy, który świadomie ogranicza ekspozycję na przekazy reklamowe? – mówi Magdalena Niedobecka. – Chcemy zrozumieć zachowania klientów, aby pomóc markom docierać do odbiorców, nie przyczyniając się jednocześnie do pogłębiania problemu cyfrowego przeciążenia.
Organizatorzy oczekują, że pierwsze wyniki badania ukażą się w czerwcu tego roku.
Czego można się spodziewać po wynikach badania?
Wyniki badania mogą mieć przełomowe znaczenie nie tylko dla branży marketingowej. Badanie SARE to także głos w dyskusji o cyfrowym dobrostanie i zrównoważonej komunikacji w świecie przepełnionym informacją. Może się okazać, że skuteczna komunikacja marketingowa przyszłości to nie taka, która krzyczy najgłośniej, ale taka, która najlepiej rozumie potrzeby i ograniczenia swojego odbiorcy – dodaje Magdalena Niedobecka.
Do badania „Komunikacja marketingowa w epoce cyfrowego przeciążenia” oprócz marketerów zostali zaangażowani także specjaliści od user experience, psychologowie i badacze zachowań konsumenckich. To interdyscyplinarne podejście poskutkuje kompleksowym spojrzeniem na problem i wypracowaniem praktycznych rozwiązań.
🚀 Zachęcamy do wzięcia udziału w badaniu.Partnerem medialnym badania jest „Marketer+”