Ukazał się „Raport Płacowy Hays Poland 2023”. Publikacja zawiera zestawienia poziomów wynagrodzeń dla specjalistów i kadry menedżerskiej w podziale na specjalizacje. Informacje o płacach zostały uzupełnione wynikami badania na temat trendów na rynku pracy. Pomimo zmiany nastrojów gospodarczych oraz większej ostrożności po stronie pracodawców i pracowników, rok 2023 nie przyniesie rynkowego załamania.
Opracowana przez ekspertów Hays Poland analiza wynagrodzeń w Polsce prezentuje dane o poziomie płac na ponad 450 stanowiskach. Raport bazuje na uśrednionych dla całej Polski kwotach oferowanych pracownikom w najważniejszych sektorach gospodarki. Wynagrodzenia dotyczą samodzielnych specjalistów oraz menedżerów z doświadczeniem w zarządzaniu zespołem, chyba że przy nazwie stanowiska wskazano inaczej.
E-commerce i digital
Sektor e-commerce nadal jest jednym z dynamicznie rozwijających się obszarów rynku, co wynika z rosnącej rzeszy klientów robiących zakupy w formie online i trendu dywersyfikacji kanałów sprzedaży.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
W minionym roku specjaliści w obszarze e-commerce oraz digital marketingu najczęściej mogli liczyć na podwyżki rzędu 10-20 proc. Biorąc pod uwagę dynamikę rynku, rosnącą inflację oraz niesłabnący popyt na kompetencje w tym zakresie, w 2023 roku należy oczekiwać dalszego wzrostu wynagrodzeń.
Źródło: „Raport Płacowy Hays Poland 2023”
W związku z koniecznością głębokiego zrozumienia potrzeb klientów oraz ich procesów decyzyjnych w wielu organizacjach stanowiska marketingowe odgrywają kluczową rolę.
Ciekawych ofert pracy mogą spodziewać się eksperci ds. e-commerce, social mediów, customer experience (CX) oraz SEO i SEM. Dużym zainteresowaniem będą się również cieszyć kandydaci z doskonałą znajomością procesów generowania i automatyzacji leadów oraz analitycy ruchu na stronie, którzy potrafią przełożyć dane na konkretne działania zwiększające poziom sprzedaży.
FMCG i usługi B2B
Rok 2022 przyniósł wiele zmian na rynku FMCG. Firmy z branży musiały uporać się z nowymi wyzwaniami, m.in. rosnącą inflacją i wysokimi kosztami paliw.
Niektóre podmioty gospodarcze zaczynają doświadczać poważnych problemów związanych ze wzrostem cen. W obecnej sytuacji konsumenci próbują bowiem obniżyć koszty życia, ograniczając zakupy do produktów podstawowych, takich jak żywność, środki higieny i leki. Dodatkowo szukają okazji, zniżek i promocji oferowanych w sklepach stacjonarnych i internetowych.
Źródło: „Raport Płacowy Hays Poland 2023”
Pracodawcy z branży dóbr szybkozbywalnych mierzą się również z trudnościami związanymi z pozyskiwaniem i zatrzymywaniem pracowników. Ze względu na wysoką inflację jednym z najważniejszych czynników rozpatrywanych przez kandydatów przy zmianie pracy jest wzrost wynagrodzenia, który zrównoważyłby spadającą siłę nabywczą pieniądza. Dotyczy to również obecnych pracowników firmy, którzy oczekują tzw. podwyżek inflacyjnych. W obawie o zwiększenie rotacji organizacje często uwzględniają podwyżki w planowanych budżetach.
W minionym roku wynagrodzenia w branży wzrosły średnio o 15-25 proc. W pierwszym kwartale 2022 podwyżki najczęściej wynikały z wprowadzenia nowego prawa podatkowego, natomiast w kolejnych – z presji płacowej podyktowanej wysoką inflacją.
Źródło: „Raport Płacowy Hays Poland 2023”
W roku 2023 na wiele ciekawych ofert pracy nadal będą mogli liczyć specjaliści w dziedzinie digital, social mediów i content marketingu. Zainteresowaniem pracodawców cieszą się również CRM oraz CX managerowie, a także key account managerowie w obszarze e-commerce.
Kolejny rok podwyżek?
Pomimo podwyżek w roku 2022, które uzyskało 62 proc. specjalistów i menedżerów, spada ogólna satysfakcja z otrzymywanego wynagrodzenia. Wynika to między innymi z faktu, że podwyżki rzędu 5-15 proc. nie rekompensują pracownikom utraconej w wyniku wysokiej inflacji siły nabywczej. Tymczasem aż 51 proc. pracodawców w minionym roku przyznało podwyżki nie wyższe niż 10 proc.
Pracodawcy są świadomi, że w realiach dwucyfrowej inflacji, aby pozyskać i zatrzymać pracowników, niezbędne będą kolejne zmiany siatki płac. Wzrost wynagrodzeń w planach na rok 2023 uwzględniło aż 81 proc. firm. Jednak z uwagi na ograniczenia budżetowe, podwyżki nie będą równie wysokie, co w roku 2022. Część firm zapewne będzie podnosić stawki wyłącznie kluczowym pracownikom lub niezwykle trudnym do pozyskania kandydatom.
Źródło: „Raport Płacowy Hays Poland 2023”
Presja płacowa jest wysoka i wielu specjalistów oczekuje, że w nadchodzących miesiącach otrzyma podwyżkę. Jednak w tym roku z odpowiedzi respondentów można wyczytać większą niepewność względem tego, jak zmienią się ich zarobki w roku 2023. Pracownicy często są niezadowoleni z otrzymywanego wynagrodzenia, natomiast mają świadomość, że wzrost cen dotyka również firm. Biorą zatem pod uwagę scenariusz, w którym pracodawcy mogą nie być skłonni odpowiadać na oczekiwania finansowe lub spełniać je w ograniczonym zakresie – wyjaśnia Agnieszka Pietrasik, dyrektor wykonawcza z Hays Poland.
Stabilność zatrudnienia kluczowa przy zmianie pracy
Zaledwie 52 proc. profesjonalistów deklaruje satysfakcję ze swojej obecnej pracy. Nie dziwi zatem fakt, że co piąty specjalista i menedżer deklaruje plan zmiany miejsca zatrudnienia w 2023 roku. Warunkiem – obok atrakcyjnego wynagrodzenia – będzie zaoferowanie przez nowego pracodawcę poczucia bezpieczeństwa.
W aktualnym otoczeniu makroekonomicznym dla kandydatów zmiana pracy niesie za sobą większe ryzyko. Na udział w rekrutacjach oraz przyjęcie oferty będą decydować się z większą ostrożnością, uważnie analizując, czy nowa firma zaoferuje im stabilne zatrudnienie. Taka postawa dodatkowo utrudni pracodawcom rekrutacje. Potwierdzają to wyniki badania Hays – w roku 2023 aż 72 proc. firm spodziewa się wyzwań w pozyskiwaniu pracowników. Stanowi to wynik niższy od ubiegłorocznego o zaledwie 2 pkt. proc.
Źródło: „Raport Płacowy Hays Poland 2023”
Przygotowanie prognoz na cały rok 2023 jest wyjątkowo trudne, ponieważ wiele czynników dynamicznie się zmienia. Zarówno po stronie pracodawców, jak i pracowników można dostrzec większą ostrożność oraz oczekiwanie na rozwój sytuacji. Ustalenie, w jakim kierunku będzie podążać rynek pracy okaże się możliwe najprawdopodobniej po pierwszym kwartale roku. Wtedy też będzie można stwierdzić, czy rzeczywiście mamy do czynienia ze spowolnieniem, stabilizacją czy może z odbiciem na rynku, przypominającym to zaobserwowane po pandemii.