Ukazał się „Raport Płacowy Hays Poland 2023”. Publikacja zawiera zestawienia poziomów wynagrodzeń dla specjalistów i kadry menedżerskiej w podziale na specjalizacje. Informacje o płacach zostały uzupełnione wynikami badania na temat trendów na rynku pracy. Pomimo zmiany nastrojów gospodarczych oraz większej ostrożności po stronie pracodawców i pracowników, rok 2023 nie przyniesie rynkowego załamania.

Opracowana przez ekspertów Hays Poland analiza wynagrodzeń w Polsce prezentuje dane o poziomie płac na ponad 450 stanowiskach. Raport bazuje na uśrednionych dla całej Polski kwotach oferowanych pracownikom w najważniejszych sektorach gospodarki. Wynagrodzenia dotyczą samodzielnych specjalistów oraz menedżerów z doświadczeniem w zarządzaniu zespołem, chyba że przy nazwie stanowiska wskazano inaczej.
E-commerce i digital
Sektor e-commerce nadal jest jednym z dynamicznie rozwijających się obszarów rynku, co wynika z rosnącej rzeszy klientów robiących zakupy w formie online i trendu dywersyfikacji kanałów sprzedaży.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
W minionym roku specjaliści w obszarze e-commerce oraz digital marketingu najczęściej mogli liczyć na podwyżki rzędu 10-20 proc. Biorąc pod uwagę dynamikę rynku, rosnącą inflację oraz niesłabnący popyt na kompetencje w tym zakresie, w 2023 roku należy oczekiwać dalszego wzrostu wynagrodzeń.
Źródło: „Raport Płacowy Hays Poland 2023”
W związku z koniecznością głębokiego zrozumienia potrzeb klientów oraz ich procesów decyzyjnych w wielu organizacjach stanowiska marketingowe odgrywają kluczową rolę.
Ciekawych ofert pracy mogą spodziewać się eksperci ds. e-commerce, social mediów, customer experience (CX) oraz SEO i SEM. Dużym zainteresowaniem będą się również cieszyć kandydaci z doskonałą znajomością procesów generowania i automatyzacji leadów oraz analitycy ruchu na stronie, którzy potrafią przełożyć dane na konkretne działania zwiększające poziom sprzedaży.

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
FMCG i usługi B2B
Rok 2022 przyniósł wiele zmian na rynku FMCG. Firmy z branży musiały uporać się z nowymi wyzwaniami, m.in. rosnącą inflacją i wysokimi kosztami paliw.
Niektóre podmioty gospodarcze zaczynają doświadczać poważnych problemów związanych ze wzrostem cen. W obecnej sytuacji konsumenci próbują bowiem obniżyć koszty życia, ograniczając zakupy do produktów podstawowych, takich jak żywność, środki higieny i leki. Dodatkowo szukają okazji, zniżek i promocji oferowanych w sklepach stacjonarnych i internetowych.
Źródło: „Raport Płacowy Hays Poland 2023”
Pracodawcy z branży dóbr szybkozbywalnych mierzą się również z trudnościami związanymi z pozyskiwaniem i zatrzymywaniem pracowników. Ze względu na wysoką inflację jednym z najważniejszych czynników rozpatrywanych przez kandydatów przy zmianie pracy jest wzrost wynagrodzenia, który zrównoważyłby spadającą siłę nabywczą pieniądza. Dotyczy to również obecnych pracowników firmy, którzy oczekują tzw. podwyżek inflacyjnych. W obawie o zwiększenie rotacji organizacje często uwzględniają podwyżki w planowanych budżetach.
W minionym roku wynagrodzenia w branży wzrosły średnio o 15-25 proc. W pierwszym kwartale 2022 podwyżki najczęściej wynikały z wprowadzenia nowego prawa podatkowego, natomiast w kolejnych – z presji płacowej podyktowanej wysoką inflacją.
Źródło: „Raport Płacowy Hays Poland 2023”
W roku 2023 na wiele ciekawych ofert pracy nadal będą mogli liczyć specjaliści w dziedzinie digital, social mediów i content marketingu. Zainteresowaniem pracodawców cieszą się również CRM oraz CX managerowie, a także key account managerowie w obszarze e-commerce.
Kolejny rok podwyżek?
Pomimo podwyżek w roku 2022, które uzyskało 62 proc. specjalistów i menedżerów, spada ogólna satysfakcja z otrzymywanego wynagrodzenia. Wynika to między innymi z faktu, że podwyżki rzędu 5-15 proc. nie rekompensują pracownikom utraconej w wyniku wysokiej inflacji siły nabywczej. Tymczasem aż 51 proc. pracodawców w minionym roku przyznało podwyżki nie wyższe niż 10 proc.
Pracodawcy są świadomi, że w realiach dwucyfrowej inflacji, aby pozyskać i zatrzymać pracowników, niezbędne będą kolejne zmiany siatki płac. Wzrost wynagrodzeń w planach na rok 2023 uwzględniło aż 81 proc. firm. Jednak z uwagi na ograniczenia budżetowe, podwyżki nie będą równie wysokie, co w roku 2022. Część firm zapewne będzie podnosić stawki wyłącznie kluczowym pracownikom lub niezwykle trudnym do pozyskania kandydatom.
Źródło: „Raport Płacowy Hays Poland 2023”
Presja płacowa jest wysoka i wielu specjalistów oczekuje, że w nadchodzących miesiącach otrzyma podwyżkę. Jednak w tym roku z odpowiedzi respondentów można wyczytać większą niepewność względem tego, jak zmienią się ich zarobki w roku 2023. Pracownicy często są niezadowoleni z otrzymywanego wynagrodzenia, natomiast mają świadomość, że wzrost cen dotyka również firm. Biorą zatem pod uwagę scenariusz, w którym pracodawcy mogą nie być skłonni odpowiadać na oczekiwania finansowe lub spełniać je w ograniczonym zakresie – wyjaśnia Agnieszka Pietrasik, dyrektor wykonawcza z Hays Poland.
Stabilność zatrudnienia kluczowa przy zmianie pracy
Zaledwie 52 proc. profesjonalistów deklaruje satysfakcję ze swojej obecnej pracy. Nie dziwi zatem fakt, że co piąty specjalista i menedżer deklaruje plan zmiany miejsca zatrudnienia w 2023 roku. Warunkiem – obok atrakcyjnego wynagrodzenia – będzie zaoferowanie przez nowego pracodawcę poczucia bezpieczeństwa.
W aktualnym otoczeniu makroekonomicznym dla kandydatów zmiana pracy niesie za sobą większe ryzyko. Na udział w rekrutacjach oraz przyjęcie oferty będą decydować się z większą ostrożnością, uważnie analizując, czy nowa firma zaoferuje im stabilne zatrudnienie. Taka postawa dodatkowo utrudni pracodawcom rekrutacje. Potwierdzają to wyniki badania Hays – w roku 2023 aż 72 proc. firm spodziewa się wyzwań w pozyskiwaniu pracowników. Stanowi to wynik niższy od ubiegłorocznego o zaledwie 2 pkt. proc.
Źródło: „Raport Płacowy Hays Poland 2023”
Przygotowanie prognoz na cały rok 2023 jest wyjątkowo trudne, ponieważ wiele czynników dynamicznie się zmienia. Zarówno po stronie pracodawców, jak i pracowników można dostrzec większą ostrożność oraz oczekiwanie na rozwój sytuacji. Ustalenie, w jakim kierunku będzie podążać rynek pracy okaże się możliwe najprawdopodobniej po pierwszym kwartale roku. Wtedy też będzie można stwierdzić, czy rzeczywiście mamy do czynienia ze spowolnieniem, stabilizacją czy może z odbiciem na rynku, przypominającym to zaobserwowane po pandemii.