Regularna walka o wzrost ruchu organicznego na stronie sklepu internetowego to wyzwanie stojące przed większością osób, które przeczytają poniższy artykuł. Wielu z Was zapewne nie jeden raz zgłębiało tajniki SEO, by przekuć je na przychód swojego biznesu. Dziś zdradzę trzy mniej oczywiste wskazówki, bardziej zaawansowane, nadal skuteczne.
Trzy poniższe podpowiedzi pasują idealnie do liczby pól, na których odbywa się walka o wzrosty w ruchu organicznym. Z jednej strony mamy optymalizację techniczną strony, z drugiej dbałość o treści, a z trzeciej tzw. linkbuilding. Do każdego z tych obszarów przygotowałem jedną poradę, która wywiera znaczący wpływ na pozycjonowanie sklepów.
Nie kończ optymalizacji na audycie SEO
Początek realizacji usługi pozycjonowania zapewne doskonale znasz. W ciągu kilku dni przygotowany zostaje audyt SEO, czyli dokument zawierający dziesiątki rekomendacji zmian na stronie, dzięki którym będzie można dopasować ją w jak największym stopniu do zaleceń Google’a dla web deweloperów. Był i jest to fundament skutecznego pozycjonowania i nie mam zamiaru podważać jego znaczenia. Często jednak nie do końca wiadome jest, co robić w kolejnych miesiącach. Ba, często mamy wrażenie, że audyt SEO zamyka temat optymalizacji aż do kolejnych aktualizacji algorytmu i podpowiedzi od Google’a. Błąd!
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Strona sklepu internetowego jest dużo bardziej wymagająca od np. strony firmy usługowej. Posiada tysiące podstron, rozbudowane drzewo kategorii, rotujące produkty. Nawet jeśli, a jest to rzadko spotykane, na etapie audytu przeprowadzisz indywidualną optymalizację każdej podstrony, to w trakcie kolejnych kwartałów ich baza się zmieni lub pewne zabiegi optymalizacyjne wymagać będą poprawy. Dlatego rekomenduję, by założyć sobie stałą liczbę podstron, które będą przez Ciebie ponownie optymalizowane. Niech to będzie np. 40 podstron, wśród których znajdą się strony podkategorii, strony produktów, stare wpisy blogowe.
Strony wytypować możesz posługując się Google Search Console. Narzędzie to podpowie Ci, które z nich okupują dalsze pozycje w Top10 lub są blisko wejścia do tej magicznej strefy, a mimo to dostarczają sporo wyświetleń i niewiele kliknięć.
Ich optymalizacja najszybciej dostarczy Ci efektów! Pracować nad nimi musisz kompleksowo aktualizując lub indywidualizując np.:
- sekcję META (title i description),
- nagłówki,
- treść (opis kategorii, opis produktu) i jej długość,
- atrybut ALT obrazków,
- użyte linki wewnętrzne.
Ta mrówcza praca nie przyniesie odczuwalnego efektu od razu. W długiej perspektywie na własnej skórze przekonasz się jednak, w jaki sposób konkurenci zbudowali widoczność obliczoną na setki lub tysiące fraz w Top 10!
Publikując śledź konkurencję
Dla jasności, w zakresie linkbuildingu nie ma jednej metody, która z pełną gwarancją powie Ci, jaki efekt przyniesie publikacja artykułu z linkiem do Twojej strony na wybranym portalu. Realizując usługę seo dla sklepu internetowego dobieramy strony do linkowania zewnętrznego, bazując na wielu parametrach, takich jak moc domeny, jej widoczność, generowany ruch organiczny. Pozwala to jednak na określenie potencjału, a nie faktycznej reputacji, którą zna tylko Google. W jaki sposób zatem zwiększyć szansę na dogonienie konkurencji?
Wiele profesjonalnych narzędzi wspierających pracę pozycjonerów posiada raporty, które wskażą Ci domeny, na jakich pojawia się link do Twoich konkurentów, a nie ma tam linku do Twojej strony. To one, o ile są oczywiście wartościowe i bezpieczne, powinny stanowić listę dla Twoich kolejnych publikacji. Pojawienie się na jak największej liczbie wspólnych portali zmniejsza ryzyko, że wśród nich jest taki, który w oczach Google’a daje super „kopa” konkurentom, a Ciebie tam brakuje!
Oczywiście strategia ta sprawdza się rewelacyjnie w przypadku porównania się do stron, które są w Google mocniejsze. Do konkurentów, którzy w Twojej kategorii są czołowymi sklepami w Polsce. Na wszelki wypadek nigdy nie porównuj się do stron, których sytuacji w wyszukiwarce nie znasz lub jest kiepska!
Content zero waste
Tak jak wspominałem na początku, nie wszystkie porady umieszczone w tym artykule są możliwe do wdrożenia na samym początku przygody z SEO. I właśnie ta wskazówka nie jest, ponieważ dotyczy Twoich działań z przeszłości. Obecnie większość sklepów internetowych ma na swoich stronach blogi, które mniej lub bardziej aktywnie prowadzi od kilku lat. Na nich znajduje się wiele starych wpisów, które mają olbrzymi potencjał, lecz są zupełnie zaniedbane.
Zdecydowanie zachęcam do recyklingu treści i dbania o swoje stare artykuły blogowe. Ich historia i URL znany Google’owi od wielu lat, to wielka wartość. Ich tematy to często kopalnia potencjalnych kliknięć. Zmieniają się jednak wymagania co do treści i aktywność konkurentów i artykuły, które skutecznie działały w 2015 r. dziś nie biją się o wysokie miejsce, ponieważ są np. za krótkie lub źle zoptymalizowane. Dlatego w każdym miesiącu wróć do choćby dwóch czy trzech swoich starych artykułów i popracuj nad nimi. Jak?
- wydłuż treść,
- rozbuduj nagłówki h2, w których umieścisz istotne frazy,
- popracuj nad wyglądem dodając grafiki z atrybutem ALT,
- zaktualizuj linkowanie wewnętrzne prowadzące do obecnie popularnych produktów lub kategorii,
- dodaj na końcu zachęcające do kliknięcia Call To Action,
- sprawdź ustawienia sekcji META (title i description).
Proces ten nie zajmie wielu godzin pracy w skali miesiąca, a potrafi przynieść niesamowite korzyści. Google na wiele zapytań bardzo chętnie promuje unikalne, wartościowe artykuły. Widzimy to w przypadku wielu naszych klientów, którzy są w stanie generować kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt procent ruchu organicznego właśnie pracą blogową.
Podsumowanie
Nie ma jednej, uniwersalnej drogi prowadzącej na szczyt Google, ponieważ zależy ona chociażby od wielu elementów realizowanych w przeszłości przez Ciebie lub Twoją agencję. Warto jednak czerpać z tej pracy i nie ograniczać się do nowych aktywności. Rozbuduj więc audyt SEO o późniejszą pracę nad optymalizacją podstron, zadbaj w linkbuildingu o miejsca, w których pojawili się Twoi konkurenci oraz wróć popracować nad starszymi, często bardzo wartościowymi wpisami blogowymi. Taka praca w dłuższej perspektywie zwróci się Twojej firmie z bardzo atrakcyjną nawiązką!
A jeśli wolisz, by ktoś Ci pomógł w realizacji tego planu, skorzystaj z doświadczenia w pozycjonowaniu sklepów internetowych, jakie posiada Traffic Trends!