Materiały wideo na YouTubie tworzone specjalnie z okazji powrotu do szkoły od lat cieszą się ogromną popularnością zarówno wśród uczniów, jak i ich rodziców. Jak więc wykorzystać potencjał płynący z materiałów Back To School do prezentacji własnej marki?

Format Back To School ma najczęściej formę vloga lub haulu zakupowego, w którym influencerzy pokazują, jak wygląda ich codzienność przed rozpoczęciem szkoły. Jak tworzyć wartościowe materiały, które nie tylko zapoznają widza z produktem, lecz także przyciągną i skupią jego uwagę na całym materiale?
Back To School to filmy, które w dużej mierze opierają się na prezentacji produktów, które znajdują się na liście „must-have” każdego, kto 1 września wraca do szkolnej ławki. Influencerzy nie tylko przekazują wskazówki, jak kompletować wyprawkę do szkoły, lecz także starają się urozmaicić materiał innymi treściami. Pokazują m.in. organizację swojego biurka, pomysły na szybkie i estetyczne notatki czy też propozycje delikatnych i naturalnych makijaży do szkoły.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Źródło: Weronika Jaguś (260 tys. subskrypcji)
Źródło: Alexxis Ola (223 tys. subskrypcji)
Filmy, które tematycznie związane są z powrotem do szkoły, zawierają wiele inspiracji oraz wskazówek na temat tego, co warto kupić i zrobić, aby być dobrze przygotowanym na ten powrót. Ze względu na pandemię i digitalizację dużej części życia uczniów, Back To School to również format, w którym dobrze sprawdza się promocja elektroniki, np. komputerów czy laptopów, drobnego sprzętu takiego jak słuchawki czy myszka. To również dobry format do prezentacji wszelkiego rodzaju kursów online, np. do nauki języków czy pogłębiania wiedzy z różnych dziedzin. Ten szeroki wachlarz produktów udowadnia, że format jest bardzo pojemny i umożliwia wiele możliwości współprac marki z twórcą.
Źródło: Bakusiowo (486 tys. subskrypcji)
W gamingu format Back To School ma kilka charakterystycznych punktów. Komunikacja w takich odcinkach jest mocno skupiona na uczniach. Nie jest to może zaskakujące, warto jednak wiedzieć, że takiej komunikacji w gamingu nie ma wiele. Twórcy, komunikując się do uczniów w tym czasie, często wplatają motyw szkoły w swoją codzienną twórczość, np. w Minecraftcie budują klasę i prowadzą wirtualne lekcje.
Najczęściej powtarzanymi i widocznymi produktami w materiałach o tematyce szkolnej są produkty papiernicze, odzieżowe oraz edukacyjne. Dla jakich marek jednak w naturalny, a może dla niektórych nieoczywisty sposób, jest przestrzeń do lokowania produktu w formatach back to school? Markom kojarzonym ze szkołą jest zdecydowanie najłatwiej, jednak to skojarzenie można również wywołać odpowiednią komunikacją.
Tak naprawdę więc przy okazji powrotu do szkoły skutecznie może się promować każda marka. Trzeba pamiętać, że czasami jest po prostu ciut łatwiej z racji na odpowiednie produkty w ofercie, w innym wypadku trzeba szukać przestrzeni wśród młodzieży, „podczepić” się pod aktualne trendy występujące na szkolnej platformie „przerwowej”.
Źródło: Instragram karolkuterere/ empikcom / tritsus
Źródło: Kaluch
Influencer w większości młodych ludzi uznawany jest za przyjaciela. Za kogoś, kto poleca rzeczy, które rzeczywiście warte są uwagi. Jeśli zdecydujemy się na współpracę z twórcą i promocję w formacie Back To School to oczekujemy, że reklamowany produkt wyróżni się przed rozpoczęciem roku szkolnego spośród licznej konkurencji na sklepowych półkach. Ten format ma pokazać zalety reklamowanego produktu, których nie da się dostrzec jedynie przez zamknięte opakowanie w sklepie w wiarygodny i rzetelny sposób, którego nie zapewni standardowy spot reklamowy czy materiały POS.
Źródło: Alexxis Ola (223 tys. subskrypcji)
Źródło: Hejka tu Lenka
Planując kampanie realizowane z okazji powrotu do szkoły, pamiętaj, że do wyboru masz dwie dość precyzyjnie określone grupy docelowe – uczniów oraz ich rodziców. W związku musisz dostosować komunikację do obu tych grup. W przypadku niektórych kampanii te treści mogą się jednak uzupełniać.
Zabieganym rodzicom łatwiej będzie spędzić chwilę na obejrzeniu filmu, w którym zostanie zaprezentowany niezbędnik szkolny, niż już po rozpoczęciu roku szkolnego biegać po sklepach i szukać brakujących produktów. Co więcej, coraz częściej mamy do czynienia z materiałami wideo, w których to rodzice kompletują wyprawki dla swoich pociech i to oni przekazują swoje porady zakupowe innym rodzicom. Przykładem może być film na kanale Marivo (467 tys. subów), w którym twórczyni pokazuje swoje zakupy szkolne z perspektywy rodzica. Przykład ten jest potwierdzeniem tego, że format ten staje się coraz częściej miejscem, w którym rodzice wymieniają się swoją wiedzą i doświadczeniem.
Źródło: Marivo
Wymienione powyżej materiały zostały wyświetlone ponad 1,1 mln razy, co pokazuje, że cieszą się dużą popularnością i docierają do szerokiego grona odbiorców.
W formacie Back To School sprawdzą się nie tylko treści kierowane do widowni, która rozpoczyna rok szkolny we wrześniu, lecz także materiały przeznaczone do starszej widowni tj. studentów. Ciekawym przykładem wykorzystania możliwości tego formatu jest kampania Politechniki Krakowskiej, która do współpracy zaprosiła twórców takich, jak: Kamil – In Travel, Ziemniak czy Diss. Na swoich kanałach wykorzystali oni możliwości uczelni i przeprowadzili eksperymenty, które miały zachęcić odbiorców do wzięcia udziału w rekrutacji.
Źródło: Ziemniak
Możliwość dotarcia do studentów wykorzystała również uczelnia Vistula, która podjęła współpracę m.in z Billie Sparrow. Twórczyni w ramach promocji opowiadała na swoim kanale o faktach i mitach na temat studiowania. Celem była promocja konkursu i przedstawienie bliżej uczelni Vistula.
Źródło: Billie Sparrow
Filmy o tematyce szkolnej cieszą się znaczną popularnością wśród szerokiej grupy docelowej. Treści Back To School docierają zarówno do widzów w wieku 18-24, 25-34, jak i 35-44. Pojemny format i różne możliwości jego wykorzystania sprawiają, że jest to idealne miejsce do promocji marek z wielu branż.
Jak osiągać najlepsze wyniki z wykorzystaniem formatu Back To School?
1. Planuj z wyprzedzeniem. Pamiętaj, że myśli o powrocie do szkoły i na uczelnię nie kiełkują dopiero w sierpniu czy wrześniu, lecz najczęściej pojawiają się już z pierwszym dniem wakacji, a kompletowanie „wyprawki” i rzeczy na nowy rok szkolny lub akademicki nie kończy się 1 września.
2. Pamiętaj o regularnym i pogłębionym researchu. Trendy panujące wśród młodych ludzi zmieniają się bardzo dynamicznie – żeby za nimi nadążyć, trzeba być na bieżąco.
3. Optymalizuj słowa kluczowe. W ramach optymalizacji słów kluczowych w filmie oraz tytule umieść informację, że jest to materiał dotyczący powrotu do szkoły.
4. Dywersyfikuj komunikację. Publikując materiał, przekaż, do jakiej grupy wiekowej jest on kierowany. Inne potrzeby zakupowe będą mieli zarówno młodsi uczniowie, licealiści, studenci czy rodzice.
5. Kiedy podejmujesz współpracę z twórcą bądź marką zawsze słuchaj drugiej strony. To twórca ma największą wiedzę o swoich odbiorcach, a marka o swoim produkcie. Wymiana informacji i strategii może radykalnie zwiększyć oglądalność i sprzedaż.
6. Wykorzystaj kreatywny przekaz zamiast suchego lokowania produktu. Możesz stworzyć np. ranking najlepszych plecaków, zestaw outfitów do szkoły, pomysły na lunch na długą przerwę, przegląd aplikacji do nauki języka czy też zaprezentować najlepszy sposób na organizację nauki. Dobrze przyjmą się także indywidualne wskazówki (must-have), ciekawe rozwiązania, które twórcy sami stosują przed rozpoczęciem roku.
7. Zaprezentuj się wiarygodnie i z umiarem. W wideo pokaż widzom tylko te artykuły, w które według Ciebie naprawdę warto się zaopatrzyć, nie przesadź też przy tym z ilością.
- Jeżeli jesteś twórcą, staraj się, aby pokazywane produkty, były dostępne również dla odbiorców, którzy – dzięki Twojemu poleceniu – chcieliby je kupić.
- Jeżeli jesteś marką, dobieraj twórców do współpracy tak, by ich odbiorcy mieścili się w grupie, która jest w stanie wydać daną kwotę na Twój produkt.
8. Zaplanuj dobrze scenariusz. Tworząc scenariusz pamiętaj, by już na poziomie briefu podkreślić ważne cechy produktu oraz informacje o marce, które chcesz wyróżnić.
9. Stwórz serię filmów. Back To School nie musi być jednym filmem. Może obejmować całą serię materiałów.
10. Pamiętaj, że większość uczniów ogląda YouTube’a czy też śledzi inne platformy dla rozrywki i chwili oddechu od codzienności. Kampania powinna więc być „lekka”, zabawna i naturalna, wtedy będzie skuteczna.