8,35 mln aktywnych unikatowych kart PAYBACK. Ponad 800 tys. użytkowników aplikacji korzystających z niej tylko w ostatnim miesiącu. Równowartość prawie 152 mln zł zgromadzonych na kontach uczestników. To tylko niektóre liczby świadczące o rosnącej popularności Programu wśród polskich konsumentów.
Kluczowe elementy, które decydują o rozwoju Programu, to spersonalizowana oferta komunikowana w zindywidualizowanej formie oraz implementacja zaawansowanych modeli analitycznych pozwalających przewidywać zachowania jego uczestników. Konsumenci doceniają zarówno możliwość korzystania z jednej karty i jednej aplikacji u wielu partnerów, jak i różnorodność benefitów oraz elastyczność ofert.
Jednym z najważniejszych czynników sukcesu Programu PAYBACK jest aplikacja. Liczba jej użytkowników wzrosła rok do roku o ponad 40% i w tym okresie zmienił się wyraźnie sposób jej wykorzystywania. Uczestnicy dostrzegli, że dzięki aplikacji nie tylko mogą mieć kartę Programu zawsze przy sobie, lecz także – czy przede wszystkim – znajdą w niej kupony z ofertami przygotowanymi specjalnie dla nich, zgodnie z ich zwyczajami zakupowymi. Konsumenci doceniają również możliwość zbierania w ten sposób punktów w sklepach online i rozpoczynają swoje zakupy w internecie właśnie od niej.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Partnerzy tworzący koalicję PAYBACK dużą wagę przywiązują do budowania trwałych relacji ze swoimi klientami. Jest to możliwe dzięki komunikacji szytej na miarę, jak również wspólnie organizowanym multibrandowym akcjom promocyjnym. Dzięki tym działaniom można bardzo efektywnie budować lojalność dotychczasowych odbiorców oraz pozyskiwać nowych.
Na takie przedsięwzięcia pozwalają zaawansowane narzędzia i modele analityczne do monitorowania potrzeb oraz zachowań konsumentów. PAYBACK korzysta z takich rozwiązań na co dzień.
Marketing oparty na danych
Zaawansowana analityka to fundament strategii biznesowej PAYBACK w Polsce. Autorskie narzędzia opierają się na modelowaniu behawioralnym, które zakłada nagradzanie konsumentów za decyzje podejmowane w trakcie codziennych zakupów. W ten sposób Program wspiera i rozwija odpowiednie przyzwyczajenia zakupowe konsumentów.
Z tego powodu PAYBACK stale rozwija innowacyjne rozwiązania scoringowe dla partnerów, które pomagają przewidywać zachowania ich klientów. Na podstawie pozyskanych danych przygotowywane są oferty skierowane do tych osób, których relacja z marką jest zagrożona. Opracowany przez PAYBACK model antychurnowy działa nieprzerwanie, a dzięki wykorzystaniu rozwiązań uczenia maszynowego sam się rozwija i staje się coraz bardziej efektywny.
PAYBACK oferuje swoim partnerom dostęp do kanału cross-sellingowego, który wspiera ich w efektywnym poszerzaniu grupy nowych klientów. Jak to działa? Każdy partner może wykorzystać bazę danych i precyzyjnie wskazać rodzaj konsumentów, których chce pozyskać podczas konkretnych działań promocyjnych. Z danych firmy wynika, że ten typ działań może zwiększać liczbę nowych klientów aż o 78%, a efekty takich akcji są widoczne nawet do dwóch miesięcy po zakończeniu promocji.
Zakupy szyte na miarę
Powodem tak wysokiej skuteczności Programu jest personalizacja, a konsumenci doceniają przecież zindywidualizowaną komunikację, która pozostaje zgodna z ich oczekiwaniami i zwyczajami zakupowymi.
Zatrzymanie klientów charakteryzujących się najniższym poziomem lojalności oraz dotarcie do nowych konsumentów nie jest jednoznaczne z utrzymaniem ich w długiej perspektywie czasowej. Istotna jest w tym przypadku personalizacja, której przykład stanowi real-time targeting, czyli przygotowywanie oferty zakupowej bazującej na dotychczasowych wyborach konsumenckich. To rozwiązanie, który cały czas rozwija zespół PAYBACK, potrafi efektywnie zwiększać retencję naszych użytkowników. Dlatego też real-time targeting znajduje już zastosowanie u większości partnerów stacjonarnych Programu PAYBACK.
Marcin Pilarski
dyrektor zarządzający PAYBACK Polska
Ticketing, czyli jak trafić w potrzeby klienta
Innym skutecznym rozwiązaniem, które również może się przełożyć na sprzedaż i pozytywne doświadczenia klientów, jest – obok ekspozycji na stronie oraz w aplikacji – drukowanie spersonalizowanych kuponów razem z paragonem (ticketing at till), dostępne u wybranych stacjonarnych partnerów PAYBACK.
Mechanizm ticketing at till pozwala precyzyjnie docierać do klientów poszczególnych punktów sprzedaży naszych partnerów. Dzięki zaawansowanej analityce PAYBACK taki kupon zawiera specjalną ofertę odpowiadającą potrzebom pojedynczego konsumenta. Dopasowanie bonusów sprawia, że klient rzeczywiście widzi w nich wartość dla siebie i z dużym prawdopodobieństwem ponownie odwiedzi sklep sieci, która nagrodziła go w ten sposób.
Tomasz Głos
partner success director w PAYBACK Polska
Precyzyjna segmentacja
Mechanizmy analityczne PAYBACK segmentują klientów na podstawie ich potrzeb i zwyczajów zakupowych, z wykorzystaniem danych zebranych podczas każdych zakupów z kartą. W trakcie transakcji system identyfikuje przynależność danej osoby do konkretnego segmentu i następnie drukuje kupon z promocją skrojoną na miarę. Przykładowo: jeśli klient odwiedza sklep średnio raz w miesiącu, jego kupon będzie zawierał ofertę do wykorzystania w ciągu dwóch tygodni. Dzięki podobnym metodom PAYBACK potrafi zwiększyć satysfakcję zakupową klientów, co przekłada się na wzrost ich retencji.
Artykuł pochodzi z raportu „Programy lojalnościowe, motywacyjne i wsparcia sprzedaży 2022”, który możesz pobrać bezpłatnie .