W 2024 r. eSky obchodzi swoje 20-lecie, a jego historia to przykład na to, jak pasja do podróży może przerodzić się w globalny sukces. Jak wyglądały początki marki? Sprawdź, co zadecydowało o jej dynamicznym rozwoju i jakie strategie przyczyniły się do budowania brandu, który dziś jest synonimem innowacyjnych rozwiązań w branży turystycznej?
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie były początki eSky,
- które kampanie marketingowe znacząco zwiększyły rozpoznawalność marki,
- jakie innowacje i strategie przyczyniły się do sukcesu eSky na przestrzeni lat,
- jak firma rozwijała się na rynkach międzynarodowych.
Początki marki eSky – od Work&Travel do biletów lotniczych
Historia eSky sięga 2004 r. Założyciele marki – Piotr Stępniewski, Łukasz Kręski i Łukasz Habaj – mieli wspólną wizję stworzenia innowacyjnej platformy turystycznej do planowania i rezerwacji podróży.
Kluczowym elementem tej wizji było połączenie technologii z pasją do podróży. Fundamentalną rolę odgrywało podążanie za trendami, a wręcz ich kreowanie poprzez innowacyjne podejście do technologii oraz innych obszarów biznesowych – podkreśla Łukasz Neska, wiceprezes zarządu i chief growth officer w Grupie eSky.
W pierwszych latach działalności firma poszerzyła ofertę o rezerwacje hoteli, wynajem samochodów i ubezpieczenia podróży, a także inwestowała w systemy rezerwacyjne dla wygodnej obsługi klientów. Po sukcesie w Polsce przyszedł czas na Europę Środkowo-Wschodnią i resztę świata.
Obecny kształt eSky przeszedł najśmielsze oczekiwania założycieli. Firma ewoluowała, rozszerzyła swoją działalność na wiele krajów, ale zachowała fundamentalne wartości, takie jak innowacyjność, zorientowanie na klienta i pasję do podróży. Marka stała się liderem w regionie CEE, działa w ponad 50 krajach i oferuje nowatorskie rozwiązania, które pomagają milionom osób w planowaniu podróży.
Największe sukcesy eSky – innowacje, które wyprzedziły swój czas
W ciągu 20 lat działalności eSky wypracowało model, który opiera się na wyczuciu potrzeb konsumenta oraz aktywnym wykorzystaniu nowoczesnych technologii. Przełomowym momentem w historii firmy było stworzenie wyszukiwarki eSky Travel Search w 2008 r. Narzędzie to pozwoliło na łatwą adaptację na innych rynkach, co w połączeniu z rozwinięciem sieci partnerskiej i wsparciem marketingowym umożliwiło cyfryzację polskiego rynku biur podróży.
Udostępniliśmy nasze rozwiązanie innym agentom, którzy nie mieli trudnej do zdobycia akredytacji IATA. W ten sposób rozwinęliśmy sieć partnerską. Co więcej, wspieraliśmy ich w zakresie marketingowym, aby pomóc im zaistnieć w internecie. W dużym stopniu przyczyniliśmy się do digitalizowania polskiego rynku biur podróży poprzez ułatwienie przejścia z offline do online – wspomina Łukasz Neska.
Kolejnym przykładem innowacyjnych działań była współpraca z Onetem i WP jeszcze w 2009 r. Na tych portalach powstały specjalne podstrony, które umożliwiały zakup biletów regularnych i tanich linii lotniczych. Było to rewolucyjne rozwiązanie w tamtym czasie, ponieważ większość osób kupowała bilety osobiście w stacjonarnych biurach podróży.
AI dla marketerów w praktyce
Nowy program! Dwa dni, dwa razy więcej wiedzy!
Jakie prompty przyniosą Ci oczekiwane rezultaty? Jak uniezależnić się od grafików i montażystów? Na co uważać przy korzystaniu ze sztucznej inteligencji? Wciąż pojawiają się nowe narzędzia, rozwiązania i sposoby na korzystanie z dostępnych programów. Ogrom tych wszystkich nowinek może przyprawić o zawrót głowy, pamiętaj jednak, że Twoja konkurencja nie śpi!
Zapisz się na kolejną odsłonę naszego szkolenia i zdobądź wiedzę na temat wykorzystania AI w marketingu. Poznaj insighty i triki, które pozwolą Ci np. bez problemu przeanalizować Twoją grupę docelową, wygenerować napisy do filmu czy stworzyć dowolną muzykę.
Warto także wspomnieć o działaniach eSky w zakresie mediów społecznościowych. W latach 2008–2009 firma nawiązała współpracę z Naszą Klasą, co umożliwiło dodatkową sprzedaż biletów lotniczych online.
Dzięki temu mieliśmy w zasięgu ręki ok. 11 mln użytkowników, którym serwowaliśmy specjalny moduł do zakupu biletów lotniczych, co na tamte czasy nie było powszechnie dostępne w internecie, tym bardziej w Polsce – tłumaczy Łukasz Neska.
Firma stale monitoruje zmiany w branży turystycznej, reklamowej i adaptuje się do nowych trendów.
Po pandemii jako pierwsi zauważyliśmy, że podróże typu city break stały się popularne jako odskocznia od codzienności. Wykorzystaliśmy tę zmianę i stworzyliśmy pakiety City Break do ponad 50 kierunków – mówi Łukasz Neska.
Co ciekawe, wspomniane pakiety, jako produkt turystyczny, są objęte Turystycznym Funduszem Gwarancyjnym, co daje konsumentom dodatkowe poczucie bezpieczeństwa w przypadku zmian w lotach. Jak wskazuje badanie GfK z czerwca 2024 r., aż 47% respondentów kojarzy eSky z city break.
Natomiast w 2022 r. eSky wykazało się również innowacyjnym podejściem do marketingu poprzez zrealizowaną kampanię influencerską. W jej ramach marka wysłała twórców na wyjazdy zagraniczne.
Dzięki dostosowaniu aktywności do ich zainteresowań osiągnęliśmy organiczny zasięg 6 mln osób, 768 godzin oglądania wideo na TikTok, wzrost rozpoznawalności marki o 11 p.p. w grupie 18–24 lat oraz 64-procentowy wzrost liczby followersów w social mediach – podkreśla Łukasz Neska.
Po zrozumieniu, że autentyczność przyciąga najbardziej, marka zaczęła budować komunikację na bazie user-generated content, co przyniosło znakomite efekty.
Podczas gdy nasza konkurencja dopiero odkrywała współpracę z ambasadorami, my wyznaczaliśmy trendy – dodaje Neska.
Jednym z najważniejszych osiągnięć eSky jest zintegrowanie działań brandowych z modelem inkrementalnego wzrostu.
Wzmacnianie marki odbywa się z myślą o wsparciu sprzedaży. Ten cel przyświeca nam we wszystkich naszych poczynaniach – podsumowuje Łukasz Neska.
Wyzwania i trudności – jak eSky radziło sobie na nowych rynkach
Rozwój marki eSky nie obył się bez wyzwań. Jednym z największych było rozpoczęcie ekspansji międzynarodowej. Proces ten rozpoczął się w 2008 r. od Rumunii i Bułgarii, a rok później firma nawiązała partnerstwo z Expedią, dzięki czemu zyskała dostęp do globalnej bazy hoteli. Kluczowym wyzwaniem była chęć utrzymania dynamicznego dwu- lub trzycyfrowego wzrostu w skali roku.
Aby to osiągnąć, eSky musiało szybciej rozwijać się międzynarodowo, co wymagało zmiany modelu na bardziej elastyczny. Zamiast na zakładaniu lokalnych spółek, firma postawiła na odpowiednią technologię, co skróciło czas wejścia na nowe rynki z jednego roku do dwóch tygodni.
W 2011 r. eSky weszło na rynki Ameryki Południowej, a zaczęło od Brazylii.
Każdy z tych rynków wymagał dostosowania oferty i kampanii do lokalnych warunków, ale dzięki uniwersalnej technologii zarządzamy lokalnymi domenami z poziomu centrali. Dziś działamy w 50 krajach – tłumaczy nasz rozmówca.
Jak wspomina, eSky dużą uwagę przywiązywało do budowy zaufania do internetowych platform podróży poprzez technologię i personalizację oferty.
Stworzyliśmy system rezerwacyjny umożliwiający łatwe porównanie ofert i doskonałą obsługę klienta. W niektórych krajach, jak Rumunia, początkowo musieliśmy ograniczać ruch, ponieważ nie nadążaliśmy z obsługą wszystkich zapytań – mówi Łukasz Neska.
Rebranding i aplikacja mobilna – ważne momenty w rozwoju eSky
W 2016 r. eSky dokonało pełnego rebrandingu. Wprowadziło nowy logotyp, szatę graficzną oraz przebudowaną stronę internetową. Nowa strategia marketingowa, wsparta ulepszoną wyszukiwarką, pozwoliła na dalszą ekspansję zagraniczną i skuteczniejsze zarządzanie produktami turystycznymi.
Rebranding przyniósł firmie nagrodę „RE – Polski Rebranding Roku 2016”, co dodatkowo potwierdziło słuszność obranej drogi rozwoju.
Rebranding logo eSky
Stara wersja strony eSky
Obecna strona eSky
W 2016 r. miała także premierę aplikacja mobilna eSky, która szybko stała się jedną z najlepiej ocenianych aplikacji do planowania podróży w regionie CEE.
Gdy większość firm koncentrowała się na wersjach desktopowych, my ponownie kreowaliśmy trendy – tłumaczy Neska.
Aplikacja zdobyła uznanie zarówno wśród użytkowników, jak i w branży. Firma otrzymała za nią prestiżowe nagrody, takie jak eTravel Awards, Mobile Trends Awards, e.Comm Awards oraz Internet Effectiveness Awards.
Mniej więcej dekadę temu eSky dostrzegło również znaczenie interesującego i użytecznego contentu w decyzjach podróżniczych. Firma rozbudowała swojego bloga, na którym publikuje inspiracje, rankingi oraz aktualne informacje dla podróżników. Przyniosło to jej nagrodę Webstock Awards 2014 w kategorii „Corporate Blogs”.
Ważny moment nastąpił w 2022 r., kiedy to eSky ponownie przedefiniowało swoją tożsamość, aby lepiej odpowiadać na zmiany po pandemii. Skupiono się na rozwinięciu oferty pakietów City Break i Wakacje, które łączą lot i hotel w jednej rezerwacji.
Ta strategia daje nam zdolność do dostarczenia większej wartości oprócz samych lotów i jest odpowiedzią na potrzeby klientów, którzy w jednym miejscu chcą mieć dostęp do różnych produktów podróżniczych, szczególnie tych niedostępnych u konkurencji. W tym właśnie kierunku zmierzają globalne platformy podróży – podkreśla Łukasz Neska.
Mimo skupienia się na pakietach City Break i Wakacje loty wciąż pozostają fundamentem działalności eSky. Aby to podkreślić, w 2024 r. firma zaprezentowała nową strefę: „Okazje”. W jej ramach oferuje inspiracje podróżnicze oraz różnorodne opcje cenowe połączeń lotniczych. Tym samym łączy cele biznesowe z potrzebami konsumentów.
Nowoczesne podejście do marketingu – jak eSky buduje swoją markę
Transformacja eSky z brokera biletów lotniczych w kompleksową platformę podróżniczą była jednym z najważniejszych kroków w historii firmy. Dziś firma oferuje nie tylko bilety lotnicze, lecz także pakiety wakacyjne, noclegi, ubezpieczenia, wynajem aut i łodzi, bilety na wydarzenia oraz atrakcje turystyczne. Dzięki temu stało się „one-stop shop”, który zaspokaja wszystkie potrzeby podróżników.
Strategie marketingowe eSky opierają się na połączeniu nowoczesnej technologii z głębokim zrozumieniem potrzeb klienta. Poprzez wykorzystanie machine learning i zaawansowanej analityki firma jest w stanie wspierać podróżników na każdym etapie planowania podróży oraz zaoferować im spersonalizowane i trafne propozycje.
Nasze elastyczne, proklienckie podejście buduje trwałe relacje i zwiększa lojalność, pozwalając wyprzedzać konkurencję. Działania marketingowe opieramy na danych i insightach z rynku, w czym pomaga współpraca z agencją GfK oraz Google’em – mówi Łukasz Neska. – Pokazujemy prawdziwe historie i autentyczne doświadczenia, budujemy zaufanie. Przykładowo, nasz autorski projekt „Reporter” z 2010 r., w którym nasi pracownicy relacjonowali hotele, zapoczątkował nasze obecne content tripy, polegające na tworzeniu świeżego i użytecznego contentu z podróży – dodaje.
Elementem wyróżniającym eSky jest także skupienie się na aspektach produktowych przy jednoczesnym zadbaniu o wysoki poziom obsługi klienta i użyteczności serwisu. Objawia się to np. dostępem do różnych metod płatności czy landing page’om, które początkowo prezentowały m.in. bilety lotnicze i pokazywały różnice w podróży samolotem a koleją.
Kampanie, które pomogły eSky zwiększyć świadomość marki
Marka zrealizowała wiele kampanii marketingowych, które znacząco przyczyniły się do zwiększenia rozpoznawalności eSky na rynku. Jedną z najbardziej udanych kampanii był sponsoring i product placement w programie „Azja Express” w 2023 r. Skutecznie połączono wówczas działania offline (OOH) z online (social media, YouTube, artykuły blogowe, SEM/SEO, VOD). Przyniosło to znaczny wzrost ruchu na stronie i lepsze wyniki wyszukiwań.
Innym przykładem działań, które znacząco zwiększyły świadomość ofert wakacyjnych, była kampania „Czas na wakacje z eSky.pl”, prowadzona od lutego do lipca 2024 r. W jej ramach połączono social media, YouTube, VOD i Google Display Network z reklamą zewnętrzną w wybranych miastach i na lotniskach, co dało znakomite rezultaty.
W zeszłym roku eSky zrealizowało także aktywację społeczności w ramach user-generated content i oparło komunikację w social mediach i kanałach tradycyjnych na treściach dostarczonych przez podróżników. Była to skuteczna strategia, która zwiększyła zaangażowanie klientów i wzmocniła autentyczność marki.
Pozostałe reklamy:
Co więcej, także zeszłoroczna kampania w Rumunii promująca city breaki zdobyła dużą popularność. Kampania ta obejmowała różnorodne media: od radia i telewizji, przez prasę, po internet, billboardy i metro w Bukareszcie. Dzięki temu eSky zarówno zyskało dużą rozpoznawalność, jak i skróciło dystans do lokalnego lidera mimo silnej konkurencji na tamtejszym rynku.
Wszystkie nasze kampanie są spójne z pozycjonowaniem marki, co zapewnia stałą obecność w świadomości konsumentów. Działamy całorocznie, łącząc kanały online i offline. Przynosi to najlepsze rezultaty – podsumowuje Łukasz Neska.
Rady dla młodych marek – jak odnieść sukces?
Na koniec poprosiliśmy Łukasza Neskę o rady dla początkujących przedsiębiorców, którzy pragną osiągnąć duży sukces w marketingu. Oto, czego się dowiedzieliśmy:
- Poznaj swoją grupę docelową. Sukces w marketingu zaczyna się od głębokiego zrozumienia swojej grupy docelowej. Kluczowa jest świadomość na temat potrzeb, preferencji i zachowań klientów, aby tworzyć produkty i kampanie dostosowane do ich oczekiwań. Dzięki temu zwiększysz szanse na sukces i zbudujesz silną relację z odbiorcami.
- Buduj spójny wizerunek marki. Ważne jest, aby działania marki pokrywały się z jej wartościami i misją. Autentyczność przyciąga lojalnych klientów i buduje zaufanie, co przekłada się na długotrwałe relacje z konsumentami. Spójny wizerunek pomaga wyróżnić się na tle konkurencji i wzmacnia pozytywne skojarzenia z marką.
- Inwestuj w model inkrementalnego wzrostu. Dla młodych marek kluczowe jest inwestowanie w rozwój marki, ale z uwzględnieniem mierzalnych rezultatów. Model inkrementalnego wzrostu pozwala na stopniowe i zrównoważone budowanie firmy, co okazuje się szczególnie istotne w początkowej fazie rozwoju.
Czytaj także:
>> Od braku świadomości rynku do 16 mln użytkowników [historia marki: BLIK]