Firma ATN Energy Fotowoltaika, specjalizująca się w kompleksowych usługach związanych z montażem paneli fotowoltaicznych, wprowadziła program „Zarabiaj na poleceniach”, którego celem jest pozyskanie dzięki rekomendacjom nowych klientów. Wirtualna Karta Premiowa Sodexo, jako główny element programu, nie tylko podkreśla ekologiczny charakter produktu oferowanego przez firmę – jest także atrakcyjnym motywatorem dla jego uczestników.
Niezwykle istotną informacją – zarówno dla nas, jak i dla całej planety – są dane firmy badawczej IHS Markit, według których do 2050 r. energia słoneczna stanowić będzie 40% światowej produkcji energii odnawialnej. W tym kontekście nie może dziwić fakt, że fotowoltaika jest jedną z bardziej dynamicznie rozwijających się branż, której nie zatrzymała nawet pandemia. To jednocześnie sektor bardzo rozdrobniony i mocno konkurencyjny. Potwierdzają to chociażby dane z Oferteo.pl, serwisu, który współpracuje obecnie z 21 036 sprzedawcami fotowoltaiki. Tak duża konkurencja sprawia, że tworzenie specjalnych programów, których celem jest pozyskiwanie nowych klientów, staje się szczególnie ważne.
Zadowolony i doceniony przez firmę klient to najlepszy jej ambasador
Jedną z firm reprezentujących branżę fotowoltaiczną, która wprowadziła program mający na celu pozyskiwanie nowych klientów jest ATN Energy Fotowoltaika. Firma już od 2014 r. oferuje kompleksowe usługi związane z montażem paneli fotowoltaicznych – począwszy od przeprowadzenia klienta przez cały proces związany z uzyskaniem dotacji, poprzez pomoc w wyborze paneli i ich instalację, kończąc na obsłudze posprzedażowej. Na tym etapie rozwoju firmie zależy przede wszystkim na mikroinstalacjach, więc oferta skierowana jest do klienta indywidualnego. W planach jest jednak rozbudowa portfela o klientów biznesowych, w tym m.in. o firmy, które reprezentują branżę developerską.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Budowanie lojalności wśród klientów mocno konkurencyjnej branży fotowoltaicznej jest niezwykle istotne, ponieważ zadowolony i doceniony przez firmę klient to najlepszy jej ambasador. Ma wpływ nie tylko na budowanie wizerunku firmy. To również w dużej mierze od niego zależy, czy dzięki jego opinii i rekomendacjom uda się pozyskać nowych klientów. Potwierdza to m.in. raport Nielsen Global AdView Pulse, w którym czytamy, że referencje są jednym z najbardziej wiarygodnych źródeł informacji dla klientów o produkcie.
– Niestety klientom znacznie łatwiej przychodzi wydawanie niepochlebnych opinii niż chwalenie firm. Tym bardziej ogromną wartością jest dla nas fakt, że zdobywamy nowych klientów dzięki rekomendacji tych, którzy już skorzystali z naszych usług. Sytuacje takie miały miejsce zanim wprowadziliśmy program. Tak naprawdę to właśnie klienci, którzy sami z siebie polecali naszą firmę stali się inspiracją do stworzenia pierwszego w historii naszej firmy programu lojalnościowego – „Zarabiaj na poleceniach” – mówi Małgorzata Jakób, kierownik ds. marketingu i PR w ATN Energy Fotowoltaika.
50 zł za każdy kWp, czyli zarabiaj na poleceniach
Zasady programu „Zarabiaj na poleceniach”, który wystartował 1 marca 2021 r. i potrwa do końca bieżącego roku, są bardzo proste. Każdy klient, który skutecznie poleci usługi oferowane przez firmę ATN Energy Fotowoltaika, otrzymuje wirtualną kartę. Wartość e-karty zależy od mocy instalacji i nie ma jej górnej granicy – im większa moc instalacji, tym wyższa wartość prezentu. Zasilenie karty – za każdy 1 kWp do klienta trafia 50 zł – następuje w momencie podpisania umowy na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej z osobą, która trafiła do firmy z polecenia.
Program lojalnościowy, który firma promuje za pośrednictwem własnej witryny oraz w mediach społecznościowych, skierowany jest nie tylko do klientów. Jego uczestnikami mogą być również osoby, które nigdy nie korzystały z usług ATN Energy Fotowoltaika, ale znają firmę, jakość oferowanych przez nią paneli fotowoltaicznych oraz samej usługi montażu, i polecają ją innym. Jeżeli dzięki takiej rekomendacji ATN Energy Fotowoltaika pozyska nowego klienta, osoba, która poleciła firmę może zgłosić się sama i również zostać beneficjentem programu.
Eko firma z ekologiczną Wirtualną Kartą Premiową Sodexo
Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że firma, która oferuje klientom ekologiczne rozwiązania wybrała jako główny element swojego programu produkt ekologiczny. Jest nim Wirtualna Karta Premiowa Sodexo. To przedpłacona karta Mastercard, która ma wszystkie funkcjonalności standardowej karty, ale nie ma plastiku i obsługuje się ją z poziomu telefonu. Jest nie tylko rozwiązaniem ekologicznym, lecz także bezpiecznym i wygodnym. Karta jest dostarczana za pośrednictwem adresu e-mail, bez przesyłek, paczek i kontaktu z kurierem.
– Aspekt ekologii był najważniejszym czynnikiem, który miał wpływ na wybór e-karty. Nazwaliśmy ją eko prezentem. Dzięki temu nie wprowadzamy do obiegu kolejnych plastikowych kart, nie drukujemy ulotek promocyjnych, nie wykorzystujemy kopert i ograniczamy ilość wysyłek, a co za tym idzie oszczędzamy nie tylko środowisko, ale również nasze koszty. Zdecydowaliśmy się na współpracę w tym zakresie z firmą Sodexo Benefits and Rewards Services Polska ze względu na jej wieloletnie doświadczenie związane z motywowaniem i budowaniem lojalności przy wykorzystaniu kuponów, kart, a teraz właśnie cyfrowych rozwiązań, jakimi są Wirtualne Karty Premiowe – mówi Małgorzata Jakób.
Karta oferuje pełną swobodę wyboru. Można nią płacić zbliżeniowo telefonem w sklepach stacjonarnych – wystarczy dodać kartę do portfela Google Pay lub Apple Pay – oraz w Internecie. Możliwe są także wypłaty gotówki z bankomatów, które wyposażone są w czytnik zbliżeniowy, a jest to już co drugi bankomat w Polsce.
– Wirtualna Karta Premiowa Sodexo to pierwsza tego typu cyfrowa nagroda proponowana do wykorzystania w programach lojalnościowych, motywacyjnych i innych akcjach wsparcia sprzedaży, jak konkursy, loterie czy promocje „buy&get”. Umożliwia szybkie i bezproblemowe przekazanie nagród o dowolnej kwocie nawet bardzo licznej grupie klientów, partnerów czy własnych sił sprzedaży, bez angażowania pośredników i bez potrzeby produkowania, pakowania, magazynowania, fizycznej wysyłki i związanych z tym dodatkowych wydatków. Co ważne, nagrody w formie wirtualnej karty przedpłaconej, podobnie jak pozostałe karty i kupony Sodexo, podlegają zwolnieniu z podatku VAT. To najbardziej pożądana nagroda na rynku, która gwarantuje podniesienie atrakcyjności akcji promocyjnej – mówi Justyna Klimuk, incentive product portfolio manager w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.
Program – tym razem z hasłem „500 zł za polecenie” – został również wprowadzony w firmie matce – Budotom Pompy Ciepła, która jest pierwszym w Polsce Pro Partnerem Panasonic i montuje najwięcej w kraju pomp ciepła Panasonic Aquarea. I w tym przypadku klienci, którzy polecą skutecznie usługi firmy otrzymują Wirtualną Kartę Premiową Sodexo.
Dzięki wykorzystaniu w programie karty wirtualnej zarówno firma ATN Energy Fotowoltaika, jak i Budotom Pompy Ciepła budują wizerunek firm, które nie tylko oferują ekologiczne rozwiązania, lecz starają się także bazować na nich w ramach prowadzonych działań marketingowych. – Program spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem ze strony klientów. Nie ma tygodnia, w którym nie otrzymałabym od naszych doradców techniczno-handlowych informacji o kolejnych umowach podpisanych dzięki rekomendacji – mówi Małgorzata Jakób.
Programy lojalnościowe w branży fotowoltaicznej
Program lojalnościowy to narzędzie marketingowe, którego celem jest zbudowanie wartościowej relacji z klientami. Pozwala docenić dotychczasowe zaangażowanie i zmotywować do regularnych zakupów albo – jak ma to miejsce w przypadku branży fotowoltaicznej – zachęcić zadowolonych z usługi klientów do polecania i rekomendacji. Podobnie jednak jak w każdej branży, tak i w tym przypadku, należy pamiętać o kluczowych zagadnieniach, o które warto zadbać przy tworzeniu takiego programu.
Zanim zdecydujesz o rozpoczęciu programu lojalnościowego:
- Zastanów się, jaki cel chcesz osiągnąć i w jaki sposób chcesz nagradzać swoich klientów. Pamiętaj, że Twoja firma działa w branży OZE – warto więc, żeby wszelkie Twoje działania były pro ekologiczne.
- Przemyśl dokładnie, do kogo adresowany będzie Twój program lojalnościowy. Kim będą odbiorcy, którzy będą polecać Twoją firmę i jakimi kanałami będziesz docierać do uczestników programu z informacją o nim.
- Wybierz rodzaj prezentu lub nagrody, jaki otrzymają osoby, które skorzystają z programu lojalnościowego.
- Upewnij się, czy wybrana przez Ciebie forma nagrody lub prezentu będzie przyjazna środowisku. Twoja firma oferuje usługi, których celem jest poprawa jakości powietrza i troska o środowisko naturalne – uwzględnij to przy wyborze nagrody lub prezentu.
- Dowiedz się, jaki rodzaj prezentu będzie najlepiej spełniał oczekiwania Twoich Klientów.
- Wybierz dostawcę prezentów lub nagród, które chcesz przekazywać uczestnikom swojego programu lojalnościowego. Pamiętaj, aby była to firma, do której masz zaufanie i która posiada długofalowe doświadczenie w dostarczaniu skutecznych nagród, rozwija je o nowoczesne trendy jak ekologia czy cyfryzacja, a do tego robi to terminowo i profesjonalnie.
- Określ czas trwania programu lojalnościowego, żeby osoby, które będą chciały do niego przystąpić wiedziały, do kiedy mogą to zrobić.
- Zacznij wdrażać program i śledź jego postępy – analizuj na bieżąco, by móc określić jego opłacalność.
Materiał powstał we współpracy z firmą Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.