Płatności online to dzisiaj jeden z najważniejszych elementów e-commerce. Ich uruchomienie wiąże się z procesem weryfikacji sprzedawcy. Dlaczego i jak operatorzy płatności online weryfikują firmy? Jakie korzyści daje proces weryfikacji e-sprzedawcom, a jakie klientom?
Z tego artykułu dowiesz się:
- jaką rolę pełni operator płatności i czym kierować się przy jego wyborze,
- dlaczego operatorzy płatności weryfikują firmy,
- jak wygląda proces weryfikacji firmy przez operatora płatności i jak można go usprawnić,
- jakie korzyści proces weryfikacji daje e-sprzedawcom, a jakie klientom,
- jak przekonać klienta, że wdrożone przez sklep online płatności są bezpieczne.
Według raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2020”, spośród 19 elementów, które mają największy wpływ na wiarygodność serwisu e-commerce, na 5. miejscu uplasowała się dostępność różnych form płatności. Aż 70% badanych jako najchętniej wybieraną przez nich formę wskazało możliwość zrealizowania szybkiego przelewu przez serwis płatności. Dlaczego możliwość szybkiej płatności za pośrednictwem serwisu zarządzanego przez operatora płatności jest dla internautów tak istotna? Liczy się bowiem dla nich przede wszystkim gwarancja wyboru ulubionej formy płatności, szybkość realizacji i zamknięcia transakcji oraz bezpieczeństwo. To wszystko zapewnia operator.
Jak wybrać operatora płatności?
Wybór operatora płatności jest jednym z najbardziej istotnych elementów, na który musisz zwrócić uwagę, jeżeli masz w planach uruchomienie biznesu e-commerce. Firmy, które chcą sprzedawać w sieci muszą udostępniać płatności online i dawać swoim klientom możliwość wyboru spośród wielu metod. Klient oczekuje również maksymalnego uproszczenia procesu transakcji i sprawienia, aby był on jak najbardziej intuicyjny.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Przy wyborze operatora płatności zwróć uwagę:
- czy operator udostępnia szeroki wachlarz metod płatności,
- czy daje możliwość samodzielnego wybierania, które metody płatności mają być dostępne dla klientów,
- czy dba o jakość tradycyjnych metod i cały czas rozwija nowoczesne metody płatności,
- czy szybko udziela Ci wsparcia w trudnych sytuacjach.
Bezpieczeństwo transakcji dzięki weryfikacji e-sprzedawcy
Według badania przeprowadzonego przez Tpay oraz agencję badawczą SW Research w 2020 r., bezpieczeństwo transakcji podczas robienia zakupów online jest bardzo ważne aż dla 90% internautów. Jednym z najważniejszych elementów, które mają wpływ na zapewnienie tego bezpieczeństwa jest weryfikacja e-sprzedawcy.
Etapy procesu weryfikacji firm, które są zainteresowane korzystaniem z płatności online na przykładzie Tpay:
- rejestracja, która polega na podania adresu e-mail i nazwy firmy, co jest jednoznaczne z zaakceptowaniem regulaminu,
- aktywacja konta w panelu – ustawienie hasła zgodnie z instrukcją otrzymaną mailem.
- weryfikacja – wypełnienie formularza weryfikacyjnego, który jest dostępny w panelu, niezbędnymi danymi oraz załączenie wymaganych dokumentów,
- dokonanie opłaty aktywacyjnej.
Proces weryfikacji e-sprzedawcy polega m.in. na załączeniu w formularzu weryfikacyjnym dokumentów. Zdarza się, że punkt ten budzi zastrzeżenia ze strony firm reprezentujących branżę e-commerce. Tymczasem prośba o przesłanie skanu dowodu tożsamości, a czasem również dodatkowych dokumentów, nie jest „wymysłem” operatora płatności – jest wymogiem prawnym, który gwarantuje bezpieczeństwo zarówno firmom e-commerce, jak i ich klientom. Operatorzy płatności online, tacy jak np. Krajowy Integrator Płatności S.A. (Tpay), podlegają pod nadzór Komisji Nadzoru Finansowego. Dodatkowo, Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (AML) zobowiązuje operatorów do identyfikowania i weryfikowania tożsamości klientów. Wymogi formalne podczas rejestracji wynikają więc z procedur przyjętych przez operatora, który realizuje w ten sposób swoje obowiązki w zakresie środków bezpieczeństwa finansowego.
Zapamiętaj
Dokumentem, który jest zawsze wymagany w procesie weryfikacji e-sprzedawców przez Tpay jest zeskanowany z obu stron dowód tożsamości (nie muszą być jednak widoczne jego wszystkie elementy – dowód może być przekreślony, może mieć znak wodny lub adnotację, że jest przekazany jedynie do weryfikacji w serwisie Tpay, mieć zasłoniętą część prezentującą wizerunek) właściciela figurującego w CEIDG lub reprezentanta figurującego w KRS.
Operator płatności online potrzebuje skanu dowodu osobistego, ponieważ – zgodnie z AML – weryfikacja tożsamości klienta, czyli w tym przypadku firmy korzystającej z usług operatora płatności, polega na potwierdzeniu ustalonych danych identyfikacyjnych. Potwierdzenie tych danych jest możliwe tylko na podstawie dokumentu, który stwierdza tożsamość osoby fizycznej, zawiera aktualne dane z wyciągu z właściwego rejestru lub innych dokumentów.
E-sprzedawcy powinni mieć świadomość tego, że operator płatności może przetwarzać informacje zawarte w dokumentach tożsamości klienta i osoby upoważnionej do działania w jego imieniu. Może także – oczywiście dbając o bezpieczeństwo – sporządzać kopie tych dokumentów. Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (AML) zobowiązuje także operatorów do aktualizacji danych klientów.
Jak usprawnić proces weryfikacji u operatora płatności
- załącz wszystkie wymagane i uzupełnione dokumenty,
- upewnij się, że strona, na której chcesz przyjmować płatności: jest dostępna, zawiera łatwy do znalezienia regulamin z opisem zasad zwrotu i reklamacji, ma dostępną politykę prywatności (do czego zobowiązuje e-sprzedawców Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną ).
Proces weryfikacji firmy u operatora płatności nie jest szybki i łatwy. Musisz jednak pamiętać, że stanowi fundament prawidłowo prowadzonego biznesu online. Bezpieczeństwo, które zapewnisz swoim przyszłym klientom będzie miało wpływ na rozwój całego Twojego biznesu. Brak zaufania do sklepu z dużym prawdopodobieństwem może wiązać się ze spadkiem sprzedaży. Tym bardziej ważne jest z punktu widzenia e-sprzedawcy zapewnienie klientom bezpieczeństwa transakcji, które przełoży się na wzrost zaufania.
Kolejnym, niemniej ważnym punktem, jest przekonanie klienta, że wdrożone przez Ciebie płatności są bezpieczne.
Jak przekonać klienta o bezpieczeństwie transakcji
- Jasno i rzetelnie informuj klienta o tym, w jaki sposób realizowane są w Twoim sklepie płatności online. Informacja taka, która dodatkowo wzmocniona jest przekazem o bezpieczeństwie transakcji, buduje zaufanie konsumenta. Pamiętaj, że informowanie o tym, w jaki sposób klienci mogą zapłacić online i kto obsługuje płatności w sklepie, jest Twoim prawnym obowiązkiem. Możesz również stworzyć zakładkę, która w całości będzie poświęcona dostawie i płatnościom. W zakładce tej – oprócz informacji – umieść również baner z dostępnymi metodami płatności, który nie tylko uwiarygadnia sklep, lecz także ułatwia klientom wybór.
- Poinformuj w regulaminie, z jakim operatorem płatności współpracujesz i podaj link do jego strony.
- Poinformuj na stronie, że operator, z którego usług korzystasz posiada niezbędne certyfikaty. Jednym z ważniejszych certyfikatów potwierdzających wiarygodność integratora jest PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). To norma, która powstała w celu zapewnienia wysokiego i spójnego poziomu bezpieczeństwa we wszystkich środowiskach, w których przetwarzane są dane posiadaczy kart płatniczych.
Rzetelna informacja dotycząca bezpiecznych płatności online nie jest jedynie kwestią przestrzegania przepisów. W czasach, kiedy już 73% internautów (raport Gemius „E-commerce w Polsce 2020) robi zakupy online to podstawa biznesu udanego startu w branży e-commerce.
Materiał powstał przy współpracy z Tpay.