Agnieszka Lekszycka CMO Shoplo, w rozmowie z Marketer+ podpowiada jak rozwinąć swój e- biznes.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie są najpopularniejsze metody zwiększenia sprzedaży w e-sklepie,
- w jaki sposób social media mogą wspomóc sprzedaż,
- o czym pamiętać tworząc sklep internetowy
Jakimi sposobami można zwiększyć sprzedaż w e-sklepie?
To chyba najczęściej zadawane pytanie w e-commerce (śmiech). Wszystko zależy od tego, co się sprzedaje i kim jest grupa docelowa. Jednak warto pamiętać, że sprzedaż w sklepie można zwiększać nie tylko przyciągając do niego nowych klientów, ale także aktywizując osoby, które dokonały już jakiegoś zakupu wcześniej, optymalizując sklep pod kątem zwiększenia konwersji oraz dodając produkty do nowych kanałów sprzedaży.
Jeżeli chodzi o pierwszy poziom pracy nad zwiększaniem sprzedaży – a więc poziom attract czyli przyciągania klientów do e-sklepu, należy przede wszystkim zastanowić się, gdzie “są” Twoi klienci:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- jakie media czytają,
- co ich interesuje,
- jakich kanałów społecznościowych używają etc.
Przykład:
- jeżeli sprzedesz ubrania czy kosmetyki, dobrym pomysłem będzie prowadzenie działań content marketingowych – a więc np. pisanie bloga, wydawanie ebooków czy prowadzenie webinarów. W ten sposób można dotrzeć do klientów przez ciekawe dla nich treści, a w tle zaprezentować własne produkty. W takim przypadku warto też zidentyfikować influencerów działających w danej branży i poprosić ich o recenzję czy wzmiankę o danym produkcie.
- jeżeli sprzedajesz bardziej wyspecjalizowane produkty, których ludzie szukają przede wszystkim w Google, wpisując określone frazy, dobrym środkiem na ich pozyskanie będą działania SEO oraz, w perspektywie krótkofalowej, gwarantującej natychmiastowy efekt, kampanie Google AdWords. To oczywiście tylko kilka pomysłów – jest ich znacznie więcej. Wraz z kolegami z Shoplo wydaliśmy ebook, w którym opisujemy 100 sposobów na pierwszą sprzedaż – to dobra lektura dla tych, którzy szukają dalszych porad.
Warto jednak pamiętać, że pozyskanie klienta do e-sklepu wcale nie równa się zwiększeniu sprzedaży – od odwiedzenia strony do dokonania zakupu jest przecież daleka droga. Dlatego też, warto pracować na leadach – przede wszystkim minimalizując ryzyko porzuconego koszyka. Dobrze jest też pomyśleć o kampaniach upsellingowych – skoro udało Ci się skłonić klienta do zakupu jednego produktu, może będzie on skory dodać do koszyka kolejny, np. komplementarny? Takiej osobie można wyświetlić pop-up, który zaproponuje jej dorzucenie do zakupów np. bluzki z tej samej kolekcji albo pokrowca na zakupiony już aparat, oferując przy tym rabat czy darmową dostawę. Poza leadami, warto też aktywizować klientów, którzy dokonali już u Ciebie zakupu – np. wykorzystując do tego e-mail marketing i wysyłając im informacje o nowych kolekcjach czy rabaty na kolejne zakupy.
Wszystkie powyższe działania nie zdadzą się jednak na nic, jeżeli sklep nie będzie przyjazny dla użytkowników. W związku z tym, zanim w ogóle zaczniesz prowadzić działania promocyjne, powinieneś najpierw skupić się na optymalizacji samej strony – czyli zadbaniu o:
- ładny, użyteczny wygląd,
- prostą nawigację,
- piękne zdjęcia produktów,
- przyjazny, najlepiej “jednoekranowy” check-out,
- wersję mobilną sklepu itp.
Warto też pamiętać, że klienci zazwyczaj korzystają z kilku, a nawet kilkunastu stron, gdzie robią zakupy. Nie można więc ograniczać się jedynie do własnego sklepu – Twoje produkty powinny być też dostępne w innych kanałach sprzedaży np. na marketplace’ach typu eBay, SHWRM czy Dawanda. Praktyka pokazuje, że właśnie wykorzystanie dodatkowego kanału sprzedaży często najszybciej prowadzi do wzrostu przychodów e-biznesu.
Czy i dlaczego sklep internetowy powinien sprzedawać poprzez Facebooka?
Facebook to społeczność 1,5 miliarda osób, z których większość korzysta z portalu codziennie. To kopalnia klientów dla praktycznie każdego biznesu. Nie należy jednak mylić wrzucania postów z linkami do e-sklepu ze sprzedażą na Facebooku. Aby była ona skuteczna, potrzeba w pełni funkcjonalnego sklepu, w którym użytkownik FB dokona zakupu nie opuszczając portalu. Stworzenie takiego sklepu wcale nie jest trudne – istnieje do tego wiele narzędzi, a część platform sklepowych przekazuje do tego darmowe aplikacje (np. polskie Shoplo czy kanadyjski Shopify).
Facebook rośnie na tyle szybko, że sam sklep na portalu to za mało. Ważna jest także obsługa klientów za jego pośrednictwem. Udostępniliśmy ostatnio aplikację, która wysyła do klientów powiadomienia o zmianie statusu ich zamówienia przez Facebook Messenger. To bardzo popularne rozwiązanie, oferowane już przez wiele ecommerce’ów – np. przy zakupie biletów lotniczych czy rezerwacji hoteli. Klienci coraz rzadziej korzystają bowiem z e-maili, dlatego informacje o swoich zakupach wolą otrzymywać za pośrednictwem Facebooka, z którego korzystają kilka razy dziennie.
O czym warto pamiętać tworząc sklep internetowy?
Przede wszystkim o tym, że sam sklep internetowy to za mało. Zaczynając działalność w e-commerce, warto od początku myśleć także o innych kanałach sprzedaży, a zwłaszcza o marketplace’ach, ponieważ szacuje się do 2020 roku aż 40% zakupów online będzie odbywać się za ich pośrednictwem. W związku z tym, dobrze od razu wybrać takie rozwiązanie, które pomoże Ci w wielokanałowej sprzedaży i automatycznej aktualizacji stanów magazynowych. Warto też na początku wybrać raczej tańsze rozwiązanie (np. SaaS, a nie dedykowane platformy), a resztę budżetu przeznaczyć na marketing, który jest konieczny, aby sklep w ogóle zaczął sprzedawać i utrzymał się na rynku.
Wybierając samą platformę należy wziąć pod uwagę poniższe aspekty:
- dostępne szablony – czy są ładne, atrakcyjne? Czy jest możliwość stworzenia szablonu samodzielnie, w kreatorze, bez konieczności kodowania?
- dostępne aplikacje – każdy sklep w pewnym momencie będzie potrzebował coraz więcej integracji m.in. z kanałami płatności, kurierami, wtyczkami marketingowymi, systemami księgowymi etc.
- dostępność social commerce – czy platforma oferuje gotowe aplikacje do sprzedaży przez Facebooka, Instagram etc.?
- support – czy platforma oferuje wsparcie techniczne, ale też wsparcie w edukacji i rozwoju biznesu?
- nowoczesność – czy platforma jest elastyczna i wraz z rozwojem Twojego biznesu też będzie się rozwijać? Czy funkcje platformy nadążają za najnowszymi trendami w świecie online?
- jakie inne biznesy korzystają z narzędzia – czy to są sklepy wśród których chcesz się pozycjonować? Czy to są “fajne” marki? Czy z platformy korzysta Twoja branża, konkurencja etc.?