W dobie powszechnej kreatywności coraz ciężej o niej mówić, czy pisać. To słowo występujące w prawie każdej dziedzinie życia. Zastanówmy się jednak jak ją wykorzystać w komunikacji, aby nie pozostała tylko tzw. buzz wordem. Bo przecież kreatywność była z nami od zawsze. Pamiętasz o niej jeszcze? Przedstawiam moich 10 zasad, które mam nadzieję, pomogą Ci faktycznie ją wykorzystać w życiu zawodowym oraz prywatnym.
-
Zanim zaczniesz, zastanów się do kogo i co chcesz powiedzieć
Zasada znana od dziecka: myśl – słowo – działanie, nie na odwrót. To reguła, która obowiązuje również w życiu zawodowym. Podczas tworzenia contentu czy szeroko pojętej komunikacji. Musisz zacząć od prostego pytania do samego siebie – co i do kogo chcę mówić. Poznaj swoją grupę, poczytaj o niej, może nawet warto przeprowadzić wywiad środowiskowy. Świat nie zawsze wygląda tak, jak Ci się wydaje – to nie targety, grupy docelowe, tylko ludzie. Dobrym rozwiązaniem będzie również stworzenie persony, która pomoże Ci zrozumieć potrzeby oraz cele Twojego „słuchacza”. Niby oczywiste, ale mam wrażenie, zbyt często pomijane.
-
Stwórz własną historię
Czym aktualnie jest marka bez opowieści? Coraz częściej spotykam się z emocjonalnymi kampaniami. Jedni są zafascynowani, drudzy narzekają. Moim zdaniem tego rodzaju rozwiązania są skuteczne, aczkolwiek… bardzo ważnym czynnikiem jest „prawdziwość” komunikacji oraz świat przeżyć danej marki. Ponieważ oprócz poruszenia emocji i wzbudzenia zainteresowania odbiorcy, należy spełnić jeszcze dwa warunki – opowieść musi być przede wszystkim wiarygodna dla Twojego konsumenta oraz potwierdzona propozycją produktową lub usługową firmy. Odpuszczenie jednego z kryteriów daje możliwość jej niezrozumienia, bądź błędnego rozumowania. Dlatego bardzo istotnym elementem budowania komunikacji jest weryfikacja „esencji marki” z percepcją konsumenta.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
-
Szukaj inspiracji… wszędzie
To nie tylko górnolotne określenie. Naprawdę warto szukać inspiracji w otaczającym świecie. Czytaj książki, blogi branżowe czy prasę. Patrz szerzej na problem, czy zagadnienie, ponieważ rozwiązanie często możesz znaleźć w „miejscu” najbardziej niespodziewanym. Znajdź w sobie dziecięcą ciekawość i czerp wiedzę z różnych kanałów. Szukaj i słuchaj, a pomysł przyjdzie w najbardziej niespodziewanym momencie. Naprawdę!
-
Pomyśl, gdzie chcesz komunikować
Moim zdaniem bardzo ważny punkt, ponieważ w tym przypadku łatwo wpaść w pogoń za rynkiem. Oczywiście, jeżeli dany kanał działa u konkurencji czasem, warto go przetestować (wtedy proponuję np. aktywację). Jednak każde działanie powinno wpisywać się w plan komunikacyjny marki. Rzecz jasna są wyjątki, gdy np. obsługujesz markę, która jest challengerem, wtedy to ona „nakręca” rynek. No i działa wszędzie! Na koniec tej zasady do zapamiętania: Snapchat jest „sexy”, ale nie dla każdego, a telewizja nadal działa.
-
Przemyśl informacje
Codziennie jesteś zalewany falą wiadomości. Są one mniej lub bardziej przydatne, właśnie dlatego, jeżeli chcesz przebić się w tym morzu, musisz myśleć, analizować i przede wszystkim znać ludzi, do których nadajesz komunikaty lub których chcesz poznać. Jeżeli w Twojej komunikacji będzie sporo przypadku i bylejakości, zainteresowanie odbiorcy po prostu zniknie. Tak więc obserwuj, jak działa konkurencja, albo sprawdzaj jak nie działa i właśnie tam szukaj swoich możliwości. Inspiracja jest wszędzie, dlatego słuchaj ludzi z różnych, odległych branży czy kierunków. Analizuj i zbuduj swój własny styl. Ważne! Czasem szeptem uzyskasz więcej niż krzykiem.
-
Pracuj na insightach
Tylko praca na prawdziwych insightach, jest w stanie przynieść kampanii spektakularny sukces. To właśnie ta „tajemna” wiedza pozwala na tworzenie komunikatów, dobieranie kanałów oraz wdrażanie rozwiązań, które faktycznie działają. Ponieważ najlepsze insighty wynikają z obserwacji lub rozmowy z autentycznymi konsumentami.
-
Czytaj, słuchaj, zwiedzaj!
Cały czas trzeba być na bieżąco – poznawać, dyskutować. Właśnie dlatego albo kocha się tę branżę, albo się ją nienawidzi. Oczywiście każdy potrzebuje czasem odpoczynku od „tego wszystkiego”. Aczkolwiek przez większość czasu trzeba być tu i teraz – edukować się, poznawać, dyskutować. Dobrą opcją jest również przecieranie szlaków poprzez chodzenie na eventy zupełnie innych branż, gdzie można posłuchać wykładów np. o fizyce kwantowej. Otwarty umysł pomoże Ci odkrywać szereg nowych możliwości i rozwiązań.
-
Próbuj i popełniaj błędy
W idealnym świecie nie ma miejsca na błędy? Oczywiście, że jest! Ponieważ każda podjęta próba wprowadzenia innowacji jest obarczona możliwością potknięcia. Łamanie reguł oraz panujących zasad powoduje, że rozwijasz się nie tylko Ty, lecz również Twoja firma, a nawet całą branża. Porażki oraz nieudane kampanie oczywiście bolą, ale zawsze możesz wyciągnąć z nich „pozytywne wnioski”.
-
Obserwuj trendy
Wszystko wokół się zmienia – technologie, kanały komunikacyjne, lifestyle. Musisz być na bieżąco, ponieważ tylko w ten sposób możesz dobierać właściwe kanały oraz tworzyć odpowiednie plany komunikacyjne. W tym wszystkim nie można jednak zapomnieć o najważniejszym – Twoim odbiorcy. Wszelkie zmiany powodują ewolucję jego potrzeb, przyzwyczajeń czy konsumowania treści. Dlatego warto korzystać m.in. z prognoz trendów przygotowywanych przez trendwatcherów, ponieważ tylko wtedy będziesz w stanie zwinnie reagować na zmieniający się świat.
-
Czasem daj sobie „odpłynąć”
Tak po prostu, pozwól sobie pomarzyć lub na chwilę stworzyć swoją własną rzeczywistość… to pomoże Ci znaleźć nowe ścieżki oraz pomysły, które nigdy nie pojawiłyby się podczas „przymusowego” czy też mechanicznego myślenia. Takie metody naprawdę świetnie działają, pomagają się odprężyć i pozwalają znaleźć w sobie pokłady nieodkrytej inspiracji… Tej prawdziwej kreatywności w komunikacji.