Z prowadzeniem komunikacji na Facebooku jest jak ze śpiewaniem: każdy może, jeden trochę lepiej, drugi trochę gorzej. Czy do tego trzeba mieć wrodzony talent? Oczywiście przyda się, ale jeśli będziesz stosować się do kilku prostych reguł, to również masz szansę na sukces. Prowadzenie komunikacji w mediach społecznościowych to ciężka praca, ale gdy zaczyna przynosić wymierne rezultaty to daje też wiele radości.
1. Dobierz ton komunikacji do grupy odbiorców
Jest to jedno z najważniejszych przykazań. Jeśli dobierzesz źle sposób w jaki komunikujesz się z fanami, to nawet najlepszy content zamieszczany w postach Ci nie pomoże. Pamiętaj też, że Facebook to w głównej mierze rozrywka, więc ultra oficjalny sposób komunikacji nie jest rozwiązaniem. Nie kieruj się demografią fanów (wiek, płeć), ale ich zainteresowaniami. Innego języka oczekują od Ciebie fani piłki nożnej, innego fani popularnego serialu. Dobrze wykorzystać narzędzia analityczne serwisu i sprawdzić jakie inne strony lubią fani Twojego fan page’a.
2. Bądź regularny. Tylko pielęgnowane znajomości kwitną
Dobre i wartościowe znajomości czy przyjaźnie buduje się latami. Wymagają regularnych spotkań, rozmów. Tak samo traktuj swoich odbiorców na Facebooku czy w innych kanałach social media. Regularnie zamieszczaj posty, z którymi będą wchodzili w interakcje. Dzięki temu cały czas Twoja firma będzie widoczna. Musisz być świadomy, że jeśli przestaniesz to robić, to najprawdopodobniej znikniesz im bezpowrotnie z pola widzenia. Jeśli prowadzisz fan page marki bądź usługi, 1-2 posty dziennie będą tym, czego potrzebują Twoi fani. Jeśli chodzi o fan page mediów (blogi, serwisy WWW) lub profil prywatny to bez obaw możesz zamieszczać nawet kilkanaście treści na dobę.
3. Nie ograniczaj się do jednego rodzaju treści
Na Facebooku możesz zamieszczać statusy tekstowe, linki do stron WWW, zdjęcia, grafiki oraz materiały wideo. Każdy z nich angażuje na swój sposób. Na przykład część użytkowników Facebooka chętniej wchodzi w interakcje z grafikami niż treściami ukrytymi pod linkami. Dlatego bardzo ważne jest, żeby nie ograniczać się do jednego ich rodzaju. Oczywiście najbardziej angażujące są treści wideo (zwłaszcza relacje live), ale zdaję sobie sprawę, że tworzenie ich każdego dnia może być trochę kłopotliwe.
4. Angażuj, pytaj, bądź dociekliwy
Nie bój się zadawać pytań na tematy ważne dla fanów. I nie chodzi o pytania typu „Jaka jest u Was pogoda”. Raczej niech to będą pytania: „jaki jest twój sposób na pyszną pizzę” lub „w którym kolorze jest jej bardziej do twarzy”.
Fanom musisz też mówić co mają zrobić, wskazać im drogę. Jeśli chcesz, aby twój post był udostępniany to nie wahaj się poprosić o te udostępnienia. Ważne, żebyś też nie przesadzał i nie prosił przy każdym poście, bo co za dużo to niezdrowo.
5. Podglądaj innych, inspiruj się
Zrób przegląd konkurencji zarówno w Polsce jak i na świecie. Być może podpatrzysz patent, który wdrożysz do swojej komunikacji na Facebooku? A może natrafisz na jakiś kryzys i dzięki temu będziesz miał szansę nauczyć się czegoś na cudzych błędach, a nie własnych.
6. Nie bój się eksperymentować
Próbuj nowych rzeczy, nowych formatów, cyklów. Być może fani zaangażują się w grafiki z przepisami, albo kartkami z kalendarza przypominającymi o ważnych wydarzeniach? Testuj, które godziny są optymalne jeśli chodzi o zamieszczanie postów z różnym contentem (wideo, grafiki, linki). Pamiętaj, żeby wniosków nie wyciągać na podstawie jednego testu (wrzuciłem wideo o 20tej i nie zaangażowało fanów), tylko tą samą rzecz powtórzyć kilkakrotnie (przez 7 dni z rzędu wrzucałem wideo o 20tej i średnie zaangażowanie jest większe niż przy postach zamieszczanych rano).
Jak poprawić efektywność biznesu bez dużych inwestycji
Czy automatyzacja jest dla każdego w e-commerce? A może to domena tylko dużych firm z odpowiednimi zasobami finansowymi? Przez długi czas, zwłaszcza w małych sklepach internetowych, powszechna była opinia, że są to narzędzia drogie i z tego powodu – również trudno dostępne. To jednak mit. Weź udział w szkoleniu i dowiedz się, w jakich procesach możesz skorzystać z dobrodziejstw automatyzacji oraz sztucznej inteligencji w swoim e-commerce.
7. Bądź jak sklep całodobowy (prawie)
Na twoje nieszczęście Facebook stał się czymś w rodzaju biura obsługi klientów. Dlatego regularnie musisz śledzić aktywności na fan page’u i możliwie jak najszybciej odpowiadać na zapytania, wyjaśniać nieścisłości, reagować na skargi i zażalenia. Jeśli to zbagatelizujesz to będziesz tracił klientów jeden po drugim.
8. Statystyki, statystyki…
Śledź uważnie statystyki poszczególnych postów, ich zasięg, zaangażowanie. Sprawdzaj, która grupa fanów reaguje najchętniej. Nie zapominaj o sprawdzaniu czy posty dostają też negatywny feedback w postaci ich ukrycia (hide post) oraz oznaczenia jako spam.
Równie istotna jest dynamika przyrostu i odpływu fanów. Gdy któraś z tych statystyk nagle znacząco oddaliła się od średniej, to sprawdź jakie treści zamieszczałeś tego dnia! Możesz w ten sposób znaleźć cenne wskazówki dotyczące tego, jaki content powinieneś zamieszczać, a jakiego unikać.
9. Nie bój się tupnąć nogą!
Często fani będą zaczepiać, prowokować. Nie daj się! Nie wolno Ci się płaszczyć jeśli nie zawiniłeś. Ktoś napisał, że twój produkt jest do bani i nigdy go nie kupi? Odpisz, że życzysz powodzenia w korzystaniu z produktu konkurencji. Ktoś skrytykował twój ostatni post? Odpisz, że jak będziecie szukali nowego pracownika do social media to się do tej osoby odezwiecie. Zwłaszcza przy FMCG strata jednego klienta firmy nie zrujnuje.
10. Nie skąp grosza (promocja najlepszych treści)
Nie ma nic za darmo, więc jeśli chcesz osiągnąć dobre wyniki szybciej, to musisz sypnąć groszem. Musisz jednak pamiętać o jednej rzeczy – promuj tylko ten content, który wywołał duże zaangażowanie fanów. Dzięki temu za taką samą kwotę zdobędziesz więcej fanów i interakcji.