Czy miasto może być marką? Oczywiście, że tak. Miasta rywalizują między sobą o zainteresowanie konsumentów – w tym przypadku turystów, inwestorów i w końcu samych mieszkańców. Analogicznie do produktów i usług, stają się przedmiotem reklamy. Wpisują się w tzw. „marketing miejsc”, czyli działania, zwiększające zainteresowanie miastem bądź regionem. Przekłada się to na rozwój gospodarczy i w efekcie polepsza życie mieszkańców.

System identyfikacji wizualnej to bardzo ważny element promocji każdego miasta, dający mu możliwość wyróżnienia się na tle innych ośrodków. Nie sposób bagatelizować znaczenia tego narzędzia także w budowaniu konsekwentnej strategii wizerunkowej całego regionu.
Na co warto zwrócić uwagę tworząc taki system?
1. Poznaj miasto
Tylko na miejscu możesz poznać rzetelnie historię miasta, docenić regionalne tradycje, poczuć lokalny klimat – trudno to zrobić pracując zdalnie. Warto porozmawiać z mieszkańcami – to oni pomogą ci poznać wyjątkowe miejsca, które są godne uwagi, a nie były dotychczas promowane w przewodnikach turystycznych.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
2. Oceń dla kogo miasto się zmienia
System identyfikacji miejskiej ma określone z góry zadania do wykonania. Oprócz atrakcyjnej oprawy wizualnej ma przede wszystkim odpowiadać na potrzeby sygnalizowane przez mieszkańców i miejskich urzędników, a także rozwiązywać istniejące oraz nowe problemy komunikacyjne.
3. Stwórz mapę dobrych praktyk marketingu miejsc
Ucz się na błędach innych, przyjrzyj się zrealizowanym przez inne miasta systemom i szukaj najlepszych, ale też czytaj krytyczne głosy mieszkańców. Skrupulatnie przeprowadzone badania pozwolą ci uniknąć niepraktycznych rozwiązań. Zmniejszysz jednocześnie ryzyko niepowodzenia wdrożenia projektu, realizowanego przecież na lata.
4. Najgorsze jest bycie nijakim – poszukaj charakterystycznych rozwiązań
Im więcej czasu poświecisz na poznanie miasta, tym więcej znajdziesz inspiracji do stworzenia konceptów oddających lokalny koloryt. Projekt systemu zyska na autentyczności, w efekcie będzie identyfikował się z miejscem, dla którego powstaje. To nic odkrywczego, ale warto przyłożyć się do tego etapu, bo w ten sposób unikniesz utartych, mało charakterystycznych i zwyczajnie nudnych rozwiązań.
5. Pamiętaj o konsekwencji i spójności
W działaniach promocyjnych miasta najważniejsza jest konsekwentna komunikacja. System identyfikacji jest złożonym projektem, ale trzeba za wszelką cenę utrzymać jego spójność – dzięki temu dowolny element identyfikacji będzie intuicyjnie kojarzony konkretnie z danym miastem. Na tym polega skuteczny branding.
6. Dawaj możliwości, projektuj narzędzia, a nie zamknięte schematy
Warto myśleć o systemie identyfikacji wizualnej miasta jak o długoletnim procesie. Trudno jest bowiem przewidzieć jego przyszłe możliwości eksploatacji. Z czasem naturalnie przybędzie mu funkcjonalności, dlatego można zaprojektować narzędzia ewolucji systemu.
7. Wsłuchaj się w głos mieszkańców
System identyfikacji dotyka mieszkańców nie tylko w aspekcie wizualnym, ale również emocjonalnym. Czują się częścią miasta i często chcą uczestniczyć w przeprowadzanych zmianach. Doceń tę inicjatywę i na pewnym etapie prac nad projektem zaplanuj dyskusję. Zdobyte w ten sposób obserwacje i wnioski zawsze przekładają się na lepsze efekty pracy.
8. Zaplanuj strategię komunikacji zmian i plan wdrożenia systemu
Proces wdrożenia systemu jest długotrwały, musi zatem mieć konsekwentnie realizowany plan działania. Nie można dopuścić do sytuacji, w której miasto jest zbyt długo identyfikowane z dwoma logo (starym i nowym), ponieważ nie uda mu się wówczas zbudować silnego brandingu – zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz swojej struktury.
9. Konsultuj i sprawdzaj
Przed całkowitym wdrożeniem nowego systemu identyfikacji dobrze sprawdzają się projekty pilotażowe, zorganizowane np. przy okazji festiwalu, lokalnej kampanii społecznej czy innej aktywności miasta, spójnej graficznie z nowym systemem. Pozwalają one sprawdzić czytelność systemu w praktyce, odkrywając przy tym ewentualne mankamenty, ale i nowe możliwości rozwoju projektu.
10. Zadbaj o edukację
Użytkownicy systemu identyfikacji miasta nie znają Twoich intencji ani idei, która przyświecała projektowaniu. W praktyce zostają pozostawieni sami z „manualem”, do którego są bardziej lub mniej przekonani. Dlatego warto zorganizować szkolenie zapewniające komfort wprowadzania zmian, by nowy system identyfikacji był zrozumiały i inspirujący do działania.