Jakość i trafność – dwa klucze do skutecznego content marketingu. W Polsce to wciąż nowy sposób docierania do klientów. U progu nowego roku warto zastanowić się, w którym kierunku będzie zmierzał marketing. Pozwoli to na lepsze dopasowanie strategii do wymogów rynku i – przede wszystkim – klientów.
Czasy, kiedy gusta i potrzeby klientów zaspokajały atrakcyjne, kolorowe reklamy opatrzone krzykliwym hasłem, minęły. Odbiorcy chcą dzisiaj czegoś więcej niż nachalnej promocji. Z tej perspektywy content marketing wydaje się być narzędziem, które pomaga odpowiednio zareagować na oczekiwania klientów.
Daleko za Oceanem…
W Stanach Zjednoczonych marketerzy przeznaczają na wydatki związane z content marketingiem ponad 40 proc. rocznych budżetów. Dobrze wiedzą, i to od dawna, że atrakcyjna, angażująca treść i zapraszanie klientów do dialogu na temat marki to dzisiaj prawdziwie skuteczne narzędzie marketingowe. W Polsce ta świadomość dopiero się rodzi.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
– Kiedy tylko pojawił się pomysł rozkręcenia u nas content marketingu, zainspirowaliśmy się tym, co dzieje się w Stanach (…). W Polsce jeszcze trzy lata temu takie działania praktycznie nie istniały – wyjaśnia Włas Chorowiec, założyciel LeadBullet SA. Spółka od 2010 roku popularyzuje nad Wisłą content marketing, realizując w ten sposób kompleksowy kampanie contentowe.
Social media drogą do CM?
Wiemy, jak było trzy lata temu. Teraz pojawia się pytanie: jak jest dzisiaj? Trudno u nas o rzeczową odpowiedź, polski rynek jest praktycznie niezbadany. W porównaniu z rozwiniętymi rynkami brytyjskim, amerykańskim, a nawet niemieckim czy włoskim, o rodzimym wykorzystywaniu content marketingu niewiele wiemy. Możemy jednak, wnikliwie obserwując świat komunikacji i marketingu, snuć futurologiczną wizję o rozwijaniu marketingu treści. Firmy i organizacje coraz częściej dostrzegają i doceniają potrzebę nawiązywania stałych relacji z klientami. Ekspansja internetu i wyrosłe na jego gruncie social media to solidny fundament do realizowania tej potrzeby, zwłaszcza że rynek social media z roku na rok rośnie.
Tegoroczne analizy pokazały, że w 2014 możemy spodziewać się koncentracji działań w sieci na Facebooku, a w parze z FB pójdzie rozwijanie mobilnych aplikacji. Sotrender przewiduje, że duże zmiany zajdą w algorytmach porządkujących treść w serwisie, co pokazuje, że content staje się coraz istotniejszym elementem marketingu. Potwierdzają to prognozy, zgodnie z którymi coraz więcej firm ma zaangażować się w 2014 roku w aktywność w mediach społecznościowych, udzielając szybkich odpowiedzi i rozwiązując problemy użytkowników.
Zamek naoliwiony contentem
Wydaje się, że przed polskimi marketerami rok komunikacyjnych wyzwań. Prawdziwy potencjał do skutecznego realizowania strategii marketingowej powinni upatrywać w prostych narzędziach, które dają szansę szerokiego dotarcia do odbiorcy.
– Źródłem contentu są zarówno marki, jak i ich klienci. Wystarczy spojrzeć na blogi, fora czy profile na FB – użytkownicy pytają siebie nawzajem o najlepsze produkty oraz dzielą się emocjami, jakie wzbudzają w nich wybrane marki. Jeśli dany produkt spełnia ich oczekiwania, zostaje natychmiast nagrodzony dobrą opinią – przekonuje Włas Chorowiec z LeadBullet.
Opinia założyciela jednej z pierwszych spółek popularyzujących w Polsce content marketing potwierdza, że najważniejsza jest dzisiaj opowieść. Storytelling prowadzony w oparciu o angażującą historię, ekspercką wiedzę i zapraszający do dyskusji wydaje się najlepiej dopasowanym kluczem do polskiego marketingu. Może więc wraz z Nowym Rokiem warto wymienić zardzewiałe zamki?