Jakość i trafność – dwa klucze do skutecznego content marketingu. W Polsce to wciąż nowy sposób docierania do klientów. U progu nowego roku warto zastanowić się, w którym kierunku będzie zmierzał marketing. Pozwoli to na lepsze dopasowanie strategii do wymogów rynku i – przede wszystkim – klientów.

Czasy, kiedy gusta i potrzeby klientów zaspokajały atrakcyjne, kolorowe reklamy opatrzone krzykliwym hasłem, minęły. Odbiorcy chcą dzisiaj czegoś więcej niż nachalnej promocji. Z tej perspektywy content marketing wydaje się być narzędziem, które pomaga odpowiednio zareagować na oczekiwania klientów.
Daleko za Oceanem…
W Stanach Zjednoczonych marketerzy przeznaczają na wydatki związane z content marketingiem ponad 40 proc. rocznych budżetów. Dobrze wiedzą, i to od dawna, że atrakcyjna, angażująca treść i zapraszanie klientów do dialogu na temat marki to dzisiaj prawdziwie skuteczne narzędzie marketingowe. W Polsce ta świadomość dopiero się rodzi.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
– Kiedy tylko pojawił się pomysł rozkręcenia u nas content marketingu, zainspirowaliśmy się tym, co dzieje się w Stanach (…). W Polsce jeszcze trzy lata temu takie działania praktycznie nie istniały – wyjaśnia Włas Chorowiec, założyciel LeadBullet SA. Spółka od 2010 roku popularyzuje nad Wisłą content marketing, realizując w ten sposób kompleksowy kampanie contentowe.
Social media drogą do CM?
Wiemy, jak było trzy lata temu. Teraz pojawia się pytanie: jak jest dzisiaj? Trudno u nas o rzeczową odpowiedź, polski rynek jest praktycznie niezbadany. W porównaniu z rozwiniętymi rynkami brytyjskim, amerykańskim, a nawet niemieckim czy włoskim, o rodzimym wykorzystywaniu content marketingu niewiele wiemy. Możemy jednak, wnikliwie obserwując świat komunikacji i marketingu, snuć futurologiczną wizję o rozwijaniu marketingu treści. Firmy i organizacje coraz częściej dostrzegają i doceniają potrzebę nawiązywania stałych relacji z klientami. Ekspansja internetu i wyrosłe na jego gruncie social media to solidny fundament do realizowania tej potrzeby, zwłaszcza że rynek social media z roku na rok rośnie.
Tegoroczne analizy pokazały, że w 2014 możemy spodziewać się koncentracji działań w sieci na Facebooku, a w parze z FB pójdzie rozwijanie mobilnych aplikacji. Sotrender przewiduje, że duże zmiany zajdą w algorytmach porządkujących treść w serwisie, co pokazuje, że content staje się coraz istotniejszym elementem marketingu. Potwierdzają to prognozy, zgodnie z którymi coraz więcej firm ma zaangażować się w 2014 roku w aktywność w mediach społecznościowych, udzielając szybkich odpowiedzi i rozwiązując problemy użytkowników.
Zamek naoliwiony contentem
Wydaje się, że przed polskimi marketerami rok komunikacyjnych wyzwań. Prawdziwy potencjał do skutecznego realizowania strategii marketingowej powinni upatrywać w prostych narzędziach, które dają szansę szerokiego dotarcia do odbiorcy.
– Źródłem contentu są zarówno marki, jak i ich klienci. Wystarczy spojrzeć na blogi, fora czy profile na FB – użytkownicy pytają siebie nawzajem o najlepsze produkty oraz dzielą się emocjami, jakie wzbudzają w nich wybrane marki. Jeśli dany produkt spełnia ich oczekiwania, zostaje natychmiast nagrodzony dobrą opinią – przekonuje Włas Chorowiec z LeadBullet.

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
Opinia założyciela jednej z pierwszych spółek popularyzujących w Polsce content marketing potwierdza, że najważniejsza jest dzisiaj opowieść. Storytelling prowadzony w oparciu o angażującą historię, ekspercką wiedzę i zapraszający do dyskusji wydaje się najlepiej dopasowanym kluczem do polskiego marketingu. Może więc wraz z Nowym Rokiem warto wymienić zardzewiałe zamki?