Gdy zwracają się do mnie właściciele firm z prośbą o rady dotyczące prowadzenia profilu na Facebooku, ciągle pojawiają się te same pytania: „jak zdobyć więcej fanów?”, „jak się skutecznie promować, wydając mało na reklamę?”, czy „co zrobić, żeby mój fanpage szybko stał się popularny?”. Tymczasem są to źle postawione pytania. Powinieneś zacząć od zastanowienia się, co może naprawdę zainteresować twoją grupę docelową i jaki możesz dać jej powód, żeby czuła potrzebę obserwowania twoich profili w mediach społecznościowych.
Z tego artykułu dowiesz się:
- od czego zacząć działania na Facebooku,
- na co zwrócić uwagę, przygotowując strategię komunikacji dla tego kanału,
- jakie elementy powinien zawierać Twój fanpage,
- jak pozyskać pierwszych fanów i zwiększać zasięg,
- jak dotrzeć do osób, które już znają Twoją firmę,
- jakie są zadania administratorów profili społecznościowych marki.
Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z firmowym fanpage’em na Facebooku – super, poniższych pięć kroków pomoże ci uniknąć wielu błędów. Jeśli natomiast już prowadzisz swoją stronę na tym największym portalu społecznościowym – również warto je przeanalizować. Być może okaże się (zazwyczaj tak jest), że umknął ci jakiś ważny element, którego dodanie może znacznie poprawić wyniki twoich działań na Facebooku. Poznaj 5 zasad, a twoja reklama na Facebooku przyniesie korzyści.
1. STWÓRZ STRATEGIĘ CONTENT MARKETINGOWĄ DLA SWOJEJ FIRMY
Pamiętaj, że zoptymalizowany content marketing składa się z trzech elementów: strategii content marketingowej, SEO i strategii obecności w mediach społecznościowych.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Wszystkie trzy elementy muszą ze sobą współgrać. Musisz więc najpierw zaplanować całą strategię content marketingową – to, jakie treści chcesz publikować, w jakich kanałach, za pomocą jakich form przekazu, o czym chcesz pisać. Dokonując takich analiz, powinieneś mieć na względzie także kwestie SEO – jakie treści mają największy potencjał, żeby znaleźć się na wysokich pozycjach w Google.
Dopiero po podjęciu tych decyzji można się zastanawiać nad strategią obecności w social media – w jakich serwisach warto się pojawić i w jaki sposób komunikować się z odbiorcami w poszczególnych z nich.
Dlaczego ważne jest to, żeby zacząć od strategii content marketingowej? Social media są tylko jej częścią, jednym z kanałów dystrybucji treści. Nie może być tak, że profile marki w różnych serwisach społecznościowych nie są ze sobą spójne, że treści publikowane w jednym z kanałów nie odpowiadają tym, które komunikuje ona w innych. Komunikacja powinna być spójna.
2. PRZYGOTUJ STRATEGIĘ KOMUNIKACJI NA FACEBOOKU
Zakładam, że masz już wstępnie opracowaną strategię content marketingową. Pamiętaj jednak, że każdy kanał komunikacji rządzi się swoimi prawami. Jako marka realizujesz wszędzie jedną spójną strategię, ale jej sposób „przedstawienia” musi być dostosowany do miejsca, w którym publikujesz swoją treść.
Dlatego dla każdego serwisu społecznościowego powinieneś przygotować osobną strategię komunikacji. Na początek przeprowadź analizę grupy docelowej i działań konkurencji.
Po zebraniu niezbędnych informacji przemyśl następujące kwestie:
- Jakie treści mogą zainteresować odbiorców? Zastanów się nad tematyką i sposobem ich prezentacji.
- Jakie formy przekazu będą najskuteczniejsze? Grafiki, wideo, linki do artykułów, a może wystąpienia live?
- Jak często będziesz publikować treści?
- Jakie cele chcesz osiągnąć i w jakim czasie? Pamiętaj, że muszą być mierzalne!
- Które treści będziesz promować organicznie, a które wesprzesz reklamą?
Pamiętaj, że profil tworzysz dla swoich odbiorców, nie dla siebie. Dopasuj treści do ich oczekiwań.
3. ZADBAJ O UZUPEŁNIENIE NAJWAŻNIEJSZYCH ELEMENTÓW NA PROFILU
Wiele osób rozpoczyna swoje działania na Facebooku od myślenia: „Najpierw założę na szybko profil, dodam byle co, żeby nie był zupełnie pusty, pozapraszam do niego jak najwięcej osób, a jak się rozkręci, to go uzupełnię”. Tymczasem wszystkie działania już od samego początku powinny być przemyślane, nie wyłączając tych związanych z zakładaniem fanpage’a.
Na tym etapie zwróć uwagę na takie elementy strony, jak:
- kategoria strony – każda kategoria jest dopasowana do innego rodzaju fanpage’ów, np. kategoria „firma lokalna” jest szczególnie ważna dla osób z „fizycznym lokalem” i daje dużo dodatkowych możliwości, o czym przeczytasz poniżej;
- nazwa fanpage’a – musi być jak najbardziej czytelna, żeby użytkownik łatwo cię znalazł i od razu wiedział, czym się zajmujesz – czyli np. nie „Marex”, ale „Marex – Serwis samochodowy”;
- zdjęcie w tle i miniaturka – pomocna w tym będzie świetna infografika, ktrórą ostatnio przygotował Jon Loomer, ze wszystkimi wymiarami grafik na FB: All Facebook Image Dimensions and Ad Specs;
- uzupełnienie sekcje „Informacje o stronie” – w szczególności pamiętaj o podaniu danych kontaktowych i adresu strony WWW;
- przycisk CTA (ang. call to action) – ty decydujesz, jaki komunikat na nim będzie – możliwości wyboru jest sporo.
Wskazówka
Jeśli jesteś firmą lokalną, nie zapomnij o tym, żeby zaznaczyć to w kategorii strony, dzięki czemu fani twojego profilu zobaczą kluczowe z ich punktu widzenia informacje, takie jak:
- godziny otwarcia (także to, czy w tym momencie twój lokal jest otwarty),
- informacje o usługach i ich ceny,
- recenzje innych osób
- dane teleadresowe.
4. DOTRZYJ DO OSÓB, KTÓRE JUŻ ZNAJĄ TWOJĄ FIRMĘ
Zanim zainwestujesz w promocję, pamiętaj, że najsilniejszą potencjalną grupą docelową są dla ciebie osoby, które już cię znają. Żeby dotrzeć do twoich dotychczasowych klientów, wykonaj następujące działania:
- promuj Facebook na swojej stronie – dodaj like box, wtyczkę do udostępniania treści czy pop-up zachęcający do śledzenia cię na Facebooku;
- wyślij e-mailing do swoich klientów – jednak pamiętaj, by zawrzeć w nim informację, która naprawdę ich zainteresuje – nie pisz więc po prostu: „jesteśmy na Facebooku”, tylko poinformuj o korzyściach dla użytkownika, np. o ciekawych akcjach, jakie odbywają się na twoim fanpage’u);
- zamieść informacje o profilach społecznościowych w swoich placówkach stacjonarnych – w tym wypadku również informuj o korzyściach;
- wprowadź Wi-Fi marketing – logowanie się do Wi-Fi w twoim lokalu za pomocą konta na Facebooku pozwoli ci zbudować ciekawą bazę remarketingową;
- zamieść na swojej stronie kod remarketingowy Facebooka – umożliwi on zbieranie bazy remarketingowej, tj. będziesz mógł/mogła kierować swoją reklamę na Facebooku do osób, które wcześniej odwiedziły twoją stronę.
5. WYZNACZ ZADANIA REDAKTOROM FANPAGE’A
Dużym problemem wielu firm jest to, że nie wchodzą w żywą interakcję z fanami swojej strony. Aby interakcja z marką w mediach społecznościowych była dla użytkowników pozytywnym doświadczeniem, musisz wyznaczyć w swojej firmie osoby odpowiedzialne za komunikację i przydzielić im zadania.
Pamiętaj też, że ważne jest nie tylko to, żeby odpowiednio rozdzielić zadania, lecz także żeby przypisać je do odpowiednich osób:
- osoba, która publikuje treści, musi świetnie znać grupę docelową i branżę, musi być to też osoba kreatywna, która będzie np. umiała szybko zareagować na jakieś ważne czy głośne wydarzenie w Polsce i na świecie i błyskawicznie przygotuje komentarz na ten temat;
- osoba, która odpowiada na wiadomości i opinie fanów, musi charakteryzować się empatią i wyczuciem – każdej firmie zdarzają się negatywne komentarze, ważne jest to, żeby odpowiednio na takie sytuacje reagować.
Dopiero jak przerobisz i zaplanujesz powyższych pięć punktów, twoje działania na Facebooku będą mogły być naprawdę efektywne. Pamiętaj jednak, że to dopiero początek. Teraz czeka cię systematyczne planowanie i realizowanie twojej strategii, a także mądre zarządzanie kampaniami reklamowymi.
Powodzenia!
Warto doczytać:
- G. Vaynerchuck, „Ekonomia wdzięczności. Zasada wzajemności w biznesie”, Gliwice 2013.
- G. Vaynerchuck, „W market(r)ingu”, Lublin 2015.
- K. Granops-Szkoda, „Komunikacja na Facebooku – 14 rzeczy, których mogłeś nie wiedzieć”
- A. Bohoriev, „14 prostych kroków – promocja na Facebooku przy małym budżecie”.