Z danych serwisu Statista wynika, że w 2024 r. przychody z content marketingu przekroczą 100 mld dol. Ten rynek do 2025 r. ma osiągnąć zysk na poziomie 417,85 mld dol. Co więc zrobić, żeby wykorzystać cały potencjał marketingu treści? Warto przyjrzeć się trendom, o których będzie głośno w najbliższych miesiącach.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak wykorzystać sztuczną inteligencję w tworzeniu treści,
- jak AI wpłynie na hiperpersonalizację,
- jak konsumenci traktują społeczną odpowiedzialność biznesu,
- jakie interaktywne elementy zwiększają skuteczność komunikacji,
- jaka jest dziś rola user-generated contentu,
- dlaczego w 2024 r. nadal warto tworzyć formaty wideo.
Nie wszystko, o czym dużo się mówi, to trend. Ten definiuje się jako „istniejący w danym momencie kierunek rozwoju w konkretnej dziedzinie”1.
Trzy główne hasła związane z trendami to „siła napędowa zmiany”, „podstawowe potrzeby” oraz „innowacje”. Oznacza to, że trendy rodzą się jako innowacje odpowiadające głębokim ludzkim potrzebom, które są zaspokajane w nowy, niespotykany do tej pory sposób.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Zapamiętaj
Ze względu na zasięg wyróżnia się:
- mikrotrendy (małe zmiany, które w krótkim czasie mogą zyskać globalną popularność),
- makrotrendy (mikrotrendy w końcowej fazie rozwoju, mające wpływ na potencjalnych klientów i ich życie),
- megatrendy (trendy, których popularność utrzymuje się przez lata – uwzględnienie ich w komunikacji pozwala na zrozumienie oczekiwań potencjalnych klientów).
Nowość, o której jest głośno na rynku, ale która nie kwalifikuje się do żadnej z powyższych definicji, można nazwać:
- modą (zmienia się w zależności od sezonu),
- fade’em (jest chwilową modą, dziwactwem),
- hype’em (to podekscytowanie produktem, wydarzeniem, często związane z akcją promocyjną).
Trendy w content marketingu w 2024 roku
Świat content marketingu dynamicznie ewoluuje, dostosowując się do preferencji i oczekiwań odbiorców. Oto sześć trendów, na które warto zwrócić uwagę w 2024 r.
1. Sztuczna inteligencja
Trend, który idzie jak burza i zaskakuje coraz nowszymi rozwiązaniami. Warto jednak pamiętać, że sztuczna inteligencja nie jest zjawiskiem nowym, ale ma już (bagatela!) 70 lat. Choć jak ujawnia ankieta Gartnera, to w ciągu ostatnich czterech lat liczba organizacji wdrażających AI wzrosła o 270%, a w ciągu ostatniego roku – trzykrotnie.
Większość copywriterów sprawdza swój tekst przed publikacją w takich narzędziach jak KorektorOnline, Euro Alphabet czy Ortograf. Coraz więcej tworzy treści za pomocą rozwiązań Copy.ai, Writesonic, Jasper czy ChatGPT. Najbardziej zaawansowani technologicznie content managerowie dzięki AI generują grafiki, podcasty czy wideo reklamowe.
Ciekawostka
ChatGPT zyskał milion użytkowników w pięć dni. Netflixowi zajęło to 41 miesięcy, a Facebookowi – 10 miesięcy.
Sztuczna inteligencja nadal będzie się rozwijać. Pozwoli zautomatyzować wiele aspektów content marketingu, np. pisanie tekstów SEO, analizę dużych ilości danych, research. Zaoszczędzony dzięki niej czas będzie można wykorzystać na działania kreatywne.
2. Hiperpersonalizacja
Dziś w content marketingu już nie chodzi o personalizację treści, ale o dostarczanie ich odbiorcom we właściwym momencie i przez odpowiednią platformę. Konsumenci oczekują coraz bardziej spersonalizowanych doświadczeń online. Nie chcą być tylko kolejnym numerem w firmowym Excelu. Potrzebują relacji opartej na szczerości i zaufaniu do marki.
Zapamiętaj
Hiperpersonalizacja to trend, który będzie się utrzymywał również w kolejnych latach, a sztuczna inteligencja będzie miała na niego znaczący wpływ. Dzięki algorytmom uczenia maszynowego AI analizuje dane dotyczące zachowań użytkowników, ich preferencje czy historię przeglądania, co sprawia, że content managerowie są w stanie dostarczyć odbiorcom spersonalizowane treści, dostosowane do ich indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
– Dzięki sztucznej inteligencji firmy mogą zoptymalizować budżet marketingowy oraz zwiększyć zwrot z inwestycji w reklamę online, np. przez wyświetlanie przekazu tylko odpowiednim użytkownikom. Jedną z kluczowych korzyści z wykorzystania dziś AI w branży reklamowej jest możliwość analizy nawet tysięcy nieustrukturyzowanych informacji i uzyskiwania w ten sposób precyzyjnych wniosków – wyjaśnia Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies, firmy specjalizującej się w analityce big data.
Nie bez znaczenia będzie również social listening, czyli wsłuchanie się w głos potencjalnych klientów. Lepsze poznanie ich problemów i pragnień pozwoli tworzyć efektywny content marketing.
3. Społeczna odpowiedzialność biznesu
Raport „Zaangażowanie społeczne firm” wskazuje, że 63% polskich klientów uważa, że marki powinny uwzględniać cele społeczne w swoich działaniach. Ale to niejedyne dane, które potwierdzają zasadność uwzględnienia interesów społecznych czy aspektów środowiskowych w strategii marki. Według 49% osób badanych przez BrandZ odpowiedzialne działanie ma największy wpływ na reputację firmy.
Ciekawostka
W grudniu 2022 r. Unia Europejska opublikowała dyrektywę CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), która zakłada obowiązek raportowania na temat zagadnień ESG (environmental, social and corporate governance) przez spółki publiczne i prywatne, które mają powyżej 250 pracowników. Wymóg zacznie obowiązywać w roku obrotowym 2024, a z czasem ma być rozszerzony na małe i średnie przedsiębiorstwa.
Konsumenci zwracają coraz większą uwagę na wartości i społeczną odpowiedzialność firm. Jednocześnie są coraz bardziej świadomi i stanowczo odrzucają praktyki greenwashingu (nieuczciwe strategie marek, które chcą przekonać klientów, że są proekologiczne).
Zapamiętaj
W badaniu EY Future Consumer Index 58% respondentów twierdzi, że marketing wprowadzający w błąd jest jednym z głównych czynników zniechęcających do kupowania produktów i usług w ramach zrównoważonego rozwoju. Tylko marki, które szczerze angażują się w działania ekologiczne czy charytatywne, zyskują zaufanie i lojalność klientów.
4. User-generated content
Spośród dużej liczby marek na polskim rynku coraz trudniej jest się wyróżnić i zaproponować coś innego niż konkurencja. Jedną z taktyk będzie budowa zaangażowanej społeczności i zaufania do marki. Treści generowane przez użytkowników (UGC) podkreślają autentyczność brandu, zachęcają do kupna i wzbudzają pozytywne odczucia.
Według badań przeprowadzonych przez Stacklę 86% konsumentów uznaje autentyczny user-generated content za ważniejszy niż treści stworzone przez marki, a badania firm Ipsos Connect i Crowdtap wykazały, że treści pochodzące od użytkowników generują 6,9 razy więcej zaangażowania niż tradycyjne materiały marek.
Wskazówka
W 2024 r. warto skupić się na pozyskaniu opinii, zdjęć, oznaczeń i poleceń od zadowolonych klientów oraz ambasadorów. Takie treści naturalnie wpisują się w działania promocyjne. Można je też wykorzystywać np. w mediach społecznościowych i publikować ponownie.
5. Treści interaktywne
Interaktywne treści stają się kluczowym elementem strategii content-marketingowej. Przenoszą doświadczenie odbiorcy na nowy poziom zaangażowania.
Współcześni konsumenci oczekują nie tylko pasywnego odbioru informacji, lecz także aktywnego uczestnictwa w interakcjach z marką. Tworzenie quizów, gier, ankiet i interaktywnych infografik pozwala skutecznie przekazywać treści, jak również buduje emocjonalne połączenie między marką a konsumentem.
Według badań opublikowanych w „Journal of Marketing Education” interaktywny content może poprawiać zapamiętywanie i zrozumienie przekazu marketingowego. Z tego powodu sprawdzi się również w trudniejszych branżach, które wymagają działań edukacyjnych.
Zapamiętaj
Wykorzystanie rzeczywistości wirtualnej (VR) i rozszerzonej (AR) w content marketingu oferuje nowe, interaktywne doświadczenia dla odbiorców. W przypadku VR marki mogą umożliwić klientom eksplorację i doświadczanie oferowanych produktów w wirtualnym środowisku. Z kolei AR pozwala na nakładanie dodatkowych informacji czy treści na realny świat, co może być wykorzystywane do wzbogacania doświadczenia zakupowego. Przykład? Marka modowa może udostępnić klientom „przymierzenie” ubrań za pomocą aplikacji.
6. Content wideo
W 2024 r. nadal przewiduje się dominację formatów wideo w strategiach content-marketingowych. Wartość wideo w tej dziedzinie nie tylko się utrzyma, lecz także może dynamicznie rosnąć.
Live streaming staje się coraz atrakcyjniejszym środkiem komunikacji. Umożliwia firmom nawiązywanie bezpośredniego kontaktu z odbiorcami w czasie rzeczywistym, a to pozwala na prezentację autentyczności marki, ale również angażuje widzów w interaktywne doświadczenia, takie jak komentarze na żywo i zadawanie pytań.
Ciekawostka
Zgodnie z badaniami eMarketera dodanie wideo do strony produktu może zwiększyć konwersję nawet o 80%. Klienci chętnie korzystają z filmów, aby lepiej poznać produkt przed zakupem.
Podsumowanie
Czy istnieje sprawdzona recepta na sukces content-marketingowy w 2024 r? Nie. Z pewnością jednak warto w swoich działaniach uwzględniać obowiązujące trendy.
- „Uniwersalny słownik języka polskiego”, red. S. Dubisz, Warszawa 2006.