Upominki reklamowe to skuteczne narzędzie w ręku marketera. Nie wszystkie jednak są sobie równe pod względem efektywności i ROI. Czym więc musisz się kierować w ich wyborze?
Na podstawie wniosków z licznych badań oraz własnych doświadczeń sformułowałem siedem wyznaczników skutecznego upominku reklamowego. Kolejność omawiania jest przypadkowa i nie decyduje o ich ważności.
- Upominek powinien być „elastyczny”. Każdy marketer chce mieć możliwość dopasowania prezentu do swojego brandu. Oczekuje, że kolorystyka produktu będzie odpowiadała firmowemu CI, a jego specyfika – podkreślała wartości i charakter marki.
- Upominek powinien być użyteczny. Według raportu „ASI Global Ad Impressions Study” z 2019 r. użyteczność jest dla 77% konsumentów głównym powodem, dla którego zatrzymują oni produkty promocyjne. Gdy osoba obdarowana doceni praktyczne zalety prezentu, Twoja marka stanie się integralną częścią jej życia. W wyborze upominku reklamowego kieruj się specyfiką swojej grupy docelowej. Nie inwestuj więc np. w artykuły biurowe, jeśli Twoim targetem są dekarze.
- Upominek powinien być trwały. Wyniki ankiet „Advertising impact of promotional items”, przeprowadzonych przez firmę Dima Marktforschung, pokazują, że zaledwie 50% upominków jest w użyciu przez min. 12 miesięcy, a aż 25% zostaje porzuconych między pierwszym a szóstym miesiącem od ich otrzymania. Przed wyborem upominku sprawdź więc, czy producent gwarantuje jego długotrwałe użytkownie.
- Upominek powinien być zapamiętywalny. Nie tylko rozdajesz upominki, lecz także tworzysz doświadczenie marki. Badanie firmy Dima Marktforschung wykazało, że średnio 57% osób było w stanie przypomnieć sobie nazwę reklamodawcy widzianą na upominku. Co decyduje o tym, że potrafimy przywołać komunikat reklamowy? Firma Millward Brown w case study „Using Neuroscience to Understand the Role of Direct Mail” z 2009 r. dowiodła, że „elementy materialne pozostawiają głębszy ślad w mózgu”, ponieważ tworzą więź emocjonalną. Jeśli dodasz do tego użytkowanie upominku powiązane np. z przyjemnością picia ulubionej kawy, Twoja marka będzie jeszcze mocniej zapadać w pamięć.
- Upominek powinien być personalizowany. Kiedy podarujesz pracownikowi lub klientowi personalizowany upominek z jego imieniem, wzmocnisz w nim pozytywne doświadczenie marki. Personalizacja jest także wartością dodaną do prezentu, która zwiększa szanse na jego dłuższe użytkowanie.
- Upominek powinien towarzyszyć interakcjom społecznym. Idealną sytuacją jest ta, w której Twój upominek jest elementem pojawiającym się podczas codziennych spotkań czy rozmów między ludźmi. Zwiększa to liczbę jego „wyświetleń”, a Twoja marka staje się częścią kultury społecznej.
- Upominek powinien być skuteczny. Jeśli przekaz umieszczony na Twoim upominku będzie widoczny dla obdarowanego przez długi czas, wpłynie to na liczbę „wyświetleń”, co z kolei wzmocni świadomość Twojej marki i zwiększy prawdopodobieństwo konwersji klienta.
Zastanawiasz się, czy istnieje upominek, który spełnia wszystkie powyższe wytyczne? Jeśli nie chcesz tracić czasu i pieniędzy na poszukiwania, zapraszam do kontaktu. W Porceline by Maxim – czołowej marce ceramiki reklamowej – dbamy o to, żebyś wszystkie siedem elementów otrzymał w standardzie.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Materiał Partnera