W pracy każdego specjalisty, poruszającego się w obszarze marketingu internetowego, ważne jest korzystanie z narzędzi, które tę pracę ułatwią, przyspieszą – sprawią, że będzie bardziej efektywna. Jeśli chodzi o specjalistę SEO/PPC, szczególnie pomocne są takie narzędzia, które można wykorzystać z poziomu przeglądarki internetowej. W poniższym artykule zaprezentuję osiem rozszerzeń do przeglądarek internetowych, które mogą pomóc w codziennej pracy. I to nie tylko osobom zajmującym się pozycjonowaniem lub reklamą w wyszukiwarkach...
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym są rozszerzenia do przeglądarek internetowych,
- jakie rozszerzenia warto zainstalować w swojej przeglądarce internetowej,
- jak opisywane rozszerzenia mogą ułatwić Twoją pracę.
Czym są rozszerzenia?
Rozszerzenia, inaczej dodatki, to małe programy, które pozwalają wzbogacić przeglądarkę o nowe funkcjonalności. Praktycznie każda z najpopularniejszych na rynku przeglądarek posiada własne, dedykowane dodatki.Warto w tym miejscu przywołać dane dotyczące popularności danych przeglądarek w Polsce. Na poniższym wykresie (dane z serwisu StatCounter) widać procentowy udział najpopularniejszych przeglądarek w ciągu ostatniego roku w naszym kraju.
[opis]Procentowy udział najpopularniejszych przeglądarek w ciągu ostatniego roku w naszym kraju[/opis]
Słuchaj „Marketer+” Podcast
[zrodlo]StatCounter.com[/zrodlo]
Praktycznie połowa rynku jest w rękach Chrome (47%), na drugim miejscu znajduje się Firefox (33%), dalej porównywalnie: Opera (8%) oraz Internet Explorer (7%), stawkę zamyka przeglądarka spod znaku Apple – Safari (2%). Dominacja Chrome ma miejsce także porównując popularność na całym świecie – prawie 48%. Ta przewaga nad konkurentami z roku na rok się powiększa, głównie kosztem Internet Explorer.
Wróćmy jednak do rozszerzeń. Można je z łatwością wyszukać i zainstalować odwiedzając jedną z dedykowanych stron, które grupują dodatki. Każda z przeglądarek ma swoją „galerię online”:
- Chrome – www.chrome.google.com/webstore/category/extensions?hl=pl,
- Firefox – www.addons.mozilla.org/pl/firefox,
- Opera – www.addons.opera.com/pl,
- Internet Explorer – www.iegallery.com,
- Safari – www.extensions.apple.com.
Najwięcej dodatków można znaleźć dla Chrome oraz Firefox – tysiące rozszerzeń posiadających najróżniejsze funkcje. Część z nich zapewnia rozrywkę w postaci gier, część pomaga w lepszym działaniu przeglądarki, niektóre są też dedykowane wyłącznie dla programistów. W tym artykule z kolei skupimy się na tych, które przydadzą się w pracy specjalisty SEO/PPC, ale także będą pomocne dla osób, które zajmują się szeroko rozumianymi działaniami marketingu w internecie.
1. Ghostery
Dodatek ten umożliwia użytkownikowi zdecydować, jakim zewnętrznym narzędziom, służącym np. analityce, będzie udostępniał informacje o swojej aktywności na danej stronie internetowej. Po wejściu na dowolną stronę rozszerzenie wyświetla listę kodów śledzących, które się tam znajdują. Tak więc dostajemy informację m.in. o narzędziach do analityki (np. Google Analytics, Tag Manager, Gemius, Optimizely), pikselach remarketingowych (np. Facebook, AdRoll). Ponadto dowiemy się, z jakimi serwisami społecznościowymi zintegrowana jest strona (np. Twitter, Google+), a także sprawdzimy, jakie kody sieci reklamowych oraz adserverów wpięte są na stronie (np. TradeDoubler, BBelements, Adsense) oraz wiele innych skryptów (w bazie Ghostery jest ponad 2 000 „tropicieli”). Ghostery pozwala użytkownikowi zadbać o swoją prywatność, np. uniemożliwić stronie zebranie danych, które potem posłużą do wyemitowania reklam remarketingowych.
[opis]Dodatek Ghostery[/opis]
[zrodlo]Materiały własne[/zrodlo]
Rozszerzenie to, oprócz swojej podstawowej funkcji, daje możliwości szybkiego sprawdzenia skryptów znajdujących się na stronie, podpiętych kodów, co przydaje się np. w kwestii analizy konkurencji. Tak więc jeśli chcemy sprawdzić, jakich narzędzi używa dana firma na swojej stronie, wystarczy skorzystać z Ghostery. Wtyczka działa na większości przeglądarek, w tym tych mobilnych. Pobrać ją można ze strony www.ghostery.com/en/our-solutions/ghostery-add-on.
2. FB Pixel Helper
Kolejny dodatek ułatwi pracę szczególnie osobom, które prowadzą kampanie reklamowe na Facebooku. Umożliwia on sprawdzenie poprawności wpięcia pikseli remarketingowych oraz konwersji Facebooka. Rozszerzenie pokazuje, jakie piksele znajdują się na stronie oraz to, czy są wpięte poprawnie. Jeśli jest problem, pojawi się komunikat o błędzie oraz sugestie, co warto poprawić (np. szybkość ładowania się piksela).
[opis]Dodatek FB Pixel Helper[/opis]
[zrodlo]Materiały własne[/zrodlo]
W szybki sposób można sprawdzić, czy webmaster dodał piksel na stronę w odpowiedni sposób i czy możemy zaczynać kampanię, aby wszystkie dane o użytkownikach zbierały się prawidłowo. Rozszerzenie dostępne jest tylko dla użytkowników Chrome – www.chrome.google.com/webstore/detail/fb-pixel-helper/fdgfkebogiimcoedlicjlajpkdmockpc.
3. Google Tag Assistant
Nie da się ukryć, że Google posiada dominującą pozycję w polskim internecie. Nie tylko w przypadku wyszukiwarki (choć dla wielu pojęcia „Google” i „wyszukiwarka” to niemal synonimy), ale też marketingu i analityki internetowej. Mowa tu oczywiście o Google AdWords i Google Analytics – ich profesjonalne wykorzystanie wymaga implementacji specjalnych tagów do kodu strony. Jak można sprawdzić ich obecność i poprawność podpięcia bez analizy źródła strony? Najlepszym wyjściem jest tu rozszerzenie Google Tag Assistant.
[opis]Dodatek Google Tag Assistant[/opis]
[zrodlo]Materiały własne[/zrodlo]
Dodatek ten pozwala na szybką analizę strony pod kątem obecności tagów Google, takich jak Remarketing AdWords, Analytics czy Google Tag Manager. W przypadku braku tego ostatniego, otrzymujemy propozycję konsolidacji tagów za pomocą tego narzędzia, co zresztą zdecydowanie ułatwia pracę, wymaga minimalnej ingerencji w stronę i pozwala na aktywne zarządzanie tagami.
Każdy z tagów może być opisany trzema statusami:
- zielony (working) – tag jest wpięty w dobrym miejscu i działa prawidłowo;
- niebieski (suggestions) – tag działa, ale występują pewne problemy z jego uruchamianiem (najczęstszym powodem pojawienia się tego błędu jest wklejenie kodu w złym miejscu);
- czerwony (critcal issues) – tag został źle zaimplementowany i nie działa prawidłowo. W tym przypadku problemy wynikają z niepoprawnego wklejenia kodu (np. błędnej składni) czy wklejenia dwóch tagów na tę samą stronę, co zaburza zbieranie danych.
Google Tag Assistant to narzędzie niezbędne dla każdego specjalisty, który zajmuje się analityką internetową i korzysta przy tym z rozwiązań Google. Dostępne dla przeglądarki Chrome: www.chrome.google.com/webstore/detail/tag-assistant-by-google/kejbdjndbnbjgmefkgdddjlbokphdefk.
4. GTM Sonar
Google Tag Manager to w ostatnich latach mała rewolucja w analityce internetowej. Natomiast GTM Sonar to bardzo praktyczne rozszerzenie do Chrome, która ułatwia współpracę właśnie z Tag Managerem. Dzięki GTM Sonar jesteśmy w stanie zobaczyć, jakiego rodzaju odbiornika potrzebujemy do wykrycia danej akcji na stronie za pośrednictwem tagu GTM. Ponadto sprawdzimy, jakie jest ID danego elementu (oraz szereg innych parametrów), co również w znaczący sposób ułatwia implementacje np. śledzenia wypełnienia formularza kontaktowego na stronie.
[opis]Dodatek GTM Sonar[/opis]
[zrodlo]Materiały własne[/zrodlo]
Rozszerzenie, którego twórcą jest Simo Ahava, swego rodzaju guru w kwestii analityki internetowej, można znaleźć tutaj:
www.chrome.google.com/webstore/detail/gtm-sonar/iiihoahkpncaheicjfemhjkkfamcahcd.
5. SEOquake
Dodatek, dzięki któremu można przeanalizować dwie rzeczy – poprawność i stopień optymalizacji wybranej strony, a także ocenić konkurencyjność danego słowa kluczowego. W tym celu analizujemy wybrane parametry (np. liczba zaindeksowanych podstron, liczba linków prowadzących do strony) stron pojawiających się w wynikach wyszukiwania dla interesującego nas zapytania (warto odpowiednio skonfigurować rozszerzenie, by pobierało dane o ilości domen linkujących i linków, na przykład z Majestic®).
Wyniki wraz z wybranymi parametrami dla zapytania „google”:
[opis]Dodatek SEOquake[/opis]
[zrodlo]Materiały własne[/zrodlo]
Dodatek dostępny dla Chrome, Firefox, Opery oraz Safari: www.seoquake.com.
6. Open SEO Stats
Rozszerzenie pozwala na analizę wybranej strony pod kątem optymalizacji. Dzięki niemu sprawdzimy m.in. takie parametry jak PageRank site, czas ładowania strony oraz zawartość istotnych tagów i ich długość (URL, Title, Meta Description, H1, H2, Bold).
Dodatek przydatny pod kątem analizy optymalizacji danej strony internetowej. Pozwala szybko sprawdzić, czy podstawowe jej elementy są wdrożone w odpowiedni sposób.
[opis]Dodatek Open SEO Stats[/opis]
[zrodlo]Materiały własne[/zrodlo]
Do pobrania dla przeglądarki Chrome: www.chrome.google.com/webstore/detail/open-seo-statsformerly-pa/hbdkkfheckcdppiaiabobmennhijkknn?hl=pl.
7. Auto Refresh
Czasem zajdzie potrzeba automatycznego odświeżania strony internetowej, np. gdy chcemy szybko wywołać dodatkowy CRON. Nie musimy tego wykonywać ręcznie, ciągle odświeżając poszczególne karty przeglądarki. Użytkownik jest w stanie zintegrować tę funkcję bezpośrednio w przeglądarce, dzięki czemu można odświeżyć stronę internetową automatycznie, w określonych odstępach czasu.
[opis]Dodatek Auto Refresh[/opis]
[zrodlo]Materiały własne[/zrodlo]
Aby włączyć automatyczne odświeżanie w Chrome należy zainstalować rozszerzenie Auto Refresh. Przycisk Auto Refresh pojawi się w sekcji rozszerzeń przeglądarki. Następnie wystarczy otworzyć stronę, którą chcesz automatycznie przeładować i kliknąć w przycisk rozszerzenia. Wielkim autem tego dodatku jest to, że nie posiada on zbyt wielu opcji i z pewnością każdy będzie w stanie sobie poradzić z jego obsługą.
Dla przeglądarki Chrome rozszerzenie można znaleźć tutaj: www.chrome.google.com/webstore/detail/auto-refresh/ifooldnmmcmlbdennkpdnlnbgbmfalko.
8. Page Analytics (by Google)
Osoby, które na co dzień tworzą raporty, analizują strony pod kątem statystyk dotyczących ruchu internetowego, mogą dostrzec duży potencjał w tym dodatku przeznaczonym dla Google Chrome. Mając dostęp do statystyk Google Analytics dla danej strony, możemy bezpośrednio na niej obserwować podstawowe dane, takie jak ilość odsłon, czas odwiedzin, współczynnik odrzuceń czy procent wyjść. Wtyczka taka może nam np. podpowiedzieć, która podstrona wymaga pracy pod kątem użyteczności tak, aby spadł na niej współczynnik odrzuceń.
[opis]Dodatek Page Analytics[/opis]
[zrodlo]Materiały własne[/zrodlo]
Rozszerzenie dostępne dla Chrome: www.chrome.google.com/webstore/detail/page-analytics-by-google/fnbdnhhicmebfgdgglcdacdapkcihcoh.
To tylko kilka przykładów z wielu przydatnych rozszerzeń, z których warto korzystać, aby ułatwić sobie pracę. Osobom, które są mniej „techniczne”, dodatki te umożliwią weryfikację poprawności wdrożonych kodów na stronie, co pozwoli oszczędzić czas naszego programisty. Zachęcam do przetestowania powyższych rozszerzeń. Może część z nich zagości w oknie przeglądarki na stałe, dołączając przy tym do wykorzystywanych w codziennej pracy narzędzi marketingu internetowego.
Może korzystacie obecnie, z którychś z powyższych dodatków lub też chcielibyście polecić inne? Czekam na Wasze komentarze.
[kreska]Warto doczytać:
1. StatCounter – dane dotyczące przeglądarek, wyszukiwarek, ale też social media.
2. S. Ahava, „Google Tag Manager Sonar v1.2”.
3. P. Modrzewski, „Google Tag Manager. Nie dla programistów”.
[kreska]