Czasami wydaje się, że internet towarzyszy nam od zawsze. Poruszamy się dość swobodnie w jego niezliczonych zakamarkach. Facebook czy Twitter nie stanowią już dla nas większej tajemnicy, a wśród wielu internautów panuje przekonanie, że serwisy społecznościowe są jedynym, godnym uwagi kanałem komunikacji w sieci. Niemniej, szerokie grono użytkowników internetu wciąż hołduje zdecydowanie odmiennej formie komunikacji jaką jest – trochę przykurzony i czasami zapomniany – blog.
Z tego artykułu dowiesz się:
- na czym polega fenomen blogów,
- jak wygląda sytuacja polskiej blogosfery firmowej,
- jakie korzyści płyną z prowadzenia firmowego bloga,
- w jaki sposób umiejętne prowadzenie bloga wpływa na wizerunek firmy.
Popularnym ostatnio tematem są – wspomniane już wyżej – serwisy społecznościowe. Początkowo kojarzone wyłącznie z rozrywką, dziś stały się nieodłącznym elementem tworzenia biznesu czy budowania marki. Marketerzy łamią sobie głowy zastanawiając się, w jaki sposób można je jeszcze efektywniej wykorzystać, jakie działania w internecie mogą przyczynić się do wzrostu sprzedaży, co jeszcze można zrobić, by wspomóc reprezentowaną markę, bo przecież „jeśli nie ma cię na Facebooku, nie istniejesz”. Mogłoby się więc wydawać, że – w obliczu tak wielu możliwości, jakie prezentują użytkownikowi coraz nowsze kanały komunikacji – „pradawna” forma komunikacji jaką jest blog odejdzie w zapomnienie.
Nic bardziej mylnego! Od pewnego czasu blogi (ang. web log – dziennik sieciowy) przeżywają swój renesans, a od możliwości w prowadzeniu stron tego rodzaju aż kręci się w głowie. Oczywiście, największą popularnością wciąż cieszą się blogi „tradycyjne” – tekstowe. Niemniej, również fotoblogi, wideoblogi czy moblogi, z punktu widzenia polskiego internauty, stają się równie atrakcyjną formą przekazywania treści.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Fenomen bloga
Kiedy w 2007 roku Dominik Kaznowski rozpoczął prowadzenie strony www.blogifirmowe.com w Polsce istniały cztery rozpoznawalne blogi firmowe*. Dziś, tylko na naszym podwórku, internauci mogą uzyskać dostęp do treści z pierwszej ręki na ponad 350 blogach prowadzonych przez przedstawicieli firm**. Na czym polega więc wyjątkowość tego kanału komunikacji?
Ograniczenie się do obecności w sieci wyłącznie na portalach społecznościowych, jest niewątpliwie łatwiejszym rozwiązaniem. Na żadnym z nich nie musimy udostępniać długich, tworzonych godzinami postów, a przecież czas to pieniądz. Jednak tworzenie wpisów na potrzeby bloga to nie tylko kolejna możliwość przekazania pewnego komunikatu, ale również pewnego rodzaju inwestycja – 70% internautów uważa firmowe artykuły za bardziej wiarygodne niż reklamy danej marki. Jak mówi Dominik Kaznowski, twórca strony blogifirmowe.com: – Pomimo rosnącej popularności portali społecznościowych blog pozostaje wciąż bardzo efektywną formą dotarcia do klienta. Przede wszystkim blog przyciąga najbardziej zaangażowanych użytkowników, którzy są zainteresowani głębszymi treściami. Blog nigdy nie będzie miał charakteru masowego, ponieważ jego naturą jest ścisłe ogniskowanie się wokół wąskiego tematu. Stąd, w wielu przypadkach, do polityki firm należy stworzenie platformy blogowej, z różnymi blogami dedykowanymi określonym grupom odbiorców. Podstawową różnicą pomiędzy fan page’em a blogiem firmowym jest właśnie to, że blog – w odróżnieniu od profilu na portalu społecznościowym – zapewnia zindywidualizowaną komunikację, a nie broadcast jednego przekazu do dziesiątek tysięcy ludzi. Jeśli zależy nam na budowaniu naszej własnej społeczności firmowej, a nie społeczności Facebooka, to blog jest dobrym narzędziem do realizacji takiej strategii.
Blog, w swojej – wydawałoby się – prostocie, prezentuje inne możliwości komunikacji z potencjalnym klientem, niż te, które dostępne są przy wyłącznym korzystaniu z serwisów społecznościowych. Pomimo tego, że blogi nie są już utożsamiane ze stronami osobistymi, wszystko wskazuje na to, że zamieszczane na nich treści wciąż jeszcze charakteryzują się większym spersonalizowaniem. Co więcej, blog jest platformą idealnie przystosowaną na potrzeby kreacji wizerunku. Poprzez taką działalność zyskuje się możliwość przedstawienia osób związanych z firmą, a zamieszczany content jest niejednokrotnie odzwierciedleniem posiadanych przez nie kompetencji.
– W moim odczuciu prowadzenie bloga istotnie wpływa na postrzeganie firmy przez klientów. Z pewnością wiele zależy od branży w jakiej działa organizacja, ale najczęściej blog pozwala utwierdzić klienta w przekonaniu, że jesteśmy ekspertem w danej dziedzinie. W naszym przypadku, wpisy na blogu firmowym mają za zadanie pokazać użytkownikom naszego portalu, że jako firma promująca design i rękodzieło, jesteśmy nim żywo zainteresowani – podsumowuje Barbara Czerny z DecoBazaar.
Dodatkowo, prezentując czynnik ludzki budujemy głębszą relację z naszymi potencjalnymi lub obecnymi klientami. Odpowiednio skonstruowana treść pozwala na obustronną komunikację, gdzie odbiorca może wydać opinię na temat firmy czy oferowanej przez nią usługi, a sam przedsiębiorca zyskuje bezpośrednią informację zwrotną. Warto również dodać, że prowadzenie bloga daje nam możliwość budowania wizerunku eksperta w danej dziedzinie. Poprzez regularne publikowanie materiałów, które w przystępny sposób przybliżą przeciętnemu Kowalskiemu specjalistyczne treści, zdobywamy nie tylko zaufanego klienta, ale również kreujemy się na fachowców, którzy prawdziwie znają się na swojej branży, bo – jak stwierdził Albert Einstein – „Jeśli nie potrafisz czegoś wyjaśnić, to znaczy, że niewystarczająco to rozumiesz”.
Blog firmowy na polskim gruncie
W jaki sposób kształtuje się sytuacja tej formy komunikacji w Polsce? Jak mówi Dominik Kaznowski: – Blogi firmowe w Polsce mają dosyć stabilną pozycję. Nasza blogosfera firmowa ma już za sobą etap embrionalny. Blogi stają się coraz popularniejsze w firmach. Jednak, jeszcze nie zawsze są skutecznie wykorzystywane. Mimo wszystko, wciąż dominuje podejście narzędziowe (najpierw zakładamy blog, a potem zastanawiamy się o czym i do kogo w ogóle pisać), ale i to zmienia się na lepsze. Coraz więcej firm tworzy bardzo skuteczne strategie content marketingowe –właśnie z wykorzystaniem blogów firmowych. Własne media firmy, takie jak np. blog pozwalają także, przynajmniej częściowo, uniezależnić się od kaprysów twórców facebookowego algorytmu edge rank. Być może droga do zasięgowego bloga firmowego jest bardziej wyboista niż promocja fan page’a, ale za to jest pewniejsza. I zawsze mamy pewność, ze inwestujemy we własny content i kanały social mediowe, które w pełni kontrolujemy.
Co dalej?
Konsumenci coraz częściej poszukują w internecie merytorycznie wartościowych informacji na temat firmy czy oferowanej przez nią usługi lub produktu. Treści takich nie znajdziemy jednak na portalach społecznościowych (na których preferuje się rozpowszechnianie krótkich, łatwych do objęcia wzrokiem tekstów), a raczej na blogach.
Aby jednak blog firmowy mógł efektywnie spełniać swoje zadanie należy rozpocząć publikację odpowiednich treści. Ale o tym dopiero w kolejnej części…
[kreska] * 7 lat blogowania firmowego w Polsce.
** Katalog blogów firmowych.