Dla firm, które chcą zwiększyć swoją sprzedaż bez wydawania dużych pieniędzy, kontent marketing jest najlepszym rozwiązaniem i najskuteczniejszą formą promocji online.
Do tej pory marketerzy koncentrowali się głównie na rozwoju tzw. tradycyjnego marketingu internetowego, który niósł ze sobą spore możliwości, ale również wysokie koszty. Jego duża inwazyjność i ograniczone formy promocji stają się już jednak niewystarczające do dalszego zwiększania sprzedaży.
Kontent marketing jest zazwyczaj pozbawiony agresywnego przekazu, nie używa technik sprzedażowych i w przeciwieństwie do tradycyjnego marketingu nie promuje usług czy produktów wprost, koncentrując się raczej na wartości przekazu i w ten sposób motywując potencjalnych klientów do zakupu.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Głównym celem kontent marketingu jest dostarczanie klientom przydatnych treści, co przekłada się na ich zaufanie do nas. Kontent marketing jest absolutną koniecznością dla przetrwania marki, a w dzisiejszej rzeczywistości ogromnej konkurencyjności w każdej niemal branży, czasami jedyną możliwością, aby się wyróżnić i dzięki odpowiednio skonstruowanemu przekazowi, sprzedawać więcej.
Ale jak zacząć? Oczywiście od strategii. Tworząc strategię dla naszego kontent marketingu musimy najpierw określić nasz TG, czyli dokładnie opisać potencjalnego klienta dla naszych produktów lub usług, żeby zweryfikować, jakiego kontentu będą szukać klienci. Zastanowić się o czym powinniśmy pisać, jakiego rodzaju treści zamieszczać – edukacyjne czy może głównie informacyjne lub różnorodne.
Warto przy tym sprawdzić jakie tematy są „na czasie” (pomóc może Google Trends), zweryfikować rynek pod kątem branży i konkurencji. Trzeba określić miejsca lokalizacji kontentu poza własną stroną internetową, najlepszymi będą niewątpliwie social media, ale tam poza szerokim wyborem tematów, żeby nie zanudzić użytkowników, również forma przekazu musi być interesująca.
Najlepsze możliwe doświadczenie to nasz cel, a ten w dzisiejszej interaktywnej rzeczywistości można osiągnąć poprzez nowoczesne formy przekazu, takie jak chociażby video z możliwością obustronnej komunikacji, komentowania, rozmowy. Jak zawsze dobre pierwsze wrażenie i odrobina humoru w przekazie dopełnią całości. Ale co jeszcze, jak rozwijać nasz kontent?
Po pierwsze warto budować chętnie linkowany kontent, ciekawy z wyjątkowymi zdjęciami, nowatorski i dotyczący aktualnych tematów. Dobrze lokować go w odpowiednich miejscach i w widoczny dla użytkowników sposób. Najistotniejsze treści podkreślać, pogrubiać, wyróżniać kolorem a także stosować punktory dla ułatwienia zapoznania się z najważniejszymi elementami komunikatu.
Formy kontentu mogą być różne i ważne, żeby je różnicować: tekst, video, zdjęcia, wykresy, obrazki. Nie mniej istotne jest w jaki sposób i w jakiej formie podawać treści dla wyszukiwarki. Long tail keywords czyli dłuższe zestawienia słów, po których użytkownicy szukają usług czy produktów, tagowanie stron z tekstem czy obrazków, odpowiednio określone tytuły czyli tzw. headers mają dla Google kluczowe znaczenie pod względem miejsca naszej strony w wyszukiwarce, a tym samym ilości użytkowników, którzy ją odwiedzą.
Teraz, najistotniejsze. Każdy przekaz powinien być wiarygodny, dlatego budowanie zaufania powinno być priorytetem. Ważne, aby odpowiadać na wątpliwości, jakie mogą się pojawić w związku z promocją danej usługi czy produktu, angażować ekspertów oraz obecnych klientów, żeby podzielili się swoimi pozytywnymi odczuciami, a także stosować gwiazdki, oceny, żeby wzmocnić zaufanie i dać możliwość zapoznania się z nimi potencjalnym klientom.
Przekaz musi być też interesujący i tzw. story telling dla kontentu jest tym, czym woda dla studni, czyli niezbędnym rozwinięciem wszelkich wcześniej wspomnianych elementów potrzebnych dla efektywności promocji poprzez kontent marketing. Nawet jeśli produkt nie jest interesujący, historia z nim związana powinna taka być. Warto stosować historie z życia wzięte, prawdziwych użytkowników (testimonials) oraz tzw. success stories, pokazujące w jaki sposób dzięki produktowi, zmieniło się życie klientów. I jak zawsze, trzeba testować, analizować, optymalizować, a potem znowu i tak bezustannie… To klucz do sukcesu!
______
Autor: Maciej Hoffmann – kierownik studiów podyplomowych E-marketing w praktyce, realizowanych w Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego. Manager z 17 letnim doświadczeniem w marketingu i sprzedaży oraz ponad 13 letnim w pozyskiwaniu klientów i rozwoju biznesu. Na rynkach polskim i zagranicznych (USA, Kanada, Słowenia, Czechy, Węgry, Rumunia) zrealizował ponad 150 projektów w szczególności typu ecommerce, performance, social media oraz lead generation. Członek międzynarodowej organizacji Direct Marketing Association, były szef grupy ecommerce IAB, uczestnik wielu seminariów i konferencji, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego, posiada dyplom międzynarodowy MBA.
Artykuł promocyjny