Od roku 1994, kiedy po raz pierwszy w historii AT&T wykupiło baner reklamowy na stronie internetowej1, sporo zmieniło się w świecie reklamy. Kiedyś jeden komputer przypadał na miasto, potem na rodzinę, na osobę, a teraz prawie każdy ma smartfona, smartwatcha, laptopa, tablet, smart TV. Samochody mają dostęp do sieci, a słupy oklejone papierowymi reklamami są zastępowane przez inteligentne ekrany, zdolne do wyświetlania spersonalizowanych ofert osobom, które do nich podejdą.

Z tego artykułu dowiesz się:
- na czym polega technologia cross-device i jakie są korzyści z jej stosowania,
- jak skutecznie wykorzystywać cross-device w działaniach marketingowych,
- jak może wyglądać przykładowy scenariusz reklamy łączącej smart TV ze smartfonem.
Tylko od roku 2018 liczba punktów styczności z internetem w przypadku przeciętnej osoby w Europie Zachodniej się podwoiła – z 5 do niemal 10.
Według raportu „Digital in 2021”, opracowanego przez We Are Social i Hootsuite, w 2021 r. aż 84% populacji Europy Zachodniej miało dostęp do internetu, z czego 72% korzystało z sieci za pomocą urządzeń mobilnych. Dziennie spędzamy średnio 7 godz. online, czyli praktycznie tyle samo, ile śpimy.
Wszystkie te informacje łączą się w całość, którą można podsumować prostym stwierdzeniem: obecnie dostęp do internetu mamy praktycznie wszędzie i zawsze. Oznacza to oczywiście również ciągłą styczność z reklamą cyfrową. Do porannej kawy oglądamy OTT – czyli treści reklamowe wideo over the top, wyświetlane na telewizorach smart. Jadąc do pracy, słuchamy radia internetowego, w którym reklamy audio również są targetowane dynamicznie. Stojąc w korku, przeglądamy wiadomości na smartfonach, gdzie śledzą nas reklamy typu display czy native. W pracy uruchamiamy laptopy.
Dla współczesnego marketera oznacza to:
- Zwiększenie szansy na dotarcie do potencjalnych klientów. Dzięki większej częstotliwości kontaktu z reklamą rośnie szansa, że zobaczy ją potencjalny klient.
- Większą możliwość personalizacji reklam. Dostępność internetu pozwala na śledzenie zachowania użytkowników na różnych urządzeniach, a następnie dostarczanie im spersonalizowanych ofert, co znacznie podnosi szansę na konwersję.
- Potrzebę dostosowania strategii marketingowej. Każde urządzenie, a także platforma i kanał marketingowy, wymusza wykorzystanie osobnych narzędzi, strategii oraz pomysłów, które wspólnie muszą tworzyć integralną całość.
- Wzrost znaczenia mobilności. Wzrost liczby punktów styku z internetem w dużej mierze jest wynikiem zwiększonego korzystania z urządzeń mobilnych, takich jak smartfony i To z kolei oznacza, że marketerzy muszą się skupić na dostosowaniu swoich kampanii do urządzeń mobilnych, które są coraz ważniejsze dla dzisiejszych konsumentów.
Ze wzrostu liczby punktów kontaktu użytkownika z reklamą wyniknęła konieczność stworzenia technologii pozwalającej śledzić jego zachowania między wszystkimi urządzeniami – odpowiedzią na to jest cross-device.
Zapamiętaj
Cross-device umożliwia marketerom śledzenia zachowań użytkowników na różnych urządzeniach i platformach, co pozwala na dostosowanie kampanii reklamowej do ich preferencji i potrzeb.

Prenumerata z pakietem e-szkoleńi pełnym dostępem do archiwum
Zyskaj dostęp do rzetelnej wiedzy marketingowej. Korzystaj ze szkoleń wideo online, interaktywnych spotkań z ekspertami na żywo ora z artykułów poradnikowych.W ramach subskrypcji otrzymasz: dostęp do kilkudziesięciu e-szkoleń wideo, możliwość udziału w szkoleniach „na żywo”, dostęp do pełnego archiwum (w sumie 64 numery w PDF), 6 wydań w wersji drukowanej i wiele więcej.Sprawdź szczegóły już teraz.
Korzyści z cross-device
Dzięki cross-device marketerzy mogą zbierać dane o użytkownikach z różnych źródeł, w tym z różnych urządzeń i platform, aby uzyskać pełniejszy obraz ich zachowań i preferencji. Następnie mogą wykorzystać te dane, aby na tych samych urządzeniach dostarczać spersonalizowane oferty reklamowe. Dzięki tej technologii przekazywana wiadomość marketingowa może być spójna i jednolita, co znacznie zwiększa jej skuteczność i podnosi poziom zaangażowania oraz konwersji odbiorców.
Zapamiętaj
Na konieczność tworzenia reklam, które są spójne na różnych urządzeniach tego samego użytkownika, wyraźnie wskazuje badanie przeprowadzone przez Google’a w 2019 r. Według niego 63% konsumentów, którzy rozpoczynali proces zakupowy na jednym sprzęcie, kontynuowało go już na drugim. Dzięki cross-device mimo zmiany urządzenia użytkownik nie straci nagle z oczu reklamowanego produktu lub marki, a Ty możesz zagwarantować mu stałe prezentowanie reklam, które są dla niego interesujące i pożyteczne.
Wskazówki, jak skutecznie wykorzystywać cross-device w marketingu, znajdziesz poniżej (ramka 1). Dobrze zobrazuje to przykładowy scenariusz reklamy łączącej smart TV ze smartfonem (ramka 2).
Dlaczego warto
Według raportu Criteo „The State of Cross-Device Commerce” użytkownicy cross-device generują o 40% większą wartość zamówień niż ci korzystający tylko z jednego urządzenia. Badania Nielsena pokazują, że kampanie reklamowe, które wykorzystują cross-device, mają średnio o 41% wyższą skuteczność niż te, które nie korzystają z tej technologii. Według IDC w 2021 r. rynek marketingu cross-device osiągnął wartość 1,5 mld dol. i przewidywana jest jego dalsza ekspansja.
Widać zatem, że cross-device staje się trendem, który może zmienić podejście do targetowania reklam i stać się w tym zakresie standardem. Wydaje się to naturalną koleją rzeczy – metody, które stosujemy, aby kampanie reklamowe utrzymywały wysoki poziom efektywności, ciągle ewoluują wraz z rozwojem urządzeń. Cross-device pozwala zapewnić użytkownikowi ciągłość i personalizację otrzymywanego przekazu, a marketerom przynosi dużo większą efektywność i sprawniejszą kontrolę nad działaniami.
- W formacie rectangle na HotWired.com. CTR wyniósł 44%.