Nagroda ma olbrzymią i bezdyskusyjną siłę. Doskonale podsyca zainteresowanie oraz zaangażowanie klientów, buduje oraz wzmacnia ich lojalność, a także poprawia sprzedaż produktów marki. Jednak skuteczna gratyfikacja to trudna sztuka marketingowa, wymagająca sporej wiedzy i doświadczenia. Poznaj najskuteczniejsze sposoby nagradzania, a tym samym motywowania klientów, dostępne na jednej platformie.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie są popularne formy nagradzania w programach lojalnościowych, loteriach czy promocjach,
- jakich nagród – według badań – najbardziej oczekują polscy klienci,
- czym jest czek BLIK i dlaczego warto z niego korzystać w akcjach promocyjnych,
- jakie możliwości wyboru nagród zapewnia marketerom platforma Motivation Direct.
Trafnie wyselekcjonowana nagroda ma ogromną siłę przebicia, przez co nie da się jej porównać z żadnym innym narzędziem stosowanym w dzisiejszym biznesie. Wielu marketerów staje obecnie przed dylematem, jaki sposób premiowania wybrać w prowadzonych przez siebie akcjach promocyjnych, aby był on jak najbardziej efektywny.
Nagrody pieniężne kluczem do skutecznej akcji promocyjnej
Różnorodność działań marketingowych daje wiele możliwości motywowania konsumentów do zaangażowania się w przedsięwzięcia o charakterze promocyjnym.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Klienci oczekują akcji marketingowych przyjmujących postać programów lojalnościowych, loterii oraz promocji z gratisami. W przypadku takich akcji priorytetem dla uczestników staje się uniwersalność nagrody oraz możliwość jej szybkiego odbioru. Właśnie te czynniki w największym stopniu budują zaufanie użytkownika do konkretnej marki, a także skłaniają go do zakupu produktu czy usługi. Jednak kluczowym impulsem zachęcającym do zaangażowania się w akcję promocyjną jest zawsze i niezmiennie wizja zdobycia atrakcyjnej nagrody.
Zapamiętaj
Akcje promocyjne, bez względu na ich formę, to długoterminowa inwestycja, która się opłaca. To wielopłaszczyznowe korzyści sprzedażowe, promocyjne oraz wizerunkowe. Działania o charakterze promocyjnym mają obecnie o wiele większe znaczenie niż kiedykolwiek. Coraz wyższa świadomość, zmiana nawyków zakupowych oraz wzrost oczekiwań klientów wobec marek sprawiły, że organizacja atrakcyjnych konkursów, loterii i programów lojalnościowych stała się priorytetem w utrzymywaniu odbiorców oraz zdobywaniu nowych, a tym samym – w zwiększaniu sprzedaży asortymentowej firm.
Nie można zapominać również o coraz częstszym poszukiwaniu przez kupujących okazji do zaoszczędzenia pieniędzy. Do lamusa odchodzą powoli nagrody w stylu papierowych kuponów, kolejnych koszulek z logo marki, a nawet plastikowych kart przedpłaconych. Na znaczeniu zyskują natomiast gratyfikacje pieniężne, które przyciągają coraz większe grono klientów do uczestnictwa w akcjach premiowanych w ten sposób.
Ciekawostka
Według badania „Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie”, przeprowadzonego przez Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat w 2022 r., najbardziej motywujące dla klientów są obecnie nagrody pieniężne (80,4%), dające wolność wyboru i możliwość samodzielnego decydowania, na co przeznaczyć te fundusze.
94% uczestników badania docenia w nagrodach pieniężnych fakt, że może je przeznaczyć na dowolny cel, w dowolnym momencie i w dowolny sposób. Co istotne, aż 6 na 10 ankietowanych stwierdziło, że przyszłość należy do nagród w formie cyfrowej.
Czek BLIK królem nagród pieniężnych
Nagroda w postaci dodatkowego zastrzyku gotówki to rozwiązanie bardzo uniwersalne, które zdaje egzamin w wielu akcjach skierowanych do różnych grup docelowych (zarówno klientów, jak i pracowników). Beneficjenci lubią mieć wybór, a możliwość przeznaczenia wygranych pieniędzy na dowolny cel tym bardziej ich angażuje oraz motywuje.
Nagrody pieniężne doceniane są m.in. za łatwość użycia. Ich walorem jest również to, że można się nimi podzielić, a także przekazać je drugiej osobie.
Przykład
Przykładami nagród pieniężnych są bony zakupowe, karty przedpłacone oraz czeki BLIK, które stanowią obecnie najbardziej lubianą i preferowaną przez Polaków formą rozliczenia w e-commerce.
Według badania SW Research, przeprowadzonego na zlecenie Tpay, czeki BLIK wybiera aż 71% ankietowanych. Tym samym zdecydowanie wyprzedzają one w rankingu preferencji Polaków szybkie przelewy (37%) oraz karty debetowe (36%). Potwierdza to również badanie Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Bezpieczni na e-zakupach 2022”, które pokazuje, jak bardzo zakorzenione w świadomości rodaków stały się płatności mobilne BLIK.
Znaczenie czeku BLIK rośnie we wszystkich kanałach. Współczesny biznes napędzają płatności zbliżeniowe. BLIK jest jedynym systemem, który pod jedną marką dostarcza płatności w POS i e-commerce, a także oferuje przelewy na numer telefonu oraz możliwość wpłaty i wypłaty gotówki z bankomatów. Z BLIKA korzysta już blisko 13 mln użytkowników. Dostępny jest on także dla wszystkich klientów bankowości mobilnej w Polsce (aż 25,9 mln aktywnych aplikacji mobilnych).
Zapamiętaj
Czek BLIK to nowoczesne rozwiązanie, które łączy możliwości karty przedpłaconej oraz e-voucherów. Sprawdza się doskonale we wszystkich akcjach promocyjnych, szczególnie tych skierowanych do młodych ludzi. To przede wszystkim swoboda wykorzystania, wygoda użycia, a także szerokie możliwości realizacji. Podobnie jak kod BLIK, umożliwia on wypłaty ustalonej z góry kwoty gotówki z bankomatów w całej Polsce.
Czek można zrealizować w bankomacie, ale również zapłacić nim w sklepie. Co ważne, beneficjent czeku może go wykorzystać w całości lub w części. Każdy nowoczesny marketer, który skorzysta z czeku BLIK w swojej akcji promocyjnej, już nigdy więcej nie sięgnie po inne rozwiązania, takie jak kupony podarunkowe, gadżety czy wycieczki.
Przykład
Czeki BLIK zostały wykorzystane jako forma nagradzania zwycięzców w jednej z największych loterii promujących ten mobilny system płatności, czyli w BLIKOMANII. Współorganizatorem całej akcji jest Motivation Direct – lider na polskim rynku w zakresie kompleksowej organizacji programów lojalnościowych, motywacyjnych, konkursów oraz loterii. W ramach trwającej niemal cztery miesiące BLIKOMANII czekami BLIK nagrodzono aż 16 065 osób.
Gotowe rozwiązanie skrojone na miarę
Dzisiejszym marketerom zależy przede wszystkim na tym, aby mieć dostęp do szerokiego arsenału nagród, móc je szybko dystrybuować oraz wygodnie rozliczać. Jednak umiejętność skutecznego nagradzania wymaga sporego doświadczenia, bez którego osiągnięcie zadowalających efektów jest praktycznie niemożliwe. Aby uniknąć ryzyka niepowodzenia całego przedsięwzięcia, warto skorzystać z pomocy specjalistów.
Wolność decydowania to skuteczność angażowania
Z punktu widzenia marki najlepszą nagrodą w programie promocyjnym będzie ta, która zmotywuje klientów do wzięcia w nim udziału. Jednocześnie postrzeganie nagród przez uczestników akcji promocyjnych jest ściśle związane z ich sytuacją finansową, a co za tym idzie – również ze zmianą nawyków zakupowych. Prawidłowy dobór nagród w działaniach promocyjnych wymaga więc spojrzenia na nie oczami użytkowników.
Wskazówka
Gdy znasz potrzeby i oczekiwania klienta, jesteś w stanie trafnie wyznaczyć kierunek całego przedsięwzięcia oraz właściwy sposób gratyfikacji. Skorzystanie z gotowej platformy lojalnościowej i katalogu nagród to dla każdego marketera gwarancja trafionej nagrody, a także spora oszczędność czasu oraz budżetu.
Jak zatem premiować, aby skutecznie angażować i zwiększać wartość sprzedaży? Nagradzać czekiem BLIK, czyli ulubioną metodą płatności milionów Polaków!
Ciekawostka
W całym 2022 r. użytkownicy wykonali za pomocą czeku BLIK 1,2 mld transakcji, a od początku jego istnienia – blisko 2,8 mld. Czek BLIK najchętniej wykorzystywany jest w e-commerce – w ubiegłym roku zapłacono nim w tym kanale aż 714,2 mln razy. W ciągu ostatnich 12 miesięcy bardzo dynamicznie rosła liczba przelewów BLIK na telefon i płatności w POS – w 2022 r. zanotowano w tych kanałach wzrost odpowiednio o 110% i 162% rok do roku.
Warto postawić na takie nagrody jak czek BLIK, które dają uczestnikom wolność decydowania, kiedy i w jaki sposób zostaną zrealizowane.
Artykuł pochodzi z raportu