Płatności odroczone to stosunkowo nowa metoda, ale oferuje ją coraz więcej sklepów internetowych. Wprowadzenie opcji „kup teraz, zapłać później” jest korzystne zarówno dla klientów, jak i właścicieli e-commerce. Z badania „Koszyk Roku 2022” wynika, że dzięki temu 79% sprzedawców odnotowało wzrost wartości koszyka, a 50% zwiększyło przychody. Dowiedz się, jak w praktyce wygląda odroczenie płatności za zakupy w e-sklepach i dlaczego warto wprowadzić to rozwiązanie.

Na czym polegają płatności odroczone w e-commerce
Metoda BNPL (ang. by now, pay later) to sposób płatności za zakupy w internecie. Polega na możliwości zapłaty za zakupiony produkt lub usługę do 30 dni (a czasem nawet więcej) od złożenia zamówienia. Nie wiąże się to z żadnymi dodatkowymi kosztami.
Tym samym BNPL zapewnia elastyczne podejście do płatności i stanowi alternatywę dla zakupów na raty, które często wymagają płacenia odsetek. Osoba korzystająca z płatności odroczonych dodatkowe koszty ponosi dopiero wówczas, gdy przekroczy wyznaczony termin spłaty.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Dostawcy tej formy płatności oferują także różne udogodnienia. Należność trzeba uregulować na ogół do 30 dni, ale np. w przypadku Twisto po rejestracji klient otrzymuje kartę do płatności w każdym e-sklepie, stały miesięczny limit na wydatki oraz do 45 dni na zapłatę. Sam przebieg procesu płatności odroczonych jest prosty zarówno dla klienta, jak i sklepu internetowego.
Korzyści z płatności odroczonych dla klientów e-sklepów
Możliwość dokonania zakupu w momencie chwilowego braku gotówki to jeden z powodów atrakcyjności BNPL. Równocześnie nie wiąże się to z dodatkowymi wymogami.
Wzrost zainteresowania płatnościami odroczonymi związany jest m.in. ze spadkiem dostępności do kart kredytowych oraz płatności ratalnych. Oba te rozwiązania – w przeciwieństwie do opcji „kup teraz, płać później” – wymagają zdolności kredytowej. Na wzrost zainteresowania ma również wpływ fakt, że młode pokolenie nie chce się wiązać z żadnym bankiem. Nie bez znaczenia jest również to, że pojawiła się nowa grupa – ludzie, którzy pracują na umowach zlecenie – zauważa Adam Miziołek, country manager w Twisto.pl.
Płatności odroczone są również korzystnym wyborem dla tych klientów, którzy chcą zamówić towar w e-sklepie i dopiero po przetestowaniu podjąć decyzję o jego zakupie. Mogą wówczas zrezygnować z produktu bez konieczności oczekiwania na zwrot gotówki.

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
BNPL to także dobre rozwiązanie dla osób, które nie ufają zakupom w internecie i na ogół wybierają opcję „płatność za pobraniem”. W tym przypadki zapłacą za towar dopiero wtedy, kiedy go zobaczą, a sprzedawca nie musi obawiać się, że produkt zostanie zwrócony.
Co dzięki płatnościom odroczonym zyskują sklepy internetowe
Płatności odroczone zwiększają szansę e-sklepu na pozyskanie klientów, którzy nie zdecydowaliby się za zakup, gdyby nie mieli możliwości zapłacenia w późniejszym terminie. Ma to realny wpływ na konwersję.
Badanie „Koszyk Roku 2022” pokazało, że w wyniku wprowadzenia płatności odroczonych do oferty:
- 79% sklepów internetowych odnotowało wzrost wartości koszyka,
- 75% zyskało zaufanie nowych klientów,
- 50% zwiększyło przychody.
Płatności odroczone sprawdzają się także w sprzedaży B2B. Z najnowszego raportu Deloitte „B2B e-commerce” wynika, że firmy wykorzystujące platformę handlu elektronicznego wysoko oceniają wszystkie, także jej potencjalne funkcjonalności, w tym m.in. system płatności odroczonych. Wielu badanych uznało to rozwiązanie za ważne narzędzie dla działu handlowego (średnia odpowiedź respondentów wynosiła 7,08 w skali od 1 do 10).
Dla e-sprzedawców korzystających z usług Tpay wprowadzenie płatności odroczonych nie wiąże się z żadną dodatkową opłatą czy koniecznością podpisanej umowy z dostawcą tej metody – Twisto. Co więcej, mimo że klienci płacą później, to sprzedawcy od razu otrzymują środki na swoje konto w Tpay. Nie muszą się też martwić się o konsekwencje braku zapłaty przez klienta, ponieważ za ten aspekt odpowiada Twisto.
Właściciele e-sklepów mają również do dyspozycji dedykowane grafiki na stronę główną czy kartę produktową.
Jak skutecznie wdrożyć płatności odroczone w e-sklepie
Raport „Koszyk Roku 2022” wykazał, że już 73% największych sklepów internetowych w Polsce posiada płatności BNPL przynajmniej jednego operatora. W porównaniu z poprzednią edycją badania z 2020 r. wzrost wyniósł aż 143%. To rozwiązanie staje się więc standardem, bo w prosty sposób zapewnia wiele korzyści.
O tym, jak skutecznie wdrożyć płatności odroczone w e-sklepie, możesz posłuchać w podcaście Tpay z udziałem Adama Miziołka, country managera w Twisto.pl.
Materiał powstał przy współpracy z Tpay