Płatności odroczone to stosunkowo nowa metoda, ale oferuje ją coraz więcej sklepów internetowych. Wprowadzenie opcji „kup teraz, zapłać później” jest korzystne zarówno dla klientów, jak i właścicieli e-commerce. Z badania „Koszyk Roku 2022” wynika, że dzięki temu 79% sprzedawców odnotowało wzrost wartości koszyka, a 50% zwiększyło przychody. Dowiedz się, jak w praktyce wygląda odroczenie płatności za zakupy w e-sklepach i dlaczego warto wprowadzić to rozwiązanie.

Na czym polegają płatności odroczone w e-commerce
Metoda BNPL (ang. by now, pay later) to sposób płatności za zakupy w internecie. Polega na możliwości zapłaty za zakupiony produkt lub usługę do 30 dni (a czasem nawet więcej) od złożenia zamówienia. Nie wiąże się to z żadnymi dodatkowymi kosztami.
Tym samym BNPL zapewnia elastyczne podejście do płatności i stanowi alternatywę dla zakupów na raty, które często wymagają płacenia odsetek. Osoba korzystająca z płatności odroczonych dodatkowe koszty ponosi dopiero wówczas, gdy przekroczy wyznaczony termin spłaty.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Dostawcy tej formy płatności oferują także różne udogodnienia. Należność trzeba uregulować na ogół do 30 dni, ale np. w przypadku Twisto po rejestracji klient otrzymuje kartę do płatności w każdym e-sklepie, stały miesięczny limit na wydatki oraz do 45 dni na zapłatę. Sam przebieg procesu płatności odroczonych jest prosty zarówno dla klienta, jak i sklepu internetowego.
Korzyści z płatności odroczonych dla klientów e-sklepów
Możliwość dokonania zakupu w momencie chwilowego braku gotówki to jeden z powodów atrakcyjności BNPL. Równocześnie nie wiąże się to z dodatkowymi wymogami.
Wzrost zainteresowania płatnościami odroczonymi związany jest m.in. ze spadkiem dostępności do kart kredytowych oraz płatności ratalnych. Oba te rozwiązania – w przeciwieństwie do opcji „kup teraz, płać później” – wymagają zdolności kredytowej. Na wzrost zainteresowania ma również wpływ fakt, że młode pokolenie nie chce się wiązać z żadnym bankiem. Nie bez znaczenia jest również to, że pojawiła się nowa grupa – ludzie, którzy pracują na umowach zlecenie – zauważa Adam Miziołek, country manager w Twisto.pl.
Płatności odroczone są również korzystnym wyborem dla tych klientów, którzy chcą zamówić towar w e-sklepie i dopiero po przetestowaniu podjąć decyzję o jego zakupie. Mogą wówczas zrezygnować z produktu bez konieczności oczekiwania na zwrot gotówki.
BNPL to także dobre rozwiązanie dla osób, które nie ufają zakupom w internecie i na ogół wybierają opcję „płatność za pobraniem”. W tym przypadki zapłacą za towar dopiero wtedy, kiedy go zobaczą, a sprzedawca nie musi obawiać się, że produkt zostanie zwrócony.
Co dzięki płatnościom odroczonym zyskują sklepy internetowe
Płatności odroczone zwiększają szansę e-sklepu na pozyskanie klientów, którzy nie zdecydowaliby się za zakup, gdyby nie mieli możliwości zapłacenia w późniejszym terminie. Ma to realny wpływ na konwersję.
Badanie „Koszyk Roku 2022” pokazało, że w wyniku wprowadzenia płatności odroczonych do oferty:
- 79% sklepów internetowych odnotowało wzrost wartości koszyka,
- 75% zyskało zaufanie nowych klientów,
- 50% zwiększyło przychody.
Płatności odroczone sprawdzają się także w sprzedaży B2B. Z najnowszego raportu Deloitte „B2B e-commerce” wynika, że firmy wykorzystujące platformę handlu elektronicznego wysoko oceniają wszystkie, także jej potencjalne funkcjonalności, w tym m.in. system płatności odroczonych. Wielu badanych uznało to rozwiązanie za ważne narzędzie dla działu handlowego (średnia odpowiedź respondentów wynosiła 7,08 w skali od 1 do 10).
Dla e-sprzedawców korzystających z usług Tpay wprowadzenie płatności odroczonych nie wiąże się z żadną dodatkową opłatą czy koniecznością podpisanej umowy z dostawcą tej metody – Twisto. Co więcej, mimo że klienci płacą później, to sprzedawcy od razu otrzymują środki na swoje konto w Tpay. Nie muszą się też martwić się o konsekwencje braku zapłaty przez klienta, ponieważ za ten aspekt odpowiada Twisto.
Właściciele e-sklepów mają również do dyspozycji dedykowane grafiki na stronę główną czy kartę produktową.
Jak skutecznie wdrożyć płatności odroczone w e-sklepie
Raport „Koszyk Roku 2022” wykazał, że już 73% największych sklepów internetowych w Polsce posiada płatności BNPL przynajmniej jednego operatora. W porównaniu z poprzednią edycją badania z 2020 r. wzrost wyniósł aż 143%. To rozwiązanie staje się więc standardem, bo w prosty sposób zapewnia wiele korzyści.
O tym, jak skutecznie wdrożyć płatności odroczone w e-sklepie, możesz posłuchać w podcaście Tpay z udziałem Adama Miziołka, country managera w Twisto.pl.
Materiał powstał przy współpracy z Tpay