Jak zbudować kampanię marketingową, która zaangażuje klienta? Jak w zalewie podobnych do siebie kreacji i przekazów mówiących o „jedynej takiej ofercie” wyróżnić się ze swoją i przekonać rynek właśnie do nas? Kluczem do serc klientów jest doświadczenie, czyli budowa takiego ładunku emocji, które przełamią psychologiczne bariery przed kontaktem marketingowym. Jak tego dokonać?
Badania Biblioteki Narodowej z 2015 r. dotyczące czytelnictwa w Polsce pokazują, że ponad 6,2 mln rodaków znajduje się poza kulturą pisma. W dotarciu z przekazem internetowym do tych osób na ratunek przychodzi wideo. Badania firmy doradczej Forrester wskazują, że 60-sekundowe wideo jest warte 1,8 mln słów. Wideomarketing pozwala przekazać odbiorcom tę samą wiadomość w atrakcyjnej formie i w krótszym czasie. Portale internetowe coraz częściej inwestują w działy wideo, gdyż czytelnicy chętniej przyswajają informacje podane w takiej formie. Z badań wynika, że przekaz wizualny rozumiemy 60 tys. razy szybciej niż tę samą dawkę treści zaserwowaną w innej formie. Jednak czy sam film wystarczy, by dotrzeć do klienta? Czym może wyróżnić się marketingowe wideo na tle innych treści?
Na całym świecie są pewnie setki tysięcy kawiarni. Ale lider jest tylko jeden – Starbucks, który ma ponad 20 tys. punktów na całej kuli ziemskiej. Oczywiście czynników sukcesu było wiele, ale jednym z nich jest zwyczaj pytania o imię zamawiającego i zapisywanie go na kubku, a następnie wołanie po odbiór zamówienia nie wymawianą przez baristę nazwą napoju, ale imieniem klienta. Ten bardzo prosty zabieg powoduje, że otrzymujemy produkt spersonalizowany – „cappuccino dla Piotra”. Właśnie personalizacja wideo i całego przekazu jest jednym z kluczy do sukcesu w budowaniu doświadczenia klienta. Personalizacja filmu intensyfikuje moc przekazu oraz angażuje konsumenta. Indywidualne wideo może wykorzystywać takie dane jak np.: imię odbiorcy, płeć czy zainteresowania.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Potwierdzają to badania opublikowane przez IRCenter na temat polskiego rynku wideomarketingu – wynika z nich, że najskuteczniejsze kampanie łączą filmy z innymi metodami dotarcia do klienta. Właśnie w ten sposób budujemy skuteczne kampanie w Emerson Direct Communication. Integrujemy różne środki przekazu w celu pozyskania potencjalnych klientów – zarówno tradycyjny direct mailing, jak i cyfrowe formy komunikacji. W ten sposób dostarczamy odbiorcy pozytywnych doznań.
Do personalizacji kubka z kawą wystarczy pisak. Ale w przypadku rozbudowanych kampanii reklamowych nie obejdzie się bez baz danych, umiejętności analizy i budowania na ich podstawie oferty. Bardzo ważna jest nie tylko wiedza techniczna, ale też zgodny z prawem sposób postępowania z informacjami. W Emerson Direct Communication pomagamy naszym klientom w budowie ich baz oraz przygotowaniu w oparciu o nie skutecznych kampanii.
Naszą najnowszą usługą, która cieszy się wyjątkową skutecznością sprzedażową, jest Pinpoint. Umożliwia ona integrację oraz personalizację pięciu kanałów komunikacji: przesyłka direct mail, strona internetowa, wideo, e-mail oraz SMS.
Dlaczego Pinpoint jest skuteczny? Ponieważ pozwala dotrzeć do odbiorców różnymi kanałami marketingowymi w zgodny z ich preferencjami sposób. Każda kampania jest indywidualnie projektowana tak, aby jej odbiorca poczuł się wyróżniony i doceniony przez markę. Największą skuteczność zapewnia przesyłka papierowa direct mail oraz personalizowane wideo wraz z indywidualną stroną internetową (pURL). E-mail czy SMS mogą być wykorzystane jako kanały wspierające komunikację.
Dlaczego przesyłka papierowa jest najbardziej skuteczna? Papier umożliwia odbiorcy nawiązanie rzeczywistego kontaktu z marką. Badania Millward Brown pokazują, że „namacalna” reklama o wiele silniej oddziałuje na zmysły i zapada w pamięć niż elementy wirtualne. Fizyczna przesyłka wywołuje u konsumenta silne bodźce emocjonalne, co pozwala lepiej zapamiętać markę i produkt. Dodatkowo forma papierowa może pobudzić inne zmysły, np.: dzięki lakierom zapachowym lub próbkom produktu.
W Polsce przesyłki marketingowe dopiero zaczynają się rozwijać. Do naszych skrzynek pocztowych trafiają gazetki reklamowe, a jedyne spersonalizowane informacje to rachunki i wyciągi. Rocznie otrzymujemy jedynie 5-6 indywidualnych przesyłek marketingowych, podczas gdy Amerykanie dostają jedną dziennie. Trend ten zaczyna się zmieniać, gdyż internet przestał być elitarnym środkiem dotarcia do odbiorcy. Już 75% respondentów ma negatywny stosunek do e-mailingów reklamowych. Negatywną opinię o linkach reklamowych zawartych w treści e-maila ma 70% badanych (badanie Interaktywnie.com z 2013 roku). Dlaczego? Po prostu nastąpił przesyt i dlatego przesyłka direct mail staje się coraz bardziej atrakcyjną formą dotarcia do klienta.
Przykładem skutecznej kampanii B2B realizowanej przez Emerson DC jest, nominowana do nagrody Golden Arrow, promocja firmy Euler Hermes Collections Sp. z o.o. Byliśmy odpowiedzialni za wprowadzenie na rynek jej nowego produktu: Certyfikatu Złoty Płatnik 2014 – wyróżniającego firmy z wysokim Wskaźnikiem Moralności Płatniczej w 2014 roku. Akcja marketingowa skierowana była do 3940 osób – prezesów, właścicieli firm, dyrektorów finansowych. W strategii sprzedaży określiliśmy trzy etapy komunikacji:
- przesyłka papierowa – direct mail – kreatywna i elegancka przesyłka papierowa zachęcała odbiorcę do wejścia na unikalny adres internetowy (np. www.zlotyplatnik.pl/jan.nowak);
- pURL – personalizowana strona internetowa z indywidualnym komunikatem wideo dla każdego odbiorcy;
- zbieranie leadów sprzedażowych – przez wypełnienie krótkiego formularza z podstawowymi danymi na stronie WWW.
W skrócie zastosowaliśmy głęboko spersonalizowaną przesyłkę direct mail z indywidualnym adresem strony internetowej. Osoby po zalogowaniu na pURL oglądały personalizowany materiał wideo o produkcie i mogły zamówić kontakt z konsultantem. Serwer zbierał informacje, kto i jak długo przebywał na stronie, czy obejrzał materiał wideo itp.
Wyniki kampanii były następujące:
- 49,45% osób zalogowało się na personalizowanej stronie internetowej;
- 90% osób, które weszły na stronę, obejrzało personalizowane wideo;
- 30,56% osób, które zalogowały się na stronie, wyraziło chęć nawiązania kontaktu z konsultantem.
Pomimo niezwykle trudnej grupy docelowej użyte formy komunikacji wywołały bardzo duże zainteresowanie produktem marki wśród konsumentów, wpłynęły na duże zaangażowanie odbiorców oraz bezpośrednio przełożyły się na jego sprzedaż.
Wielu marketerów zadaje sobie pytanie: „czy reklama wideo sprzedaje?”. Według nas tak, ale nie sama, a podparta innymi, nie tylko cyfrowymi kanałami komunikacji. W Emerson DC jako jedyni potrafimy w pełni zintegrować w ramach kampanii pięć kanałów komunikacji, dzięki czemu nasi klienci mogą bardzo precyzyjnie i skutecznie dotrzeć do interesujących ich konsumentów.
[kreska]Chcesz poznać tajniki personalizowanych kampanii multikanałowych wykorzystujących m.in. wideo?
Wejdź na www.emerson-dc.pl/pinpoint i pobierz nasze materiały! Dostępne tylko do 14 lutego 2016 roku.
[kreska]Artykuł promocyjny