Reklama nie ogranicza się jedynie do promocji produktów czy usług. To dobrze zaplanowany element komunikacji, który ma za zadanie osiągnięcie konkretnych celów. Jednak aby tak się stało, należy znać funkcje reklamy – to już konieczność w przypadku każdego marketera. Dowiedz się, dlaczego.
Funkcje reklamy – dlaczego warto je znać?
Reklama to kluczowy element strategii marketingowej niemal każdej marki. Jej główne cele to przeważnie uświadomienie potencjalnych konsumentów o istnieniu danego produktu lub usługi, generowanie popytu oraz kreowanie pozytywnego wizerunki marki. Oczywiście to wszystko ma przełożyć się na zwiększenie sprzedaży.
Początkowo reklama pełniła jedynie funkcję informacyjną. Jej celem było przede wszystkim dostarczanie informacji i motywowanie klientów do zakupu produktów lub skorzystania z usług. Jednak dzisiaj istnieje wiele różnych funkcji reklamy, a nawet jej pierwotna rola uległa znacznym zmianom. To wynik nie tylko ogromnego postępu technologicznego czy zmian na rynku, ale także efekt procesu globalizacji. Obecnie wśród kluczowych typów reklam znajdują się m.in.:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- reklama informacyjna,
- reklama edukacyjna,
- reklama utrwalająca.
Poznajmy je bliżej.
1. Informacyjna funkcja reklamy
Ta funkcja ma ogromne znaczenie podczas podejmowania przez potencjalnych klientów decyzji o zakupie. Jej głównym celem jest przekazanie najważniejszych informacji na temat promowanego produktu, oferowanej usługi bądź propagowanego wydarzenia. Reklamodawcy najczęściej odwołują się przy tym do potrzeb i doświadczeń grupy docelowej i korzystają m.in. ze spotów telewizyjnych, radiowych czy banerów w internecie.
Funkcja informacyjna na bardzo rozwiniętym rynku jest niezbędna – bez informowania o produkcie nie ma możliwości dotarcia z ofertą do konsumenta, bo ludzie nie mają szansy poznania produktu. Więcej na temat funkcji reklamy przeczytasz tutaj: https://firmove.pl/aktualnosci/marketing/funkcje-reklamy-poznaj-trzy-najwazniejsze.
2. Utrwalająca funkcja reklamy
Działania marketingowe nie mogą jednak ograniczać się tylko do informowania. Funkcja utrwalająca, znana również jako przypominająca, jest jedną z najważniejszych w reklamie.
Celem przekazu reklamowego jest budowanie lojalności wśród konsumentów i przyzwyczajeń do kupowania produktów danej marki. Jak powinien wyglądać właściwy komunikat promocyjny? Przede wszystkim musi skupiać się na głównych korzyściach promowanego towaru bądź usługi, a także przekonywać konsumentów o tym, że produkt jest najlepszy spośród innych.
3. Edukacyjna funkcja reklamy
Funkcja edukacyjna ma ukazać potencjalnym klientom korzyści płynące z wybrania określonego produktu. Reklamodawca w komunikacie skupia się na wyjaśnieniu fenomenu towaru i sposobu użycia, a jednocześnie sprawia, że dana rzecz jest bardziej przystępna i atrakcyjna w oczach odbiorców. To z kolei zwiększa prawdopodobieństwo kupienia produktu przez dużą liczbę osób. Przykładem, który świetnie odzwierciedla tę funkcję reklamy, jest działalność telemarketingowa.
Podsumowanie
Inwestycja w reklamę jest niezbędna dla rozwoju każdej firmy. Z jej pomocą możesz dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców, budować rozpoznawalność marki oraz generować popyt i wzrost sprzedaży. Aby jednak tak się stało, konieczna jest wiedza na temat funkcji reklamy, którą wybiera się w zależności od określonego celu.
Materiał reklamowy partnera