Wysoka jakość, estetyka i autentyczność materiałów. Kreacja tworzona na potrzeby kampanii reklamowej na Instagramie powinna naturalnie wpasować się w stylistykę tej aplikacji. O czym jeszcze warto pamiętać, kiedy dopiero rozpoczynamy aktywność reklamową na tej platformie?
Z tego artykułu dowiesz się:
- o czym warto pamiętać, kiedy dopiero rozpoczynamy aktywność reklamową na Instagramie,
- jakie błędy związane z aktywnością reklamową na Instagramie najczęściej popełniają firmy i jak tych błędów uniknąć.
Odpowiedzi na pytania udzielają specjaliści z branży: Monika Arciszewska, social media manager w Insignia, Michał Bednarczyk, media manager w ContentHouse, Szymon Grzybczyk, social media manager w agencji Tears of Joy, Maciej Jastrzębski, team leader w agencji FormUp oraz Patryk Sienkiewicz, team leader w agencji FormUp.
Na co zwrócić uwagę, kiedy dopiero rozpoczynamy aktywność reklamową na Instagramie?
Monika Arciszewska, social media manager w Insignia
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Moim zdaniem, znajomość grupy docelowej i strategia to najważniejsze punkty zarówno w prowadzeniu stałej komunikacji, jak i działań reklamowych. Dlatego aktywność mediową na Instagramie powinieneś rozpocząć właśnie od sprawdzenia, czy klienci w ogóle używają tej aplikacji. Jeśli tak, to do jakiej ich części jesteś w stanie dotrzeć. Pamiętaj, że Instagram jest specyficznym medium społecznościowym i nie każda branża znajdzie tam swoich odbiorców. Nie rób nic na siłę.
Jeśli już wiesz, że Instagram jest miejscem dla Ciebie, kolejną rzeczą, jaką koniecznie powinieneś zrobić jest określenie celów i sprawdzenie, czy platforma daje możliwość ich efektywnej realizacji. Być może na tym etapie okaże się, że inny kanał społecznościowy będzie dla Ciebie bardziej odpowiedni.
Jeżeli jednak zdecydujesz się na działania reklamowe na Instagramie, następnym aspektem, o którym trzeba pamiętać jest jakość materiałów, które wykorzystasz do reklamy. Na tym kanale musisz postawić na dobrej jakości, spójne i przemyślane zdjęcia. Nie grafiki! Powinny być odpowiednio dostosowane do specyfiki kanału i właściwie prezentować produkt czy usługę.
Michał Bednarczyk, media manager w ContentHouse
Inaczej niż w przypadku Facebooka, który jest doskonałym miejscem do dystrybucji treści kierujących użytkowników poza platformę, osoby korzystające z Instagrama potrzebują poważnego impulsu, aby opuścić aplikację. Twoja kreacja powinna naturalnie wpasować się w stylistykę Instagrama. Często wezwanie do działania powinno być niestandardowe. Może być związane z user generated content. Na przykład odsyłamy użytkownika do skorzystania z filtra AR marki.
To idealnie miejsce na szukanie ambasadorów marki. Nowoczesne narzędzia, takie jak filtry AR umożliwiają realizację kampanii opartych o user generated content. Dlatego w tym kanale szczególnie trzeba mieć otwartą głowę na nieszablonowe rozwiązania.
Szymon Grzybczyk, social media manager w agencji Tears of Joy.
Rozpoczynając aktywność reklamową na Instagramie, warto pamiętać przede wszystkim o rozpisaniu swoich celów biznesowych. Niezależnie od tego, czy planujesz działać na Facebooku, TikToku czy Instagramie, bez konkretnego celu reklamowego Twoje reklamy będą chaotyczne i nieskuteczne. Dla przykładu: jeśli zależy Ci na budowaniu sprzedaży produktu i przekierowywaniu ruchu na stronę, nie przejmuj się tym, że posty mają po 20 polubień – w końcu to nie aktywność stanowi wtedy Twój główny cel.
Drugą istotną kwestią jest to, że w większości przypadków lepiej promować swoje instagramowe reklamy za pomocą panelu Facebook Ads. Tak naprawdę jedynie w kampaniach nastawionych na zwiększanie liczby obserwujących wskazane jest używanie reklam bezpośrednio z aplikacji Instagrama.
Trzecia sprawa? Cierpliwości! Nie od razu Rzym zbudowano, a przepalić budżet potrafi każdy.
Patryk Sienkiewicz, team leader w agencji FormUp
Kiedy masz już zbudowane zaangażowanie pod postami organicznymi, zaczynasz się zastanawiać, w jaki sposób przeprowadzić efektywną kampanię reklamową i dotrzeć do większego grona odbiorców. Rozpoczynając działania płatne, przeanalizuj, jakie materiały publikowane przez Ciebie w przeszłości wyróżniały się największym zaangażowaniem lub miały wpływ na sprzedaż.
W kolejnym kroku zdefiniuj cel kampanii. Czy na tym etapie zależy Ci przede wszystkim na jak największym zasięgu i dotarciu do nowych odbiorców, czy jednak celem nadrzędnym jest sprzedaż? Kiedy chcesz osiągnąć cel zasięgowy, polecam skupić się na treści, która z największym prawdopodobieństwem ma szansę stać się viralem, czyli treścią angażującą i chętnie udostępnianą przez internautów.
W menedżerze reklam warto przetestować cel reklamowy „Zasięg” lub „Aktywność pod postem”. Rekomendowany przeze mnie format reklamy to Stories, ponieważ cechuje go niższy średni koszt dotarcia do nowych użytkowników, niż w przypadku standardowego posta.
Jeżeli jednak prowadzisz sklep internetowy i Twoim celem jest sprzedaż, pamiętaj, aby skonfigurować opcję sklepu na Instagramie. W ten sposób możesz oznaczać swoje produkty pod każdą publikacją i kierować ruch bezpośrednio do swojego sklepu. Zadbaj o to, aby post był intrygujący, ciekawy. Zrezygnuj z packshotów, postaw na inspirujące zdjęcia, ukazujące innych użytkowników lub influencerów korzystających z Twoich produktów, czy usług.
Jakie błędy związane z aktywnością reklamową na Instagramie najczęściej popełniają firmy?
Monika Arciszewska: Błędy w obszarze działań reklamowych to subiektywny temat. Z mojego doświadczenia niezbyt dobrym pomysłem jest prowadzenia kampanii mediowej z poziomu aplikacji i przycisku „promuj”, a dla innych niekoniecznie.
Owszem, to rozwiązanie daje nam inne cele, co jest małym plusem, ale na pewno dużo większym minusem jest brak możliwości optymalizacji takiej kampanii, co wiąże się z tzw. przepalaniem budżetów mediowych. Dużo lepszym rozwiązaniem jest używanie menadżera reklam. Nawet, jeśli to narzędzie dla początkujących może wydawać się trudne i skomplikowane, to warto spróbować się go nauczyć.
Wielokrotnie też natknęłam się na reklamę lokali gastronomicznych, które promowały swoje usługi wybierając prawdopodobnie szerokie dotarcie zamiast skupić się na najbliższej lokalizacji swojego punktu. W tym przypadku, mimo świetnie skrojonego formatu, dobrze dobranego celu i grupy docelowej, reklama nie była skuteczna, bo np. trzeba byłoby przejechać 400 km, żeby odwiedzić dane miejsce. Zatem ogromnym błędem, który często popełniają firmy, jest nieodpowiednie targetowanie reklam.
Michał Bednarczyk: Częstym błędem jest brak analizy ruchu z Instagrama w Google Analytics. Nie trzeba robić specjalnej kampanii w Facebook Ads z umiejscowieniem tylko na Instagramie. Możemy kierować kampanie jednocześnie na Facebooka i Instagrama, ale warto umieścić w utm-ie dynamiczny parametr {{placement}}. Dzięki temu możemy rozróżnić źródła ruchu i ocenić je pod kątem konwersji.
Facebook Ads daje łatwą możliwość emisji reklam z tej samej kampanii w różnych umiejscowieniach. Może się to okazać pułapką pod kątem kreacji. Materiał reklamowy nie zawsze będzie dobrze wyglądał we wszystkich umiejscowieniach. Potrzebne są wtedy specjalnie przygotowane grafiki. Karuzela na Instagramie nie jest taka sama jak na Facebooku, gdzie wyświetla się więcej tekstu reklamowego. Na Instagramie warto umieścić więcej przekazów reklamowych w treściach multimedialnych. Możliwość edycji w panelu elementów reklamy dla danego umiejscowienia pozwala mieć kontrole nad tym, jak ostatecznie wygląda nasz przekaz.
Szymon Grzybczyk: Jednym z błędów związanych z reklamą na Instagramie jest nadmierne wykorzystywanie stockowych fotografii. W medium, gdzie tak duży nacisk kładzie się na zdjęcia, warto tworzyć unikatowe, specjalnie przeznaczone do tego kanału treści graficzne. Zamiast kopiować zdjęcie ze stocka, lepiej zrobić własne – nawet zwykłym telefonem, jeśli Twój budżet na tworzenie contentu jest ograniczony.
Z kolei w momencie, gdy kreacje są już na wysokim poziomie, a niskie koszty reklamy w panelu cieszą oko, nie warto spoczywać na laurach.
Zawsze jest szansa na znalezienie kolejnej świetnej grupy odbiorców, która obniży Twoje koszty reklamowe. Zamykając się na jeden utarty schemat, ryzykujesz wzrostem wydatków i ograniczeniem skuteczności reklam w przyszłości. W skrócie: nie testując, cofasz się.
Maciej Jastrzębski, team leader w agencji FormUp
- Brak zrozumienia i dobrego researchu. W efekcie nie trafiasz z przekazem tam, gdzie byś chciał. Warto wiedzieć, że na Instagramie nie każda branża znajdzie swoich odbiorców.
- Brak określonego celu reklamowego. Jeżeli prowadzisz kampanię sprzedażową, a dobierzesz zły cel (np. zasięg) to algorytm się zgubi i nie dostarczy upragnionych konwersji.
- Promowanie postów z Facebooka na Instagramie. Content musi być dopasowany do medium, w którym go promujesz. Zrezygnuj z grafik zbudowanych na stockowych obrazkach.
- Przykładanie zbyt dużej wagi do wielkości profilu. Liczba obserwujących w działaniach mediowych nie ma większego znaczenia. Użytkownicy Instagrama wiedzą, że polubienia można kupić, a profil z dużą liczbą obserwujących i małym zaangażowaniem pod postami jest niewiarygodny.
- Zły format grafiki. Dawid Podsiadło wiedział, co robi śpiewając „Trójkąty i Kwadraty”. Jedynym efektywnym, a zarazem estetycznym formatem, jakiego należy używać na Instagramie jest kwadratowa grafika. Tylko tyle i aż tyle.
O czym warto pamiętać przed rozpoczęciem aktywności reklamowej na Instagramie?
- Poznaj dokładnie Twoją grupę docelową – sprawdź, czy Twoi klienci w ogóle używają tej aplikacji.
- Określ cele reklamy i sprawdź, czy platforma daje Ci możliwość ich efektywnej realizacji.
- Przeanalizuj, jakie materiały publikowane przez Ciebie w przeszłości wyróżniały się największym zaangażowaniem lub miały wpływ na sprzedaż.
- Podczas tworzenia kreacji reklamowych pamiętaj o wysokiej jakości, estetyce i autentyczności materiałów. Twoja kreacja powinna naturalnie wpasować się w stylistykę Instagrama. Zapomnij o grafikach bazujących na zdjęciach kupionych w bankach zdjęć czy packshotach.
- Pomyśl o niestandardowym wezwaniu do działania, ponieważ użytkownicy tej aplikacji potrzebują poważnego impulsu, aby ją opuścić.
- Nowoczesne narzędzia, takie jak filtry AR umożliwiają realizację kampanii opartych o user generated content. W tym kanale szczególnie musisz mieć więc otwartą głowę na nieszablonowe rozwiązania.
- Promuj instagramowe reklamy za pomocą panelu Facebook Ads. Tak naprawdę jedynie w kampaniach nastawionych na zwiększanie liczby obserwujących wskazane jest używanie reklam bezpośrednio z aplikacji Instagrama.
Przeczytaj również: Instagram w praktyce: Jakie formaty reklam są efektywne dla reklamodawców i jednocześnie atrakcyjne dla użytkowników
Już jest! Drugie wydanie książki – zaktualizowane i rozszerzone w 2021 r. – „Skuteczna reklama na Facebooku i Instagramie”. Twoje zasięgi spadają? Chcesz skutecznie promować markę i sprzedawać na Facebooku i Instagramie? Ten uporządkowany poradnik pokaże Ci, jak krok po kroku tworzyć reklamy, które działają. Poznaj najlepsze praktyki i sprawdzone rozwiązania. Wznieś swoje kampanie na wyższy poziom!