W 2025 roku rynek Marketing Automation osiągnie wartość 7,63 miliardów dolarów - przewiduje w swoim raporcie Grand View Research. Liczne zalety tego rozwiązania dostrzegają przedsiębiorcy na całym świecie, również w Polsce, gdzie dużą popularnością cieszy się rodzime oprogramowanie do automatyzacji procesów marketingowych iPresso.

Systemy Marketing Automation
Jedną z największych korzyści płynących z stosowania automatyzacji działań marketingowych jest odciążenie pracowników działu marketingowego firmy od konieczności manualnego wykonywania wielu monotonnych i powtarzalnych czynności związanych z prowadzeniem komunikacji marketingowej. Systemy Marketing Automation, jak sama nazwa wskazuje, mogą wykonywać szereg działań marketingowych w sposób całkowicie zautomatyzowany.
Podejście takie możliwe jest dzięki zastosowaniu scenariuszy marketingowych, czyli schematów według których konkretne komunikaty przesyłane są potencjalnym i aktualnym klientom. Dzięki jednorazowemu stworzeniu scenariusza marketingowego, system może samodzielnie podejmować kolejne kroki w zależności od reakcji odbiorców wcześniejszych komunikatów.
Jeżeli pierwszym z działań będzie np. wysyłka wiadomości e-mail do ściśle określonego grona odbiorców (np. osób należących do określonej grupy wiekowej, zatrudnionych w konkretnej branży, mieszkających w danym mieście), to kolejne działania systemu można uzależnić od zachowań odbiorców takiej informacji. Ci, którzy nie tylko otworzyli wiadomość, ale również kliknęli zawarte w niej linki, a następnie pobrali ofertę zamieszczoną na firmowej stronie www, są z pewnością bardziej “dojrzali” do zakupu, niż ci którzy zupełnie zignorowali otrzymanego e-maila. W scenariuszu marketing automation, użytkownicy systemów takich jak iPresso, mogą zdecydować jakie kroki ma podejmować system w danej sytuacji – np. komu wysłać dodatkowego e-maila (lub np. SMS’a, wiadomość głosową czy web pusha), a z kim przeprowadzić rozmowę telefoniczną.
Automatyzacja marketingu – jak dopasować ofertę?
Pomimo całkowitej automatyzacji procesu komunikacji z klientem, systemy Marketing Automation dają szerokie możliwości indywidualizacji i personalizacji przesyłanych treści. Jest to możliwe dzięki szeregowi informacji o kontaktach sukcesywnie gromadzonych przez system, dzięki narzędziom takim jak formularze czy ankiety. Wysyłając tysiące, a nawet miliony wiadomości, system nie tylko zwróci się do odbiorcy po imieniu, lecz także – opierając się na wiedzy o wcześniejszych zakupach, zainteresowaniach, zachowaniach na stronie, danych demograficznych – przedstawi mu ofertę najbardziej dopasowaną do jego oczekiwań.
Nie trzeba tu dodawać, że marketerzy nie muszą na bieżąco wprowadzać nowych osób do scenariusza i decydować o rodzaju wiadomości jakie mają one otrzymać. Cały proces komunikacji jest zautomatyzowany: system na bieżąco wprowadza osoby spełniające określone kryteria do scenariusza, przesyła im wcześniej przygotowane wiadomości (personalizując je) i monitoruje ich reakcje.
Wielokanałowa komunikacja
Ważną cechą systemów Marketing Automation, która znacząco wpływa na ich efektywność, jest możliwość zarządzania z jednego miejsca licznymi kanałami komunikacji z klientem. Wielokanałowa komunikacja oferowana przez MA pozwala na dotarcie do konkretnego klienta ze spersonalizowaną wiadomością w najdogodniejszym momencie i za pośrednictwem najskuteczniejszego w danej sytuacji medium.

Prenumerata z pakietem e-szkoleńi pełnym dostępem do archiwum
Zyskaj dostęp do rzetelnej wiedzy marketingowej. Korzystaj ze szkoleń wideo online, interaktywnych spotkań z ekspertami na żywo ora z artykułów poradnikowych.W ramach subskrypcji otrzymasz: dostęp do kilkudziesięciu e-szkoleń wideo, możliwość udziału w szkoleniach „na żywo”, dostęp do pełnego archiwum (w sumie 65 numerów w PDF), 6 wydań w wersji drukowanej i wiele więcej.Sprawdź szczegóły już teraz.
W przypadku iPresso, marketerzy mają do dyspozycji e-mail marketing, wiadomości SMS, voice, powiadomienia web push czy mobile push przesyłane bezpośrednio na urządzenia mobilne klientów. System pozwala również na tworzenie tzw. akcji na stronach, które mogą mieć np. formę pop-up’ów. Co więcej, rozwiązania MA posiadają wiele dodatkowych funkcji, takich jak, np. zarządzanie profilami firmowymi w mediach społecznościowych.
Tak kompleksowe podejście do komunikacji z klientem, oparte o bieżąco gromadzone informacje dostępne w zaawansowanej bazie kontaktów, szerokie możliwości segmentacji, kategoryzacji czy punktacji cech i aktywności kontaktów (lead scoring) sprawiają, że automatyzacja zyskuje coraz większe uznanie wśród marketerów.
Marketing Automation Trends
Według raportu Marketing Automation Trends opublikowanego przez Ascend2, już 71% marketerów B2B korzysta z rozwiązań automatyzujących kampanie marketingowe, a dalsze 23% planuje sięgnąć po nie w przyszłości.
Artykuł powstał we współpracy z iPresso.