Od pewnego czasu coraz głośniej słychać o Design Thinking. To określenie pojawia się przy okazji tematów wielu branż i dziedzin życia. Słychać głosy, że jest to tylko górnolotne hasło, którym można „sprzedać” koncept, czy szkolenie. Czy rzeczywiście?

Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest Design Thinking,
- jak wykorzystać Design Thinking przy tworzeniu komunikacji.
Design thinking, czyli… zobacz, poczuj, twórz, testuj
Myślenie projektowe (design thinking) to metoda projektowa, której punktem centralnym jest człowiek (w tym momencie warto zapomnieć o grupach docelowych). Celem tego procesu jest stworzenie innowacyjnych rozwiązań w oparciu o problemy i potrzeby użytkownika. W projekt powinien być zaangażowany interdyscyplinarny zespół składający się z ekspertów z różnych dziedzin (w przypadku branży marketingowej mogą to być m.in.: specjaliści ds. PR i marketingu, socjolodzy, ale również pracownicy client service) Warto już na wstępie zapamiętać – design thinking ma charakter iteracyjny.
Etapy design thinking
Etap I – Empatyzacja
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Pierwszym etapem procesu jest empatyzacja, która pozwoli Ci zrozumieć użytkownika oraz odkryć jego potrzeby. Najlepszym rozwiązaniem w tej części jest przeprowadzenie badań jakościowych, dzięki którym dowiesz się więcej o samych użytkownikach. Wywiady pozwolą Ci również uzyskać tzw. insighty, czyli ich uświadomione lub jeszcze nieuświadomione potrzeby i problemy. Na tym etapie „otwórz” głowę i najważniejsze słuchaj, słuchaj i jeszcze raz słuchaj Twoich użytkowników.
To pierwszy krok do zbudowania komunikacji wiarygodnej, dopasowanej i przede wszystkim trafiającej do odbiorców. Po tym etapie wiesz do kogo naprawdę mówisz i jak odbierana jest Twoja komunikacja.
Etap II – Definiowanie problemu
Gdy otrzymasz już informację zwrotną od Twoich odbiorców, przesłuchaj wszystkie wywiady, wyciągnij z nich insighty. Przychodzi czas na zdefiniowanie problemu, to podstawa do dalszych działań. Na tym etapie dowiesz się już co działa, lub co nie działa w dotychczasowych posunięciach. Pamiętaj! W przypadku źle określonego problemu możesz mieć ogromny problem podczas kolejnych kroków.
Podstawą do dobrze zdefiniowanego problemu jest jego zawężenie, przecież nie jesteś w stanie naprawić wszystkiego – wybierz jeden, najmocniejszy problem lub potrzebę i nad nim pracuj. W przypadku budowania komunikacji problemem może być np. zły dobór medium lub formy. Jednak każdy proces wymaga własnej definicji problemu.
Etap III – Generowanie pomysłów
Dla wielu ten etap to najprzyjemniejszy moment w procesie – KREACJA! Można puścić wodze fantazji, ale nie zapominaj jednak o problemie, który chcesz rozwiązać oraz o samym użytkowniku. Podczas tego etapu możesz skorzystać z różnego rodzaju technik wspomagających kreatywność np. burza mózgów, czy SCAMPER. Pamiętaj, że w procesie powinien uczestniczyć cały interdyscyplinarny zespół, ponieważ tylko dzięki temu uzyskasz spojrzenie z kilku perspektyw na rozwiązanie danego problemu. Szukaj inspiracji, realizacji dosłownie wszędzie, ponieważ czasem można znaleźć odpowiedź w miejscu lub branży nawet bardzo odległej od Twojej.
Po tym etapie masz już rozwiązania do zdefiniowanego problemu. Jednak nie przyzwyczajaj się do nich za bardzo, ponieważ…
Etap IV – Budowanie prototypów
Masz insighty, zdefiniowany problem, pomysły… czas na prototyp, czyli stworzenie roboczej wersji rozwiązania. Do tego warto wykorzystać wszystko – karteczki, patyki, plastelinę itp. Tutaj pojawia się pytanie: Ok, ale w jaki sposób stworzyć prototyp czegoś nie fizycznego, w tym przypadku komunikacji? Podczas tworzenia tego rodzaju rozwiązań tworzysz np. ścieżki użytkownika lub scenariusze komunikacji. Możliwości jest wiele, wszystko zależy od danego procesu.
Ważne jest, aby sam prototyp (oczywiście może być ich kilka) powstał ponieważ – zaangażowany zespół potrzebuje unaocznienia swojej pracy oraz bez niego nie jesteś
w stanie przejść do następnej fazy procesu.
Etap V – Testowanie
Jest to ostatnia faza procesu, pamiętaj jednak, że Design Thinking ma postać iteracyjną. Zatem to moment, w którym pora wrócić do Twoich użytkowników i przetestować nowe rozwiązania. Podczas testów powinieneś przeprowadzić wywiady oraz spisywać wszelkie komentarze. Dobrze przeprowadzona faza testowania prototypów pozwoli uniknąć Ci sytuacji, w której wprowadzasz czasochłonne i kosztowne rozwiązanie, a ono po prostu nie działa. Po testowaniu należy ulepszyć rozwiązania lub wrócić do wcześniejszych etapów.
Design Thinking jest metodą, która faktycznie może Ci pomóc rozwiązać wiele problemów, w dużej mierze, dzięki human centred design. Każdy etap wymaga 100% zaangażowania, ponieważ pominięcie lub niedopracowanie jednej z faz wiąże się z dodatkową pracą w kolejnym etapie lub brakiem właściwego rozwiązania. Tutaj liczy się człowiek, to proces który oddaje zasadę – tworzenia przez ludzi, dla ludzi.