LinkedIn to największy biznesowy serwis społecznościowy. W jakim kierunku, zdaniem najwyższej kadry zarządzającej, podąża ta platforma oraz co przemawia za aktywnością w serwisie?
Opiniami na temat tego, czy LinkedIn zmienił się na przestrzeni ostatnich lat, w jakim kierunku podąża ta platforma społecznościowa oraz dlaczego warto być aktywnym w serwisie dzielą się: Piotr Kruszyński, co-founder Gepetto, Maciej Panek, CEO Panek S.A., Marek Wikiera, mentor i coach oraz dr Bartłomiej Machnik, doradca wizerunkowy kadry C-Level w obszarze bossbrandingu.
Opinie ekspertów
Czy LinkedIn zmienił się na przestrzeni lat? W jakim kierunku podąża ta platforma społecznościowa?
Piotr Kruszyński, co-founder Gepetto
Zdecydowanie tak. Na początku LinkedIn był tylko sposobem na nawiązanie kontaktów biznesowych, następnie służył jako cyfrowe CV i miejsce do poszukiwania pracy/pracowników. Teraz jest dla mnie platformą, z której można czerpać informacje biznesowe z pierwszej ręki oraz udzielać się w merytorycznych dyskusjach na ich temat.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Maciej Panek, CEO Panek S.A.
LinkedIn, jak każdy serwis, jest zobowiązany do wprowadzania zmian i rozwoju, które umożliwiają pojawianie się nowych trendów. Zauważam zarówno pozytywny trend, jak i negatywny.
Pozytywny to pewna profesjonalizacja serwisu i naturalna filtracja treści. Jeżeli określony użytkownik nie będzie trzymać się pewnych ram tematycznych serwisu, jest on systematycznie ignorowany przez użytkowników, co sprawia, że nie może osiągnąć swoich celów.
Negatywny trend to coraz mocniejsze przejmowanie „władzy” przez algorytmy. Dziś paradoksalnie nie liczy się, który z tematów jest merytoryczny, a bardziej ten, który generować będzie szeroko pojętą widoczność. Z tego powodu tworzone są różne praktyki, które mają wspomóc ten cel.
Marek Wikiera, mentor i coach
Moja perspektywa sięga tylko dwóch lat wstecz. 7 maja 2020 roku zacząłem aktywnie działać na LinkedInie. Przez ten czas uczyłem się go, starałem się zrozumieć, ale też poczuć ducha tego portalu.
Dla mniej najważniejszą i odczuwalną jest zmiana w kierunku H2H, czyli Human to Human. Wielu z nas, jak to określa Tatiana Galińska (która poznałem na LinkedInie), pozbyło się kija z tyłka. Przypomnieliśmy sobie, że na końcu każdego procesu jest żywy człowiek. Nie kupujemy od logo tylko od konkretnego człowieka, z imienia i nazwiska. Podobnie jest ze sprzedażą.
LinkedIn daje możliwość poznania się i kontaktowania osobom, które być może w realu nigdy by się nie spotkały. Jest miejscem zdobywania wiedzy oraz sprzedaży produktów czy usług.
Jeden argument za aktywnością na LinkedInie?
Piotr Kruszyński, co-founder Gepetto
Jeszcze nigdy nie było tak łatwo nawiązać kontaktu z autorytetami biznesowymi czy potencjalnymi partnerami, którzy dotychczas byli dla nas niemal nieosiągalni.
Maciej Panek, CEO Panek S.A.
Dla mnie liczy się opinia innych, zatem jeżeli osoby chcą konfrontować swój światopogląd i postrzeganie określonych spraw, to LinkedIn jest tego najlepszą opcją. Dla mnie możliwość interakcji z użytkownikami i rozmowa o tematach, które mnie interesuję, stanowi najważniejszą wartość.
Poza tym, nie można zapomnieć o tym, że LinkedIn staje się podstawowym elementem budowy marki osobistej. Profesjonalny wizerunek w biznesie jest dziś jednym z kluczowych zadań dla managera, a LinkedIn powinien być dla niego codziennym narzędziem budowania brandu.
Marek Wikiera, mentor i coach
Obecnie 99% moich klientów, w działalności mentoringowej i powierniczej, pochodzi z online, z czego 80% z LinkedIn.
dr Bartłomiej Machnik, doradca wizerunkowy kadry C-Level w obszarze bossbrandingu, wykładowca akademicki w Collegium Humanum Szkoła Główna Menedżerska, badacz
Z przeprowadzonego przeze mnie badania „Komunikacja za pośrednictwem LinkedIn. Badanie jakościowe” wynika, że główną wartością LinkedIna jest networking, zwiększanie swojej rozpoznawalności oraz budowanie wizerunku biznesowego. To trzy najczęściej wybierane przez uczestników badania wartości zauważalne w ramach serwisu.
Z badania można wywnioskować, że kadra C-Level wykorzystuje serwis do budowania relacji biznesowej oraz przede wszystkim budowania swojej marki osobistej. Wśród kadry zarządzającej coraz mocniej przedziera się stwierdzenie, że ludzie ufają ludziom, a nie bezosobowym markom. Marka osobista i przeświadczenie, że jej wartość buduje się latami, staje się ważnym argumentem za tym, aby LinkedIn wykorzystywać świadomie i profesjonalnie.
Wypowiedzi ekspertów pochodzą z raportu „Komunikacja za pośrednictwem LinkedIn. Badanie jakościowe”. W badaniu, na podstawie którego opracowano raport, wzięło udział 116 przedstawicieli kadry C-Level w okresie 12.2021- 02.2022 r. Autorem badania jest dr Bartłomiej Machnik (Collegium Humanum Szkoła Główna Menedżerska) przy współpracy Bartosza Ciemięgi.
Cały raport dostępny jest w języku polskim oraz w języku angielskim.
Warto doczytać:
- Jak w czasach nadpodaży treści prowadzić efektywną komunikację biznesową i budować markę osobistą na LinkedInie
- LinkedIn w praktyce: Jakie błędy popełniają firmy podczas angażowania pracowników w komunikację?
- LinkedIn w praktyce: Jak zaangażować pracowników w komunikację firmy?
- Jak nie nawiązywać relacji B2B na LinkedInie? Antyporadnik ze szczyptą czarnego humoru