LinkedIn to serwis biznesowy z potencjalnym dostępem do networkingu. Piszę celowo „z potencjalnym”, ponieważ – jak pokazuje praktyka – ludzie zaprzepaszczają szanse na prowadzenie tam skutecznej komunikacji. Dlaczego? Diagnoza i grzechy poniżej.

Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie są najczęściej popełniane błędy w komunikacji biznesowej na LinkedInie,
- jaka jest recepta na sukces komunikacyjny na LinkedInie,
- jak budować markę osobistą na LinkedInie,
- kiedy publikować treści na platformie.
Użytkownicy LinkedIna otrzymują niesamowitą szansę na prowadzenie networkingu i budowanie marki osobistej. Z jednej strony – zwłaszcza w czasie pandemii – to przywilej i ułatwienie, z drugiej odpowiedzialność za tworzenie właściwego przekazu oraz konieczność szanowania innych użytkowników. Przez szanowanie rozumiem traktowanie po partnersku i niezaśmiecanie ich tablic nieprzemyślanym, nieprofesjonalnym contentem.
Na LinkedInie zauważam niezdrowy wysyp ekspertów, którzy doradzają, jak budować w serwisie wizerunek. W większości przypadków porady te nie sprawdzają się lub ich realizacja prowadzi do pogorszenia jakości komunikatów. Jedna z podstawowych wskazówek dotyczy wyboru głównego tematu – motywu przewodniego – którego będą dotyczyły wszystkie Twoje treści: „Różnorodność tematyczna spowoduje rozmycie wizerunku”. Nic bardziej mylnego. Odbiorcy oczekują autentyczności i wiarygodności, które można osiągnąć tylko przez poruszanie tematów bardzo często niezwiązanych z główną działalnością nadawcy. Media społecznościowe to dyskusja i wymiana poglądów.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Spotkania z Elonem Muskiem trwają 15 min i kończą się konkretnymi ustaleniami. Profesjonalny biznes ceni sobie czas. W dobie social mediów nie jest inaczej. LinkedIn w wielu miejscach stał się tablicą informacyjną i sposobem na prezentacje oferty, a nie miejscem publikacji wartościowych treści. Aby wskazać drogę do właściwej komunikacji na tym portalu, należy najpierw wypunktować jej grzechy główne.
Recepta na sukces komunikacyjny na LinkedInie
Aby skutecznie komunikować się na LinkedInie, warto skorzystać z zasady M + C + R. Musisz przy tym pamiętać o poniższych regułach:
- „Szczypta soli”. Zawrzyj w poście element aktywizujący, który przyciągnie użytkownika i zmusi go do odpowiedzi. Call to action to próba rozpoczęcia interakcji – potrzebny jest element, który zostanie zapamiętany.
- Naturalne relacje. Skracaj dystans, ale zachowuj elementarną kulturę i zasady biznesowego savoir-vivre’u. Czy zrobisz biznes z osobą, która na początku traktuje Cię jak kolegę z podwórka?
- Dyskusja. Dyskutuj jak człowiek, a nie jak maszyna. Nie podbijaj sztucznie zasięgu posta. Porozmawiaj z użytkownikiem.
- 2–1–(1). Trzymaj się zasady: dwa posty merytoryczne, jeden post z ciekawostką i okazjonalnie post rozrywkowy.
- Czas publikacji. Nie ma idealnego czasu na publikację posta na LinkedInie. Można jednak intuicyjnie określić moment największej aktywności użytkowników, dlatego testuj i analizuj!
Kiedy publikować treści na LinkedInie?
Odwieczne pytanie, które doczekało się wielu odpowiedzi, analiz i opinii. Na popularność postów składa się wiele czynników, takich jak oznaczenie konkretnych użytkowników (istotnych z punktu widzenia proponowanego przekazu), reakcje czy komentarze.
Wskazówka
Zastosuj strategię tygodniowych testów. Ustal schemat zamieszczania postów w danym tygodniu. Opublikuj każdy np. o godz. 8:00 we wtorek, czwartek oraz piątek, a potem obserwuj swoją społeczność – jak reaguje (lajkuje, komentuje, udostępnia, bierze udział w dyskusji itd.). Poświęć na takie testy miesiąc. Na koniec zdecyduj się na jedną z kombinacji – weź pod uwagę np. liczbę polubień czy interakcji – i stosuj ją przez dłuższy czas.
Gdy wdrożysz powyższe zasady oraz wskazówki, zbudujesz wiarygodny i naturalny profil biznesowy na LinkedInie. Social selling jest elementem, który dominuje w dzisiejszej komunikacji. Nie możesz jednak w swoich działaniach wykorzystywać wszystkiego, co znajdziesz w poradnikach. Media społecznościowe to naturalność, relacyjność i wiarygodność – te trzy wartości są potrzebne do prowadzenia skutecznej komunikacji biznesowej również na LinkedInie. W ramce poniżej prezentuję przykład realizacji opisywanej taktyki.