Metaverse to nie tylko Facebook/Meta, który na fali globalnego szumu przeszedł rebranding, lecz również globalny ruch napędzany rozwojem nowych technologii, takich jak Web3, blockchain czy NFT. W jaki sposób w metaverse powinny zaistnieć marki i o czym warto pamiętać przygotowując strategię oraz tworząc treści?
Na całym świecie toczy się wielka dyskusja o tym, czym naprawdę jest metaverse. Dołączyli do niej m.in. najznakomitsi filozofowie (David Chalmers), giganci technologiczni (Amazon, Apple, Google), globalne marki (Adidas, Nike, Balenciaga), celebryci (Paris Hilton), muzycy (Rihanna, Snoop Dogg). Dobrze jest wiedzieć, że metaverse to nie tylko Facebook/Meta, który na fali globalnego szumu przeszedł rebranding, lecz globalny ruch napędzany rozwojem nowych technologii, takich jak Web3, blockchain czy NFT.
Jest wiele ścieżek, którymi możemy pójść, ponieważ jesteśmy na początku podróży prowadzącej do stworzenia nowego porządku świata, który ukształtuje całą naszą rzeczywistość i przyszłe pokolenia.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Metaverse nie jest utopijną wizją. To doświadczenie „reality+”, czyli wzbogaconej rzeczywistości
Dla wielu „digi-sapiens” fascynacja wirtualnymi światami znana jest od dziesięcioleci. Po raz pierwszy termin „metaverse” został użyty przez Neala Stephensona w jego powieści „Snow Crash” („Zamieć”) z 1992 r. jako odzwierciedlenie zachowań w społecznościach internetowych.
„Ready Player One”, film wyreżyserowany przez Stevena Spielberga, jest doskonałym przykładem tego, czego nie chcemy doświadczać jako kolektyw entuzjastów metaverse’u. W tym przykładzie metaverse jest rządzony przez system korporacji.
Wiele osób postrzega doświadczenie w metaverse podobnie do gier, prawdopodobnie dzięki szumowi wokół takich platform cyfrowych jak Fortnight, Roblox czy Zepeto. Jednak to doświadczenie nie definiuje metaverse’u.
Jest wiele warstw, które pozwalają zrozumieć, czym naprawdę jest metaverse:
- Żyjemy na fali ruchu technologicznego, przejścia z Web2 do Web3, gdzie internet jest immersyjnym doświadczeniem (3D). Dzięki technologii VR/AR podłączamy się do ekosystemu/platformy cyfrowej. To doświadczenie – wraz z rozwojem nowych technologii i miniaturyzacji różnego rodzaju urządzeń – stanie się coraz łatwiej dostępne.
- Metaverse jest silnie powiązany z poczuciem obecności, bycia tu i teraz, których wspólnie mogą doświadczać różni ludzie na całym świecie (rodzina, przyjaciele, współpracownicy, fani, klienci) podczas swoich aktywności (praca, edukacja, wydarzenia, styl życia i wiele innych).
- Metaverse jest napędzany przez ludzi, dla których prawdziwa cyfrowa własność („true digital ownership”), ekonomia twórców („creators economy”), społeczność („community first”), fan i zabawa są na pierwszym miejscu.
- Tematy Metaverse przez duże „M” obejmują m.in.: immersyjny internet, AR/VR, sztuczną inteligencję, AI, niewymienialne tokeny NFT, technologię blockchain, kryptowaluty, cyfrową modę („digital fashion”), avatary, haptyczność, 5G, decentralizację.
- Jest jeden Metaverse czy są metaverse’y? Ten pierwszy nie ma (jeszcze) pełnej definicji w żadnym słowniku (!). Metaverse’y możemy do pewnego stopnia eksplorować poprzez platformy (Roblox, Sandbox, Fortnight), modę (Balenciaga, Nike, Gucci), przemysł muzyczny (Snoop Dogg), kosmetyczny (SK-II).
- Metaverse ma ogromne niewykorzystane możliwości dla wszystkich… marek, branż, ludzi.
- Metaverse to sposób myślenia. Web2 mindset nie jest w stanie stworzyć doświadczenia Web3. To przejście z 2D do 3D, immersyjnego internetu.
- Metaverse nie jest pojedynczym wirtualnym światem, lecz systemem immersyjnych światów wirtualnych (Decentraland, Horizon Worlds).
Czy przyszłość w wirtualnej rzeczywistości (VR) to prawdziwy świat?
Z mojego punktu widzenia, szczególnie było to zauważalne w czasie obowiązywania lockdownów i społecznego dystansu, wirtualna rzeczywistość jest obecnie integralną częścią doświadczenia w świecie rzeczywistym: reality+ tzw. wzbogacona rzeczywistość.
Tam ludzie chętnie spędzają czas, spotykają się, odkrywają swój potencjał (edukacja, praca, sztuka) w zdecentralizowanym ekosystemie („decentralized ecosystem”) opartym na prawdziwym posiadaniu („true digital ownership”), zaangażowaniu społeczności („community first”) i zabawie. Jednocześnie z dużą łatwością i przy wsparciu kryptowalut, transakcji NFT i blockchain tworzą cyfrowe zasoby („digital assets”).
Ten „przyszły świat” do pewnego stopnia istnieje już teraz, szczególnie dotyczy to USA, Chin czy Korei, a wkrótce stanie się głównym nurtem.
Jest wielu gigantów z branży technologicznej (Microsoft, Apple, Meta, Amazon), luksusowej mody (Balmain, Gucci, Burberry, Louis Vuitton, Dolce & Gabbana, Adidas, Nike), marek globalnych, w tym lifestylowych, z branży gier, startupów oraz innych graczy czy inwestorów, którzy już dzisiaj pracują za kulisami, aby zapewnić sobie najlepszy następny krok w metaverse.
Czy nam się to podoba czy też nie wkroczyliśmy już w nową erę i jesteśmy na etapie tworzenia nowej rzeczywistości reality+ dla nas i przyszłych pokoleń. Dobrze jest więc zacząć śnić tę nową rzeczywistość.
Jak wejść do metaverse’u jako marka i wygrać?
Jako odnoszący sukcesy innowator, kreatywny umysł, strateg i filozof pokrótce pokażę Cię, jak wygrywać jako marka w dłuższej perspektywie. Innymi słowy przedstawię, o czym warto pamiętać jako twórca strategii i kreator treści.
- Skuteczna strategia w metaverse to zdolność przełożenia strategii Web2 na doświadczenie Web3 z silną zmianą świadomości, czym naprawdę jest i co oznacza Web3.
- Udane doświadczenie w metaverse (Web3) opiera się na innych wartościach niż zwykła strategia biznesowa (Web2).
- Duże marki muszą zrozumieć wartości Web3 i odpuścić kontrolę. Gdy kontrolują, to zamiast budować „światy wirtualne”, które opierają się na prawdziwej własności cyfrowej („true digital ownership”) i zdecentralizowanej gospodarce, tworzą „fałszywe światy”.
Moim zdaniem, nadszedł czas, aby grać na dużą skalę i wchodzić w interakcje z fanami tak, jak robią to influencerzy, a nie tak jak „oldschoolowa” marka, która mówi Ci, co masz kupić w sposób, który reprezentuje „fałszywą rzeczywistość”. Nazwałam ten sposób myślenia „Web2” w „doświadczeniu Web3”.
- Web3 to immersyjne doświadczenie (3D). Web2 działa bardziej jak pomost między komunikacją online i offline z marką (2D).
- To zupełnie nowa historia. Trochę jak różnica między Instagramem (2D) a VR (3D). Czujesz to? To całkowicie nowa perspektywa i proces tworzenia oparty na ciekawości i niewykorzystanym terytorium. Nie oznacza to jednak, że nie możesz tworzyć doświadczenia na żywo w metaverse ze sprzedażą swoich produktów (!). Chodzi bardziej o to, jak to zrobić i wygrać w oczach Twojej społeczności.
- Web3 to sposób myślenia. Społeczność jest na pierwszym miejscu. Prawdziwa własność cyfrowa dzięki technologii blockchain. Gospodarka twórców.
- W dłuższej perspektywie „fałszywe światy” kontrolowane przez wielkie marki nie są tym, czego społeczność Web3 chce doświadczać lub co chce wybierać, ponieważ reprezentuje ona odmienne wartości. W tym momencie może nie odgrywa to wielkiej roli, ponieważ wszyscy wciąż uczymy się, co robić i jak. Będzie to jednak kluczowe, gdy metaverse stanie się dojrzały. Ludzie rozpoznają to, podobnie jak rozpoznają autentyczność w komunikacji marki w Web2.
Moim zdaniem długoterminowa strategia powinna być zbudowana na solidnych fundamentach. W Web3 jest to m.in. prawdziwa własność cyfrowa. Wierzę, że marki, które to rozumieją, na dłuższą metę wygrają jako pierwsze w tej ewolucyjnej podróży i staną się prawdziwymi pionierami oraz influencerami „digi-sapiens”.
W Web3 sposób myślenia jest królem.
Warto doczytać