Nadszedł ten dzień – potrzebujesz nowej strony internetowej. Twój biznes rośnie, a Ty chcesz skorzystać ze wsparcia profesjonalistów. Jak podjąć dobrą decyzję w sytuacji, w której potencjalnych wykonawców można liczyć w setkach, a może nawet tysiącach?
Wybór wykonawcy strony internetowej nie jest łatwym zadaniem. Oferty różnią się od siebie propozycjami rozwiązań technologicznych, zakresem działania, gwarancją i wieloma innymi elementami, na które musisz zwrócić uwagę. Te wszystkie czynniki powodują, że często odkładasz decyzję o wykonaniu nowej strony WWW, a później, kiedy jest Ci ona już niezbędna, działasz pod presją czasu, co w sposób negatywny odbija się na projekcie.
Od 10 lat pracujemy z klientami, którzy często pytają nas o ceny i rady w zakresie wyboru najlepszego wykonawcy strony internetowej. W Brave New wykonaliśmy przeszło 200 projektów: zarówno prostszych landing pages, których celem było generowanie leadów, jak i rozbudowanych serwisów oraz portali informacyjnych. Tylko w 2021 r. trafiło do nas trzech klientów, którzy rozpoczęli współpracę z nierzetelnym wykonawcą, przez co stracili czas i pieniądze. Z tego powodu zdecydowaliśmy się przygotować artykuł, który ma pomóc czytelnikom w podjęciu dobrej decyzji dotyczącej rozwoju lub budowy strony internetowej.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Wskazówka
Żeby ułatwić sobie wybór, o radę warto poprosić znajomych. Jeśli zrobisz to publicznie, poprzez post w social mediach, gwarantuję Ci, że otrzymasz przynajmniej kilka różnych propozycji – większość z nas zna kogoś, kto zajmuje się projektowaniem lub kodowaniem stron www. Wybór będzie zawężony, znacznie mniejszy niż liczba wyników w Google, lecz wciąż może być całkiem duży. Dlatego powinieneś zastosować kilka ogólnych kryteriów, które pomogą Ci w podjęciu decyzji.
Ile kosztuje strona internetowa?
Niestety, nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie. Strona stronie nierówna. Na budżet projektu strony WWW wpływ mają takie czynniki jak technologia, zakres prac, funkcje serwisu czy też gwarancja wykonawcy. Nie bez znaczenia pozostaje również wielkość zespołu i jego doświadczenie.
W sieci znajdziesz bardzo zróżnicowane ceny wykonania stron WWW – najtańsze oferty zaczynają się od kilkuset złotych, a najdroższe, rozbudowane strony, to koszt sięgający nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Pomijam tutaj wyceny sklepów, aplikacji i zaawansowanych serwisów, których wykonanie może być jeszcze droższe.
Dlaczego ceny stron internetowych są tak zróżnicowane?
Poniżej prezentuję trzy podstawowe powody:
- Ze względu na sposób pracy. Tanie strony to zwykle te, które są budowane na gotowych szablonach. Tego typu projekty są dość wolne, schematyczne, długo się ładują na smarfonach i szybko się starzeją.
- Cena jest niższa, ponieważ strona nie ma systemu zarządzania. Oznacza to, że musisz znać kod html/css, żeby wprowadzać modyfikacje. Jeśli Twoja strona ma być co jakiś czas aktualizowana, to taki projekt będzie dla Ciebie udręką, a prowadzenie skutecznego bloga czy działu aktualności w takiej sytuacji jest praktycznie niemożliwe.
- Oferta wykonawcy jest ograniczona. Dotyczy to przede wszystkim firm, które podają na swojej stronie WWW konkretną stawkę za realizację projektu. W takim przypadku dodatkowo płacisz za inne, nie ujęte w ofercie funkcje, które są dla Ciebie istotne.
Coraz częściej w sieci można też znaleźć oferty wykonania strony w abonamencie. Warto dokładnie zapoznać się z takimi propozycjami, wyliczyć ich koszt z uwzględnieniem utrzymania serwisu przez okres od trzech do czterech lat i porównać z ofertami konkurencji.
Kogo wybrać: Freelancer czy agencja?
Kolejnym istotnym pytaniem, na które musisz sobie dotyczy wyboru typu wykonawcy. W przypadku mniejszych projektów oraz takich, w których budżet jest ograniczony, a czas nie gra istotnej roli, możesz skorzystać z usług freelancera. Decydując się na ten wybór pamiętaj, że freelancerzy często pracują po godzinach, przez co kontakt z nimi może być utrudniony. Wybór freelancera będzie również lepszy, jeśli tworzysz stronę w oparciu o gotowe rozwiązanie: kreator stron WWW lub kupiony szablon.
W przypadku dużych projektów, w które powinno być zaangażowanych więcej osób, lepszym wyborem będzie agencja. Z mojego doświadczenia wynika, że agencje poświęcają więcej czasu na współpracę, komunikację i wykonanie projektu. Współpracując z agencją zwykle możesz również liczyć na szersze doradztwo i ekspercką wiedzą specjalistów z zakresu kilku obszarów.
Nikt nie zrobi za Ciebie wszystkiego
Zanim zaczniesz szukać wykonawcy Twojej strony WWW przygotuj brief. Opisz swoje potrzeby i oczekiwania związane z projektem. Poświęć na to odpowiednią ilość czasu, ponieważ dobrze przygotowany dokument pomoże Ci uzyskać konkretną wycenę oraz skróci czas wyboru wykonawcy.
Wskazówka
Elementy, które powinieneś uwzględnić w briefie:
- opis obecnej strony WWW oraz powody, dla których chcesz ją zmienić,
- cele, które chcesz zrealizować dzięki nowemu projektowi,
- opis funkcjonalności, które są przez Ciebie wymagane,
- struktura strony, czyli jakie podstrony powinny znaleźć się w serwisie,
- linki do stron konkurencji lub projektów, które mogą być inspiracją i stanowić dla agencji jasny drogowskaz, w jakim kierunku chcesz podążać.
Zastanów się także, jaki budżet chcesz przeznaczyć na stronę internetową i kiedy powinna być gotowa. Nie bój się jasno komunikować swojego budżetu. Taka informacja od razu wyeliminuje agencje, które są dla Ciebie zbyt drogie lub pozwoli już na tym etapie zaproponować lepiej dostosowane rozwiązanie.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze wykonawcy strony WWW?
Każdy potencjalny wykonawca będzie chciał zaprezentować swoją ofertę z jak najlepszej strony. Dlatego warto odrzeć ją z kolorowych szat i przyjrzeć się elementom, które są możliwe do porównania i które będą miały wpływ na cenę projektu oraz jakość współpracy.
- Realne projekty. Portfolio zamieszczone na stronie WWW ma robić wrażenie. Ale czy wdrożone projekty też je robią? Sprawdzając portfolio wykonawcy przejrzyj raczej działające wersje serwisów, a nie case studies. Dzięki temu w praktyce przetestujesz serwis wykonany przez interesującą Cię agencję. Oglądając projekty koniecznie sprawdź je również na smartfonie. To właśnie tam najłatwiej wyłapać błędy, a z jakiegoś powodu zamawiający rzadko kiedy (na tym etapie) wykazują zainteresowanie wersjami mobilnymi serwisów.
- Proces. Każdy wykonawca będzie miał inny proces tworzenia stron internetowych. Wiedza na ten temat pomoże Ci lepiej poznać specyfikę jego działania.
- Technologie. Dowiedz się, w jakiej technologii może zostać wykonana Twoja strona. Już od wielu lat najpopularniejszym CMS (system zarządzania treścią), wykorzystywanym do obsługi stron jest WordPress. Z badania W3Techs wynika, że w 2021 r. prawie 40% firm korzystało z tego systemu. Jednak część wykonawców pracuje z wykorzystaniem Joomli lub budują strony, które można edytować w oparciu o autorski CMS. Są też i tacy wykonawcy, którzy zakodują projekt w HTML/CSS i samodzielna edycja strony będzie trudna lub niemożliwa.
Każde z tych rozwiązań ma swoje plusy i minusy. WordPress, z uwagi na swoją popularność oraz możliwość rozbudowy, wydaje się być dobrym rozwiązaniem dla większości projektów. Jeśli nie lubisz WordPressa, dobrym wyborem może być opcja współpracy z firmą, która posiada autorski system zarządzania treścią. W tym przypadku zwróć uwagę na zapisy licencyjne oraz koszt utrzymania strony WWW.
Ostatecznie także za stroną bez systemu zarządzania stoją pewne argumenty. Jeśli potrzebujesz statycznej wizytówki lub tworzysz stronę, która ma zostać zmieniona lub wręcz zlikwidowana za kilka miesięcy (np. strona dla wydarzenia), to i ten wybór ma swoje uzasadnienie.
Wszystko zależy od Twoich potrzeb
Wróćmy jeszcze na chwilę do WordPressa. I tutaj ceny oraz jakość realizacji mogą być bardzo zróżnicowane. Dzieje się tak, ponieważ w sieci dostępnych jest mnóstwo – płatnych i bezpłatnych – gotowych motywów, które wystarczy dostosować i wgrać na serwer. Obniża to cenę projektu, lecz również jego jakość. Strony zbudowane w ten sposób są znacznie wolniejsze i korzystając z tego rozwiązania trzeba liczyć się z pewnymi ograniczeniami. Dlatego wielu twórców projektuje i koduje własne motywy, które korzystają z CMS WordPressa. W tym przypadku możesz liczyć na znacznie większą personalizację i wysoką jakość wykonania, lecz z drugiej strony płacisz więcej, a sam realizacja samego projekt trwa dłużej.
- Gwarancja oraz wsparcie po wdrożeniu. Dowiedz się, czy Twój projekt objęty jest gwarancją oraz czy po zakończeniu prac możesz liczyć na dodatkową pomoc wykonawcy. Zapytaj, jakie są koszty takiego wsparcia.
- Szkolenie. Czasami wykonawcy oferują także szkolenia z obsługi strony WWW. Dowiedz się, w jakiej formie jest przeprowadzane szkolenie.
Oczywiście warto zwrócić też uwagę na inne elementy oferty, które będą istotne z Twojego punktu widzenia. Wypisane przeze mnie punkty mają pomóc porównać wykonawców, ale nie jest to zamknięty katalog.
Jak dokonać dobrego porównania?
Aby ułatwić proces porównania potencjalnych wykonawców, przygotowałem listę 10 pytań, które powinieneś zadać wykonawcy Twojej strony internetowej. Zebrałem w niej najważniejsze elementy, które warto porównać. Listę możesz pobrać i wykorzystać podczas wyboru agencji lub freelancera. Dodatkowo otrzymasz także wzór e-maila, który możesz wysłać, żeby uzyskać odpowiedzi na pytania zamieszczone na liście z listy.
Pamiętaj jednak, że aspekty techniczne to nie wszystko. Weź pod uwagę również sposób komunikacji, wiedzę i zaangażowanie wykonawcy. Będą one miały niebagatelny wpływ na kształt Waszej współpracy.
Wybór odpowiedniego wykonawcy strony internetowej powinien być przemyślany. Cena nie powinna być jedynym czynnikiem, który wpłynie na Twoją decyzję. Jeśli dobrze porównasz oferty i dokonasz mądrego wyboru to osiągniesz świetny efekt, a Twoi klienci będą oczarowani Twoją nową, wspaniałą stroną internetową.
Materiał partnera.