Bartosz Kwiatek
Loyalty program manager w firmie SMYK.
Pozyskiwanie uczestników programu lojalnościowego to zadanie złożone, które wymaga spójnej komunikacji w każdym kanale marki.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Najskuteczniejszymi i najłatwiejszymi sposobami rekrutacji nowych członków programu są zachęty w postaci rabatów i promocji udzielanych w zamian za rejestrację i podanie wymaganych danych. Jest to jednak również mechanizm, który może spowodować powstawanie wielu kont, zakładanych jedynie w celu uzyskania oferty powitalnej dla nowego użytkownika.
Program lojalnościowy powinien być traktowany jako nieodłączny element komunikacji marki. Informacje o nim muszą się znaleźć we wszystkich miejscach, gdzie klienci mają styczność z firmą – na stronie internetowej, w mailingach, w aplikacji czy materiałach POS w sklepach. Pozwoli to na budowanie świadomości istnienia programu i jego korzyści
Długofalowo na pewno ważny jest jasny mechanizm korzyści, o których informujesz odbiorców, jak również utrzymanie ongoingowej komunikacji samego programu. Odbiorca musi poznać odpowiedzi na pytania:
- „Co zyskuję przy każdym zakupie?”,
- „Jak wiele kroków muszę zrobić, aby zostać członkiem programu?”,
- „Na jakie korzyści mogę liczyć?”.
Przekonanie klienta, aby dołączył do programu lojalnościowego, jest najłatwiejsze w świecie offline, gdzie można nawiązać bezpośredni kontakt z potencjalnym uczestnikiem, np. podczas transakcji przy kasie. W świecie online kluczowa jest łatwość rejestracji (w przypadku skomplikowanego formularza lub problemów technicznych klient może nie otrzymać szybkiej pomocy), a także informacja o korzyściach podana w jasnej i przystępnej formie.
Program lojalnościowy powinien być traktowany jako nieodłączny element komunikacji marki. Informacje o nim muszą się znaleźć we wszystkich miejscach, gdzie klienci mają styczność z firmą – na stronie internetowej, w mailingach, w aplikacji czy materiałach POS w sklepach. Pozwoli to na budowanie świadomości istnienia programu i jego korzyści.
Najskuteczniejszymi i najłatwiejszymi sposobami rekrutacji nowych członków programu są zachęty w postaci rabatów i promocji udzielanych w zamian za rejestrację i podanie wymaganych danych. Jest to jednak również mechanizm, który może spowodować powstawanie wielu kont, zakładanych jedynie w celu uzyskania oferty powitalnej dla nowego użytkownika
Warto jednak zapamiętać, że sama taka informacja na pewno nie spowoduje sukcesu w rekrutacji nowych użytkowników. Sprawdzą się specjalne aktywacje ograniczone czasowo, które zaprezentują korzyści z uczestnictwa w akcji – rabaty i promocje, wcześniejszy dostęp do sprzedaży lub do wybranych produktów. Nie należy także zapominać o jasnej komunikacji na temat zasad dołączania do programu.
Warto dbać o budowanie długofalowej relacji z nowymi uczestnikami programu. Po założeniu przez nich konta nie zapominaj o powitaniu czy onboardingu w postaci prostego, przystępnego i przejrzystego poradnika na temat mechanizmów i zalet programu. Poradnik ten powinien być dostępny w każdym kanale komunikacji marki. Na pewno pomocny będzie również mechanizm punktowy, który nagradza uczestników za długofalową aktywność.
Warto dbać o budowanie długofalowej relacji z nowymi uczestnikami programu. Po założeniu przez nich konta nie zapominaj o przywitaniu ich w programie czy onboardingu w postaci prostego, przystępnego i przejrzystego poradnika na temat mechanizmów i zalet programu
Artykuł ukazał się w raporcie „Programy lojalnościowe, motywacyjne i wsparcia sprzedaży 2024”.