Beata Smajkiewicz
Menedżer ds. promocji SIG.
Projektowanie atrakcyjnego katalogu nagród w ramach programu lojalnościowego to aspekt, który wymaga szczególnej uwagi twórców. Katalog nagród stanowi niejako kulminacyjny etap, na którym uczestnik programu otrzymuje zasłużone korzyści za swoją lojalność. Aby zadowolić klienta i zachęcić go do dalszego uczestnictwa, warto skoncentrować się na kilku elementach.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Klienci różnią się preferencjami, dlatego katalog powinien obejmować rozmaite opcje, które zaspokoją ich odmienne gusta oraz potrzeby. Warto uwzględnić bogate kategorie produktów, usług czy doświadczeń, aby każdy uczestnik mógł znaleźć coś dla siebie
- Nagrody powinny być różnorodne. Klienci różnią się preferencjami, dlatego katalog powinien obejmować rozmaite opcje, które zaspokoją ich odmienne gusta oraz potrzeby. Warto uwzględnić bogate kategorie produktów, usług czy doświadczeń, aby każdy uczestnik mógł znaleźć coś dla siebie. Jeden rodzaj nagrody z pewnością nie spełni oczekiwań wszystkich, ale zbyt duży wybór może także okazać się problematyczny. Mocno rozbudowany katalog nagród z setkami pozycji do wyboru to zbędny pochłaniacz czasu, a dla klientów czas jest niezwykle istotny.
- Nagrody powinny budzić pozytywne emocje, być użyteczne, atrakcyjne i pożądane. W tym celu można wykorzystać trendy rynkowe, nowości czy ekskluzywne oferty, które wzbudzą zainteresowanie odbiorców. Emocje przy odbiorze nagrody w programie lojalnościowym są niezbędne do tego, aby klient chciał dalej w nim uczestniczyć. To dla niego jasny sygnał, że udział się opłacił.
- Nagrody powinny być dostępne w różnych przedziałach punktowych lub mieć różną wartość, co umożliwi klientom o niejednakowym poziomie zaangażowania dostęp do atrakcyjnych benefitów. To sprawia, że program staje się bardziej dostępny i elastyczny dla zróżnicowanych grup klientów. Dodatkowo liczą się jasna prezentacja nagród, ich wartości oraz łatwość zdobycia punktów. Klienci cenią uczciwość i klarowność, co przekłada się na ich zaufanie do programu lojalnościowego.
- Katalog nagród powinien być stale aktualizowany. Jest to klucz do utrzymania świeżości i atrakcyjności programu lojalnościowego. Monitorowanie zmian w preferencjach klientów oraz bieżących trendów rynkowych pozwoli na dynamiczne dostosowywanie oferty nagród. To z kolei przełoży się na trwałą i satysfakcjonującą relację firmy z uczestnikami programu.
- Katalog nagród w programie lojalnościowym powinien być dostosowany do branży oraz grupy docelowej, dla której jest przeznaczony. Nie należy zapominać przy tym o indywidualnych potrzebach klienta, bo przecież nie samą pracą żyje człowiek.
Przykład
W programie lojalnościowym firmy SIG – nazwanym SIGup – postawiliśmy na trzy rodzaje nagród:
- Karty przedpłacone Sodexo/Pluxee – czyli po prostu środki finansowe na karcie, które klient może spożytkować na swoje cele.
- Nagrody rzeczowe – katalog nagród rzeczowych SIGup zawiera kilkadziesiąt pozycji. Dla naszych klientów, którzy reprezentują branżę budowlaną, mamy przygotowane nagrody przydatne zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym. Stawiamy przede wszystkim na dobre jakościowo i sprawdzone marki.
- Wyjazdy SIGup – wyjazdy dla uczestników programu lojalnościowego, a także pracowników sprzedaży SIG, dla których jest to główna nagroda w wewnętrznych konkursach organizowanych przez firmę. Bardzo ważnym aspektem wyjazdów SIGup jest budowanie bezpośrednich relacji klientów z pracownikami sprzedaży SIG.
Nagrody powinny budzić pozytywne emocje, być użyteczne, atrakcyjne i pożądane. W tym celu można wykorzystać trendy rynkowe, nowości czy ekskluzywne oferty, które wzbudzą zainteresowanie odbiorców
Chciałabym zwrócić uwagę na jeszcze jedną bardzo ważną kwestię, która być może jest oczywista. Przy tworzeniu katalogu nagród programu lojalnościowego należy pamiętać o sposobie odbioru nagrody przez klienta oraz czasie, po jakim klient otrzyma nagrodę od momentu jej zamówienia. Mechanizm należy zaprojektować tak, aby był możliwie prosty i intuicyjny, a gratyfikacja docierała do uczestnika w jak najkrótszym czasie. Tak skonstruowany katalog nagród będzie zgodny z oczekiwaniami klienta i łatwy w obsłudze.
Monitorowanie zmian w preferencjach klientów oraz bieżących trendów rynkowych pozwoli na dynamiczne dostosowywanie oferty nagród. To z kolei przełoży się na trwałą i satysfakcjonującą relację firmy z uczestnikami programu
Artykuł ukazał się w raporcie „Programy lojalnościowe, motywacyjne i wsparcia sprzedaży 2024”.