Agencja Open Research przygotowała kolejną edycję raportu Shoppers Perspective. Jest to kompleksowe opracowanie, które zawiera analizy na temat zachowań zakupowych w trzech kategoriach FMCG – artykuły spożywcze, chemia gospodarcza i kosmetyki.

Bardzo ciekawym elementem badania jest analiza percepcji shopperów oraz skuteczności mechanizmów w kontekście promocji. Promocje dające natychmiastową korzyść wciąż są najbardziej preferowane przez kupujących, natomiast, ten trend się zmienia i część shopperów skłania się coraz bardziej do promocji odroczonych w czasie. Można wiązać to ze zmianami form promocji stosowanych przez najpopularniejsze sieci handlowe. Wystarczy wspomnieć o zwrocie produktu w Lidlu albo Gangu Świeżaków Biedronki.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Interesująca również jest w raporcie Shoppers Perspective 2017 segmentacja shopperów. Obserwujemy wzrost segmentu kupujących dla których coraz częściej driverem zakupowym jest jakość. W porównaniu do lat ubiegłych, jest to wzrost wystarczający aby mówić tu o pewnym trendzie na jakość.
Raport agencji Open Research Shoppers Perspective 2017 zawiera również bardzo wiele innych ciekawych analiz. W raporcie szczegółowo omówionych zostało 41 kategorii w ramach czterech kluczowych zagadnień takich jak: zwyczaje, segmenty, promocje i sieci detaliczne. Wśród nich pojawiły się m.in. takie zagadnienia jak:
- wartość i wielkość koszyka zakupowego,
- wpływ ceny, marki i promocji na zakup,
- źródła wiedzy o promocjach,
- ulubione rodzaje promocji shopperów w każdym z segmentów,
- skuteczność oddziaływania różnych mechanizmów promocyjnych,
- wizerunek poszczególnych sieci handlowych,
- najskuteczniejszy sposób zaprezentowania ceny promocyjnej,
- wartość koszyka zakupowego w konkretnych kanałach sprzedaży,
- sposób przedstawiania promocji a efektywność,
- misje zakupowe w każdej z sieci,
- lojalność wobec marki,
- częstotliwość odwiedzania sieci handlowych,
- powody wyboru poszczególnych sieci,
- segmentacja shopperów wśród postaw wobec promocji i lojalności klientów trendy 2016 vs. 2017
Podsumowanie raportu można pobrać bezpłatnie ze strony http://raporshoppersperspective2017v2.openresearch.pl/.
Raport Shoppers Perspective 2017, przygotowany przez agencję Open Research, powstał na podstawie ogólnopolskiego badania przeprowadzonego techniką CAWI, na próbie 1310 osób, powyżej 15 roku życia, którzy samodzielnie dokonują zakupów. W porównaniu z minionym rokiem w zestawieniu dodano 16 nowych kategorii, rozbudowano poszczególne moduły dotyczące promocji oraz sieci handlowych. Opracowanie dostarcza odpowiedzi na temat zachodzących zmian w mechanizmach trade’owych, dzięki czemu może być pomocnym narzędziem w planowaniu przyszłych działań in-store’owych.

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?