Agencja Open Research przygotowała kolejną edycję raportu Shoppers Perspective. Jest to kompleksowe opracowanie, które zawiera analizy na temat zachowań zakupowych w trzech kategoriach FMCG – artykuły spożywcze, chemia gospodarcza i kosmetyki.
Bardzo ciekawym elementem badania jest analiza percepcji shopperów oraz skuteczności mechanizmów w kontekście promocji. Promocje dające natychmiastową korzyść wciąż są najbardziej preferowane przez kupujących, natomiast, ten trend się zmienia i część shopperów skłania się coraz bardziej do promocji odroczonych w czasie. Można wiązać to ze zmianami form promocji stosowanych przez najpopularniejsze sieci handlowe. Wystarczy wspomnieć o zwrocie produktu w Lidlu albo Gangu Świeżaków Biedronki.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Interesująca również jest w raporcie Shoppers Perspective 2017 segmentacja shopperów. Obserwujemy wzrost segmentu kupujących dla których coraz częściej driverem zakupowym jest jakość. W porównaniu do lat ubiegłych, jest to wzrost wystarczający aby mówić tu o pewnym trendzie na jakość.
Raport agencji Open Research Shoppers Perspective 2017 zawiera również bardzo wiele innych ciekawych analiz. W raporcie szczegółowo omówionych zostało 41 kategorii w ramach czterech kluczowych zagadnień takich jak: zwyczaje, segmenty, promocje i sieci detaliczne. Wśród nich pojawiły się m.in. takie zagadnienia jak:
- wartość i wielkość koszyka zakupowego,
- wpływ ceny, marki i promocji na zakup,
- źródła wiedzy o promocjach,
- ulubione rodzaje promocji shopperów w każdym z segmentów,
- skuteczność oddziaływania różnych mechanizmów promocyjnych,
- wizerunek poszczególnych sieci handlowych,
- najskuteczniejszy sposób zaprezentowania ceny promocyjnej,
- wartość koszyka zakupowego w konkretnych kanałach sprzedaży,
- sposób przedstawiania promocji a efektywność,
- misje zakupowe w każdej z sieci,
- lojalność wobec marki,
- częstotliwość odwiedzania sieci handlowych,
- powody wyboru poszczególnych sieci,
- segmentacja shopperów wśród postaw wobec promocji i lojalności klientów trendy 2016 vs. 2017
Podsumowanie raportu można pobrać bezpłatnie ze strony http://raporshoppersperspective2017v2.openresearch.pl/.
Raport Shoppers Perspective 2017, przygotowany przez agencję Open Research, powstał na podstawie ogólnopolskiego badania przeprowadzonego techniką CAWI, na próbie 1310 osób, powyżej 15 roku życia, którzy samodzielnie dokonują zakupów. W porównaniu z minionym rokiem w zestawieniu dodano 16 nowych kategorii, rozbudowano poszczególne moduły dotyczące promocji oraz sieci handlowych. Opracowanie dostarcza odpowiedzi na temat zachodzących zmian w mechanizmach trade’owych, dzięki czemu może być pomocnym narzędziem w planowaniu przyszłych działań in-store’owych.