Studio Platige Image, wspólnie z agencją kreatywną PZL, pokazały kulisy powstawania najnowszego spotu dla Kompanii Piwowarskiej „Kto nie trzyma się Żubra, ten trąba". Twórcy zdradzają, jak powstała jedna z najbardziej charakterystycznych platform komunikacji, która w praktycznie niezmiennej formie funkcjonuje od 2003 r.
Chcesz dowiedzieć się, jak zbudować markę, która przetrwa nawet największe kryzysy? Sięgnij po M+29 o skutecznych praktykach budowania silnej marki.
Reklamy piwa Żubr zna chyba każdy. Cechuje je specyficzny humor, oparty na grze słów, wykorzystującej ich podwójne znaczenia.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Dzięki odpowiedniemu dobraniu sloganu, który zostaje zobrazowany przez humorystyczną animację, spoty Kompanii Piwowarskiej na stałe zapisały się w historii polskiej reklamy. Jest to format, który bardzo zakorzenił się w polskiej kulturze i zbudował ogromną sympatię do marki, ale także do samego zwierzęcia.
Tycjan Lewandowski, brand director Tyskie & Żubr
Żubr przedstawiany jest tam jako opiekun puszczy, dbający o porządek, ale również o inne zwierzęta. Każde z nich jest szczegółowo opracowywane i przeniesione do świata cyfrowego przez animatorów warszawskiego studia Platige Image.
W wielu przypadkach nie ma gotowych referencji obiektów i zwierząt, dlatego każdy kadr reklamy przechodzi długi proces od tworzenia szkiców i storyboardów do opracowania pierwszych animatików. Jest to skomplikowany proces. Wymaga on bowiem osobnego przygotowania animacyjnego dla każdego z przedstawianych obiektów, które dopiero po połączeniu tworzą spójną formę i przekaz.
Piotr Ołtarzewski, VFX supervisor w Platige Image
Podczas pracy przy tworzeniu „Kto nie trzyma się Żubra, ten trąba”, największym wyzwaniem była kreacja sekwencji otwierającej spot, na której widzimy pojawiającą się po raz pierwszy trąbę powietrzną. Aby leśna sceneria zachowywała się tak jak w rzeczywistości, niezbędne jest przygotowanie bardzo dużej liczby assetów drzew, które są poruszane podmuchem wiatru. Każdy z obiektów widocznych w reklamie był przygotowywany animacyjnie, co wymaga zaangażowania doświadczonego zespołu.
Również zachowanie zwierząt jest opracowywane od podstaw, ponieważ jest ono inne w każdym z serii spotów. Zdaniem Dominika Turka, associate creative director w PZL, połączenie realistycznych animacji bohaterów lasu daje bardzo duże możliwości tworzenia nowych i ciekawych historii.
Prawie 20 lat współpracy to bardzo wyjątkowy czas, wykorzystany na stworzenie całego cyklu kultowych reklam. Od 2003 roku zmieniły się techniki animacji, jednak kluczowe nadal pozostały zdolności animatorów naszego studia.
Karol Żbikowski, CEO Platige Image
Studio Platige Image odpowiada za tworzenie animacji do reklam Żubra od 2003 roku. Natomiast autorem koncepcji spotów reklam jest PZL oraz Iwo Zaniewski, dyrektor kreatywny i współwłaściciel agencji PZL. Zdaniem Zaniewskiego, kluczowy jest zwrot fabuły i pokazanie, że twórcy reklamy doceniają widza. Każdy ze spotów jest nie tylko promocją produktu, ale także dialogiem z odbiorcą, który finalnie docenia nieszablonową formę promocji. Jest ona dzięki temu bardziej przyjazna.
Tegoroczna kampania Żubra wiąże się z działaniami CSR marki. W sierpniu br. Kompania Piwowarska rozpoczęła czwartą edycję kampanii pod hasłem „Żubr ratuje życie zagrożonych gatunków”. Zamiast króla puszczy na butelkach i puszkach piwa Żubr pojawią się ryś, niedźwiedź, łoś i sóweczka.
Chcesz wiedzieć, jakimi zasadami należy się kierować w planowaniu działań oraz tworzeniu strategii w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu? Sięgnij po M+50 o marketingu odpowiedzialnym społecznie.
Od 2019 r. marka Żubr wspiera działania organizacji ekologicznych, jednostek państwowych oraz naukowych. Ufundowała specjalistyczny sprzęt dla Białowieskiego Parku Narodowego. Wspólnie z Instytutem Biologii Ssaków Polskiej Akademii Nauk przeprowadziła akcję ocieplającą wizerunek nietoperzy. Wsparła również akcję ratowania Dębu Dunin – Europejskiego Drzewa Roku 2022 oraz współpracowała ze Stowarzyszeniem Leśne Przytulisko Ośrodek Rehabilitacji Dzikich Zwierząt.
Obejrzyj rozmowę z twórcami oraz poszczególne etapy tworzenia animacji.
Chcesz dowiedzieć się, jak nadawać marce odpowiednie cechy, tożsamość oraz osobowość? Sprawdź szkolenie online „Branding w praktyce. 6 technik, dzięki którym stworzysz solidne podstawy marki”.
Warto doczytać
- Marketing od kulis: Świeże memy z Lidla
- Marketing od kulis: Co czuje mózg, gdy jemy ser? Neuromarketing w budowaniu marki sera żółtego
- Marketing od kulis: Czy jest na sali lekarz? Jak marketing online wspomaga działania offline w branży medycznej
- Marketing od kulis: Jak marketing wspiera sprzedaż w salonach dilerskich Gazda Group