
1 „The 36” – DGT (Hiszpania, 2022)
Celem kampanii było zwrócenie uwagi wszystkich osób podróżujących na konieczność zachowania ostrożności i bezpieczeństwa na drodze, aby zmniejszyć liczbę wypadków i ofiar śmiertelnych. Z wykorzystaniem dużych zbiorów danych (big data) określono liczbę i profil mieszkańców Hiszpanii najbardziej narażonych na śmierć na tamtejszych drogach w okresie Wielkanocy. Agencja Ogilvy & Mather dotarła do 36 takich osób, które uczyniła bohaterami kampanii. Chodziło o to, aby zachęcić ludzi do udowodnienia, że big data się myli. Zwiększyło to ich ostrożność na drogach i zmniejszyło liczbę ofiar śmiertelnych w porównaniu z prognozami.
Grupę docelową stanowili wszyscy kierowcy i użytkownicy dróg w okresie wielkanocnym. Wyzwaniem było przekonanie ich do zmiany zachowania na drodze mimo niemożliwości wskazania, którzy konkretni ludzie będą mieli wypadek.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Źródło: ProgramaPublicidad.com
Liczby i efekty:
- Dzięki zaangażowaniu i ostrożniejszemu podejściu kierowców liczba śmiertelnych wypadków na drogach w okresie Wielkanocy zmniejszyła się o siedem w porównaniu z prognozami big data.
- Kampania skupiająca się na konkretnych osobach, które były najbardziej narażone na śmierć, skutecznie zwróciła uwagę społeczeństwa na problem i zachęciła do ostrożniejszej jazdy. Ostatecznie udało się nie tylko zmniejszyć liczbę ofiar, lecz także podkreślić potencjał big data w poprawie bezpieczeństwa.
2 „Thirst for Data” – Warsteiner (Niemcy, 2022)
Główną ideą było wykorzystanie inteligentnego podejścia do danych w celu przeprowadzenia skutecznej kampanii dźwiękowej bez strat wynikających z rozproszenia przekazu. Dzięki monitorowaniu wyszukiwania, ulubionych produktów i list zakupowych w aplikacji marktguru marka Warsteiner zbierała dane dotyczące nabywców piwa innych producentów, takich jak Veltins czy Kronenbourg. Następnie na ich podstawie identyfikowała urządzenia w gospodarstwach domowych i emitowała swoją kampanię dźwiękową w podcastach i platformach streamingowych, aby kompleksowo trafić do własnej grupy docelowej. Dzięki personalizacji i skuteczności w dotarciu do odbiorców akcja ta została uznana za najinteligentniejszą kampanię dźwiękową roku.
Wielkie marki piwa rywalizują o uwagę konsumentów, wydając duże budżety na kampanie promocyjne i reklamowe. Wyzwaniem było więc przyciągnięcie uwagi łowców promocji na konkurencyjnym rynku.
Źródło: YouTube.com
Liczby i efekty:
- Dzięki analizie wyszukiwania i ulubionych list w aplikacji marktguru Warsteiner uzyskał dostęp do niestandardowej grupy docelowej, opartej na danych konkurencyjnych marek piwa.
- Kampania była skierowana do wszystkich urządzeń w gospodarstwach domowych, które zostały zidentyfikowane i pogrupowane na podstawie bazy danych. Tym samym reklama dźwiękowa Warsteinera została odtworzona w odpowiednich podcastach i na platformach streamingowych i dotarła do grupy docelowej bez strat z powodu rozproszenia.
3 „Pulitzer Algorithm” – Coca-Cola (Szwajcaria, 2021)
Głównym celem kampanii było wsparcie dziennikarstwa i społeczeństwa przez zwiększenie zaufania do wiarygodnych źródeł informacji online. Akcja była odpowiedzią na malejące przychody z reklam w tych serwisach spowodowane wzrostem skali dezinformacji oraz spadkiem zaufania odbiorców.
Reklamy w mediach informacyjnych przynosiły coraz mniejsze zyski, chociaż badania wykazały, że te platformy są 3,5 razy godniejsze zaufania niż inne źródła informacji online. Coca-Cola jako jeden z największych reklamodawców postanowiła więc stworzyć nowy algorytm zakupu mediów, który poprawi wyniki reklamowe i przyniesie większe przychody serwisom informacyjnym.
Kampania była skierowana do szerokiego spektrum reklamodawców, którzy korzystali z różnych platform reklamowych i dążyli do osiągnięcia lepszych wyników biznesowych przez optymalizację reklam na podstawie pomiaru jednostek uwagi, z wykorzystaniem technologii śledzenia wzroku oraz sztucznej inteligencji.
Źródło: Effie.ch
Liczby i efekty:
- Wprowadzenie nowej miary i jednostek uwagi umożliwiło ocenę wiarygodności środowiska reklamowego i zapewniło aż siedmiokrotnie większe przychody serwisom informacyjnym.
- Po przetestowaniu akcji na małą skalę Coca-Cola przeprowadziła szeroko zakrojoną kampanię dla marki Coke Zero, która przyniosła jeszcze większe rezultaty. Dzięki temu programowi zauważono wzrost o 16% w zapamiętaniu reklamy i o 36% w jej wpływie.
- Reklamy wyświetlane na platformach informacyjnych osiągnęły nawet siedmiokrotnie większą liczbę odbiorców.
- Algorytm Coca-Coli dostępny jest teraz dla wszystkich reklamodawców, którzy chcą osiągnąć lepsze wyniki biznesowe, a jednocześnie wesprzeć dziennikarstwo i społeczeństwo informacyjne.
4 „Doppelgänger” – Chipotle (USA, 2023)
Głównym celem kampanii było przyśpieszenie transformacji firmy Chipotle w biznes cyfrowy, pozyskanie większej liczby odbiorców i zwiększenie zamówień online dzięki rozwinięciu programów CRM oraz lojalnościowego z wykorzystaniem danych o użytkownikach.
Grupą docelową byli klienci Chipotle, którzy korzystali z programu lojalnościowego i zamawiali jedzenie online. Kampania koncentrowała się na przekształceniu programu lojalnościowego, wprowadzeniu możliwości wymieniania punktów na jedzenie i gadżety oraz nagradzaniu aktywności użytkowników, takiej jak zamówienia w sieci, wizyty w restauracji czy uczestnictwo w specjalnych wydarzeniach.
Źródło: Contagious.com
Liczby i efekty:
- Liczba członków programu lojalnościowego Chipotle Rewards wzrosła z 8 mln do 32 mln.
- Kampania przyniosła 28,7 mln punktów wymienionych na nagrody oraz ROI na poziomie 724%.
- Chipotle osiągnęło wzrost liczby zamówień online i umocniło swoją pozycję biznesu cyfrowego.