Gadżety reklamowe zmieniają kształt i przeznaczenie z roku na rok. Są wykorzystywane do przedłużania doświadczenia z marką, budowania jej świadomości w głowach i sercach odbiorców czy do promowania nowego produktu. W tym artykule skupię się na upominkach rozdawanych podczas wydarzeń B2B, ale wskazówki będą też dotyczyć gadżetów spełniających inne funkcje.
Z tego artykułu dowiesz się:
- na co zwrócić uwagę podczas wybierania upominków dla uczestników wydarzeń B2B,
- jak właściwie dopasować rodzaj prezentu do odbiorcy,
- gdzie szukać inspiracji do wyboru gadżetów,
- w jaki sposób zaangażować uczestnika eventu w przygotowanie upominku.
Podczas tworzenia koncepcji wydarzenia warto przemyśleć funkcję, jaką ma pełnić gadżet. W jaki sposób dopasować go do rodzaju eventu i branży? Gdzie szukać inspiracji? Ile ostatecznie upominków podarować klientowi? I w końcu – jak sprawić, że konkretny gadżet wywoła emocje u odbiorcy i zostanie z nim na dłużej?
Zacznij od analizy
Na początku warto podsumować całą wiedzę o wydarzeniu. Zbierz wszystkie informacje na jego temat: o celu, grupie docelowej, budżecie, efekcie, jaki ma ono wywołać, oraz rodzaju upominków wręczanych do tej pory.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
1. Odbiorca
Następnie zastanów się, do kogo chcesz dotrzeć z przekazem. Gośćmi wydarzeń B2B są przede wszystkim osoby, które często uczestniczą w spotkaniach, szkoleniach, konferencjach czy integracjach. Doświadczyły już i dostały wiele, więc trudno je zaskoczyć. Dlatego tak istotne jest, aby upominek był czymś więcej niż długopisem czy notesem. Niech stanie się przedłużeniem koncepcji eventu, wywołuje emocje, będzie prosty i praktyczny.
Wskazówka
Zastanów się, kto jest uczestnikiem eventu. Po co na niego przyszedł? Czego oczekuje? Jakie są jego potrzeby? Inny upominek zaproponuj na szkoleniu dla pracowników, a inny – podczas wydarzenia organizowanego przez klienta z sektora bankowości dla przyszłych inwestorów.
2. Cel wydarzenia
Niekiedy celem wydarzenia jest zwiększenie świadomości marki, czasem zmotywowanie pracowników lub podwykonawców, a innym razem – zapewnienie uczestnikom rozrywki albo przekazanie wiedzy związanej z branżą. Każdy z tych celów będzie również wpływał na rodzaj gadżetu.
Przykład
Podczas spotkań biznesowych i motywacyjnych nieźle mogą się sprawdzić mata do jogi czy palo santo, ale podczas wydarzeń ściśle merytorycznych, np. naukowych, lepsze będą notatnik albo analogowo-cyfrowy długopis, które przydadzą się naukowcom w ich życiu zawodowym.
3. Emocje i użyteczność
Analiza celu wydarzenia to nie wszystko. Warto także ustalić, czy gadżet ma wzbudzać emocje, być praktyczny w środowisku zawodowym, a może przydać w domu? Czy istnieje możliwość zaprojektowania oryginalnego upominku ściśle związanego z marką czy ma on się opierać na gotowych rozwiązaniach? Za odpowiedziami na te pytania idą efekty, jakie gadżet wywoła w konkretnej grupie docelowej.
Przykład
Podczas świętowania jubileuszu marki z przedstawicielami handlowymi świetnie sprawdzi się gadżet, który będzie podsumowaniem minionego czasu – np. ramka cyfrowa z galerią zdjęć, portrety pracowników na przestrzeni lat. W innym przypadku może być to rzeźba, którą partnerzy biznesowi wykonali własnoręcznie podczas wyjazdu integracyjnego – wtedy dodatkowo przedmiot będzie połączony z ich doświadczeniami.
Szukaj inspiracji
Analiza wiedzy o wydarzeniu to fundament wymyślania upominku, który przedłuży doświadczenie obdarowanej osoby z marką. Następnie na bazie kilku słów kluczowych możesz szukać konkretnych inspiracji.
Zweryfikuj pomysły
Kiedy pierwsze pomysły masz już zanotowane, wciel się w odbiorcę prezentu i sprawdź związek między upominkiem a koncepcją wydarzenia. Jeśli go dostrzeżesz, ważna będzie również użyteczność gadżetu oraz to, czy wywołuje on pożądane efekty, które zostały określone na początku.
Wskazówka
O ile to możliwe, określ wrażenia, jakie może mieć osoba obdarowana podczas używania gadżetu. Twoje propozycje zdały ten test? Świetnie! Czegoś im brakuje? Wyciągnij wnioski, nie zrażaj się i szukaj dalej. Pamiętaj o związku między gadżetem a samym wydarzeniem.
Właściwy dobór przedmiotu i konkretny efekt wywołany u uczestnika eventu sprawią, że prezent zostanie z daną osobą na dłużej oraz będzie przez nią wspominany: „A pamiętasz te słuchawki, które dostaliśmy ostatnim razem? Do dzisiaj nadziwić się nie mogę, jak świetnie są wykonane. Dobrze służą mi w drodze do pracy”. Możesz to osiągnąć również przy niewielkim budżecie.
Pamiętaj o ekologii
Świadomość tego, jak branża eventowa wpływa na środowisko, jest coraz większa. Agencje i marki kładą duży nacisk na to, aby gadżet był kreatywny i użyteczny, ale też wykonany z naturalnych materiałów czy biodegradowalny.
W produkcji wydarzeń elementy scenograficzne dostają drugie życie, naczynia papierowe zastępuje się tymi z pulpy cukrowej, butelki plastikowe – szklanymi lub metalowymi, a notesy czy plakaty produkuje się z ekologicznego papieru. Pojawia się również bardzo szeroki wybór gadżetów ekologicznych czy z materiałów powtórnie przetworzonych. Słuchawki czy głośnik z pszenicy? Brzmi jak coś niemożliwego, jednak już funkcjonuje jako popularny gadżet.
Zapamiętaj
Gdy myślimy dzisiaj o gadżecie idealnym, nie możemy pominąć ekologii. Klienci chcą współpracować ze świadomymi marketerami czy agencją.
Pomyśl o zaangażowaniu uczestnika
Chcesz połączyć gadżet z konkretnym skojarzeniem, żeby zakotwiczyć w uczestnikach emocje związane z wydarzeniem, wiedzę przekazaną podczas wystąpień czy doświadczenie marki? A może wcale nie zależy Ci na samym upominku, ale na zaangażowaniu gości w stworzenie filmu, gry, nowego rozwiązania biznesowego, na które będą mieli wpływ? Oba kierunki są coraz częstsze na spotkaniach B2B.
Przykład
Świetnym przykładem może być jedna z marek motoryzacyjnych, która organizuje dla swoich klientów jazdy szkoleniowe pod okiem najlepszych kierowców rajdowych w Polsce. Na koniec wręcza uczestnikom miniaturowe modele aut, a także angażuje właścicieli salonów samochodowych w opracowywanie narzędzi wdrażających globalną strategię marki w ich placówkach.
Dobrym pomysłem na zaangażowanie uczestników wydarzenia jest umożliwienie im własnoręcznego wykonania upominku. Warsztaty renowacji mebli, tworzenia kremów naturalnych, świec, szycia toreb z materiałów przetworzonych – wszystkie je łączy scenariusz, który zawiera część merytoryczną i wprowadzenie, część pokazową oraz sam proces tworzenia upominku.
Wskazówka
Warsztaty angażujące uczestników są coraz częstszym elementem konferencji, szkoleń czy wyjazdów integracyjnych. Łączenie doświadczenia z upominkiem ma silniejszy wpływ na emocje, które zostają z uczestnikami po wydarzeniu.
Podsumowanie
Przepisem na gadżet idealny – wywołujący emocje i wspomnienia – jest ścieżka twórcza, którą należy rozpocząć od zgromadzenia pełnej wiedzy o wydarzeniu, jego grupie docelowej, celach i efektach, jakie ma ono wywołać. Następnie trzeba poszukać inspiracji oraz zweryfikować pomysły, a jednocześnie nie można zapominać o ekologicznych aspektach produkowanego upominku. Warto również się zastanowić, czy sam przedmiot odzwierciedlający przebieg wydarzenia jest wystarczający – może należy zaangażować uczestników w jego tworzenie.