Jakie książki czytają marketerzy? Które z lektur są dla nich szczególnie inspirujące i dlaczego polecają je innym ekspertom zajmującym się na co dzień komunikacją marketingową?
Jakie książki czytają i polecają marketerzy? Swoimi rekomendacjami dzielą się: Paweł Banaszak, dyrektor ds. komunikacji marketingowej w USS United Shipping Services AB oraz Maciej Surzyn, head of marketing w Konica Minolta Business Solutions Polska.
Paweł Banaszak, dyrektor ds. komunikacji marketingowej w USS United Shipping Services AB
1. „Sztuka zwycięstwa. Wspomnienia twórcy NIKE”, Phil Knight, Rebis 2016
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Chociaż to nie jest książka stricte o marketingu, ani nawet o biznesie, to według mnie każdy, kto chce lepiej rozumieć biznes i wyzwania liderów powinien ją przeczytać. To niesamowicie opowiedziana historia, w której twórca Nike zabiera nas w podróż po świecie i pokazuje, jak powstała jedna z najsilniejszych marek. Dzięki tej książce można zrozumieć, jaką rolę w budowaniu, rozwijaniu i komunikowaniu biznesu odgrywają wartości.
2. „Writing Without Bullshit: Boost Your Career by Saying What You Mean”, Josh Bernoff, Harper Business 2016
Każdy z nas w pracy pisze. Marketerzy pewnie więcej niż inni. I pewnie każdemu z nas zdarzyło się napisać maila albo stworzyć komunikację, która nie przyniosła zakładanego efektu. Josh Bernoff był m.in. analitykiem w firmie analitycznej Gartner. Pracując tam dostawał codziennie dziesiątki informacji prasowych. I tylko pojedyncze były dla niego przydatne. Większość zawierała dużo „mowy trawy” – ozdobników, nie wnoszących niczego przymiotników, strony biernej, itp. Na bazie swoich doświadczeń Bernoff stworzył framework, który ułatwia pisanie i trafia do odbiorcy. Kryje się on pod akronimem ROAM i każe się skupić na tym, kim jest odbiorca (reader), jaki jest cel, który chcemy osiągnąć (objective), jakie działanie odbiorcy chcemy sprowokować (objective) i jakie wrażenie chcemy wywołać (impression). Książka zawiera dużo świetnych rad i przyda się każdemu, kto tworzy treści – od reklam, przez wpisy na social media po raporty dla zarządu.
3. „Model Story Brand. Zbuduj skuteczny przekaz dla swojej marki”, Donald Miller, MT Biznes 2016
Ta książka opisuje użycie frameworku służącego zbudowaniu spójnej historii marki. Miller prowadzi nas przez wszystkie etapy – od zidentyfikowania bohatera, przez poznanie jego wyzwania, przez rolę przewodnika, aż po osiągnięcie celu.
Dla mnie urok tej książki polega na tym, że framework storybrand można zastosować do tworzenia ram komunikacji firmy, produktu czy nawet pojedynczego projektu. Kilka razy spotkałem się z wyzwaniem wynikającym z zastosowania tego podejścia. Kiedy prezentowałem drogę naszego bohatera, osoby reprezentujące biznes albo sprzedaż były zaskoczone, że to nie my (firma) albo nasz produkt jest w centrum uwagi, ale klient. To, jak sądzę, dosyć naturalna tendencja. Łatwiej jest nam mówić o sobie (naszej firmie, produkcie) i swoich zaletach, a zbudowanie solidnego storybrand wymaga sporej wiedzy o kliencie. Z mojego doświadczenia wynika, że zdecydowanie warto podjąć ten wysiłek, a efektem będzie spójna narracja, którą ludzie „kupią”.
4. „Epic Content Marketing: How to Tell a Different Story, Break through the Clutter, and Win More”, Joe Pulizzi, Customers by Marketing Less 2013
Joe Pulizzi pisał o content marketingu, kiedy to jeszcze nie było popularne. „Epic Content Marketing” to książka z 2013 roku. Przez prawie dekadę od jej wydania content marketing okrzepł i jest w pełni ukształtowaną dziedziną marketingu. Ale moim zdaniem zasady i podstawy, które opisuje Pulizzi są nadal aktualne. Sam wracam do tej książki mniej więcej raz w roku. Głównie po to, żeby odświeżyć sobie podstawowe zasady i strukturę, na której opiera się efektywny content marketing. Jeżeli ktoś wie już, na czym polega content marketing, ale chce lepiej zrozumieć stojące za nim „why” i to, jak strategia i taktyka contentowa powinna wpisywać się w strategię biznesu, zdecydowanie powinien sięgnąć po tą książkę.
Maciej Surzyn, head of marketing w Konica Minolta Business Solutions Polska
1. „ABM is B2B: Why B2B Marketing and Sales is Broken and How to Fix it”, Samgram Vajre, Erica Spetta, Ideapress Publishing 2019
Ta pozycja świetnie obrazuje, jakie podejście do generowania leadów w B2B powinien mieć każdy marketer i jak kluczowa jest ścisła współpraca między działami marketingu, sprzedaży i działów wspierających w obszarze pracy nad leadami i finalnie – rozwojem biznesu.
Książka świetnie opisuje ideę ABM w marketingu B2B i pokazuje podejście procesowe do tematu. Receptą na sukces jest ścisła współpraca międzydziałowa, co finalnie przekłada się na większą konwersyjność działań marketingowych, a także tworzy wartość dodaną dla pozostałych uczestników procesu. Autorzy książki wskazują też liczne luki w typowych procesach marketingowych – w praktyczny sposób na przykładach różnych firm.
2. „Humanizing B2B: The new truth in marketing that will transform your brand and your sales”, Paul Cash, Jemes Trezon, Practical Inspiration Publishing 2021
Autorzy krytycznie podchodzą do typowych akcji marketingu B2B, wskazując na złudzenie wielu marketerów, że klient B2B kupuje tylko w racjonalny i ekonomiczny sposób. Udowadniają, że klient biznesowy ewoluuje i zmienia się – chce kupić nie tylko produkt, ale idee oraz ludzi za tym stojących. Całość odnoszą – na przykładach – do liderów w swoich kategoriach, którzy dzięki konsekwentnym działaniom strategicznym od lat wyprzedzają konkurencję.
3. „ABC marketingu B2B”, Łukasz Kosuniak, Grupa Marketer 2018
Polska pozycja dotycząca marketingu, która w świetny sposób porządkuje wiedzę i na przykładach pokazuje, jak podejść do organizacji marketingu w firmach B2B, jak zmienić podejście innych działów, by nie postrzegali marketingu w kategorii kosztu tylko zysku.
Książkę polecam wszystkim, którzy mierzą się nie tylko z wyzwaniami stricte marketingowymi, ale muszą również wpływać na różne grupy interesariuszy w dużych organizacjach. Autor podsuwa również wiele ciekawych, sprawdzonych metod organizacji poszczególnych działań marketingowych na poziomie taktycznym, co może być świetną inspiracją.
Szukasz zarówno inspirującej lektury, jak i praktycznych wskazówek dotyczących efektywnego prowadzenia biznesu? Sprawdź książki o marketingu i e-commerce dostępne w sklepie Marketera+.
Warto doczytać