Jakie książki czytają marketerzy? Które z lektur są dla nich szczególnie inspirujące i dlaczego polecają je innym ekspertom zajmującym się na co dzień komunikacją marketingową?

Jakie książki czytają i polecają marketerzy? Swoimi rekomendacjami dzielą się: Agnieszka Barańska, dyrektor zarządzający obszarem marketingu i komunikacji w Aldi oraz Justyna Brzezińska, communication marketing manager w TaniaKsiazka.pl.
Agnieszka Barańska, dyrektor zarządzający obszarem marketingu i komunikacji w Aldi
Na czytanie książek w ciągu tygodnia nie pozostaje wiele czasu. Pracując w dynamicznym środowisku retail, a do tego zarządzając obszarem marketingu i komunikacji, w połączeniu z rolą mamy i żony, czytanie książki to jak najpyszniejszy rarytas kulinarny. Dlatego na wakacjach, wyjazdach, weekendach, urlopach, to zawsze moment, który wykorzystuję na nadrabianie literatury. Ale równie często wracam do książek, które lubię i znam, aby utrwalić sobie ich zawartość i w szale pędzących oraz zmieniających się trendów, nie zgubić esencji tego, o czym jest marketing.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
1. „To jest marketing”, Seth Godin, MT Biznes 2019
Z pozycji, które na pewno warto byłoby polecić innym marketom na pierwszym miejscu wymieniłabym książkę, która skusiła mnie do zakupu fantastycznymi opiniami ekspertów – „To jest marketing”, Seth Godin. Doceniono ją za bardzo dobre podejście „na miękko” do marketingu i całej komunikacji. I to prawda. Książka z jednej strony odwołuje się do podstaw marketingu i komunikacji, dlatego świetnie nadaje się także dla początkujących marketerów. Z drugiej strony przypomina o tym, czym w samej esencji jest marketing, dla kogo, stawia klienta w centrum uwagi, przypomina o tym, jak ważne jest budowanie relacji, rozumienie potrzeb, ale także tworzenie wartości dodanej i wyróżnienia się na rynku. Całość czyta się lekko, przyjemnie, a w trakcie lektury człowiek doznaje czegoś na kształt „oświecenia”, kiedy myślisz: „No właśnie!”, „No faktycznie”, „Tak, to jest właśnie marketing”! To lektura obowiązkowa dla każdego marketera z pasją, którą gorąco polecam!
2. „Zakamarki Marki”, Paweł Tkaczyk, Onepress 2011 oraz „Zaczynaj od DLACZEGO. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania”, Simon Sinek, Onepress 2013
Kolejną książką, do której warto zajrzeć na początku swojej przygody z marketingiem, ale także zanim sięgnie się po „biblię” marketingu w wydaniu Kotlera, jest pozycja Pawła Tkaczyka „Zakamarki Marki”. Dostałam kiedyś tę książkę w prezencie i przyznam, że co jakiś czas do niej wracam. To klasyk gatunku! To dla mnie podobna pozycja, jak książka „Zaczynaj od dlaczego!” – Simona Sinek. Obie te publikacje, choć omawiają inne zagadnienia, to dla mnie podstawy do tego, aby zrozumieć zagadnienie marketingu: co jest w nim kluczowe, o czym nie wolno nam w szale działań operacyjnych zapominać. To pozycje, które warto przeczytać jedna po drugiej. Pierwsza bowiem nakreśla najważniejsze zagadnienia kreowania marki, druga z kolei zmusza do refleksji, przemyślenia i zredefiniowania sposobu komunikacji.
3. „Podróże lidera”, Szymon Kudła
Ostatnią pozycję godną polecenia – ale nieco odbiegającą od samego obszaru marketingu, marki i reklamy – jest książka, którą chciałabym polecić wszystkim liderom. Szymona Kudłe poznałam na jednym ze spotkań integracyjnych, gdzie występował w roli power speakera. Niezwykle inspirujący, doświadczony, ale też świetnie komunikujący się człowiek. Energetycznie mówił o trudnych pojęciach, o zarządzaniu, o byciu liderem, używając prostego języka, ale też obrazowych porównań, które wpływały na wyobraźnie i zapadały w pamięć. Sporo rozmawialiśmy. Po tym spotkaniu kupiłam jedną z jego książek: „Podróż lidera”. On sam tę książkę zapowiada w ten sposób: „Nie ma lidera bez followera. To, czy jesteś przywódcą, nie zależy ani od miejsca w hierarchii, ani nawet od umiejętności czy chęci zarządzania zespołem ludzi. Zależy wyłącznie od tego, na ile inni uważają Ciebie za przywódcę. Poznaj inspiracje od dojrzałych liderów działających w realiach biznesu, sportu oraz wielkich wypraw.”.
Ja z kolei znalazłam w jej super przystępnym języku wiele inspiracji, porównań w odniesieniu do leadershipu, przywództwa, zarządzania zespołem, wiele przykładów, wypowiedzi, ekspertów, które pamiętam do dzisiaj i którymi nie tylko staram się kierować w zarządzaniu zespołem, ale także często je przytaczam. Myślę, że to ogólnie fajna, lekka pozycja, do której warto sięgnąć!
Justyna Brzezińska, communication marketing manager w TaniaKsiazka.pl
Spośród mnogości książek o marketingu trudno jest wybrać tylko trzy, biorąc pod uwagę fakt, że co roku przybywa wiele ciekawych publikacji, spróbuję jednak sprostać wyzwaniu. Z całą pewnością mogę powiedzieć, że warto znać klasyczne kompendia i czasem do nich wracać, by odświeżyć wiedzę lub spojrzeć na zagadnienie z perspektywy czasu. Zachęcam również do inspirowania się tytułami z różnych dziedzin, w tym psychologii, ponieważ marketing to branża, która czerpie z wielu dyscyplin. Dziś polecam zatem jeden ponadczasowy klasyk oraz dwie nowe pozycje, którymi szczególnie zachwycą się osoby, zajmujące się szeroko pojętą komunikacją.
1. „Marketing”, Philip Kotler, Rebis 2022
Książka nie bez powodu zwana biblią marketingu – jest kompendium wiedzy z tej dziedziny, z którego korzystają zarówno zawodowcy, jak i studenci, piszący prace dyplomowe. Każdy zainteresowany znajdzie tu cenne podpowiedzi i ciekawe przykłady. Nie ukrywam, że jest to wielostronicowy, opasły tom, przypominający encyklopedię, którego nie da się przeczytać w jeden lub dwa wieczory.
Podczas pierwszego spotkania z tą książką z pewnością zalecam nie zrażać się, lecz sięgnąć do jej wnętrza – kryje w sobie mnóstwo wiedzy, jest napisana przystępnym językiem i zdecydowanie może pomóc w wielu aspektach pracy w marketingu. Uważam, że powinna być podstawą dla każdego marketera, z uwagi na wielowymiarowość łączenia teorii z praktyką.
2. „Model StoryBrand”, Donald Miller, MT Biznes 2018
Idealna książka dla osób zajmujących się komunikacją, ale wszyscy pracujący ze słowem znajdą w niej drogocenne wskazówki. W dobie mnogości komunikatów, które otaczają nas w codziennym życiu dobrze jest pochylić się nad podstawowym założeniem – jak mówić, by odbiorcy nas rozumieli. Informacje zalewają ich właściwie z każdej strony, dlatego trzeba pamiętać, że każde słowo w komunikacie jest na wagę złota.
Donald Miller przedstawia wypracowane zasady, z których warto korzystać, by łatwo i skutecznie porozumieć się z odbiorcą. Książka pomaga właściwie dobierać słowa, opowiadać o swojej marce w sposób prosty i zrozumiały. Dzięki temu potencjalni klienci dostrzegą profity, jakie przyniesie im korzystanie z przedstawionych produktów czy usług. Po przeczytaniu tej książki nie każdy będzie od razu sypać skutecznymi hasłami reklamowymi jak z rękawa, ale przebicie się przez szum komunikacyjny zdecydowanie będzie o wiele łatwiejsze. Szczególnie polecam lekturę osobom chcącym poznać sposoby tworzenia treści na strony internetowe i materiały reklamowe. Zdecydowanie warto!
3. „Narratologia”, Paweł Tkaczyk, Wydawnictwo Naukowe PWN 2022
Paweł Tkaczyk podczas prelekcji i warsztatów mawia „dobra marka to świetnie opowiedziana historia”. Książka ta porywa właśnie w świat opowieści – od historii narracji po współczesny styl, gwary środowiskowe czy teksty reklamowe. Historie są wszędzie. Trzeba tylko umieć je dostrzec i przedstawić w sposób angażujący emocje, tak by uwieść odbiorcę.
Książka jest napisana zrozumiałym językiem, niezwykle wciąga i zawiera mnóstwo przydatnych porad i przykładów. „Narratologia” to niezbędnik dla osób zajmujących się komunikacją w szerokim rozumieniu – zarówno z obszaru Public Relations, marketingu, po blogerów, youtuberów, czy też początkujących dziennikarzy. To jeden z tytułów, do których lubię wracać.
Szukasz zarówno inspirującej lektury, jak i praktycznych wskazówek dotyczących efektywnego prowadzenia biznesu? Sprawdź książki o marketingu i e-commerce dostępne w sklepie Marketera+.
Warto doczytać