Szukasz inspirujących książek o marketingu? Sprawdź, jakie publikacje polecają eksperci zajmujący się na co dzień komunikacją marketingową.
Jakie książki czytają i polecają marketerzy? Swoimi rekomendacjami dzielą się: dr Bartłomiej Machnik, doradca wizerunkowy, branding manager w Panek SA oraz Agnieszka Stryjecka, head of marketing w SIXT Polska.
dr Bartłomiej Machnik, doradca wizerunkowy, branding manager w Panek SA
1. „E-Commerce 2.0. Zbuduj dochodowy sklep internetowy. Strategia i marketing krok po kroku”, wielu autorów, Wydawnictwo Biznesowe Expertia 2021
Istotą marketingu, poza zdobywaniem i uzupełnianiem wiedzy, jest konfrontowanie spojrzeń na działania marketingowe, których autorami są inne osoby. Wspominana publikacja jest właśnie doskonałym powodem do weryfikacji swoich praktyk w zestawieniu z działaniami innych.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Wydawnictwo Expertia dało czytelnikowi do ręki książkę, w której znajdziemy teksty, takich praktyków marketingu jak Mariusz Łodyga czy Paweł Tkaczyk. Przedstawili oni swoje doświadczenia z działań marketingowych w zakresie pozycjonowania marki i storytellingu. Dla świadomego czytelnika to okazja do zapoznania się z zawartymi tezami i zestawienia ich ze swoimi. Cenię książki, które motywują do sprawdzenia swojej wiedzy i ewentualnego uzupełnienia braków, a „E-Commerce 2.0” pozwala właśnie na taki proces.
2. „Biblia Social Media”, wielu autorów, Wydawnictwo Biznesowe Expertia 2021
Publikacja zawiera teksty wielu autorów, którzy podsumowują najważniejsze informacje dotyczące poszczególnych portali społecznościowych. Czytelnik otrzymuje szerokie spektrum informacji o takich serwisach jak Facebook, LinkedIn, Twitter lub Instagram.
Szczególnie cenię sobie rozdział dotyczący TikToka, głównie z powodu wzrastającej roli oraz popularności tego serwisu. Część poświęcona portalowi jest zbiorem informacji oraz faktów, które pozwolą zrozumieć fenomen portalu. Stanowią również doskonały wstęp do rozpoczęcia aktywnych działań w profesjonalny sposób.
Ciekawym dodatkiem są również rozdziały opisujące ważne we współczesnym marketingu działania, jakimi są m.in. e-mail marketing, Google Ads czy SEO. Są to narzędzia stale aktualizujące swoje możliwości, dlatego ugruntowana wiedza, której dostarczają rozdziały w książce, daje argumenty do dalszego pogłębiania wiedzy.
3. „Pułapka myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym”, Daniel Kahneman, Media Rodzina 2012
Książka, która początkowo może nie być kojarzona z obszarem marketingowym, ale zapoznanie się z nią i świadome zestawienie, chociażby z zasadami komunikacji w mediach społecznościowych, powoduje, że otrzymujemy nową dawkę wiedzy o tym, jak komunikować się z użytkownikami i osiągać zamierzone efekty.
Publikacja ta jest dla czytelnika niezwykle wymagająca, dlatego zaznacza się, że należy czytać ją powoli oraz często do niej powracać. Niemniej efekty są widoczne, ponieważ marketer uzyskaną wiedzę może wykorzystać chociażby przy konstruowaniu postów emocjonalnych lub sprzedażowych w social mediach. Jest to sposób na stworzenie własnego stylu pisania i komunikowania się w sieci, który nie jest oparty na utartych schematach. Lektura obowiązkowa dla każdego współczesnego copywritera.
Agnieszka Stryjecka, head of marketing w SIXT Polska
W swojej pracy zawsze staram się strategicznie myśleć i tak patrzę na każdy projekt, którego się podejmuję. Wszystkie pomysły, które kreuję muszą wynikać z założeń marki, być spójne ze strategią biznesową i marketingową, a przede wszystkim muszą opowiadać historię – story i wciągać w nią widza. Poniżej przedstawiam publikacje, które wpłynęły na moje myślenie o marketingu i które wciąż mnie inspirują.
1. „Marketing doświadczeń. Jak poruszyć zmysły, zaangażować emocje, zdobyć lojalność klientów?”, Monika Boguszewicz-Kreft, CeDeWu 2020
Zawsze interesowała mnie psychologia, w związku z tym ciekawią mnie zachowania konsumenckie, a wraz z nimi kreacja marketingu doświadczeń. Jakie emocje towarzyszą konsumentowi po kontakcie z marką na każdym etapie „podróży”? Jak wykreować coś nienamacalnego, coś niedopowiedzianego, ale na tyle odczuwalnego, aby pozostało w pamięci i wnosiło coś ponad zwykłą konsumpcję? O tym, jak poruszyć emocje, zaangażować zmysły i dać klientowi poczucie bycia współtwórcą wartości można poczytać w publikacji „Marketing doświadczeń”.
3. „Neuromarketing w Internecie. Pozytywne doświadczenia klientów w świecie cyfrowym”, Ralf Pispers, Joanna Rode, Benjamin Fischer, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2021
Idąc w tym kierunku, jeszcze bardziej interesujące wydaje się zgłębienie zagadnienia analizy doświadczeń klientów w świecie cyfrowym. Szybko zmieniająca się rzeczywistość i wszechogarniająca nas technologia dają niesamowite pole do eksploracji doświadczeń klienta. Gdzie podąża wzrok, jak zachowuje się mózg przy podejmowaniu decyzji zakupowych w sieci? Zagadnienie to analizuje nauka zwana neuromarketingiem. A ciekawe przykłady wykorzystania tej wiedzy opisane są w publikacji „Neuromarketing w Internecie”.
3. „Marketing 5.0”, Philip Kotler, MT Biznes 2021
Zakończę wzmianką o biblii dla marketingowca i jej guru: Philip Kotler „Marketing 5.0”. Książka, która porusza wszystkie zagadnienia marketingu w ujęciu ponadczasowym. Autor analizuje zachowania konsumenckie na tle zmian pokoleniowych, następnie przedstawia nowe kierunki tworzenia modeli biznesowych firm, a na końcu osadza to w realiach sztucznej inteligencji. Teraz tylko pozostaje się zastanowić, dokąd ten świat zmierza?
Szukasz zarówno inspirującej lektury, jak i praktycznych wskazówek dotyczących efektywnego prowadzenia biznesu? Sprawdź książki o marketingu i e-commerce dostępne w sklepie Marketera+.
Warto doczytać