Jakie książki czytają eksperci zajmujący się na co dzień komunikacją marketingową? Które z publikacji są dla nich szczególnie inspirujące i dlaczego polecają je innym marketerom?
Co czytają eksperci i jakie publikacje polecają? Swoimi rekomendacjami dzielą się: Grzegorz Krzemień, prezes zarządu agencji GoldenSubmarine oraz Tomasz Misiukiewicz, creative director i cofounder agencji Przestrzeń.
Grzegorz Krzemień, prezes zarządu agencji GoldenSubmarine
1. „How Brands Grow: What Marketers Don’t Know”, Bayron Sharp, Oxford University Press 2010
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Byron Sharp to prekursor marketingu bazującego na dowodach. Jego książka „How Brands Grow: What Marketers Don’t Know” w dużej mierze kwestionuje dotychczasowe fundamenty marketingu i skutecznie polemizuje m.in. z samą „biblią marketingu” Philipa Kotlera. Autor na podstawie szerokiej analizy badań rynkowych formułuje nowe prawa rządzące marketingiem.
Jeśli więc nadal wierzysz, że marka musi się wyróżnić albo zginąć, że najważniejsza jest lojalność, a segmentacja to podstawa każdej skutecznej strategii, to z pewnością warto skonfrontować się z faktami przedstawionymi w tej książce. „How Brands Grow?” to lektura niezwykle otwierająca oczy na wiele nieoczywistych aspektów marketingu. Warto kupić oba tomy!
2. „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym”, Daniel Kahneman, Media Rodzina 2011.
Książka, w której Daniel Kahneman objaśnia nam działanie umysłu, a także wskazuje na błędy poznawcze, których powszechnie dokonujemy ufając naszym odczuciom. Ze względu na mnogość terminów i zagadnień jest to z pewnością lektura wymagająca skupienia i uwagi. Pozwala jednak uświadomić sobie wiele schematów, jakimi posługujemy się każdego dnia oraz jak często ulegamy złudzeniu własnej nieomylności.
Niezwykle ciekawa pozycja, dzięki której nie tylko będziemy mogli skuteczniej wywierać wpływ na potencjalnych konsumentów, lecz także poprawić sposób podejmowania własnych decyzji zarówno tych biznesowych, jak i w życiu prywatnym.
3. „Siła nawyku. Dlaczego robimy to, co robimy i jak można to zmienić w życiu i biznesie”, Charles Duhigg , Wydawnictwo Naukowe PWN 2012
Ciekawa pozycja dająca do myślenia, czym tak naprawdę jest nawyk, a także tłumacząca jak owe nawyki powstają. Autor łączy naukową wiedzę z historiami z życia codziennego, dzięki czemu książkę czyta się niezwykle lekko i przyjemnie.
Lektura z jednej strony pokazuje, jak działanie mechanizmu stojącego za nawykami może pomóc w dotarciu do klienta, a z drugiej skłania również do pracy nad własnymi przyzwyczajeniami.
4. „The Long and the Short of It: Balancing Short and Long-Term Marketing Strategies”, Les Binet, Peter Field, Institute of Practitioners in Advertising 2013
Fantastyczna książka dostarczająca wyraźnych dowodów na to, dlaczego powinniśmy koncentrować się zarówno na krótko, jak i długoterminowych kampaniach marketingowych. Oprócz samej teorii, znajdziemy tutaj również zestaw najlepszych praktyk i podejść, o których powinniśmy pamiętać podczas projektowania i wdrażania kampanii.
Jest to bardzo praktyczny przewodnik ze świetnymi i prostymi wykresami oraz przykładami obrazującymi wyniki badań. Zdecydowanie warto!
Tomasz Misiukiewicz, creative director i cofounder agencji Przestrzeń
1. „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym”, Daniel Kahneman, Media Rodzina 2011.
Aby móc puentować rzeczywistość, trzeba ją wpierw zrozumieć. Choć sama branża marketingowa oferuje mnóstwo świetnych pozycji, to czasem warto wyjść z bańki „publikacji dla marketerów”. Dopiero poznanie otaczającego nas świata i złapanie szerszej perspektywy pozwala zrozumieć zachowanie konsumenta i dotrzeć do świętego Graala, czyli dobrego insightu. Zastosowanie różnej optyki umożliwia poznawanie świata z każdej możliwej strony. A przecież, aby móc skutecznie puentować rzeczywistość, trzeba ją wpierw zrozumieć. Przy okazji będziecie mieli ciekawe tematy do small talków.
Są publikacje, które nie były pisane przez marketerów i z przeznaczeniem dla nich, a jednak bez znajomości tych pozycji codzienność w tej branży może zamienić się w zabawę w ciuciubabkę. Na szczycie listy są „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym.” Laureat nagrody Nobla, Daniel Kahneman, rozpracowuje działanie ludzkiego umysłu, rozprawia się z błędami poznawczymi, których powszechnie dokonujemy. Zrozumienie zwodniczych przekonań, działania intuicji, sposobu podejmowania decyzji konsumenckich jest kluczowe z perspektywy komunikacji.
2. Język rzeczy. W jaki sposób przedmioty nas uwodzą?, Deyan Sudjic, Karakter 2013
It’s the Product, Stupid! Choć na co dzień skupiamy się na samej komunikacji, to warto znać podstawy projektowania usług i produktów, reguły nadawania znaczeń formie. Tu z pomocą przychodzi „Język rzeczy” Deyan’a Sudjic’a. Krótka publikacja w obrazowy sposób pokazuje, co „mówią” do nas rzeczy. A „gadają” do nas więcej niż nam się wydaje! Przy okazji, znajomość „alfabetu” używanego przez projektantów na pewno przyda się przy rozmowie z takowymi.
3. „Pstryk. Jak zmieniać, żeby zmienić”, Chip Heath, Dan Heath, Znak Literanova 2011
Zmiany, zmiany! Heath Chip, Heath Dan – te nazwisko za pewne większość z Was zna* z „Przyczepnych historii” (ang. „Made to stick”). Rzadziej jednak polecana jest ich inna publikacja: „Pstryk. Jak zmieniać, żeby zmienić”. Podobnie jak w „Made to stick” Chip i Dan są konkretni, precyzyjni i podpierają swoje tezy obrazowymi przykładami. „Pstryk” to pozycja dla każdego, kto chce być specjalistą od zmiany. A tak się składa, że nasza branża opiera się na ciągle zmieniających się warunkach, ciągłej próbie ulepszania naszych produktów i komunikatów. „Pstryk” pomaga złapać stałą w świecie ciągłej zmiany.
* A jeśli nie, to też obowiązkowa lektura.
Szukasz zarówno inspirującej lektury, jak i praktycznych wskazówek dotyczących efektywnego prowadzenia biznesu? Sprawdź książki o marketingu i e-commerce dostępne w sklepie Marketera+.
Warto doczytać