Jakie książki czytają marketerzy? Które z publikacji są dla nich szczególnie inspirujące i dlaczego polecają je innym ekspertom zajmującym się na co dzień komunikacją marketingową?
Co czytają eksperci i jakie publikacje polecają? Swoimi rekomendacjami dzielą się: Rafał Drzewiecki, head of marketing TikTok w Polsce i Europie Centralnej oraz Monika Leksowska, marketing manager w firmie Kramp.
Rafał Drzewiecki, head of marketing TikTok w Polsce i Europie Centralnej
1. „Zrozumieć Michaela Portera. Jak stworzyć dobrą strategię i zdobyć przewagę konkurencyjną”, Joan Magretta, MT Biznes 214
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Kluczowa kompetencja każdego dobrego marketera to zrozumienie środowiska biznesowego, a w szczególności sprawne poruszanie się w modelu własnej organizacji. „Zrozumieć Michaela Portera” to jedna z tych lektur, która powinna znaleźć się na liście każdego marketera. Opisuje nie tylko syntezę koncepcji tego znamienitego ekonomisty, ale także – w przystępny sposób – prezentuje najważniejsze idee biznesowe charakterystyczne dla naszych czasów.
Koncepcje Michaela Portera dotyczące budowania strategii, konkurowania i zdobywania przewag konkurencyjnych – pomimo tego, że stworzone wiele lat temu – są dzisiaj aktualne, jak nigdy wcześniej. Książka napisana przez Joan Margettę, redaktorkę publikacji Portera i jego bliską współpracownicę.
To podręcznik nie tylko dla teoretyków branży, lecz również praktyków. W kilku tomach zbiera strategiczne koncepcje i prawa działające w branży, których nie sposób znaleźć w innym miejscu. Książka jest niezwykle obrazowa. Pozwala na przeanalizowanie łańcuchów wartości wielu ciekawych marek i w mojej ocenie jest pozycją obowiązkową.
2. „Kreatywność S.A. Droga do prawdziwej inspiracji”, Ed Catmull, Amy Wallace, MT Biznes 2014
Arcyciekawa książka, która przedstawia historię rozwoju jednej z najbardziej kreatywnych i najsławniejszych firm świata, czyli studia produkcyjnego Pixar. Jak z małej wytwórni powstał gigant? Ta książka to prawdziwa inspiracja dla każdego, kto ma ambicję kształtować kulturę pracy, która maksymalnie rozwija kreatywność.
Autor Ed Catmull, współzałożyciel firmy Pixar i wieloletni prezes Walt Disney Animation Studios, opowiada o wypracowanych przez siebie technikach zarządzania, które stosował w swojej firmie. Sukces tkwił w dbałości o każdy szczegół, kulturę otwartego feedbacku i świetnie dobrany zespół. To pozycja obowiązkowa dla każdego marketera i niezwykła historia doprowadzonego do perfekcji procesu, w którym każda z produkcji prowadzi do międzynarodowego sukcesu komercyjnego. Wszyscy słyszeli o „Toy Story”, a każdy marketer powinien usłyszeć o tej książce.
3. „Sztuka zwycięstwa. Wspomnienia twórcy NIKE”, Phil Knight, Rebis 2016
Moim zdaniem każdy marketer powinien poznać historię przynajmniej jednej z kultowych marek. „Sztuka Zwycięstwa” to nie tylko fascynująca historia sukcesu jednej z tych największych, lecz także niezwykła opowieść o szczęściu, sile, determinacji i walce o własne marzenia.
Nike to dziś jeden z głównych graczy branży sportowej i jeden z najbardziej osadzonych w kulturze brandów, czyli święty graal każdego marketera. Początki były jednak trudne. Książka opowiada unikalną historię marki, a dodatkowo podkreśla to, że to produkt oraz łańcuch wartości są kluczowymi elementami rozwoju każdego brandu. Phil Knight, emerytowany już prezes Nike, przekonał się o tym na własnej skórze, a swoje doświadczenia opisał w „Sztuce Zwycięstwa”.
Monika Leksowska, marketing manager w firmie Kramp
Marketingowiec to już od dawna nie kreatywny solista, lecz mający w głowie całe instrumentarium dyrygent. Powinien umieć łączyć wiele działów i kompetencji w jeden doskonale zarządzany proces. Z tego powodu polecam publikacje, które rozwijają na wielu płaszczyznach.
1. „Esencjalista”, Greg McKeown, MT Biznes 2014
Po szkoleniach z zarządzania czasem, które z reguły niewiele wnoszą do życia marketerów, trafiłam na książkę „Esencjalista” Grega McKeowna. Zmieniła moje życie na bardziej efektywne. Bardzo często słyszę: „Jak robisz tak wiele rzeczy?”. I zgodnie z radą autora odpowiadam: „wybieram to, co ważne i eliminuję to, co nieważne”. Odpowiadam sobie na pytania „z czym chcę mieć problem?”, a „w czym chcę osiągnąć sukces?”. Jeśli nie mogę zdecydowanie powiedzieć „tak”, to mówię „nie”. A wszystko dzięki poradom, których więcej znajdziecie w „Esencjaliście”.
2. „Język liderów”, Kevin Murray, Jarosław Szulski & Co 2014
3. „Liderzy jedzą na końcu. Dlaczego niektóre zespoły potrafią świetnie współpracować, a inne nie”, Simon Sinek, Onepress 2014
Rozwijaj w sobie i innych bycie prawdziwym liderem. Pomogą Ci w tym dwie publikacje: „Język liderów” oraz „Liderzy jedzą na końcu”. Bycie prawdziwym liderem to drugi etat. A liderzy to Ci, którzy pierwsi ruszają w nieznane. Przecierają szlaki, wyznaczają ścieżki rozwoju, oddają to, co najcenniejsze (swój czas, część decyzji zespołowi), budują środowisko zaufania i bronią tego, co wspólne. Prowadzą dialog, nigdy monolog. A przede wszystkim słuchają… Tego nie da się nauczyć w teorii. Dlatego zachęcam do przeczytania obu książek – są do bólu praktyczne.
4. „Lean Pricing”, Omar Mohout, Die Keure Publishing 2015
Cena jest jedną z funkcji marketingu – w wymagających czasach być może znów najważniejszą. Dlatego marketingowcy powinni zrozumieć, dlaczego ich klienci płacą za produkty. Muszą wiedzieć, dlaczego cena to subiektywna percepcja i dlaczego powinni sprzedawać wartości marki. Dostajesz (zarabiasz) dokładnie tyle, ile wartości dostarczasz swoim klientom. Zapamiętaj to i wdrażaj w swoje działania. W tej publikacji nie znajdziesz sztywnych procedur, raczej gotowe wskazówki, jak działać. Wykorzystaj je i sięgaj dalej niż na swoje podwórko marketingowe. Bądź dyrygentem całego Consumer Experience.
Szukasz zarówno inspirującej lektury, jak i praktycznych wskazówek dotyczących efektywnego prowadzenia biznesu? Sprawdź książki o marketingu i e-commerce dostępne w sklepie Marketera+.
Warto doczytać