Jakie książki czytają marketerzy? Które z publikacji są dla nich szczególnie inspirujące i dlaczego polecają je innym ekspertom zajmującym się na co dzień komunikacją marketingową?

Co czytają eksperci i jakie publikacje polecają? Swoimi rekomendacjami dzielą się: Rafał Drzewiecki, head of marketing TikTok w Polsce i Europie Centralnej oraz Monika Leksowska, marketing manager w firmie Kramp.
Rafał Drzewiecki, head of marketing TikTok w Polsce i Europie Centralnej
1. „Zrozumieć Michaela Portera. Jak stworzyć dobrą strategię i zdobyć przewagę konkurencyjną”, Joan Magretta, MT Biznes 214
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Kluczowa kompetencja każdego dobrego marketera to zrozumienie środowiska biznesowego, a w szczególności sprawne poruszanie się w modelu własnej organizacji. „Zrozumieć Michaela Portera” to jedna z tych lektur, która powinna znaleźć się na liście każdego marketera. Opisuje nie tylko syntezę koncepcji tego znamienitego ekonomisty, ale także – w przystępny sposób – prezentuje najważniejsze idee biznesowe charakterystyczne dla naszych czasów.
Koncepcje Michaela Portera dotyczące budowania strategii, konkurowania i zdobywania przewag konkurencyjnych – pomimo tego, że stworzone wiele lat temu – są dzisiaj aktualne, jak nigdy wcześniej. Książka napisana przez Joan Margettę, redaktorkę publikacji Portera i jego bliską współpracownicę.
To podręcznik nie tylko dla teoretyków branży, lecz również praktyków. W kilku tomach zbiera strategiczne koncepcje i prawa działające w branży, których nie sposób znaleźć w innym miejscu. Książka jest niezwykle obrazowa. Pozwala na przeanalizowanie łańcuchów wartości wielu ciekawych marek i w mojej ocenie jest pozycją obowiązkową.
2. „Kreatywność S.A. Droga do prawdziwej inspiracji”, Ed Catmull, Amy Wallace, MT Biznes 2014
Arcyciekawa książka, która przedstawia historię rozwoju jednej z najbardziej kreatywnych i najsławniejszych firm świata, czyli studia produkcyjnego Pixar. Jak z małej wytwórni powstał gigant? Ta książka to prawdziwa inspiracja dla każdego, kto ma ambicję kształtować kulturę pracy, która maksymalnie rozwija kreatywność.

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
Autor Ed Catmull, współzałożyciel firmy Pixar i wieloletni prezes Walt Disney Animation Studios, opowiada o wypracowanych przez siebie technikach zarządzania, które stosował w swojej firmie. Sukces tkwił w dbałości o każdy szczegół, kulturę otwartego feedbacku i świetnie dobrany zespół. To pozycja obowiązkowa dla każdego marketera i niezwykła historia doprowadzonego do perfekcji procesu, w którym każda z produkcji prowadzi do międzynarodowego sukcesu komercyjnego. Wszyscy słyszeli o „Toy Story”, a każdy marketer powinien usłyszeć o tej książce.
3. „Sztuka zwycięstwa. Wspomnienia twórcy NIKE”, Phil Knight, Rebis 2016
Moim zdaniem każdy marketer powinien poznać historię przynajmniej jednej z kultowych marek. „Sztuka Zwycięstwa” to nie tylko fascynująca historia sukcesu jednej z tych największych, lecz także niezwykła opowieść o szczęściu, sile, determinacji i walce o własne marzenia.
Nike to dziś jeden z głównych graczy branży sportowej i jeden z najbardziej osadzonych w kulturze brandów, czyli święty graal każdego marketera. Początki były jednak trudne. Książka opowiada unikalną historię marki, a dodatkowo podkreśla to, że to produkt oraz łańcuch wartości są kluczowymi elementami rozwoju każdego brandu. Phil Knight, emerytowany już prezes Nike, przekonał się o tym na własnej skórze, a swoje doświadczenia opisał w „Sztuce Zwycięstwa”.
Monika Leksowska, marketing manager w firmie Kramp
Marketingowiec to już od dawna nie kreatywny solista, lecz mający w głowie całe instrumentarium dyrygent. Powinien umieć łączyć wiele działów i kompetencji w jeden doskonale zarządzany proces. Z tego powodu polecam publikacje, które rozwijają na wielu płaszczyznach.
1. „Esencjalista”, Greg McKeown, MT Biznes 2014
Po szkoleniach z zarządzania czasem, które z reguły niewiele wnoszą do życia marketerów, trafiłam na książkę „Esencjalista” Grega McKeowna. Zmieniła moje życie na bardziej efektywne. Bardzo często słyszę: „Jak robisz tak wiele rzeczy?”. I zgodnie z radą autora odpowiadam: „wybieram to, co ważne i eliminuję to, co nieważne”. Odpowiadam sobie na pytania „z czym chcę mieć problem?”, a „w czym chcę osiągnąć sukces?”. Jeśli nie mogę zdecydowanie powiedzieć „tak”, to mówię „nie”. A wszystko dzięki poradom, których więcej znajdziecie w „Esencjaliście”.
2. „Język liderów”, Kevin Murray, Jarosław Szulski & Co 2014
3. „Liderzy jedzą na końcu. Dlaczego niektóre zespoły potrafią świetnie współpracować, a inne nie”, Simon Sinek, Onepress 2014
Rozwijaj w sobie i innych bycie prawdziwym liderem. Pomogą Ci w tym dwie publikacje: „Język liderów” oraz „Liderzy jedzą na końcu”. Bycie prawdziwym liderem to drugi etat. A liderzy to Ci, którzy pierwsi ruszają w nieznane. Przecierają szlaki, wyznaczają ścieżki rozwoju, oddają to, co najcenniejsze (swój czas, część decyzji zespołowi), budują środowisko zaufania i bronią tego, co wspólne. Prowadzą dialog, nigdy monolog. A przede wszystkim słuchają… Tego nie da się nauczyć w teorii. Dlatego zachęcam do przeczytania obu książek – są do bólu praktyczne.
4. „Lean Pricing”, Omar Mohout, Die Keure Publishing 2015
Cena jest jedną z funkcji marketingu – w wymagających czasach być może znów najważniejszą. Dlatego marketingowcy powinni zrozumieć, dlaczego ich klienci płacą za produkty. Muszą wiedzieć, dlaczego cena to subiektywna percepcja i dlaczego powinni sprzedawać wartości marki. Dostajesz (zarabiasz) dokładnie tyle, ile wartości dostarczasz swoim klientom. Zapamiętaj to i wdrażaj w swoje działania. W tej publikacji nie znajdziesz sztywnych procedur, raczej gotowe wskazówki, jak działać. Wykorzystaj je i sięgaj dalej niż na swoje podwórko marketingowe. Bądź dyrygentem całego Consumer Experience.
Szukasz zarówno inspirującej lektury, jak i praktycznych wskazówek dotyczących efektywnego prowadzenia biznesu? Sprawdź książki o marketingu i e-commerce dostępne w sklepie Marketera+.
Warto doczytać