Jakie książki czytają marketerzy? Które z publikacji są dla nich szczególnie inspirujące i dlaczego polecają je innym ekspertom zajmującym się na co dzień komunikacją marketingową?
Co czytają eksperci i jakie publikacje polecają? Swoimi rekomendacjami dzielą się: Jakub Góralczyk, head of PR w SEAT & CUPRA (Volkswagen Group Polska) oraz Dawid Pożoga, dyrektor marketingu w Rankomat.pl.
Jakub Góralczyk, head of PR w SEAT & CUPRA (Volkswagen Group Polska)
1. „Positioning”, Al Ries, Jack Trout, McGraw-Hill Companies 2001
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Książka, która pomimo upływu lat od premiery nieustannie przypomina, jak ważna jest prostota w języku komunikacji brandowej.
2. „Za darmo. Przyszłość najbardziej radyklanej z cen”, Chris Anderson, Literanova 2011
Książka, która przybliża magię, korzyści i pułapki tzw. ekonomii daru.
3. „Fierce Leadership: A Bold Alternative to the Worst “Best” Practices of Business Today”, Susan Scott, Libri GmbH 2011 /„Fierce conversations” Susan Scott, Gardners 2019
To swego rodzaju „przewodniki bitewne” po strategiach zarządzania i rozmowach biznesowych, nie tylko dotyczących negocjacji.
4. „Z żab w księżniczki”, Richard Bandler i John Grinder, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2001 / „Struktura magii”, Richard Bandler i John Grinder, Struktura magii. Kształtowanie ludzkiej psychiki, czyli więcej niż NLP, OnePress 2021
To ekstremalnie ciekawe pozycje kształtujące innowacyjne podejście do słów i fraz. Pomimo kontrowersji, jakie wzbudzało i wzbudza NPL, obie książki z pewnością budują świadomość potęgi słowa w marketingu.
5. „Człowiek – istotna społeczna”, Elliot Aronson, Wydawnictwo Naukowe PWN 2009
Nie jest to pozycja marketingowa, niemniej będąc fundamentem psychologii daje solidny wgląd w percepcję i sposób myślenia konsumenta.
Chcesz wiedzieć, jak w praktyce wykorzystać wiedzę psychologiczną i neuromarketing do poznania potrzeb konsumentów i tworzenia skuteczniejszej komunikacji? Sięgnij po „Marketera+” nr 5 (43) 2020 o psychologii konsumenta i neuromarketingu.
Dawid Pożoga, dyrektor marketingu w Rankomat.pl
1. „Blitzscaling. Ścieżka błyskawicznej ekspansji firm”, Reid Hoffman, Chris Yeh, Bill Gates, Onepress 2020
To przede wszystkim pozycja pokazująca, dlaczego istotna jest ciągła zmiana, nawet, a może zwłaszcza wtedy, kiedy jesteśmy liderem. W ciekawy sposób obrazuje myślenie startupów o rozwoju. Pokazuje, dlaczego dojrzałe i „duże” firmy powinny zaadoptować podobne myślenie. Ciekawe przykłady i bardzo praktycznie napisana.
2. „Talk Lean: Shorter Meetings. Quicker Results. Better Relations”, Alan Palmer, Capstone 2013
W trakcie pandemii i komunikacji poprzez komunikatory online, coraz bardziej istotne stało się sprawne komunikowanie. Wartościowa pozycja dla osób, które chcą zmaksymalizować efektywność spotkań, prowadzić rozmowy w zwięzły i skuteczny sposób. Zbiór praktycznych porad o tym, jak mówić trudne rzeczy i zadawać trudne pytania, aby zmaksymalizować zarówno wydajność, jak i empatię podczas rozmów.
3. „Business for Punks: Break All the Rules – the BrewDog Way”, James Watt, Penguin Books, 2016
Nieco przewrotnie, ale „Bussiness for Punks…” to napisana w ciekawy i przystępny sposób książka na temat startupu, który w zasadzie nie miał żadnej skomplikowanej strategii oprócz determinacji i wiary, że bycie „rebel” przyniesie im sukces. Książka opisuje „winning case” Brewdoga, jednej z najmocniejszych marek na rynku piwa kraftowego, opierającej swój sukces na trwaniu przy swoich wartościach. Bardzo luźno i nie podręcznikowo napisana.
Szukasz zarówno inspirującej lektury, jak i praktycznych wskazówek dotyczących efektywnego prowadzenia biznesu? Sprawdź książki o marketingu i e-commerce dostępne w sklepie Marketera+.
Warto doczytać