Jakie książki czytają marketerzy? Które z publikacji są dla nich szczególnie inspirujące i dlaczego polecają je innym ekspertom zajmującym się na co dzień komunikacją marketingową?

Co czytają eksperci i jakie publikacje polecają? Swoimi rekomendacjami dzielą się: Jakub Góralczyk, head of PR w SEAT & CUPRA (Volkswagen Group Polska) oraz Dawid Pożoga, dyrektor marketingu w Rankomat.pl.
Jakub Góralczyk, head of PR w SEAT & CUPRA (Volkswagen Group Polska)
1. „Positioning”, Al Ries, Jack Trout, McGraw-Hill Companies 2001
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Książka, która pomimo upływu lat od premiery nieustannie przypomina, jak ważna jest prostota w języku komunikacji brandowej.
2. „Za darmo. Przyszłość najbardziej radyklanej z cen”, Chris Anderson, Literanova 2011
Książka, która przybliża magię, korzyści i pułapki tzw. ekonomii daru.
3. „Fierce Leadership: A Bold Alternative to the Worst „Best” Practices of Business Today”, Susan Scott, Libri GmbH 2011 /„Fierce conversations” Susan Scott, Gardners 2019
To swego rodzaju „przewodniki bitewne” po strategiach zarządzania i rozmowach biznesowych, nie tylko dotyczących negocjacji.

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
4. „Z żab w księżniczki”, Richard Bandler i John Grinder, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2001 / „Struktura magii”, Richard Bandler i John Grinder, Struktura magii. Kształtowanie ludzkiej psychiki, czyli więcej niż NLP, OnePress 2021
To ekstremalnie ciekawe pozycje kształtujące innowacyjne podejście do słów i fraz. Pomimo kontrowersji, jakie wzbudzało i wzbudza NPL, obie książki z pewnością budują świadomość potęgi słowa w marketingu.
5. „Człowiek – istotna społeczna”, Elliot Aronson, Wydawnictwo Naukowe PWN 2009
Nie jest to pozycja marketingowa, niemniej będąc fundamentem psychologii daje solidny wgląd w percepcję i sposób myślenia konsumenta.
Chcesz wiedzieć, jak w praktyce wykorzystać wiedzę psychologiczną i neuromarketing do poznania potrzeb konsumentów i tworzenia skuteczniejszej komunikacji? Sięgnij po „Marketera+” nr 5 (43) 2020 o psychologii konsumenta i neuromarketingu.
Dawid Pożoga, dyrektor marketingu w Rankomat.pl
1. „Blitzscaling. Ścieżka błyskawicznej ekspansji firm”, Reid Hoffman, Chris Yeh, Bill Gates, Onepress 2020
To przede wszystkim pozycja pokazująca, dlaczego istotna jest ciągła zmiana, nawet, a może zwłaszcza wtedy, kiedy jesteśmy liderem. W ciekawy sposób obrazuje myślenie startupów o rozwoju. Pokazuje, dlaczego dojrzałe i „duże” firmy powinny zaadoptować podobne myślenie. Ciekawe przykłady i bardzo praktycznie napisana.
2. „Talk Lean: Shorter Meetings. Quicker Results. Better Relations”, Alan Palmer, Capstone 2013
W trakcie pandemii i komunikacji poprzez komunikatory online, coraz bardziej istotne stało się sprawne komunikowanie. Wartościowa pozycja dla osób, które chcą zmaksymalizować efektywność spotkań, prowadzić rozmowy w zwięzły i skuteczny sposób. Zbiór praktycznych porad o tym, jak mówić trudne rzeczy i zadawać trudne pytania, aby zmaksymalizować zarówno wydajność, jak i empatię podczas rozmów.
3. „Business for Punks: Break All the Rules – the BrewDog Way”, James Watt, Penguin Books, 2016
Nieco przewrotnie, ale „Bussiness for Punks…” to napisana w ciekawy i przystępny sposób książka na temat startupu, który w zasadzie nie miał żadnej skomplikowanej strategii oprócz determinacji i wiary, że bycie „rebel” przyniesie im sukces. Książka opisuje „winning case” Brewdoga, jednej z najmocniejszych marek na rynku piwa kraftowego, opierającej swój sukces na trwaniu przy swoich wartościach. Bardzo luźno i nie podręcznikowo napisana.
Szukasz zarówno inspirującej lektury, jak i praktycznych wskazówek dotyczących efektywnego prowadzenia biznesu? Sprawdź książki o marketingu i e-commerce dostępne w sklepie Marketera+.
Warto doczytać