O ekomarketingu i działaniach związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu rozmawiamy z Marcinem Jędrzejczykiem – marketing managerem w firmie Headwear Professionals, która w ramach troski o środowisko naturalne nawiązała współpracę z Fundacją Las Na Zawsze.
Marcin Jędrzejczyk
Marketing manager w firmie Headwear Professionals. Z marketingiem związany od ponad 15 lat. Szkoleniowiec i wykładowca Akademii MultiSport (Benefit Systems). Pomysłodawca i organizator pierwszej konferencji marketingowej dla branży fitness – Fitness Marketing Day. Stały współpracownik kilku redakcji. Prywatnie pasjonat gór i wspinaczki sportowej.
Powstanie ekomarketingu ma związek ze wzrostem społecznej świadomości dotyczącej ochrony środowiska. Konsumenci nie tylko sami stają się w swoich działaniach bardziej eko, lecz także coraz częściej wymagają proekologicznej odpowiedzialności od firm i marek. Jak w świecie zielonego marketingu odnalazła się firma Headwear Professionals i jaką formę przyjęły jej działania związane z ekomarketingiem?
Troską o środowisko naturalne kierujemy się w codziennych działaniach naszej firmy. W produkcji naszych artykułów staramy się korzystać z surowców, które są przyjazne dla środowiska. Proces produkcyjny ustawiamy tak, aby minimalizować ilość powstających odpadów, a jeśli już powstają – to poddawać je recyklingowi.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Jednym z rozwiązań jest stosowanie tkaniny TENCEL™, znanej także jako Lyocell, produkowanej z celulozy drzewnej. Włókna TENCEL™ Lyocell są wytwarzane z miazgi drzewnej ze źródeł odnawialnych, pochodzącej ze zrównoważonych upraw. Otrzymały oznaczenie BioPreferred® Departamentu Rolnictwa Stanów Zjednoczonych (USDA). Powstają w ekologicznym procesie produkcji w obiegu zamkniętym, który przekształca miazgę drzewną we włókna celulozowe. Wszelkie zasoby, takie jak woda czy rozpuszczalniki, wykorzystywane są przy tym maksymalnie – tak długo, jak to tylko możliwe. To sprawia, że mniej substancji dostaje się do środowiska i mają one na nie niewielki wpływ. Woda procesowa jest poddawana recyklingowi, a rozpuszczalnik – wykorzystywany ponownie, przy współczynniku odzysku przekraczającym 99%. W produkcji opatentowanego materiału TENCEL, opatrzonego znakiem towarowym „™”, zastosowano też liczne innowacje firmy Lenzing, aby proces był przyjazny dla środowiska. Lenzing dąży do ochrony zasobów dla przyszłych pokoleń przez wykorzystanie energii odnawialnej i odzyskiwanie chemikaliów procesowych. Botaniczne pochodzenie i zrównoważona produkcja tkaniny znacznie wpływają na biodegradowalność – ten materiał bez domieszek w składzie może się rozłożyć całkowicie w sześć tygodni.
1 czerwca 2021 r. rozpoczęli Państwo współpracę z Fundacją Las Na Zawsze. Czym zajmuje się Fundacja i na czym będą polegać wspólne działania?
Fundacja Las Na Zawsze zajmuje się sadzeniem lasów, które będą miały szansę się zestarzeć, ponieważ nigdy nie zostaną wycięte na drewno. Jej idea zakłada tworzenie lasów bioróżnorodnych, mieszanych, które z jednej strony mają być odpowiedzią na zmieniający się klimat, a z drugiej – mają przypominać strukturą historycznie występujące w Polsce lasy liściaste. Sadzone są graby, dęby, lipy, jesiony, buki i wiele innych, w tym rdzennie polskie gatunki krzewów. Oczywiście ich dobór zależy od ziemi. Fundacja zobowiązuje się chronić lasy przed wycinką w przyszłości, bo ich przeznaczeniem są dzikość i naturalny rozwój. Natura będzie mogła znaleźć w nich wytchnienie i mamy nadzieję, że także na powierzchni, która powstanie dzięki naszej współpracy, znajdą schronienie dziesiątki organizmów.
Nasza współpraca polega na regularnym wsparciu Fundacji w sadzeniu kolejnych metrów Lasów Na Zawsze. Każde zamówienie w naszej firmie równa się posadzeniu jednego metra kwadratowego lasu. Uzbierane w ten sposób metry kumulują się dwa razy do roku i są częścią jednego z lasów. Obecnie zbieramy na jesienne nasadzenia. Z tego, co wiemy, Fundacji uda się dzięki współpracy z firmami i wsparciu prywatnych darczyńców posadzić ok. 20 ha! Cieszymy się, że możemy być częścią takiego projektu i dołożyć swoją cegiełkę do inicjatywy powstałej dla dobra natury.
Dlaczego zdecydowali się Państwo akurat na taką formę aktywności proekologicznej?
O podobnej kampanii myśleliśmy od dawna. Akcję sadzenia drzew chcieliśmy zorganizować – przy współpracy z odpowiednimi instytucjami – we własnym zakresie. Pandemia pokrzyżowała jednak nasze plany. Zmusiło to nas do zweryfikowania i zmodyfikowania pomysłów. Nasza własna akcja byłaby tematem jednorazowym i bez takiego oddziaływania jak przy współpracy z Fundacją. Wspólne działania możemy rozłożyć w czasie, a dodatkowo dzięki wsparciu innych partnerów ten efekt będzie o wiele większy niż przy pojedynczej inicjatywie.
Dodatkowo współpraca z Fundacją daje nam gwarancję, że przedsięwzięcie będzie transparentne, a drzewa, które posadzimy, będą rosnąć ZAWSZE.
Jak współpraca z Fundacją wpisuje się w szersze działania firmy związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu?
Współpraca z Fundacją Las na Zawsze jest jedną z pierwszych tak dużych aktywności podejmowanych przez naszą firmę, które komunikujemy szeroko klientom i współpracownikom. Mamy nadzieję, że będziemy mogli nie tylko rozwijać tę współpracę, lecz także zarażać tego typu aktywnością naszych partnerów biznesowych, co już nam się udaje. Do akcji sadzenia drzew chcemy włączyć dystrybutorów firmy z całej Europy, a także agencje reklamowe, z którymi na co dzień współpracujemy. To spowoduje, że efekt będzie jeszcze większy. Naszym celem jest zachęcanie naszych klientów i partnerów do udziału w podobnych akcjach i inspirowanie do podejmowania inicjatyw zmierzających do ochrony środowiska naturalnego.
W nasze działania CSR wpisują się także takie tematy jak odpowiedni dobór surowców do produkcji, o czym wspominałem już wcześniej. Na każdym etapie procesu produkcji staramy się działać zgodnie z zasadami ekonomii cyrkularnej, aby jak najlepiej gospodarować ograniczonymi zasobami naturalnymi.
Czy ekomarketing we współczesnym świecie to trend, moda, a może już konieczność?
Moda na wszystko, co „zielone”, pojawiła się dość nagle. Świadomość ekologiczna nabywców nieustannie wzrasta. Konsumenci coraz rzadziej oceniają produkty jedynie przez pryzmat ceny czy funkcjonalności. Dążąc do zaspokojenia własnych potrzeb, częściej wybierają artykuły z myślą o środowisku czy etycznym podejściu producenta. Ekomarketing nie jest więc chwilowym trendem. Jest odpowiedzią na oczekiwania współczesnego konsumenta oraz zmiany w postrzeganiu towarów i sposobów ich promocji. Jeśli chcemy, żeby firma funkcjonowała w zgodzie z naturą, warto podejść do realizacji green marketingu całościowo – skupić się w szczególności na ciągłym poszerzaniu wiedzy zarówno odbiorców marki, jak i pracowników przedsiębiorstwa.
O czym powinny pamiętać firmy i marki angażujące się w działania ekologiczne?
Wyróżniłbym dwa elementy – transparentność i uczciwość. Moim zdaniem są to główne czynniki udanych działań proekologicznych. W dobie mediów społecznościowych, szerokiego dostępu do różnego rodzaju informacji konsumenci bardzo szybko mogą zweryfikować prawdziwość akcji. Możemy przytoczyć wiele przykładów nieudanych inicjatyw, w których internauci błyskawicznie wyłapali nieprawidłowości.
Dodatkowo w planowaniu tego typu działań warto rozważyć ich długofalowość. W końcu celem takich aktywności powinno być dobro naszego wspólnego środowiska naturalnego, a nie chęć zysku czy poprawy wizerunku danej marki.
Rozmawiała Monika Bartnik