Przyjrzyj się najważniejszym wydarzeniom z ostatniego miesiąca, które wpłynęły na rynek reklamowy. Od wzrostu inwestycji w reklamę wideo, poprzez nowości technologiczne wprowadzone przez Google, aż po zmiany wpływające na działalność reklamodawców czy etyczne wykorzystanie AI w public relations.
Nowości z Google Marketing Live 2024. AI mocniej wesprze kampanie reklamowe
Podczas konferencji Google Marketing Live 2024 zaprezentowano nowości w obszarze reklam opartych na sztucznej inteligencji. Obecnie marketerzy mogą korzystać z narzędzi do generowania grafiki i tekstów w kampaniach Performance Max, co pozwala na szybsze i bardziej efektywne tworzenie kreacji.
Dodana zostanie również możliwość personalizacji zgodna ze standardami marki, takimi jak własne wytyczne dotyczące fontów i kolorów. Pojawią się również nowe możliwości edycji obrazów, które umożliwią dodawanie obiektów i dostosowywanie formatów.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Zapowiedziane nowe immersyjne formaty reklam, np. wirtualna przymierzalnia i generowane obrotowe reklamy 3D, mają na celu lepsze zaprezentowanie produktów.
Google wprowadzi także AI Overviews, które pojawią się w wynikach wyszukiwania. Efektem będą bardziej zróżnicowane źródła informacji na złożone pytania. W tym kontekście wkrótce rozpoczną się także testy Search and Shopping Ads. W ich ramach reklamy będą mogły pojawić się poniżej odpowiedzi stworzonej przez AI w sekcji wyraźnie oznaczonej jako „sponsorowane”, jeśli będą istotne zarówno w odniesieniu do zapytania, jak i informacji wygenerowanych przez sztuczną inteligencję.
Reklamy z istniejących kampanii w sieci wyszukiwarki, Performance Max i standardowych kampanii produktowych, będą mogły automatycznie wyświetlać się w AI Overviews.
Nowy GPT-4o jest już dostępny
OpenAI zaprezentowało nowy model GPT-4o, który znacząco usprawnia naturalną interakcję. GPT-4o może teraz w ramach jednej sieci neuronowej przetwarzać zarówno tekst, obraz, jak i dźwięk.
Model ten wyróżnia się niezwykle szybką reakcją, zbliżoną do człowieka. GPT-4o jest sprawniejszy i tańszy od poprzednich wersji, a także lepszy w zrozumieniu obrazu i dźwięku. Potrafi także odczytywać emocje i kontekst, co otwiera nowe możliwości w interakcji z AI. Dodatkowo zostanie udostępniony także użytkownikom darmowej wersji ChatGPT.
Przetargi z influencerami, sztuczna inteligencja i raport strategiczny – publikacje IAB Polska
Eksperci Grupy Roboczej Influencer Marketing IAB Polska przygotowali praktyczny przewodnik na temat przetargów z influencerami. Znajdują się w nim informacje i porady dotyczące m.in. współprac z popularnymi twórcami, wskaźników i mierzenia efektywności działań, kwestii prawnych czy wskazówki dla podmiotów publicznych. Przewodnik jest przeznaczony zarówno dla agencji, jak i marek.
Eksperci z Grupy Roboczej Social Media IAB Polska stworzyli natomiast poradnik na temat short social video. Publikacja zawiera szczegółowe porady dotyczące tworzenia krótkich form wideo, ich zastosowania w strategiach mediowych marek, wskaźników efektywności oraz aspektów prawnych. Uzupełniona została także przykładami case studies oraz komentarzami i poradami ekspertów dotyczącymi efektywnego wykorzystania short social video.
Premierę miała także tegoroczna odsłona Raportu Strategicznego Internet 2023/2024 od IAB Polska. W ramach publikacji skupiono się na podsumowaniu 2023 r. i trendach na 2024 r. Przedstawione zostały dane dotyczące m.in. wartości polskiego rynku reklamowego i wydatków z uwzględnieniem różnych kanałów i działań. Sporo uwagi poświęcono także tematowi sztucznej inteligencji.
Związek Firm Public Relations wdraża zasady etycznego wykorzystania AI
Związek Firm Public Relations wprowadził zasady etycznego wykorzystania sztucznej inteligencji w branży PR, określane jako „Warsaw Principles”. Opracowała je Międzynarodowa Organizacja Konsultantów do Spraw Komunikacji.
Wytyczne te promują odpowiedzialne użycie AI. Obejmują m.in. konieczność informowania o zastosowaniu sztucznej inteligencji czy weryfikację danych i źródeł informacji.
Zasady te mają na celu nie tylko zwiększenie przejrzystości, lecz także zapobieganie dezinformacji i manipulacji treściami. To zapewnienie, że AI wspiera działania PR w sposób etyczny i odpowiedzialny.
Etyka reklamy suplementów diety – samoregulacja Rady Reklamy
Rada Reklamy wprowadziła kompleksową samoregulację dotyczącą reklamy suplementów diety, mającą na celu ochronę konsumentów i promowanie etyki w reklamie.
Nowe zasady określają wytyczne dotyczące tworzenia rzetelnych komunikatów, unikania wprowadzania w błąd oraz zapewnienia przejrzystości informacji. Kluczowe elementy regulacji obejmują zakaz przypisywania suplementom właściwości leczniczych oraz wykorzystywania wizerunku przedstawicieli zawodów medycznych w sposób wprowadzający w błąd.
Intencją Rady Reklamy jest zwiększenie w ten sposób świadomości konsumentów na temat roli suplementów diety jako uzupełnienia zróżnicowanej diety, a nie jej zastępstwa. Organizacja stawia na transparentność i odpowiedzialność reklamodawców, co ma poprawić jakość przekazów reklamowych i wzmocnić zaufanie konsumentów do reklamowanych produktów. Nowe zasady są częścią Kodeksu Etyki Reklamy i stanowią istotny krok w kierunku uporządkowania rynku suplementów diety oraz ochrony zdrowia publicznego.
Źródło: radareklamy.pl
Stan reklamy w Polsce po I kwartale 2024 r.
W pierwszym kwartale 2024 r., według najnowszego Raportu o Rynku Reklamy Publicis Groupe, inwestycje w reklamę wideo wzrosły o 13,3% i osiągnęły wartość 1,552 mld złotych.
Nowa kategoria „wideo”, która pojawiła się w raporcie, obejmuje zarówno tradycyjną telewizję, jak i wideo online, co odzwierciedla coraz bardziej zacierające się granice między tymi mediami w erze smart TV i CTV. Wzrost ten jest napędzany przez rosnącą popularność urządzeń Connected TV, które ma już 44% polskich gospodarstw domowych, oraz Smart TV (57% gospodarstw).
Według analityków Publicis Groupe największy udział w przychodach reklamowych wśród segmentów wideo ma obecnie telewizja linearna, obejmująca aż 71,1% całkowitych przychodów. W pierwszym kwartale 2024 r. inwestycje w to medium wzrosły o 9% rok do roku, co jest efektem zwiększonych nakładów na spoty reklamowe, które wzrosły o 8,7%.
Dodatkowo liczba ratingów spotowych w grupie A1659 wzrosła o 3,1% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku, szczególnie w marcu, dzięki uwzględnieniu w monitoringu oglądalności poza domem.
Drugi pod względem udziału w przychodach segment, obejmujący platformy społecznościowe i wideo na serwisach internetowych, stanowi 27% rynku. W pierwszym kwartale 2024 r. segment ten odnotował wzrost przychodów o 33,3%, głównie dzięki dominacji YouTube’a, który osiągnął globalny wzrost przychodów wynoszący 20%. Prognozy wskazują, że zasięg YouTube’a w USA w 2024 r. zbliży się do serwisów wideo OTT i przekroczy zasięg telewizji linearnej.
Z kolei krótkie formy wideo na serwisach internetowych zanotowały wzrost o 12,2%. Z analiz Publicis Groupe wynika, że w segmencie BVOD wystąpił spadek przychodów, natomiast w AVOD nastąpił wzrost.
Źródło: cmoinsider.pl