Przyjrzyj się najważniejszym wydarzeniom z ostatniego miesiąca, które wpłynęły na rynek reklamowy. Od wzrostu inwestycji w reklamę wideo, poprzez nowości technologiczne wprowadzone przez Google, aż po zmiany wpływające na działalność reklamodawców czy etyczne wykorzystanie AI w public relations.

Nowości z Google Marketing Live 2024. AI mocniej wesprze kampanie reklamowe
Podczas konferencji Google Marketing Live 2024 zaprezentowano nowości w obszarze reklam opartych na sztucznej inteligencji. Obecnie marketerzy mogą korzystać z narzędzi do generowania grafiki i tekstów w kampaniach Performance Max, co pozwala na szybsze i bardziej efektywne tworzenie kreacji.
Dodana zostanie również możliwość personalizacji zgodna ze standardami marki, takimi jak własne wytyczne dotyczące fontów i kolorów. Pojawią się również nowe możliwości edycji obrazów, które umożliwią dodawanie obiektów i dostosowywanie formatów.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Zapowiedziane nowe immersyjne formaty reklam, np. wirtualna przymierzalnia i generowane obrotowe reklamy 3D, mają na celu lepsze zaprezentowanie produktów.
Google wprowadzi także AI Overviews, które pojawią się w wynikach wyszukiwania. Efektem będą bardziej zróżnicowane źródła informacji na złożone pytania. W tym kontekście wkrótce rozpoczną się także testy Search and Shopping Ads. W ich ramach reklamy będą mogły pojawić się poniżej odpowiedzi stworzonej przez AI w sekcji wyraźnie oznaczonej jako „sponsorowane”, jeśli będą istotne zarówno w odniesieniu do zapytania, jak i informacji wygenerowanych przez sztuczną inteligencję.
Reklamy z istniejących kampanii w sieci wyszukiwarki, Performance Max i standardowych kampanii produktowych, będą mogły automatycznie wyświetlać się w AI Overviews.
Nowy GPT-4o jest już dostępny
OpenAI zaprezentowało nowy model GPT-4o, który znacząco usprawnia naturalną interakcję. GPT-4o może teraz w ramach jednej sieci neuronowej przetwarzać zarówno tekst, obraz, jak i dźwięk.
Model ten wyróżnia się niezwykle szybką reakcją, zbliżoną do człowieka. GPT-4o jest sprawniejszy i tańszy od poprzednich wersji, a także lepszy w zrozumieniu obrazu i dźwięku. Potrafi także odczytywać emocje i kontekst, co otwiera nowe możliwości w interakcji z AI. Dodatkowo zostanie udostępniony także użytkownikom darmowej wersji ChatGPT.

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
Przetargi z influencerami, sztuczna inteligencja i raport strategiczny – publikacje IAB Polska
Eksperci Grupy Roboczej Influencer Marketing IAB Polska przygotowali praktyczny przewodnik na temat przetargów z influencerami. Znajdują się w nim informacje i porady dotyczące m.in. współprac z popularnymi twórcami, wskaźników i mierzenia efektywności działań, kwestii prawnych czy wskazówki dla podmiotów publicznych. Przewodnik jest przeznaczony zarówno dla agencji, jak i marek.
Eksperci z Grupy Roboczej Social Media IAB Polska stworzyli natomiast poradnik na temat short social video. Publikacja zawiera szczegółowe porady dotyczące tworzenia krótkich form wideo, ich zastosowania w strategiach mediowych marek, wskaźników efektywności oraz aspektów prawnych. Uzupełniona została także przykładami case studies oraz komentarzami i poradami ekspertów dotyczącymi efektywnego wykorzystania short social video.
Premierę miała także tegoroczna odsłona Raportu Strategicznego Internet 2023/2024 od IAB Polska. W ramach publikacji skupiono się na podsumowaniu 2023 r. i trendach na 2024 r. Przedstawione zostały dane dotyczące m.in. wartości polskiego rynku reklamowego i wydatków z uwzględnieniem różnych kanałów i działań. Sporo uwagi poświęcono także tematowi sztucznej inteligencji.
Związek Firm Public Relations wdraża zasady etycznego wykorzystania AI
Związek Firm Public Relations wprowadził zasady etycznego wykorzystania sztucznej inteligencji w branży PR, określane jako „Warsaw Principles”. Opracowała je Międzynarodowa Organizacja Konsultantów do Spraw Komunikacji.
Wytyczne te promują odpowiedzialne użycie AI. Obejmują m.in. konieczność informowania o zastosowaniu sztucznej inteligencji czy weryfikację danych i źródeł informacji.
Zasady te mają na celu nie tylko zwiększenie przejrzystości, lecz także zapobieganie dezinformacji i manipulacji treściami. To zapewnienie, że AI wspiera działania PR w sposób etyczny i odpowiedzialny.
Etyka reklamy suplementów diety – samoregulacja Rady Reklamy
Rada Reklamy wprowadziła kompleksową samoregulację dotyczącą reklamy suplementów diety, mającą na celu ochronę konsumentów i promowanie etyki w reklamie.
Nowe zasady określają wytyczne dotyczące tworzenia rzetelnych komunikatów, unikania wprowadzania w błąd oraz zapewnienia przejrzystości informacji. Kluczowe elementy regulacji obejmują zakaz przypisywania suplementom właściwości leczniczych oraz wykorzystywania wizerunku przedstawicieli zawodów medycznych w sposób wprowadzający w błąd.
Intencją Rady Reklamy jest zwiększenie w ten sposób świadomości konsumentów na temat roli suplementów diety jako uzupełnienia zróżnicowanej diety, a nie jej zastępstwa. Organizacja stawia na transparentność i odpowiedzialność reklamodawców, co ma poprawić jakość przekazów reklamowych i wzmocnić zaufanie konsumentów do reklamowanych produktów. Nowe zasady są częścią Kodeksu Etyki Reklamy i stanowią istotny krok w kierunku uporządkowania rynku suplementów diety oraz ochrony zdrowia publicznego.
Źródło: radareklamy.pl
Stan reklamy w Polsce po I kwartale 2024 r.
W pierwszym kwartale 2024 r., według najnowszego Raportu o Rynku Reklamy Publicis Groupe, inwestycje w reklamę wideo wzrosły o 13,3% i osiągnęły wartość 1,552 mld złotych.
Nowa kategoria „wideo”, która pojawiła się w raporcie, obejmuje zarówno tradycyjną telewizję, jak i wideo online, co odzwierciedla coraz bardziej zacierające się granice między tymi mediami w erze smart TV i CTV. Wzrost ten jest napędzany przez rosnącą popularność urządzeń Connected TV, które ma już 44% polskich gospodarstw domowych, oraz Smart TV (57% gospodarstw).
Według analityków Publicis Groupe największy udział w przychodach reklamowych wśród segmentów wideo ma obecnie telewizja linearna, obejmująca aż 71,1% całkowitych przychodów. W pierwszym kwartale 2024 r. inwestycje w to medium wzrosły o 9% rok do roku, co jest efektem zwiększonych nakładów na spoty reklamowe, które wzrosły o 8,7%.
Dodatkowo liczba ratingów spotowych w grupie A1659 wzrosła o 3,1% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku, szczególnie w marcu, dzięki uwzględnieniu w monitoringu oglądalności poza domem.
Drugi pod względem udziału w przychodach segment, obejmujący platformy społecznościowe i wideo na serwisach internetowych, stanowi 27% rynku. W pierwszym kwartale 2024 r. segment ten odnotował wzrost przychodów o 33,3%, głównie dzięki dominacji YouTube’a, który osiągnął globalny wzrost przychodów wynoszący 20%. Prognozy wskazują, że zasięg YouTube’a w USA w 2024 r. zbliży się do serwisów wideo OTT i przekroczy zasięg telewizji linearnej.
Z kolei krótkie formy wideo na serwisach internetowych zanotowały wzrost o 12,2%. Z analiz Publicis Groupe wynika, że w segmencie BVOD wystąpił spadek przychodów, natomiast w AVOD nastąpił wzrost.
Źródło: cmoinsider.pl