Co przyniósł październik 2024 r. w marketingu? Nowe raporty o kondycji branży, analizy wydatków na reklamę online, badania obaw marketerów na 2025 r., a także wyniki i nominacje w najważniejszych konkursach. Sprawdź, co ciekawego wydarzyło się w minionym miesiącu.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak wzrosły wydatki na reklamę online w drugim kwartale 2024 r.,
- jakie trendy i wyzwania wskazują marketerzy w Europie Środkowo-Wschodniej,
- kto zdobył tegoroczne nagrody w branżowych konkursach,
- kto przejmie Neonet.
Reklama w drugim kwartale (IAB Polska/PwC AdEx)
Wg najnowszego raportu IAB Polska/PwC AdEx w drugim kwartale 2024 r. wydatki na reklamę online wzrosły o 21% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. W efekcie półroczna dynamika rozwoju rynku reklamowego online wyniosła prawie 18%, a całkowita wartość wydatków osiągnęła 4,3 mld zł. Jeśli trend wzrostowy się utrzyma, 2024 r. może zakończyć się rekordowym wynikiem na poziomie 9 mld zł.
Największy udział w wydatkach nadal ma reklama graficzna, a największy udział we wzroście wartości rynku przypadł wideo, które odnotowało progres na poziomie 34%. Dynamicznie rozwijały się także reklamy mobilne i w social mediach, które zanotowały wzrosty odpowiednio o 34% i 37%.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
W czołówce reklamodawców pozostaje handel, a duże wzrosty odnotowano w sektorach FMCG oraz telekomunikacji.
Wydatki na reklamę online w pierwszym półroczu 2024 r.
Reklama outdoorowa w badaniu Mediapanel
Do badania Mediapanel po raz pierwszy włączono reklamę zewnętrzną, która obejmuje nośniki tradycyjne (OOH) oraz cyfrowe (digital OOH). Dzięki temu użytkownicy uzyskali możliwość mierzenia zasięgu kampanii out of home na podstawie precyzyjnych danych z urządzeń pomiarowych Gemius, co pozwala na codzienne monitorowanie wyników.
W badaniu dostępne są dane dotyczące nośników AMS, Clear Channel Poland, Jet Line, Synergic i Warexpo. W przyszłości projekt planuje rozszerzenie o nowe funkcje, takie jak możliwość śledzenia efektów poszczególnych formatów nośników czy liczby kontaktów reklamowych.
Outdoor w badaniu Mediapanel
IAB Polska stworzyło przewodnik dla influencerów i twórców internetowych
IAB Polska wydało bezpłatny „Przewodnik dla Influencerów i Twórców Internetowych”, który ma pomóc początkującym twórcom w poruszaniu się w świecie influencer marketingu. Publikacja zawiera praktyczne porady i wskazówki dotyczące m.in. tworzenia treści, negocjacji z markami oraz etyki zawodowej.
Twórcy znajdą tu również wskazówki dotyczące pracy z agencjami, prawa autorskiego i współpracy w regulowanych branżach, takich jak farmacja czy alkohol. Publikacja stanowi kompendium wiedzy dla osób, które chcą rozwijać swoją karierę w sposób odpowiedzialny i profesjonalny.
Fragment Przewodnika dla Influencerów i Twórców Internetowych
TikTok Ad Awards rozdane
Podczas tegorocznej edycji TikTok Ad Awards CE nagrodzono 32 kampanie. W pięciu kategoriach wyróżniono projekty z Polski, Czech i Rumunii, które skutecznie przyciągnęły uwagę odbiorców i umiejętnie wykorzystały możliwości platformy do budowania zaangażowania.
Główną nagrodę Greatest TikTok zdobyło Doritos Romania za projekt, który dzięki wykorzystaniu influencerów i trendów na TikToku osiągnął imponujący zasięg oraz przyczynił się o znacznego wzrostu udziału marki w rynku. W gronie laureatów znalazły się także takie polskie brandy jak Komputronik (nagroda Greatest Performance) i Lidl Polska (nagroda Greatest Creative).
Szczegóły wszystkich nagrodzonych projektów znajdziesz na stronie TikTok Ad Awards.
Raport dentsu „CMO Impact CEE” – czego najbardziej obawiają się marketerzy?
Raport „CMO Impact CEE” od dentsu wskazuje, że głównymi obawami i wyzwaniami marketerów w Europie Środkowo-Wschodniej są inflacja i spadek wydatków konsumenckich. Aż 55% respondentów postrzega te kwestie jako największe wyzwania dla przyszłości swoich marek w kontekście niestabilności gospodarczej oraz rosnących kosztów utrzymania.
Z kolei dla 37% ankietowanych największymi wyzwaniami są modele pomiarowe, a także dostosowanie się do nowych i zmieniających się nastrojów konsumentów i konsumentek.
Największe wyzwania marketerów i marketerek wg raportu „CMO Impact CEE”
Marketerzy są zmuszeni zmieniać swoje strategie, aby efektywnie odpowiadać na nowe nastroje konsumentów i intensywną konkurencję na rynku. Mimo trudności jedna trzecia marketerów planuje zwiększyć budżety marketingowe na 2025 r. i położyć nacisk w szczególności na działania performance oraz branded content. Specjaliści planują także zwiększenie inwestycji w takie kanały jak paid social i connected TV, a także w eventy i marketing doświadczeń.
Monitor programów lojalnościowych 2024 – wyniki badania
Według badania „Monitor programów lojalnościowych 2024” przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia aż 72% Polaków korzysta z co najmniej jednego programu lojalnościowego. Oznacza to wzrost o 8 p.p. względem poprzedniego roku. Największy wpływ na wzrost zainteresowania miały programy sieci handlowych, m.in. Biedronki i Lidla, które intensywnie promowały swoje oferty i zniżki dla uczestników.
Najpopularniejsze programy lojalnościowe w 2024 r. to Moja Biedronka (46% użytkowników), Lidl Plus (24%) oraz Orlen Vitay (16%). Wśród najważniejszych czynników decydujących o sukcesie programów wskazano w badaniu częste zakupy, prostotę zasad i intuicyjne aplikacje mobilne, które ułatwiają korzystanie z benefitów.
Raport KPMG „Nowoczesny CFO w transformującej się firmie”
Raport KPMG ujawnia wyzwania, które czekają dyrektorów finansowych w Polsce w 2025 r. W obliczu rosnącej niepewności gospodarczej i problemów z zarządzaniem łańcuchem dostaw CFO będą musieli skoncentrować się m.in. na zwiększaniu odporności swoich firm.
Transformacja cyfrowa i automatyzacja procesów są uznawane za kluczowe szanse rozwoju, choć wdrożenie nowych technologii, np. AI, pozostaje na początkowym etapie – tylko 7% firm w pełni z nich korzysta, a 43% dopiero planuje ich implementację.
Fragment raportu KPMG
Kwestie ESG również stanowią wyzwanie. Aż 42% firm nie monitoruje jeszcze wskaźników niefinansowych, natomiast przepisy unijne zmuszają przedsiębiorstwa do lepszej przejrzystości w raportowaniu.
Mimo wzrastającego zainteresowania cyfrowymi narzędziami brak wykwalifikowanego personelu i skomplikowane przepisy utrudniają pełne wdrożenie AI i automatyzacji. Raport pokazuje, że nowoczesne technologie oraz lepsze zarządzanie danymi są niezwykle istotne dla efektywnego zarządzania finansowego i operacyjnego w przyszłości.
Stopień wdrożenia AI/genAI w finansach
Pełna wersja raportu jest dostępna na stronie internetowej KPMG.
CRAFTY – SPR Awards przyznane
30 września br. w warszawskim kinie Iluzjon miała miejsce gala CRAFTY – SPR Awards, zorganizowana przez Stowarzyszenie Producentów Reklamowych. Celem tego wydarzenia jest wyróżnienie i docenienie twórców i producentów reklam.
W pierwszej edycji oceniono ponad 200 zgłoszonych produkcji, a w jury zasiadło 144 ekspertów. Nagrody przyznano w 14 kategoriach, a nowością była kategoria Zrównoważona Produkcja, która wyróżniała projekty realizowane z troską o klimat i środowisko.
Wyróżnionym zamiast klasycznych statuetek wręczono artystyczne reliefy, a za każde zgłoszenie do konkursu posadzono metr kwadratowy lasu w ramach akcji „Las Nagród”. Z pełną listą laureatów zapoznasz się na stronie organizatora.
CRAFTY – SPR Awards
Nominacje 25. edycji Effie Awards Poland
W jubileuszowej, 25. edycji Effie Awards Poland nominowano 92 kampanie rywalizujące w 27 kategoriach, a oceniło je ponad 200 ekspertów pod przewodnictwem Ewy Szmidt z Grupy Empik. Nowością w tym roku jest kategoria specjalna dla projektów realizowanych z użyciem sztucznej inteligencji.
Wyniki konkursu poznamy 5 listopada podczas uroczystej gali w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Co ważne, w tym roku zarówno nominacja, jak i zwycięstwo w Effie Awards Poland 2024 umożliwia zdobycie punktów w ramach niedawno powstałego Rankingu Marketing Masters SAR.
Nominacje znajdziesz na stronie organizatora.
25. edycja Effie Awards Poland
Poznaj nominowanych do nagród IAB MIXX Awards 2024
Do tegorocznej edycji IAB MIXX Awards zakwalifikowano 43 kampanie, które wyłoniono spośród 155 zgłoszeń. Najbardziej inspirujące i innowacyjne projekty digitalowe będą walczyć o statuetki w 16 kategoriach konkursowych.
Jury konkursu, złożone z 67 ekspertów branży digital, oceniało kampanie pod kątem m.in. jakości, efektywności i innowacyjności. Wśród wyróżnionych znalazły się np. projekty edukacyjne w formie gier, kampanie oparte na insightach społecznych oraz działania wykorzystujące influencer marketing. Gala wręczenia nagród z okazji 25-lecia IAB Polska zapowiada się jako wyjątkowe wydarzenie, stanowiące zwieńczenie tego roku w polskim digital marketingu.
Pełna lista nominowanych jest dostępna na stronie konkursu.
Neonet zostanie przejęty przez x-kom
Spółki x-kom i Neonet podpisały umowę inwestycyjną, której celem jest docelowe przejęcie Neonetu przez x-kom. Jest to uzależnione od zgód antymonopolowych i zatwierdzenia układu z wierzycielami Neonetu.
Dzięki tej transakcji x-kom rozszerzy swoją obecność stacjonarną poprzez sieć 200 salonów Neonetu, co umożliwi mu dotarcie do szerszego grona klientów. Planowana integracja ułatwi także rozwój sprzedaży online i pozwoli oferować nowoczesne rozwiązania technologiczne.
Reklama miesiąca wg redakcji M+
Marka BLIK powróciła z kolejnym nietypowym projektem reklamowym – tym razem czteroodcinkową serią „Bliku w Bloku”. W produkcji główną rolę odgrywa informatyk Tomek „Bliku” Blikus, który staje się lokalnym bohaterem i jest niesłusznie uznawany przez sąsiadów za twórcę BLIK-a.
Poprzez sąsiedzkie interakcje i humor serial przybliża widzom funkcje płatności BLIK i jednocześnie buduje pozytywne skojarzenia z marką. Do udziału w produkcji zaproszono zarówno aktorów, jak i influencerów.