Czy Twój program lojalnościowy potrzebuje świeżości i większego zaangażowania uczestników? Loteria może być rozwiązaniem, które nie tylko wyróżni Twoją markę na tle konkurencji, lecz także zwiększy emocje i aktywność klientów. Dowiedz się, jak w prosty sposób wdrożyć loterię w swoim programie i wykorzystać jej pełen potencjał.

Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie korzyści niesie wprowadzenie loterii do programu lojalnościowego,
- jak uruchomić loterię w programie lojalnościowym,
- jak loteria w programie lojalnościowym wpływa na lojalność klientów w dłuższej perspektywie.
Jeśli kiedykolwiek udało Ci się zetknąć z programem lojalnościowym od strony marketera – klienta, z pewnością na Twojej drodze pojawiło się jedno z tych pytań:
- czy wszystkie rodzaje i formy nagród w katalogu programu zostały już wykorzystane,
- czy katalog nie stał się nudny i przewidywalny, podobny do setek innych programów lojalnościowych dostępnych na rynku,
- czy nie jest zauważalny spadek atencji uczestników, spowodowany częstą opinią: „inni mają to samo”,
- czy nie obawiam się corocznego bilansu niewykorzystanych punktów, co staje się problematyczne pod kątem księgowym, ale także finansowym – jako ryzyko efektu kuli śniegowej, spowodowanego wykorzystywaniem punktów przez uczestników w tym samym czasie.
Mamy na to prostą odpowiedź – uruchom loterię w swoim programie. Dlaczego jedną z pozycji w Twoim katalogu nagród nie mogłoby być mieszkanie albo samochód czy duża gotówka, która zrobi wrażenie na uczestnikach? W pierwszym odczuciu brzmi odważnie, a nawet szalenie, ale tak naprawdę nie niesie żadnego ryzyka – nie stawiasz na szali „być albo nie być” swojego programu, a zyskujesz świetny wyróżnik na tle podobnych akcji konkurencyjnych.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Loteria jak element lojalizujący – czy aby na pewno
Loteria jako działanie punktowe dla marki nie będzie miała działania lojalizującego, ale głównie efekt sprzedażowy. Zupełnie inaczej ma się to w przypadku wplecenia tego narzędzia w działanie długofalowe, którego celem jest zatrzymanie konsumenta na dłużej.
Zapamiętaj
Możliwość wielokrotnego korzystania z mechanizmu loteryjnego oraz stałe zaangażowanie, jakie zapewnia to rozwiązanie, sprawią, że jego naturalnym efektem będzie lojalny uczestnik, który regularnie wraca, dokonuje zakupów i stopniowo poszerza ich zakres.
Prostota loterii w programie lojalnościowym
Zasada działania loterii w programie jest prosta – Twój katalog nagród uzupełniony zostaje o dodatkową pozycję (produkt), która umożliwia zdobycie losów w loterii w zamian za zebrane punkty. Można podejść do tego rozwiązania na kilka sposobów:
- określić stałą kwotę wejścia do loterii i otrzymania losu,
- ustalić różne poziomy lub pakiety losów, które pozwolą uczestnikom zwiększyć szanse w losowaniach,
- dać uczestnikowi programu możliwość wyboru gry o konkretny rodzaj nagród, np. samochód, dużą gotówkę czy ekskluzywną wycieczkę.
Wskazówka
Rozstrzygnięcia loterii (wynik losowania) mogą być dodatkowo przygotowane w formie mechanizmu instant win (nagród natychmiastowych), dzięki któremu uczestnik po wejściu do loterii od razu dowiaduje się, czy wygrał mniejszą nagrodę. Niezależnie od wyniku bierze też udział w losowaniu nagrody głównej.
Nierzadko takie natychmiastowe rozstrzygnięcia wiążą się z dodatkową interakcją uczestnika z marką, a także dają mu poczucie pewnej sprawczości. Otwarcie pudełka z potencjalną nagrodą, wybór jednego z trzech pudełek, a może potrząśnięcie telefonem dla uzyskania wyniku? Głównym ograniczeniem jest Twoja wyobraźnia.
Zapamiętaj
Z punktu widzenia uczestnika zmiana, która następuje na Twojej lojalnościowej platformie, nie jest niczym nieintuicyjnym. Ot, uzupełnienie katalogu nagród o bardzo atrakcyjne rozwiązania. Świadomościowo i pod względem atrakcyjności akcji – zmiana jest kolosalna. Buduje silniejszą długofalową więź uczestnika z marką.
Jak uruchomić loterię w programie lojalnościowym
Wprowadzenie loterii do programu lojalnościowego to doskonały sposób na zwiększenie zaangażowania uczestników i wyróżnienie Twojej marki na tle konkurencji. Odpowiednio zaplanowana loteria nie tylko zachęca do aktywności, lecz także buduje emocje i wzmacnia relację z klientami. Wbrew pozorom jej wdrożenie nie musi być skomplikowane – istotne jest przemyślane podejście i skorzystanie z odpowiednich narzędzi oraz wsparcia ekspertów.
1. Formalności
Pewnie myślisz sobie: „loteria to dużo formalności, czasu, kosztów”. Owszem, wymaga ona większego zaangażowania formalnego i czasowego, ale od czego jesteśmy my – specjaliści w dziedzinie akcji promocyjnych, w firmie, która ma swoje korzenie w organizacji loterii (robimy to niezmiennie od ponad 25 lat).
Zapamiętaj
Działanie lojalnościowe to proces długofalowy, dlatego ilość zaangażowania przy uruchomieniu loterii w stosunku do jej efektów jest naprawdę niewielka. Jeśli program obecnie działa, nic nie stoi na przeszkodzie, aby do funkcjonującego rozwiązania dołożyć loterię z losami – jako jedną z nagród w Twoim katalogu. A jeśli jesteś na etapie uruchamiania programu, to doskonały moment, żeby tak skroić narzędzie loteryjne, aby zmaksymalizować oczekiwane efekty i osiągnąć cele programu.
2. Aspekty techniczne
Szczególnie w przypadku już istniejących rozwiązań kwestie techniczne mogą się wydawać kłopotliwe. Jest to jednak obszar łatwy do przejścia, biorąc pod uwagę rozwiązania dostępne na rynku (z których my skutecznie korzystamy).
Wykorzystanie webview do pojawienia się w serwisie czy w aplikacji programu powoduje, że zaangażowanie działów IT oraz konieczność zmian i modyfikacji można ograniczyć do absolutnego minimum. Od strony konsumenta zostanie osiągnięty ten sam efekt co w przypadku koszto- i czasochłonnych „twardych” zmian obecnego narzędzia.
3. Komunikacja
Jako marka realizująca już program lojalnościowy masz świetną przewagę – bazę uczestników, którym możesz powiedzieć o tej ciekawej, niestandardowej, a zarazem bardzo atrakcyjnej formie nagrody w programie.
Wskazówka
Skorzystaj z palety możliwości komunikacyjnych, zdywersyfikuj komunikaty, które wysyłasz do uczestników. Za pomocą narzędzi do marketing automation (Synerise, SALESmanago) modeluj komunikat tak, aby był on jak najefektywniejszy i kładł nacisk na istotny benefit dla danego uczestnika.
Artykuł ukazał się w raporcie „Programy lojalnościowe, motywacyjne i wsparcia sprzedaży w 2025 roku”.
Materiał reklamowy partnera