Rozwój mediów społecznościowych sprawił, że niektórzy ludzie zaczęli je wykorzystywać jako narzędzie do budowania różnych sieci kontaktów. Uprawianie networkingu w social mediach po pewnym czasie przynosi oczekiwane rezultaty. Jednak w wielu przypadkach działania prowadzące do sukcesu są bardzo wymagające. Zatem jak przygotować się i zacząć pozyskiwać pierwsze wartościowe kontakty w social mediach?
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak przygotować się do prowadzenia działań networkingowych w social mediach,
- na których portalach najlepiej zacząć prowadzić działania networkingowe,
- jak postępować żeby zbudować sieć kontaktów,
- jakie zachowania wspierają podtrzymywanie pozytywnych relacji.
Zanim zaczniesz uprawiać networking w social mediach
Portale społecznościowe pod wieloma względami różnią się od siebie. Posiadają wachlarz unikalnych funkcji i proponują użytkownikom określony model porozumiewania się. Użytkownik, który postanowi wykorzystać social media do budowania i podtrzymywania sieci kontaktów, oprócz zrozumienia specyfiki portali i stworzenia na każdym z nich profesjonalnego profilu, musi zadbać o swoją wiarygodność. W tym celu powinien uzmysłowić sobie, że pracuje nad swoją marką osobistą. Nikt nie lubi marek, które kłamią i udają. Zatem użytkownik zawsze powinien pozostawać sobą, a dodatkowo pokazać innym wszystkie swoje atuty. Ludzie – niezależnie od miejsca, w którym zajmują się networkingiem – dążą do tego, żeby być osobami:
- wierzącymi w siebie, swoje przekonania i działania – pewność siebie jest kluczem do nawiązywania kontaktów. Powszechnie panuje przeświadczenie, że na osobach niezdecydowanych można się szybko zawieść i łatwo na nie wywierać wpływ;
- liczącymi się z przekonaniami i działaniami innych – okazywanie szacunku dla poglądów i działań drugiej osoby jest ważnym czynnikiem nie tylko w networkingu, ale wszędzie. Ignorant zawsze będzie miał trudności z nawiązaniem pozytywnej relacji z drugą osobą;
- odpowiedzialnymi – poczucie odpowiedzialności sprawia, że w razie wystąpienia jakichkolwiek problemów osoba jest zdolna do poświęceń. Podejmuje działania mające na celu doprowadzić do zażegnania kłopotów. Natomiast jeśli opracowane rozwiązanie zawiedzie, nie ucieknie od poniesienia konsekwencji;
- kompetentnymi – niezależnie od tego, czy osoba buduje swoją sieć kontaktów na bankiecie wieńczącym konferencję biznesową, czy portalu społecznościowym wszędzie musi pokazać swoje kompetencje. W wielu przypadkach ludzie na wstępie chcą się zapoznać z kompetencjami drugiego człowieka, ponieważ na ich podstawie określają jego przydatność;
- rozważnymi – czyli wiedzącymi, kiedy mówić, a kiedy słuchać. Osoba nierozważna nie ma najmniejszych szans na odniesienie sukcesu w networkingu;
- filantropijnymi – ponieważ najpierw należy mieć coś do zaoferowania i zaoferować to, a dopiero później czegoś od kogoś oczekiwać;
- sumiennymi – ponieważ doprowadzanie do końca wszelkich wytyczonych bądź powierzonych zadań jest niezwykle ważne w każdej sferze życia;
- kreatywnymi – cecha pożądana przez wszystkich. Kreatywność w dużej mierze przyczynia się do generowania profitów.
Na jakich portalach prowadzić działania networkingowe?
Sama obecność w social mediach jest niewystarczająca do zbudowania sieci kontaktów. Istotne jest także zaangażowanie. Użytkownik musi poświęcić czas na systematyczne prowadzenie kont i nawiązywanie relacji z innymi. Dlatego przed stworzeniem profilu na danym portalu powinien się dokładnie zastanowić, czy dana platforma jest dla niego dobrym narzędziem networkingowym. Obecnie jednym z serwisów najbardziej dostosowanych do budowania sieci kontaktów – w szczególności biznesowej – jest LinkedIn, który między innymi może być wykorzystany jako:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- baza adresów;
- strona przedstawiająca innym szczegółowy opis własnego doświadczenia zawodowego;
- strona pozwalająca na pozyskanie wiedzy o doświadczeniu zawodowym innych;
- miejsce do budowania wiarygodności własnej i innych użytkowników poprzez możliwość potwierdzania umiejętności czy wystawiania rekomendacji;
- miejsce pozyskiwania informacji o danej branży;
- miejsce do poszukiwania pracy i zaprezentowania swoich osiągnięć headhunterom;
- kanał dający możliwość autopromocji i budowania marki osobistej;
- miejsce wymiany poglądów;
- narzędzie wywołujące pozytywne pierwsze wrażenie.
Ponadto użytkownik może jednocześnie budować swoją sieć kontaktów na innych portalach, takich jak Facebook i Twitter. Ostatnio można zauważyć, że ludzie także coraz częściej podejmują działania networkingowe na Instagramie, Pintereście i Snapchacie. Snapchat w Polsce zaczyna się cieszyć dużą popularnością i może być wykorzystywany jako narzędzie do nawiązywania kontaktów. Jednak specyfika aplikacji wymaga od użytkownika wykazania się kreatywnością. Niezależnie od formy w jakiej wysyła wiadomość osobie, z którą chce nawiązać kontakt powinien zadbać o zrozumiały i klarowny przekaz. Komunikacja może odbywać się poprzez przesyłanie wiadomości tekstowych, zdjęć oraz materiałów wideo. Jednak użytkownik decydujący się na korzystanie ze Snapchata w celach networkingowych musi pamiętać, że aplikacja podobnie jak inne portale społecznościowe narzuca pewne ograniczenia. Za przykład może posłużyć wiadomość w formie wideo, ponieważ nie może być dłuższa niż 10 sekund.
Osoba, która uprawia networking w social mediach, zazwyczaj robi to z jakiejś przyczyny. W niektórych przypadkach najpopularniejsze portale mogą się okazać niewystarczające do zbudowania pożądanej sieci kontaktów. Dlatego możemy się wspierać działaniami na mniej popularnych platformach, takich jak:
- Ning – serwis założył Marc Andreessen, będący także współtwórcą Netscape. Portal umożliwia użytkownikowi bardzo szybkie skontaktowanie się z innymi, którzy mają podobne zainteresowania;
- Plaxo – platforma jest bazą książek adresowych. Ponadto dużym udogodnieniem dla użytkowników jest funkcja „pulse”, pozwalająca użytkownikom zobaczyć, co w sieci zamieszczają osoby, do których posiadają kontakt. Jeśli jest to np. artykuł na blogu, to istnieje szansa, że będą pierwszą bądź jedną z pierwszych osób, która go przeczyta i skomentuje;
- hi5 – serwis społecznościowy przeznaczony do nawiązywania relacji przez dzieci i nastolatków;
- MyLife – platforma społecznościowa, służąca do budowana sieci kontaktów z ludźmi wchodzącymi w skład najbliższego otoczenia, jak członkowie rodziny czy znajomi z podwórka;
- XING – portal uwielbiany przez Niemców. Służy do nawiązywania kontaktów, w szczególności biznesowych;
- fora internetowe – nieprzerwanie od wielu lat pozwalają ludziom na budowanie sieci kontaktów.
Pierwsze kroki
Osoba rozpoczynająca budowanie sieci kontaktów w social mediach powinna mieć świadomość, że:
- przede wszystkim należy uwzględnić, jaki charakter ma sieć kontaktów, którą chce zbudować. Na przykład może to być sieć biznesowa, towarzyska, a nawet pasjonatów danego modelu samochodu;
- najlepszym momentem na rozpoczęcie działań networkingowych jest stabilna pozycja w sferze, w której chce się zbudować bazę kontaktów. Niestety uprawianie networkingu w mediach społecznościowych wymaga sporych pokładów energii, systematyczności i czasu. Natomiast pierwsze efekty zazwyczaj są widoczne dopiero po kilku miesiącach. Dlatego łatwiej jest budować sieć, kiedy niczego się nie oczekuje od pozyskiwanych kontaktów. Jednym z podstawowych założeń networkingu jest bezinteresowna chęć pomocy innym. Natomiast proszenie o pomoc ma znaczenie drugorzędne;
- bardzo istotne jest wyznaczenie sobie konkretnego celu. Może to być zmiana pracy, pozyskanie nowych klientów, zwiększenie własnej rozpoznawalności bądź prowadzonej firmy itd.;
- należy maksymalnie wyeksponować swoje umiejętności. Osobom, z którymi chce się nawiązać kontakt, będą służyły jako wyznacznik przydatności;
- pochwalenie się własnymi osiągnięciami jest jak najbardziej zasadne pod warunkiem, że nie towarzyszy temu wyniosłość;
- w pierwszej kolejności należy zakładać i prowadzić konta w serwisach, które uzna się za najważniejsze. Po pewnym czasie należy zacząć rozbudowywać sieć poprzez założenie profili na innych portalach.
Kolejną ważną kwestią jest dostarczanie wartościowych treści innym. Niektóre z nich trzeba odpowiednio wcześniej przygotować. To jedna z rzeczy przyczyniających się do skutecznego uprawiania networkingu w social mediach. Użytkownik może np:
- pisać artykuły na portale i blogi;
- nagrywać filmy poradnikowe i zamieszczać je na platformach, takich jak YouTube czy WikiVid;
- robić prezentacje i publikować je na SlideShare;
- tworzyć infografiki itd.
Następnie powinien podjąć działania, aby jego treści dotarły do większej liczby osób. Zatem może je publikować na swoim profilu bądź w grupach tematycznych na Facebooku.
Osoba powinna wyrażać swoje zdanie i tworzyć opinie poprzez komentowanie wpisów innych oraz włączanie się w dyskusje, w których wypowiadają się osoby, z którymi chciałaby nawiązać kontakt. Jednak musi pamiętać, żeby zawsze:
- pisać merytoryczne wypowiedzi – powinny one wnosić jak najwięcej nowych, prawdziwych i zaskakujących wiadomości do dyskusji. Użytkownik, który podzieli się jako pierwszy ważną i dotychczas nieznaną informacją niemal od razu wzbudzi zainteresowanie innych. Wypowiedź mająca na celu jedynie zaznaczenie swojej obecności jest bezzasadna, ponieważ nic nie wnosi do dyskusji;
- dostosować się do panującego modelu komunikacji na danym portalu. W tym przypadku doskonałym przykładem jest Twitter. Każda wypowiedź na portalu może liczyć zaledwie 140 znaków. Zatem Twitter wymaga od swoich użytkowników, by maksymalnie konkretyzowali swoje wypowiedzi. Ograniczenie liczby znaków niedawno zostało zniesione w wiadomościach prywatnych.
O czym należy pamiętać przy podtrzymywaniu kontaktów?
Podczas budowania sieci kontaktów poprzez social media nie należy zapominać o osobach, z którymi się już nawiązało relacje. Zaznajomienie się z kimś nie oznacza, że można osiąść na laurach. Każdy kontakt należy pielęgnować. Najlepiej to robić poprzez:
- regularność – networking w social mediach to dyscyplina, której należy poświęcać określoną ilość czasu, niemal każdego dnia;
- niesienie pomocy – jeśli osoba będzie uchodziła za taką, na której można polegać to z pewnością każda jej rada, sugestia czy nawet podzielenie się ciekawym artykułem druga strona zapamięta i kiedyś bezinteresownie się odwdzięczy;
- troskę o innych – jeśli osoba uprawiająca networking udzieli komuś pomocy, to po dwóch dniach powinna zapytać, czy jej pomoc okazała się przydatna w rozwiązaniu problemu. Dla drugiej osoby będzie to oznaka pewnej empatii, a wręcz odbierze takie zachowanie jako troskę;
- autentyczność – nigdy nie należy udawać kogoś, kim się nie jest ani przekonywać innych, że się potrafi coś, na czym się nie znamy. Takie działanie może zostać bardzo szybko zweryfikowane. W efekcie można całkowicie stracić zaufanie wartościowej osoby, a w niektórych przypadkach może ona zerwać wszelkie relacje z użytkownikiem, który włożył wiele trudu, żeby je zbudować.
Media społecznościowe to jedno z najnowszych i najbardziej skutecznych miejsc pozwalających na zbudowanie profesjonalnej sieci kontaktów. Jednak, oprócz działań na portalach takich jak LinkedIn czy Twitter, nie należy zapominać, że tradycyjne metody networkingowe wcale nie straciły na aktualności. Dlatego warto czasem wybrać się na spotkanie biznesowe czy konferencję branżową, żeby móc poznać i porozmawiać twarzą w twarz z interesującymi osobami.
[kreska]Warto doczytać:
1. B. Kapcewicz, „Networking w karierze. Jak odnieść sukces dzięki sieci kontaktów?”, Warszawa 2013.
2. J. Turner, R. Shah, „Jak zarabiać w mediach społecznościowych. Rozwijaj firmę dzięki nowoczesnym narzędziom marketingowym”, Gliwice 2015.
3. G. Kawasaki, P. Fitzpatrick, „Jak cię widzą, tak cię piszą. Sztuka autopromocji w mediach społecznościowych”, Gliwice 2015.
4. R. Cialdini, S. Martin, N. Goldstein, „Mała wielka zmiana. Jak skuteczniej wywierać wpływ”, Gdańsk 2015.