Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 z 9 marca 2016 r. w sprawie środków ochrony indywidualnej oraz uchylenia dyrektywy Rady 89/686/EWG wprowadziło niemałe zamieszanie na rynku gadżetów, ubrań i akcesoriów odblaskowych. W efekcie w 2021 r. weszła w życie nowa norma EN 17353. Co to oznacza dla firm z branży gadżetowej?
Dotychczas produkowanie i używanie tanich gadżetów reklamowych z niecertyfikowanej folii odblaskowej i mówienie o nich jako o „odblaskach chroniących życie” było dużym nadużyciem. Faktycznie, taki gadżet był nośnikiem reklamy, lecz nie zwiększał widoczności. Niestety, większość firm posiadających w swojej ofercie niecertyfikowane odblaski działa w ten sposób. Pozycjonuje swoje produkty jako te zapewniające bezpieczeństwo na drodze, a jednocześnie zachęca klientów do promowania się na nich. W specyfikacji zaznacza jednak, że oferowany odblask „nie jest środkiem ochrony indywidualnej”, więc nie spełnia norm UE w zakresie funkcji ochronnej ŚOI. Z tego powodu można uznać, że taki produkt jest bezwartościowym gadżetem niezapewniającym bezpieczeństwa.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Odwrót od niecertyfikowanych odblasków
Całe szczęście ustawodawca unijny zauważył zaistniałą sytuację i przedsięwziął stanowcze kroki prawne, aby ją uregulować. Zrobił to w trosce o bezpieczeństwo na drogach. W rezultacie w 2021 r. weszła w życie norma EN 17353. Od 5 września 2022 r. jednostki akredytowane nie mogą już wystawiać certyfikatu odnoszącego się do poprzedniej normy (EN 13356).
Zapamiętaj
Nowa norma znacznie podwyższyła wymóg jakości stosowanej folii odblaskowej oraz ustanowiła minimalną powierzchnię odblasku. Akredytowana jednostka bada siłę odbicia światła na folii pod różnymi kątami. Dodatkowo sprawdza takie cechy jak trwałość i odporność na ścieranie. Oznacza to, że nie wszystkie dotychczas stosowane folie spełniają normy UE.
Warto dodać, że proces wprowadzenia na rynek certyfikowanego odblasku jest dla producenta niezwykle wymagający i kosztowny. Taki produkt musi przejść cykl skomplikowanych badań w jednostce, która ma akredytację UE na prowadzenie tego typu badań.
Zapamiętaj
Certyfikowane produkty ochronne mają prawo być oznaczone znakiem CE oraz numerem normy odblaskowej – EN 17353.
Jakość = bezpieczeństwo
Refloactive jako producent certyfikowanych odblasków jest doskonale przygotowany do zaistniałych zmian. Od lat stosujemy folię, która spełnia wyśrubowane normy. Naszym priorytetem od zawsze jest zapewnienie bezpieczeństwa po zmroku. Nasze produkty nie mają sobie równych i doskonale odbijają światło. Pieszy jest widoczny dla kierowcy samochodu z odległości nawet kilkuset metrów.
Inwestycja w badania laboratoryjne oraz pozytywna oceny zgodności CE sprawiły, że znacznie zwiększyliśmy swoje udziały na rynku nie tylko europejskim, lecz także polskim. Stało się tak, ponieważ wzrasta świadomość naszych klientów w zakresie obowiązujących przepisów prawa. Dodatkowo wysokie walory estetyczne plasują nasze gadżety w sekcji premium.
Wskazówka
Umieszczenie reklamy na produkcie z certyfikowanej folii odblaskowej, która spełnia założenia funkcjonalne, przyczynia się do budowania pozytywnego wizerunku promowanej firmy.
Więcej informacji znajdziesz na stronie www.refloactive.pl.
Materiał partnera